ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Fisken skrivet 3 mars 2011 kl. 12:08:23
-
Tjenare.
Hur står sig en Raptor 350 -06 mot en LTZ400 -07?
Efter grusväg / landsväg enbart?
Om det är någon som har erfarenhet från båda så vill jag gärna höra din åsikt.
/ Fisken
-
Båda maskinerna är smidiga och rätt lätta, men Suzukin har ju lite mer effekt och det är ju främst i de lite högre farterna detta märks, så självklart får Yamahan jobba lite extra för att hålla jämna steg utefter landsväg eller grusväg.
LTZ:an har dessutom ett bättre chassie och är oftast reggad för två, dock är den dyrare i inköp.
Effektmässigt är det inte ENORM skillnad, det är väl fem-sju hästar som bäst.
Yamahan är luftkyld och (oftast) vägreggad av Yamaha medan Suzukin aldrig är vägreggad av Suzuki utan av tex Dresel... och då kan det vara lite glapp i diverse eldetaljer med åren.
Sådant kan självklart förekomma på alla maskiner, men de som byggts om med avbitare och kabelskor får det tidigare och tätare.
-
Båda maskinerna är smidiga och rätt lätta, men Suzukin har ju lite mer effekt och det är ju främst i de lite högre farterna detta märks, så självklart får Yamahan jobba lite extra för att hålla jämna steg utefter landsväg eller grusväg.
LTZ:an har dessutom ett bättre chassie och är oftast reggad för två, dock är den dyrare i inköp.
Effektmässigt är det inte ENORM skillnad, det är väl fem-sju hästar som bäst.
Yamahan är luftkyld och (oftast) vägreggad av Yamaha medan Suzukin aldrig är vägreggad av Suzuki utan av tex Dresel... och då kan det vara lite glapp i diverse eldetaljer med åren.
Sådant kan självklart förekomma på alla maskiner, men de som byggts om med avbitare och kabelskor får det tidigare och tätare.
Har du haft chansen att pröva en Raptor 350 efter landsväg? Varvar den tokmycket vid ca 80-90 km/h pga kubiken?
-
Pröva?
Hehe... jodå, jag ägde ju en 350 i närmare två år så visst hann jag prova den!
Det sitter en extrem glädjemätare på den där, så 110 motsvarar kanske 90... och då nästan sprängs motorn.
...känns det som.
Men det är vid originaldrevning!
Även 700:an varvar extremt i 90 med originaldrev.
Gå upp en eller två kugg fram på 350:n och du tappar acc men får ett lugnare varv i 90.
Hade LTZ i typ två år också, och även den varvar högt i 90.
...men det gör faktiskt mer eller mindre alla fyrhjulingar.
-
Har ägt båda modelerna jag med o ltz:an
Går före på allt känns de som.
Chassit känns som de e år10nde mellan.
Motorn e betydligt piggare än i rapptorn
Eller iallafall käns de då botten effekten verkar finnas
Bättre där. Dock tycker jag inte att de är någon jätte
Skillnad vid högre farter 90+ , utan mer under detta.
Betydligt lättare o gå på bakhjulen me sukin än raptorn.
Ellen är dock katastrof på alla dresel maskiner
Och lika så på ltzan ....
-
Gömde:
Om jag hade en hög pengar o valde mellan
Dessa två hade jag inte tvekat 1 sec o köpa ltzan.
Mer quad för pengarna helt klart
-
Tack för svaren, då vet jag ju lite bättre vilken Quad jag ska sikta in mig på :)
-
Jag kör en Raptor 350, men ska nog byta upp mig till en Ltz 400 efter sommarn när pengarna finns :)
Just pga att det tydligen ska va roligare i grusgropar etc. o det är det jag kommer köra mest. Sen att det tydligen ska va en grym slangarmaskin skadar inte! haha! :headbang: