ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Psychoo skrivet 2 mars 2011 kl. 19:18:41

Titel: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Psychoo skrivet 2 mars 2011 kl. 19:18:41
Hej alla glada!

Jag har en Dinli 450 -10 som jag skulle vilja få lite mer kräm i... Nu till problemet!
Jag är rätt grön på allt som har med ATV motorer att göra...
Vill köpa avgassystem närmare sommaren men har inte riktigt råd nu.

Vart ska man börja utan att det drar iväg skitmycket i pengar?
Vilka munstycken gör vad om man säger så?
Vill även dreva om det så man kan hålla lite högre hastighet utan att det är skitjobbigt.
Vad är en dail-a-jet?

Hoppas nån kan klargöra lite! Har försökt läsa ut lite av forumet här men blir mest förvirrad.
Lägg gärna till info ni tror jag kan behöva.

Tacksam för svar.


Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Heika_ skrivet 2 mars 2011 kl. 21:02:33
Hej alla glada!

Jag har en Dinli 450 -10 som jag skulle vilja få lite mer kräm i... Nu till problemet!
Jag är rätt grön på allt som har med ATV motorer att göra...
Vill köpa avgassystem närmare sommaren men har inte riktigt råd nu.

Vart ska man börja utan att det drar iväg skitmycket i pengar?
Vilka munstycken gör vad om man säger så?
Vill även dreva om det så man kan hålla lite högre hastighet utan att det är skitjobbigt.
Vad är en dail-a-jet?

Hoppas nån kan klargöra lite! Har försökt läsa ut lite av forumet här men blir mest förvirrad.
Lägg gärna till info ni tror jag kan behöva.

Tacksam för svar.



HuvudMunstycke och uni-filter (om bestyckning finns de en bra tråd klistrad i dinli delen) kan du börja med.  vanligt kanske 160 finns ju mer men man får köra på de som funkar. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24805.0
mer soppa mer luft = mer effekt :)
sen kanske du får gå upp nåt steg i munstycke med avgassystem.

Byt framdrev från 14 till 15kugg så har du en lagom toppfart på 125km/h vilket då passar bra för körningar mellan 70-80km/h längre stunder. den sitter inte så svårt till. sitter nån skruv till skyddet sen nån skruv till drevet, jätte lätt o byta.http://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtModelId=Drevst%E5latvhttp://www.atvhuset.se/Shop/Index.php?sArtModelId=Drevst%E5latv

Dial-a-jet är som ett insprut för förgasare i korta drag. möjlighet för mer effekt o massa andra fördelar mer info här http://www.knracing.se/tpi_dialajet.php

Hoppas de hjälpte. finns massor med info om du söker i dinli delen.
Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Psychoo skrivet 2 mars 2011 kl. 22:19:16
Tackar det hjälpte! Finns det nån webshop där man lätt kan köpa huvudmunstycke? Undviker gärna dom lokala försäljarna...
Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Heika_ skrivet 2 mars 2011 kl. 23:00:22
Tackar det hjälpte! Finns det nån webshop där man lätt kan köpa huvudmunstycke? Undviker gärna dom lokala försäljarna...

Braigasen.se kan du ju kontakta. berätta att du har en mikuni bsr42 förgasare och vill ha större munstycke tex 160
Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Psychoo skrivet 2 mars 2011 kl. 23:19:22
Ok tackar!

En tilläggsfråga: Ni pratar en del om positionen på nålen, Vad gör den för skillnad?
Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Heika_ skrivet 3 mars 2011 kl. 17:19:29
Ok tackar!

En tilläggsfråga: Ni pratar en del om positionen på nålen, Vad gör den för skillnad?

Det kommer ja inte ihåg just nu säkert nån annan som kan svara på de.
Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: raggarn skrivet 3 mars 2011 kl. 18:15:58
jag hadde 160 munstycke på huvudmunstycket och satte dit dail a jet och tpi ventil på orginal luftburken fick byta cdi box den gick så bra att varvstoppet small i har en liggandes cdi box gick mycke biligare också 0,6 per mil istället för 1liter milen http://www.knracing.se/tpi_dialajet.php
Titel: SV: Vart ska man börja? Dinli 450
Skrivet av: Kungtommy skrivet 3 mars 2011 kl. 21:23:17
Ok tackar!

En tilläggsfråga: Ni pratar en del om positionen på nålen, Vad gör den för skillnad?
Nålen går att flytta upp och ner i trotteln i 5 olika lägen om jag minns rätt.
Den påvärkar motorns mellanregister. ju högre upp du flyttar nålen = mer bränsle och tvärt om.
Har för mig att nålen är i mittenläget som standard.