ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Danne_80 skrivet 2 mars 2011 kl. 07:12:17
-
Hej. Jag har köpt mig en uppsättning miniblinkers till min quad men har lite funderingar kring vad lagen säger om ljus, blinkers och framförallt reflexer på ATV och quad. Det sitter nämligen röda ganska stora reflexer i bak på min quad som jag funderar på att ta bort.
Måste man ha reflexer i bak utöver baklyset?
Vad finns det för regler kring blinkers vad gäller storlek och hur synliga dom är?
-
Du måste ha reflex bak, och den ska liksom blinkers vara E-märkta, annars är dom inte godkända.
Du kan läsa mer här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm
-
Ok, tackar för svaret!
-
Finns ju inge krav på hur liten en reflex får vara, så hitta en liten rackare.
Finns på Jula å Biltema för ett par kronor ;)
-
Ska kolla upp det, för de jag har nu är lite väl stora tycker jag. Speciellt när jag ska montera mindre blinkers.
-
sen är det väl så att ljuset är där för din säkerhet, gäller ju spec på mer långsamtgående öppna fordon som väsnas, som en fyrhjuling enda chansen att bilen bakom ser dig är att du syns så du kan aldrig synas, så att plocka bort reflexer lampor mm är enligt mig ungefär lika korkat som att köra utan hjälm...men där med inte sagt att man behöver ha dom stora fula och ändå dåligt presterande samt ganska ömtåliga lampor och reflexer som ofta sitter orginal :) finns ju mycket små snygga grejer med ganska extrem prestanda när det kommer till ljus, bara att man får betala för det :) sen att quad/atv enligt mig inte överhuvudtaget borde få framföras lagligt på vägen är en annan sak!
-
sen är det väl så att ljuset är där för din säkerhet, gäller ju spec på mer långsamtgående öppna fordon som väsnas, som en fyrhjuling enda chansen att bilen bakom ser dig är att du syns så du kan aldrig synas, så att plocka bort reflexer lampor mm är enligt mig ungefär lika korkat som att köra utan hjälm...men där med inte sagt att man behöver ha dom stora fula och ändå dåligt presterande samt ganska ömtåliga lampor och reflexer som ofta sitter orginal :) finns ju mycket små snygga grejer med ganska extrem prestanda när det kommer till ljus, bara att man får betala för det :) sen att quad/atv enligt mig inte överhuvudtaget borde få framföras lagligt på vägen är en annan sak!
det förstnämnda håller jag med om, men va fan menar du med det andra då?? ska vi som inte har egen skog att köra i sitta hemma och ha tråkigt för att vi inte kan köra nån kilometer på vägen mellan skogsvägarna?
-
Hahahahaha Taz......Ska vi förbjuda allt motordrivet som finns på våra vägar då? Hur kan du säga att atv/quad ine ska vara lagligt att köra med på väg? Hur funderar du då? Hur kan du tycka då att en mc få vara på vägen eller en bil med 220 hästar?
Hur kan man ens säga så som du säger? Vari finns relevansen om du jämför med allt som tidigare funnits lagligt på vägarna?
Jösses.......
-
Bara dom är e-märkta så är dom lagliga hur små dom än är. E-märkningen innebär att dom är godkända att annvändas i trafiken.
Det är lika med reflex dom ska vara e-märkta dom med.
Men det finns små reflexer som man kan sätta dit.
Jag har haft svart tonade miniblinkers som inte är e-märkta på 3 av mina maskiner och kört 2500mil och blivit stoppad ett antal gånger men det har alldrig varit några problem.
Dom har suttit gömda på alla maskiner men bara dom syns när dom blinkar så har dom varit nöjda.
-
Självklart ska man tänka på säkerheten när man är ute. Jag tycker dock att de stora reflexerna är lite overkill, speciellt när man har ett fungerande baklyse? Inte så att man har reflexer på en bil i bak direkt? Jaja, jag ska kolla om jag hittar några mindre reflexer som passar bättre ihop med de blinkers jag ska montera. Finns det regler och lagar så är det nog vettigt att följa dem. Slipper dessutom krångel vid besiktning med. Biltema var ett tips angående små reflexer, någon som har andra tips på vart man hittar schysta reflexer?
Om jag tänkte på säkerheten i första hand skulle jag aldrig ha skaffat en fyrhjuling över huvud taget ()p Klart det är säkrare att sitta hemma i soffan och dega, men inte lika skoj!
-
Jag tycker dock att de stora reflexerna är lite overkill, speciellt när man har ett fungerande baklyse? Inte så att man har reflexer på en bil i bak direkt?
Lag på reflex bak på bilar ;)
-
Exakt... på bilar sitter reflexerna integrerade i baklamporna, kika så skall du se!
-
Ok, sorry, det har jag inte tänkt på.
-
Och om man ska vara petnoga är det juh skillnad VAD det är för E-märkning. troligen ingen som kommer kolla det, men tex när man reggar in en bil i sverige räcker det inte med att sätta dit en orange lykta som sidoblinkers, den ska tex ha Emärkning E14 (som är e-godkänningen för att ha den på sidan av bilen i sverige) som sagt, tror aldrig att någon kommer kolla på det efter att den är reggad, då är det nog mest det estetiska, om den syns bra eller inte.
Kommer inte ihåg alla nr i huvet, men ni förstår nog...
-
Kardanmannen har helt rätt.
Det är skillnad på E-märkning och E-märkning.
Sen om farbror blå eller besiktningen kollar det är kanske en annan sak...
Men man ska va medveten om det.
:)