ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Raecer skrivet 28 februari 2011 kl. 21:18:44

Titel: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 28 februari 2011 kl. 21:18:44
Tjena! Vart ska jag börja :hmmm:

Ute och körde lite isåkning i Lördags med broder och Nicke71 på forumet. Hur kul som helst tills min raptor börjar bete sig konstigt, kör av banan och den dör!
Händer inget när jag trycker på starten, den har nypt!!

Väl hemma lastar jag av liket och provar starta igen och vipps som om inget hänt startar den.

Nojjig som jag är bestämmer jag mig för att genomföra en obduktion för att se vad som hänt.

Innan jag sliter ur motorn så startar jag den o lossar ett oljerör får att eliminera oljepumps problem. Spruta rätt bra kan jag säga ()p

Igår, motor ur ram.

Idag, obduktion :D

Här kommer lite bilder:

Obduktionsbordet, o JA verktygen är desinfekterade :P
(http://i52.tinypic.com/wbwily.jpg)

Vevparti
(http://i55.tinypic.com/6i8tol.jpg)

Cylinder
(http://i55.tinypic.com/2jabur8.jpg)

Kolv
(http://i56.tinypic.com/ng21wm.jpg)
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: pro-quad skrivet 28 februari 2011 kl. 21:39:51
Inte så inne på hur det ska se ut inuti en motor, ser detta bra eller dåligt ut? Förklara gärna för en amatör
Själv tycker jag det såg lite konstigt ut vid vev med microgroparna
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 28 februari 2011 kl. 21:51:07
Cylinder och kolv har små repor, syns dåligt på bilderna

Lite blått på vänster vevslänga pga värme från vevlagret som är kass.
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: pro-quad skrivet 28 februari 2011 kl. 21:55:04
Trist, men det går rädda allt genom att bara byta vevlagret?
Eller åker du på större smäll ?

Håller dessa trimgrejjor dåligt ?
Vilken olja har du kört med? Antal timmar efter byte av allt trim?
Har du servat tätt ? filter+olja typ var 5timma måste det väll bli
med trim samt iskörning osv?
Vad kan orsaken vara till detta?
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 28 februari 2011 kl. 21:58:52
OK.  så det går rädda allt genom att bara byta vevlagret?
Eller åker du på större smäll ?

Har lite planer :headbang:

Hotrod strokad vevparti vs orginal med bytt lager

Ny cylinder vs renovera gamla

Märke på kolv? Wiesco, JE, eller orginal

Frågor jag nästan måste sova på
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: nicke71 skrivet 28 februari 2011 kl. 22:07:32
tråkigt det som hänt med motorn   :(
ett tips kan vara att kontrollera hur vevstakslagret är slitet
så inte vevstaken har blivit krokig
det ser lite konstigt ut efter som veven är blåanlöpt bara på en sida
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: corvus skrivet 28 februari 2011 kl. 22:18:31
Låg instrumenter i sterila förpackningar? i så fall ska man vara noga att kolla efter håll osv.

Vill säga att det är kul att titta på bilder inuti motor. Cylinderväggen såg väl blankt ut eller ska  man åtgärda det minsta lilla repa? Wiesco eller JE du får skriva sedan vilken kolv du ska handla :sunny:
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 28 februari 2011 kl. 22:35:02
Har bytt olja o filter var 100mil.
Kört på motorex helsyntet 5w-40 och Okq8:s helsyntet racing olja.

Får se vad de blir för grejor i men lagas ska den ()p

Lite svårt o se hur vevlagret är slitet om jag inte byter den. Finns ju inga överfall på vevstaken så den måste delas vid lagerbyte. Sen ska de pressas ihop och balanseras av firma helst
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 28 februari 2011 kl. 23:25:43
Ang kolv så föredrar jag CP kolv, har inte kört med Wiseco men tyckte JE kolv var lite sämre.
Så tycker jag inte du ska ha grövre borr på cylinder utan stroka om det är så  ;)
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: JR_700 skrivet 1 mars 2011 kl. 01:16:07
Nu har vi att göra ett par helger i garaget igen  O0

Vi kanske får utöva lite HLR på liket, men vi ska nog allt få liv i den igen!  ()p :headbang:

Vafan, har du använt mina gummimattor till bilen???  :(veryangry):
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 1 mars 2011 kl. 06:35:47
Ojj glömde fråga om de gick bra, du tyckte väl att dom mattorna va kass? :whip:
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: JR_700 skrivet 1 mars 2011 kl. 12:55:22
Hahaa, sööör para!

Hittade HotRod vevparti på Ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yamaha-Raptor-700-06-09-Hotrods-Crankshaft-Crank-/180622735952?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a0df43a50

Har läst att Usa-folket gillar CP-kolven mer, den som Narmasil tipsar om  ()p
Titel: SV: Raptor 700
Skrivet av: Raecer skrivet 1 mars 2011 kl. 14:06:28
Hahaa, sööör para!

Hittade HotRod vevparti på Ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yamaha-Raptor-700-06-09-Hotrods-Crankshaft-Crank-/180622735952?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item2a0df43a50

Har läst att Usa-folket gillar CP-kolven mer, den som Narmasil tipsar om  ()p
Nice får se vad de blir :hmmm:
Får söka lite på nätet ikväll
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 1 mars 2011 kl. 14:30:34
Shit var tråkigt! :cry:
Men har på känn att detta fixar du utan problems! ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 1 mars 2011 kl. 15:23:16
Shit var tråkigt! :cry:
Men har på känn att detta fixar du utan problems! ()p

De löser sig sa kärringen som sket i vasken ;D
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 1 mars 2011 kl. 22:28:14
tror att ditt problem är nog din olja..trimmar man så ska man hellst gå upp i oljan..(10-50) kolven värmenöp vilket resulterade i hård påfrästning för vevstaken och därmed lagerras..så tror jag att det gjick till..man kan även köpa en extern oljekyl för att lösa problemet vilket jag nog ska göra när jag börjar trimma..gärna en oljetemp mätare oxå som man håller koll på när det börjar bli varmt.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 1 mars 2011 kl. 22:37:09
glömde fråga..hur många mil har du kört med trimmet? och är den mappad på rullar?? om inte kan d vara att den går antingen för fett så den "sköljer" bort oljefilmen i cyl, eller att den helt enkelt går för magert vilket oxå leder till mycket värme iom att bensin kyler..kan vara många olika saker faktist..
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 2 mars 2011 kl. 02:11:54
Shit var tråkigt! :cry:
Men har på känn att detta fixar du utan problems! ()p

Hallååå, VI fixar detta  ()p  Jag är ju med som psykologiskt stöd :D
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 2 mars 2011 kl. 08:08:07
glömde fråga..hur många mil har du kört med trimmet? och är den mappad på rullar?? om inte kan d vara att den går antingen för fett så den "sköljer" bort oljefilmen i cyl, eller att den helt enkelt går för magert vilket oxå leder till mycket värme iom att bensin kyler..kan vara många olika saker faktist..

Kan vara som du skriver. Kan ju vara att den kallnöp oxå, vevlagret överbelastades iom detta.
Trimmet har satt på när jag köpte den år 08. Rullat 500 mil efter de kanske.
Mappen som sitter i pc3:an har jag fått från LAHA här på forumet.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 2 mars 2011 kl. 08:10:46
Shit var tråkigt! :cry:
Men har på känn att detta fixar du utan problems! ()p

Hallååå, VI fixar detta  ()p  Jag är ju med som psykologiskt stöd :D

De har behövts kan jag säga ;D O grattis på 2X-årsdagen Uuno :headbang:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 2 mars 2011 kl. 17:20:09
ser det ut som små tomtar har varit och hackat på övensidan kolven så har den spikat, putte små gropar liksom..antingen så värme nyper den eller så spricker kolven av det..plåga du den när den var kall??!? eller ni hade 50- kanske=)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 2 mars 2011 kl. 19:14:21
ser det ut som små tomtar har varit och hackat på övensidan kolven så har den spikat, putte små gropar liksom..antingen så värme nyper den eller så spricker kolven av det..plåga du den när den var kall??!? eller ni hade 50- kanske=)

Finns ju ingen bild på ovansidan av kolven?
Plågas ju rätt bra när man kör på is.. -50 va de ju inte men de sprutar ju rätt bra med is på cylindern när man ligger bakom bilar o pressar, o de kyler nog mer vad en kan tro..
Dom som kör isracing täcker för cyl för att undvika detta.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 2 mars 2011 kl. 22:53:46
nej där var jy ingen bild på övansidan..har du inte sett den med egna ögon? isf kan man jy utesluta vissa saker..vevlager SKA inte slitas om den får ordäntlig smörjning.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 2 mars 2011 kl. 23:13:29
nej där var jy ingen bild på övansidan..har du inte sett den med egna ögon? isf kan man jy utesluta vissa saker..vevlager SKA inte slitas om den får ordäntlig smörjning.
Om jag inte sett kolven med egna ögon? De är ju jag som har tagit bilderna så va tror du :hmmm: kollade dock inte så noga. Kan fota lite närmare i helgen med bättre kamera
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 3 mars 2011 kl. 16:48:23
Vilket märke på oljan? hur ofta byter du?
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: jenson skrivet 3 mars 2011 kl. 17:19:09
Hej raecer, har du snurrat runt vevn och känt efter dåliga lager? Om den har nypit i lagrerna så lär det finnas skader på dom, den är ju blå på ena sidan så kolla det lagret extra noga. Den vy som du har tagit på kolven visar inga tecken på fel, kolla runt om kolven och ta gärna nån bild eller så ()p

//jens
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 3 mars 2011 kl. 18:49:33
nä du skrev"Finns ju ingen bild på ovansidan av kolven?" och då visste jag inte om du skickat in den på nån motorfirma som tagit bilder till dig..därför jag undrade....men som sagt. smörjningen är ditt problem! och nu ska du bara få reda på varför det inte smörjde som det skulle..
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Julle74 skrivet 3 mars 2011 kl. 20:12:38
Jag tror oxå att det är olje relaterat. En enstånka med hög trimmgrad mal ner oljan på nolltid. 10-50 med double esters är ett måste ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 3 mars 2011 kl. 22:19:41
Qu1 byter olja var 100 mil, märket på senaste oljebytet var motorex 5w-40 helsyntet.

Pratade med JWF racing här i Skövde (Peter Hansson) och de första han sa var oljeproblem, ex luftficka.
Man ska ju lufta oljesystemet vid toppen när man byter. Har aldrig gjort detta men kanske är dax o börja.

Vevstaks lagret är skrot, kändes när man vicka staken fram o bak, hehe.

Blev lite missförstånd där Johanbiff.

Ska ta lite mer bilder i helgen när jag har tid slänger upp dom här sen

De som jag bestämt köpa är:

CP 11,5:1 kolv
Cometic komplett packnings sats

De som jag velar mellan är:

En reparerad vev från usa med nya lager och stake, seriöst gjort av firma VS nytt vevparti från hotrods (ingen stroker)

Fin begagnad oem cylinder (2007) VS en ny oem cylinder

Skillnaden mellan cylindrarna är ca 220$

Skillnaden mellan vevpartierna är 60$

Lite åsikter från er hade varit fint?

Är inte så sugen på BigBore eller Stroker vev. Känns som om de blir för mycket för motorn och den går sönder fortare, nojjig?

Blir nog o byta koppling när jag ändå håller på, liten kostnad + att jag kännt hur den nuvarande slirar när man drar på med högre växlar
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 4 mars 2011 kl. 01:46:05
Du verkar sköta oljebytet extremt väl. Lufta ur är för dom sista 3-5%. Det behövs perfekt service ifall man ökar varvtal och kör på is. Nu har du servat den noga.
 , boven i dramat kanske är mappningen ? Hur mycket varvar det över fabriks`? man borde ha två program. ett som 'är snällare/varvar mindre på isen tror jag- för det varvar över så satans lätt på is, det blir inget motstånd ju, en grym gatumapp kan gå åt helsike på is
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 4 mars 2011 kl. 07:00:14
Du verkar sköta oljebytet extremt väl. Lufta ur är för dom sista 3-5%. Det behövs perfekt service ifall man ökar varvtal och kör på is. Nu har du servat den noga.
 , boven i dramat kanske är mappningen ? Hur mycket varvar det över fabriks`? man borde ha två program. ett som 'är snällare/varvar mindre på isen tror jag- för det varvar över så satans lätt på is, det blir inget motstånd ju, en grym gatumapp kan gå åt helsike på is
Pc3 styr ju bara bränslemängd inte maxvarv.
Har en dynatek ignition som styr tänding och maxvarv. Den höjer ju maxvarvet med 100 eller om de va 1000rpm?

Kommer köra OKQ8s 10w-40 Racing olja framöver. Inte hålla på o byta märke o viskositet som innan.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 4 mars 2011 kl. 07:36:38
Tror inte varvtalet har något med saken att göra, kör man på isen och då oftast med isdäck så går motorn väldigt tungt hela tiden, men övervarvar knappast, i såna fall får man allt lära sig köra ordentligt. Lyssna själv på motorn när du ligger med isdäck på 4-5ans växel, det går tuuuuuungt hela tiden och är knappast bra att köra så under allt för lång tid. Veven får ju mycket påfrestningar och tappar den då smörja i några sekunder kan det redan vara kört.

Många tycker att det är så förbannat illa att "övervarva" en motor, dvs köra den upp till varvstoppen, men det är mera skadligt att låta motorn gå riktigt tungt länge, som det gör på isen. Köra på en grusväg, crossbana eller liknande så får ju motorn vila ganska ofta, bara för att motorn varvar mycket betyder inte att den arbetar hårt. Tänk själv om man en cykel och cyklar nerför en backe, pedalerna går fort men man blir inte särskilt anfådd jämfört med om man cyklar på samma växel i en uppförsbacke, då tar "motorn" ordentligt med stryk  :whip:

Skulle tro den rasat pga motorn gått tungt länge samtidigt som du har kört på fel/dålig olja. Nu vet du vad ett motorras kostar och kommer säkerligen kosta på dig några extra hundralappar i månaden för att byta olja oftare :) Visst kör man inte lika hårt utanför crossbanan och en Raptor har ju lite annorlunda motorsystem mot en 450. Men det är ju inte för ingenting som crossåkare byter olja var 4-5'e timma
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: jenson skrivet 4 mars 2011 kl. 08:37:04
Den här motorn är väl rullagrad i veven och har inget oljetryck fram utan smörjs av dimma och stänk.
Finns det någon bild på kolvtoppen, där kan man se om den har högfartsknackat eller ej.
//jens
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 4 mars 2011 kl. 11:06:58
Den här motorn är väl rullagrad i veven och har inget oljetryck fram utan smörjs av dimma ()p och stänk.
Finns det någon bild på kolvtoppen, där kan man se om den har högfartsknackat eller ej.
//jens

Rullager på vevlager. Ska finnas ett hål i blocket som de sprutar olja ifrån på veven, inte helt säker.

Bilder kommer kanske ikväll ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 4 mars 2011 kl. 11:51:53
Motul har en kanon olja
http://www.rinab.nu/Oljor/Motul-Power-Quad-4T-10w40-1L1314.htm
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 4 mars 2011 kl. 12:53:49
Kör också på Motul! ()p
7100 tror jag den heter om jag minns rätt.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 4 mars 2011 kl. 20:36:21
Har läst nånstans att Motul fick 9 score på 10 listan i rating

och qu8 och såna fick 6 score

Motul ska visst ha den bästa oljan i kvalitet, rå källan är den bästa från jorden där dom tar sin olja ifrån
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 4 mars 2011 kl. 22:57:33
Finns ett test angående oljor på Raptorforum och där fick amsoil bäst i test.

De va visst 15W-50 på Okq8s racing olja.

Här kommer lite högupplösta bilder på grejorna:

(http://i55.tinypic.com/140g2kh.jpg)

(http://i55.tinypic.com/2aj6m1u.jpg)

(http://i55.tinypic.com/16lzkm9.jpg)

(http://i54.tinypic.com/2cpcmmr.jpg)

(http://i53.tinypic.com/30vbyc5.jpg)

(http://i56.tinypic.com/14wdmrt.jpg)

(http://i52.tinypic.com/5ewchh.jpg)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 5 mars 2011 kl. 00:09:38
(http://www.amsoil.com/graphs/g2089_10w40_viscosity_600.jpg)

Amsoil säljs bara för 2takt i sverige vad jag vet.

Man ska helt klart undvika Castrol
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 5 mars 2011 kl. 00:42:40
jag kan nog säga att den har gått varm..allså för lite soppa..tror dock inte att mappen är för tunn utan att det var för kallt helt enkelt och i.o.m kylan så får du in mer luft.. luften har betydligt mer syre i sig när det är kallt! vilket gör att soppan inte räcker till...om du ska köra is så behåll locket på luftburken nästa gång och köp annan olja! mitt tips iaf ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: jenson skrivet 5 mars 2011 kl. 07:26:55
Hej, har insprutningssystemet någon tempgivare och tryckgivare? Om ja så borde systemet kompensera för temp ute.
Vad jag´kan se på bilderna så har toppen inga tendenser till överhettning medans kolvtoppen har det.
Känns reporna i cylindern eller syns dom bara?
Finns det något oljemunstycke som är riktat uppåt kolvbotten för kylningens skull, (ett hål i blocket)?
Min tanke ang oljekvalité så tror jag inte det spelar någon större roll när det är rullager, dom gör metallisk kontakt med varandras delar hela tiden, från vevstake till rullar till vevtapp. Hade motorn varit glidlagrad då hade oljekvalite´n varit mer avgörande.
Ett sett att försöka detektera högfartsknackning är med en avgastempmätare sk. EGT, finns att köpa inom flyget och är jättevanlig på plan.
Sedan kör på 98 oktan om du inte redan gör det...
//jens
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: HeatFire skrivet 5 mars 2011 kl. 08:36:58
vad tror ni om teorin att den gått aningen snålt + det att ett fordon som inte överhettas 30+ vid hårdare körning kanske mår lite illa i - o inte blev helt varm? så att det ökade risken för detta?
borde inte detta också ge ett svar på varför kolven blev överhettad o inte toppen? toppen hade toppenkylning av vädret medan kolvet hade högfriktion mot cylindern o värmdes av att den också gick snålt?
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: LAHA skrivet 5 mars 2011 kl. 09:45:36
Raptorn har en tempgivare som ska kompensera bränslet för olika temperaturer....
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 5 mars 2011 kl. 10:52:43
Sitter på tåget o surfar från mobilen så svaren blir rätt korta.
På vilket sätt tycker ni att kolven spikat?

Bra med massa tips och åsikter ()p

Kör redan 98-99 oktan. Just när de hände va de faktiskt 95. Dom i USA kör ju med 90-93 oktan och dom har ju bra mkt mer trim än mig?

Kylvattnet höll 74 grader när de hände kom jag på så helt kall va den ju inte

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Devil skrivet 5 mars 2011 kl. 11:09:10
Måste bara fråga, har du kört okq8 15-50w i vinter?? 
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Julle74 skrivet 5 mars 2011 kl. 12:04:14
Sitter på tåget o surfar från mobilen så svaren blir rätt korta.
På vilket sätt tycker ni att kolven spikat?

Bra med massa tips och åsikter ()p

Kör redan 98-99 oktan. Just när de hände va de faktiskt 95. Dom i USA kör ju med 90-93 oktan och dom har ju bra mkt mer trim än mig?

Kylvattnet höll 74 grader när de hände kom jag på så helt kall va den ju inte


Usa mäter sin soppa enligt M.O.N. Vi i Europa enligt R.O.N. Deras 93 motsvarar ca 97-98 i Europa.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: jenson skrivet 5 mars 2011 kl. 14:18:49
Det är nog inte bara oktantalet jag tänker på utan etanolprocenten, ju mer etanol ju mer bränsle skall den ha per luftenhet. Är den styrda insprutningen gjord för etanolblandad soppa?, ja mjukvaran alltså?
//jens
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 5 mars 2011 kl. 16:41:40
även om den har tempgivare som "kompenserar" så tror jag dock ej den fixar 50 graders skillnad för det var väl ca 20-30 minus när du körde? och olja spelar roll..mer än vad vissa tror..kör man trimmat så ska man ha en högre värknings grad på oljan..så e det..och här är det extra viktigt att inte gasa för mycket innan man har värmt upp maskinen..sätt ihop maskinen och på med locket och tanka 98 så ska du se att den håller för evigt :headbang: ;) ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 5 mars 2011 kl. 17:56:58
Nja, var nog inte mer än -10 grader när vi körde..

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: nicke71 skrivet 5 mars 2011 kl. 18:04:51
det var bara ett par minusgrader när vi körde
& det var ju ingen brutal hård körning heller
åkte ett lite grann & stannade & pratade
normal is körning !


Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Devil skrivet 5 mars 2011 kl. 20:21:46
Jo, men har Du kört 15-50w olja i vinter?? Eller har jag läst fel mellan raderna.?
Isf är det inte så konstigt att det havererat. Du sliter ut motorn innan den hinner få upp oljetempen......


Finns ett test angående oljor på Raptorforum och där fick amsoil bäst i test.

De va visst 15W-50 på Okq8s racing olja.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 5 mars 2011 kl. 20:50:18
Kör oftast med 15w-50 men dagen innan vi körde bytte jag olja och då blev de motorex 5w-40 helsyntet. Stod på tomgång ca 3-4 min innan jag började köra.

Får se om de blir beställning i helgen
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Devil skrivet 5 mars 2011 kl. 21:19:13
Då tror ja inte du behöver va orolig för bränslekvalitet och mappning å trim...
Oljan är för trög för att smörja ordentligt när det är kallt. Du behöver 5-XX eller 10-XX olja när d är sådana här vintrar.
Den är för trög för att göra sitt jobb innan motorn /oljan blivit tillräcklig varm i kylan. Spelar ingen roll hur bra olja man har om det är för kallt för den... Den smörjer inte som den ska där den ska...
Skulle i mina ögon förklara reporna i kolven, det slitna cyl-loppet, värmegången i lagren och haveriet..
Skadan va redan skedd. Det va nog bara en tidsfråga om du frågar mig.   
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Hydro skrivet 5 mars 2011 kl. 21:28:30
Nu får ni nog förklara lite mer noga... om han har 5w-40 så är den för trög i kylan... och skall hellre ha 5w-XX?
Siffran som står först är väl trögheten vid kyla?
W står ju för winter...
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 5 mars 2011 kl. 21:30:57
Skrev ju att jag körde 5w-40 när de hände :hmmm:

Precis som hydro skriver. W står för vinter och siffran efter för viskositet
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Devil skrivet 5 mars 2011 kl. 21:42:38
Suck, skadan va redan skedd.... Du sliter inte en motor så på, "bytte oljan dan innan"...
De första Siffrorna står för viscositeten (hur lätt oljan rinner) Kall.
De andra hur tjock den blir varm. 
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: xzbatt skrivet 5 mars 2011 kl. 21:59:14
Är det inte en enda människa på det här forumet som bara tänker att en motor rasar förr eller senare, det behöver ju inte alls varit något som gjordes fel. Det kan ju bara vara alla bäckar små som samlat ihop sej för ett ras eller så hade lagret bara gjort sitt.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 6 mars 2011 kl. 00:04:14
Ifall man återgår till allt stock, byter oljan rätt efter förhållanden så bör en Raptor gå 1500mil minst om inte 2000mil ?  
Hur långt har denna Raptor rullat ? 500mil med trimmet, hur långt original?
Allt detta trimmande kanske behöver typ Hot-rods vev om det ska hålla
länge ?
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Hydro skrivet 6 mars 2011 kl. 00:12:13
bla bla Raptor bla tempgivare...

Lasse, hur långt har din gått?
...med trimmet...?
3000?
 
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 6 mars 2011 kl. 02:16:42
det här med gångtid på en trimmad motor är bull****..du kan få en trimmad motor att gå precis lika länge som en org, bara den utsetts för rätt förhållanden..visst, inte en full "drag" men nu snackar vi inte om det heller..tror jy dock fortfarande inte tempgivaren justerar 30grader/syretillförsel av motorn..varför då köpa en bränslebox?!? du "bör" ha en mapp vid kalt förhållande och en vid sommar körning om det diffar så mycket.har läst att sensorn justerar en liten del av bränslet men inte 30-40grader..dyno resultat man ser är det oftast utskrivet vilken temp på luften det är när den gjordes..och det med en anledning! därför e mitt bästa svar att sätta på luftburken för motorn kommer att få samma syretillförsel utan att få mer luft. det är mao inte lufttillförseln utan syretillförseln som gäller, du kan jy bara andas så länge du får syre..t.ex en bil med laddluftkylare a.k.a intercooler(kyler luften från turbon) som laddar 1bar säger vi, har en betydligt högre verkningsgrad än en bil som laddar 1bar som INTE har en intercooler..mer syre mer flås, mer flås mer bränsle..
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 6 mars 2011 kl. 02:25:09
Jag tycker ju att har man kört en bra stund, typ 500 mil då så under vintertid när man inte kan köra så värst mycket i alla fall så riva hela motorn i småbitar, och kolla över lager å skit, blir alltid lite skit/spån efter körande, oljebyten osv. samtidigt sätta i en ny kolv. Grejerna slits ju självklart och trimmar man så slits det ju mer.

Alla som vet vad ett motorras kostar tänker mer i dom här banorna, en kolv och några lager för 2000kr känns billigt i jämförelse mot ny kolv, ny vev, ny cylinder. Man kommer lätt upp i 10.000kr

Sen är ju bägge siffrorna på oljan viskositet, kall resp varm  ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 6 mars 2011 kl. 02:43:27
håller med Narmasil..en motor gå bara så långt man själv tillåter den att gå..bra service,byte av slitage delar i motorn är nödvändigt..kanske inte en ny kolv var 500 mil men kanske kolvringar?! visste faktist inte att det var rulllager i raptorn men då kan jy även dem bytas för dem håller inte för evigt..så slipper man omslipning av vev och ö.d lager sen..vet att 700 motorn är en seg *ävel att ta död på så nått har jy helt klart gått snett utöver vanliga slitage..
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 6 mars 2011 kl. 11:29:11
Allvarligt talat så vet jag inte hur långt den gått..

Satt ju en  vapor på när jag köpte den, när jag bytte den mot en ny vapor stod den på ca 800mil. Den nya står på ca 100mil.

Men de jag inte vet är hur länge den rullat innan vaporn sattes på, kan ju lika gärna vara 500 mil till?

Tror mest på de som skrivs angående syretillförsel. Ska tänka på o sätta på locket vintertid.

Hoppas de blir beställning idag. Har fått tag på en cylinder iaf från ett forum i US

Edit: 1400 läsningar på en vecka, fan om jag inte skulle starta en blogg och tjäna pengar :lol:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Devil skrivet 6 mars 2011 kl. 13:17:04
Jaja, ja ska sluta tjata...  :)

Men ja tycker inte att din topp och dina ventiler har några tecken på att det gått för varmt eller för magert...
Därimot kolven, kolvbultslagret och cylindern visar tecken på bristande smörjning..
Reporna uppstår när kolven blir så varm att material börja vandra från den ena ytan till den andra.
Och det blir när inte oljefilmen finns eller bär längre. Som när oljan är för tjock för att ta sig dit den ska tex.
Ta värmegången i kolvbultslagret, med största sannolikhet bristande smörjning. Är det blått där så har det varit en värmetopp just där. värmen kan inte ha vandrat dit utan ett spår.


Jaja, Hoppas du får fart på maskin snart igen  ()p Det är jälvligt trist när det rasar..

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 6 mars 2011 kl. 13:29:51
Nu är du värdig en sticker....

(http://medium.tradera.com/542/116513542_1.jpg)

 ;)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 6 mars 2011 kl. 13:42:37
Hahahaaa snygg bild!  ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 6 mars 2011 kl. 15:22:43
Kolla instruktionsboken där står det vad du ska köra för olja beroende på temperaturen du kör i! ()p
När jag serva min på firma så ville han köra samma som dom körde i alla stånkor men jag propsade på att få rätt viskositet. ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: LinusE skrivet 8 mars 2011 kl. 21:20:26
nu ser man inte bilderna 100.
men har la rivit o fixat en iallafall 20-25 motorer till bilar på egenhand
och varit med i åtskiliga byggen där man set motorer som e total slut till lite topp skick..
men dina grejor ser inte specielt förstörda ut.
varken gått hårt eller långt om vi bort går från själva nypningen

men en tanke ingen av er tar upp är att detta är en enstånka som går i väldigt skitig miljö.
visst is är inte specielt skititgt men garanterat har den gjort det innan. små repor o sotavlagningar e ju helt normalt
när man kör i miljöer som innehåler grus o damm. ifall du haft endel repor innan och motorn gått snålt som ni nämner kan
den nypa till. och att de är en 1 cyl motor gör den ju oxå mer känslig. hade det varit en 4a hade du ev inte märkt de mer än att motor ljudet ändrats och att den känts segare.

inte läst allt men vad ska du göra ?
ny cyl o kolv ? för de är iallafall vad jag hade gjort. :)

sen ert blablande om olika olje märken känns rätt menlöst.
helsyntet = skit
syntet är precis vad de låter som. man blandra ut oljan med massa skit för att förlänga oljans kapacitet.
kan gämföra det med en DNS streng och att man skulle klippa sönder den o stoppa in plast mellan för attt få strängen längre så man kan ha den till mer eller byta efter fler mil.

mineral är bra grejor men får byta oftare.
snackar racing mineral me kvalite inte städad skitolja :)

siffrorna då.

ju lägre första siffra ju bättre kall
ju högre andra siffra ju bättre varm

så säg en 5-60 olja.
den är sjuuuukt utrdagen för att klara så brett register som möjligt och är alltså inte riktigt bra
någonstans egentligen.

en 15-40 olja.
klart sämre kallegenskaper och klart sämre varmegenskaper.
men bättre i de normala arbetsområdet.

med kall egenskaper är alltså innan motorn nått arbetstemp.
så att de är kallt ute spelar mindre roll för arbets området på en normal olja är
60-90 ca berode på olja så klart.

en helt rak olja är alltså klart grymast om man vet att man komemr klara sig o hålla sig i rätt
arbetsområde hela tiden. men är typ bara dragracing o vissa andra kortare racinge områden
man verkligen kan vetta detta.

och den absolut största skilnaden på en kvalitets olja och en renad skit olja är att
kvalitets oljan klarar av att gå utanför sitt arbetsområde utan att förstöras lika mycke.
alltså klara av att smörja trots att "trådarna" i den överhetats och gått sönder (känns vattnig)

vet inte om någon blev något klockare men har spenderat mååååååånga timmar söknade i denna fårga när
man höl på med högkomps motorer och långlopps körning. så de jag skrivit basseras på maaassa massa
läsning, runtfrågning och tester på oljor..

kan även ansluta med att jag personligen kör med biltemas mineral mc olja och den funkar klockrent.
det är statoils olja i grunden men tappa¨d på flaska med biltema tryck.


ha de fint och tack för du årkade läsa :P :D
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: pro-quad skrivet 8 mars 2011 kl. 21:52:24
100mil med helsyntet.  Orkar man hälla i mineral och byta var 50e mil?
Annars får man helt svartbränd motor ifall man tok-kör ofta ::)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 8 mars 2011 kl. 22:19:22
Liten uppdatering 8) Spanat runt på olika raptorforum i Usa och kommit fram till att följande ska köpas

TQS 11,5:1 CP kolv

Komplett pacnkings sats

Koppling EBC eller orginal

Orginal Vevparti + Ramlager (Sugen på Hotrods stroker vevparti men läst lite dåliga resencioner)

Beg cylinder från en 08 med få gångtimmar

Kamkedja


Sen är jag på jakt efter ett borrat gasspjäll när jag ändå är på G ()p

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 8 mars 2011 kl. 22:52:54
Och min lilla Betta ska oxå få sig lite nya delar medans vi ändå håller på o beställer   ()p  :headbang:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 18 mars 2011 kl. 16:29:30
Fått hem cylinder nu och en kam till broder. Cylindern ska in på honing när jag fått resten

(http://i51.tinypic.com/5z3xgx.jpg)

Bytte ventiltätningar och slipade in ventilerna när de ändå var isär

(http://i54.tinypic.com/2w6fosg.jpg)

Beställt följande men kommer inte förrän 2 veckor pga kolvarna var slut på lager:

2 st Tech 11,5:1:1 CP kolvar
Komplett packnings sats
EBC kopplings lameller + fjädrar
Kopplings handtag

Följande ska beställas snart:

Vevaxel
Kamkedja
Lager till kam



Lägger in lite bilder när de trillar in prylar
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 26 april 2011 kl. 20:59:11
Nu så börjar de trilla in lite grejor O0

(http://i51.tinypic.com/29d9tsz.jpg)

(http://i53.tinypic.com/343smxj.jpg)

(http://i54.tinypic.com/2e31t3t.jpg)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 26 april 2011 kl. 21:07:04
2 kolvar?  :o
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Joacim skrivet 26 april 2011 kl. 21:34:00
Tro hit och dit är dagens melodi!!!!
Min 700 har gått 6000mil? och ca 5500mil med trimmet! råka nolla mätaren en gång men man kan +:a det gammla den stod på och vad den står på nu!
Samma sak hände mig som det hände för Raecer fast veckan innan ute på isen, Veven är garanterat blå ifrån fabrik då dom värmer för att få i bulten!
Dom gick helt enkelt tort i loppet så dom satte sig!
Jag byter alla lager i hela motorn nu när man ändå har ur den!
Ny cylinder, ny kolv och annat lull lull :)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 26 april 2011 kl. 21:47:20
Raecer äre original eller stroke vev?  ^-^
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 26 april 2011 kl. 22:04:40
Den andra kolven är till broder. Lurade honom o köpa kolv, kam + barker duals:)

De är en orginal vev ombyggd av crankworks i Arizona USA

Råkade köpa ett borrat gasspjäll oxå:)

Så du har kört över 1000 mil/år med din Joacim? Mer än jag gör med
bilen nästan.

Fattar inte hur du hunnit göra de när du ställer av den vintertid
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Julle74 skrivet 26 april 2011 kl. 22:25:57
Satan vilken shopping du gjort ()p Vart köper man trebond? Ska ha till mina blockhalvor
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 26 april 2011 kl. 22:47:26
Ja nu kan man inte gnälla på tjejen längre angående de här med shopping :banghead:

Kolla med garaget24.se om dom inte har threebond, köpte mitt från tqsatv.com

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Joacim skrivet 26 april 2011 kl. 22:50:47
Den andra kolven är till broder. Lurade honom o köpa kolv, kam + barker duals:)

De är en orginal vev ombyggd av crankworks i Arizona USA

Råkade köpa ett borrat gasspjäll oxå:)

Så du har kört över 1000 mil/år med din Joacim? Mer än jag gör med
bilen nästan.

Fattar inte hur du hunnit göra de när du ställer av den vintertid

Ä skrev något här men tog bort det, snacket om hur mycket jag kört hör inte hit!
 
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 26 april 2011 kl. 23:08:03
Tycker bara de låter jävligt mkt.

Jag har haft min 3 år o kört kanske 600-700mil. Då kör jag även på vintern.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Joacim skrivet 26 april 2011 kl. 23:10:37
Tycker bara de låter jävligt mkt.

Jag har haft min 3 år o kört kanske 600-700mil. Då kör jag även på vintern.

Ja jag körde JÄVLIGT mycket dom första åren  ()p
Detta snack kan vi ta när vi ses  ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 27 april 2011 kl. 01:53:37
Tycker bara de låter jävligt mkt.

Jag har haft min 3 år o kört kanske 600-700mil. Då kör jag även på vintern.
Tycker din mest står i garaget!  ::) :lol:
Men din vita såg man ju ofta på stan men den svarta har jag typ aldrig sett på byn! :hmmm:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 27 april 2011 kl. 07:43:40
Tycker bara de låter jävligt mkt.

Jag har haft min 3 år o kört kanske 600-700mil. Då kör jag även på vintern.
Tycker din mest står i garaget!  ::) :lol:
Men din vita såg man ju ofta på stan men den svarta har jag typ aldrig sett på byn! :hmmm:

Nu är du ute o cyklar igen ;D Jag har en gul  du vet

Men om ett par veckor lär du se oss på vägarna igen :headbang:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 27 april 2011 kl. 12:41:26
Tycker bara de låter jävligt mkt.

Jag har haft min 3 år o kört kanske 600-700mil. Då kör jag även på vintern.
Tycker din mest står i garaget!  ::) :lol:
Men din vita såg man ju ofta på stan men den svarta har jag typ aldrig sett på byn! :hmmm:

Nu är du ute o cyklar igen ;D Jag har en gul  du vet

Men om ett par veckor lär du se oss på vägarna igen :headbang:

Jupp var lite trött!
Ska bli jävligt kul att åka en sväng snart. ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 27 april 2011 kl. 14:58:33
Tycker bara de låter jävligt mkt.

Jag har haft min 3 år o kört kanske 600-700mil. Då kör jag även på vintern.
Tycker din mest står i garaget!  ::) :lol:
Men din vita såg man ju ofta på stan men den svarta har jag typ aldrig sett på byn! :hmmm:

Måste vara min vita o svarta du menade??

Fick hem Barker Duals idag, så i helgen blir det nog ihopmontering av Rappyn!!  ()p  O0 O0
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 27 april 2011 kl. 18:16:46
Fan va gött! :headbang:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 2 maj 2011 kl. 21:24:52
I väntans tider så bytte jag mitt gasspjäll mot ett lite större :whip:

(http://i51.tinypic.com/s17nfp.jpg)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 6 maj 2011 kl. 22:39:28
Nu sitter den där den ska ()p

(http://i51.tinypic.com/14m40g8.jpg)

Nya däck blev de igår oxå

(http://i52.tinypic.com/2lk42za.jpg)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 6 maj 2011 kl. 22:54:09
Äntligen kan man snart slippa köra själv  :P
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 8 maj 2011 kl. 22:01:59
Motorn ihop
(http://i52.tinypic.com/17qpsj.jpg)

Blev en tur på 6 mil idag. Inkörningen funkar sådär, kan inte hålla mig från att dra fullgas :DV
Fan va gött den går med nya gasspjället och lameller som inte slirar..

Har inte hunnit tanka i tändkurvorna än till dynateken heller men de får bli i veckan.

Målade om barkersen oxå, rören mattsvart och ljuddämparna i blanksvart 8)

(http://i53.tinypic.com/25a67hs.jpg)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: LAHA skrivet 8 maj 2011 kl. 22:44:25
Den e fan grann i gult åxxå ;)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 10 maj 2011 kl. 23:00:07
kul du fick ihop den tillslut! lite hårdare inkörning är bättre än fis inkörning så bara gasa du ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 10 maj 2011 kl. 23:42:34
Ja de är ju inte första gången
den är i delar ()p

2 år sen blev den ju stulen och isär plockad i 1000 delar av idioter.

Nu är de inte mycket kvar som jag inte skruvat ihop :djump:

Verkar vanligt att -06orna skär i vevlagret. Min, en kompis o en jag just såg på blocket har gjort de.  Konstigt :dntknow:

 

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: johanbiff skrivet 11 maj 2011 kl. 21:23:35
får man fråga hur den kändes med 11.5 kolven och +2tb?? blev det någon skillnad sen innan? man blir jy sugen.. :DV :cry:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 11 maj 2011 kl. 22:35:18
Hade ju 11:1 innan men visst är de skillnad :headbang:
Drar betydligt mer från mellan registret och uppåt

Brorsan har samma trim som mig utom gasspjället, k&n filter och Dynatek (kör dock med orginal kurva för tillfället) och de märktes att min har mer krut 8)

Nu kommer han skylla på sin koppling och pc3 map ;)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 11 maj 2011 kl. 22:58:10
Fuck off, sån skillnad var det inte!  ()p

Ska bara fixa kopplingen......  :banghead:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 12 maj 2011 kl. 02:10:11
Är ni rädda för en viss Honda eftersom ni trimmar så? :lol:

 JR_700´s 700 verkar gå riktigt gott nu! långa wheelies blev det i söndags! :headbang:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 12 maj 2011 kl. 07:20:55
Honda?? Får sätta på förstornings glas som backspegel så jag kan se så långt bakåt ;D

Eller kikare i värsta fall ;)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 12 maj 2011 kl. 12:58:42
 :lol: :lol:

Den var fan bra! ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: TOBBE77 skrivet 25 maj 2011 kl. 18:55:38
Tjena Raecer!

Har precis köpt mig en raptor 700 (Fina maskiner :)
Då jag vill vara hundra på maskineriet på den så tänkte jag gå igenom den, Byta lager, Oljepump och sånt, Kolv! Ja alla förslitningsdelar!
Hur gjorde du med din vid byte av veven!
Lämna du in eller gjorde allt själv?
Om du gjorde det själv! Var det bökigt med vxl-lådan och så?
Om du lämna in, Vad kostade det isf?

Tack på förhand!
Tobbe77
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 25 maj 2011 kl. 20:49:44
Hej Tobbe!

Har du haft problem med motorn eller är de bara förebyggande? Om du inte haft problem så tycker jag du ska ta renoveringen när motorn rasar och OM den rasar!

Rev isär allt utom själva delningen av motor halvorna.

Skulle lämnat in den för delning hos JWF racing (Peter Hanson) men när han såg motorn sa han att han inte hade rätt verktyg för att utföra jobbet.

Lämnade in hos Tibro mc-service (Yamaha auktoriserad verkstad) och han bytte vevparti, kamkedja och ramlager. Delarna hade jag med mig.

De tog 3 timmar för honom och han sa att de va svårare än han trodde. Slutade på 1950kr för arbetet.

Som sagt har du inte problem med motorn så kör på bara
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: TOBBE77 skrivet 25 maj 2011 kl. 22:13:18
Hej Tobbe!

Har du haft problem med motorn eller är de bara förebyggande? Om du inte haft problem så tycker jag du ska ta renoveringen när motorn rasar och OM den rasar!

Rev isär allt utom själva delningen av motor halvorna.

Skulle lämnat in den för delning hos JWF racing (Peter Hanson) men när han såg motorn sa han att han inte hade rätt verktyg för att utföra jobbet.

Lämnade in hos Tibro mc-service (Yamaha auktoriserad verkstad) och han bytte vevparti, kamkedja och ramlager. Delarna hade jag med mig.

De tog 3 timmar för honom och han sa att de va svårare än han trodde. Slutade på 1950kr för arbetet.

Som sagt har du inte problem med motorn så kör på bara

Tänker inte ta det efter att det har rasat! Ett ras kan innebära MYCKET! T.ex skrot av vxl-halvor,drev,mm
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 25 maj 2011 kl. 22:54:03
Gör som du vill..

Då kan du ju byta ut styret oxå för de kan ju knäckas och få hemska konsekvenser.

Jag skulle inte riva ner motorn och spendera 6-15k om de inte är något fel på motorn

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 25 maj 2011 kl. 23:01:38
Gör som du vill..

Då kan du ju byta ut styret oxå för de kan ju knäckas och få hemska konsekvenser.

Jag skulle inte riva ner motorn och spendera 6-15k om de inte är något fel på motorn

 :rtfm:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: TOBBE77 skrivet 25 maj 2011 kl. 23:18:56
Gör som du vill..

Då kan du ju byta ut styret oxå för de kan ju knäckas och få hemska konsekvenser.

Jag skulle inte riva ner motorn och spendera 6-15k om de inte är något fel på motorn



Inte riktigt någon moppe motor vi pratar om, Detta är väl en högvarvig motor eller?  :lol:

Några 6-15k kostar det när det väl rasar, Det är ju du ett tydligt exempel på  ;)
Om man kan förebygga ett närliggande vevlagerrad innan det rasar och kanske trasar sönder en vxl-halva, Ja då har man sparat mycket av dom 6-15k som du nämner!
Varför bytte du inte alla lager i motorn när den ändå var isär! Du har ju förlorat minst 2000k redan när det väl behövs, Kanske inom en snar framtid!
Du kanske inte är så gammal och inser vad ett redigt ras kan innebära?!
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 26 maj 2011 kl. 00:14:25
Lägger ner konversationen
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: jenson skrivet 26 maj 2011 kl. 06:47:27
Det gör du rätt i raecer.

jens
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 28 maj 2011 kl. 00:20:00
Vart tog Tobbe vägen nu då? Haalllåååå...  :whip:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: LAHA skrivet 28 maj 2011 kl. 00:26:19
Han lär ju sitta fast i garaget, för när han har bytt alla lager i motorn o satt ihopa den igen e det ju säkrast att riva igen o på nytt renovera allt för att undvika motorras....
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 13 juni 2011 kl. 23:53:05
Haha

Läste precis igenom hela tråden, blir imponerad av att man inte bröt ihop :lol:

När jag starta den efter renoveringen sa jag åt henne, nu jävlas du inte med mig mer och klappa den försiktigt :knupple:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 14 juni 2011 kl. 02:27:59
Synd att han inte får ut sin 700 och är med och åker istället! :hmmm:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 14 juni 2011 kl. 07:54:23
De är som Laha säger, han är fast i garaget för evigt :D
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Gunter Hager skrivet 16 februari 2012 kl. 21:16:49
Jag e intresserad av den gamla veven för nån hundring..Bara för att prova om den passar i en xt 660 motor.Dom ser väldigt lika ut på sprängskisserna fast dom inte har samma artikelnr,kanske funkar med modd..
Mvh Gunter
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 16 februari 2012 kl. 21:22:02
Inte till salu :nono:

Har tänkt renovera den och ha i reserv
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: hell-man skrivet 17 februari 2012 kl. 22:20:01
Jag ska erkänna att jag inte har lusläst hela tråden, men vad var det som hade orsakat nypet då? Fick du svar på det? Den gick ju skapligt i helgen iaf! Tack för provturen. ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 17 februari 2012 kl. 22:31:26
Verkar vara en sjuka på -06orna att veven ger sig. Många olika teorier, beroende vem man frågar
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 18 februari 2012 kl. 09:25:20
Mjo se på YFZ-R'en vi var kanske 4stk som rasade våra i somras, hade gått allt från 30-80 timmar på crossbana. Lite dåligt kan man ju tycka :)  exakt varför det har rasat får vi aldrig reda på  :dntknow:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: TOBBE77 skrivet 18 februari 2012 kl. 12:18:05
Här är det lekstuga ser jag.!
Raecer o JR_700, Har ni ömma tår.? Får jag verkar ha trampat på dom :)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 18 februari 2012 kl. 16:35:40
Här är det lekstuga ser jag.!
Raecer o JR_700, Har ni ömma tår.? Får jag verkar ha trampat på dom :)
Kör med stålhätta så trampa på du
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: hell-man skrivet 18 februari 2012 kl. 17:59:22
Kör med stålhätta så trampa på du
()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 19 februari 2012 kl. 19:21:53
Upp med en bild på din maskin på Tobbe, så man kan utesluta att du är en mytoman, som dom säger på stan...

Eller du kanske har en bra ursäkt för att slippa eller kan hitta en från nätet osv..
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: hell-man skrivet 19 februari 2012 kl. 19:41:22

Skön attityd TOBBE77! Du vet hur man knyter kontakter i branchen! ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: nicke71 skrivet 19 februari 2012 kl. 19:50:04
upp till bevis TOBBE77 eller vem du nu är  :hmmm:
vad åker du på & vart åker du
det verkar mest vara fejk & tomt snack  :nono:
ryckten sprids fort i vårt avlånga land  ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: JR_700 skrivet 19 februari 2012 kl. 20:02:20
Vänner ÄR en förbrukningsvara för denna person, även känd som "världsmästaren"
Han kan med andra ord aldrig ha fel, eller erkänna att han gjort fel..

Motbevisar man honom, ja då blir det snack om att han inte har utbildning o sånt..

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 19 februari 2012 kl. 20:26:09
Om jag inte minns helt fel så var de dina tår vi trampa på när vi avslöjade dig.

Du ringde och skickade sms mitt i natten, bönade och bad oss ta bort de avslöjande inläggen.

Väx upp för f*n.
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: hell-man skrivet 19 februari 2012 kl. 20:31:07
Om jag inte minns helt fel så var de dina tår vi trampa på när vi avslöjade dig.

Du ringde och skickade sms mitt i natten, bönade och bad oss ta bort de avslöjande inläggen.

Väx upp för f*n.


What???? :dntknow:
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 19 februari 2012 kl. 20:33:20
Skrev till tobbe77 eller vad han nu heter igentligen.. kärt barn har många namn ':)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: hell-man skrivet 19 februari 2012 kl. 20:39:44
Aha... Nu är jag med. Trist.
Jaja. Ni hade kul igår såg jag på filmen!
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 19 februari 2012 kl. 20:42:35
Aha... Nu är jag med. Trist.
Jaja. Ni hade kul igår såg jag på filmen!

Japp de var kul, lite väl slaskigt för att få bra fäste.. men nicke hade fäste med sina däck nu iaf, jävlar vad de gick ()p
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Joacim skrivet 14 juli 2014 kl. 19:41:10
VM i trådlyft :)

:) Nu slank jag in i denna tråden efter lång tid!
Kan väl erkänna att jag är var tobbe!!!
Dum grej men det hela trigga igång vissa här som ansåg att en outbildad icke mekaniker inte skulle fixa riva isär och renovera en motor på en Raptor!
Min Raptor rulla nog redan innan tråden startades eller strax efter (Kommer inte ihåg)!
Den har även rullat några år med turbo (Som jag inte heller skulle klara och bygga enligt vissa) Visst det har varit mycket "Slitasitthår" ang turbon men den rullar ändå, Och den rullar på rätt friskt dessutom! :)
Inte ringde jag heller och böla mitt i natten! Däremot sms:a jag berörd person om att ta bort uthängning av mitt namn på forat!
Ingen mytoman är jag till vardags och ingen världsmästare heller för den delen, Finns andra som spelar det mycket bättre! 




Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: skogsbonne skrivet 14 juli 2014 kl. 19:54:15
har du film på turbo raptorn? :)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: nicke71 skrivet 14 juli 2014 kl. 20:15:16
Ja du Joacim jag har aldrig träffat dej men när jag var ny på forat så ifråga satte du vem jag var som åkte så mycket runt skara efter som du aldrig sett mej
Jag började på en 250 sen över till 450 sen till 700 nu har jag även en 700turbo men jag har aldrig sett dej köra även om jag kör mycket förbi dina trackter
Men om du har ordning på din turbo maskin & vill bli med på en sväng så är du välkommen att höra av dej
Mvh. Niklas
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 14 juli 2014 kl. 20:21:44
VM i trådlyft :)

:) Nu slank jag in i denna tråden efter lång tid!
Kan väl erkänna att jag är var tobbe!!!
Dum grej men det hela trigga igång vissa här som ansåg att en outbildad icke mekaniker inte skulle fixa riva isär och renovera en motor på en Raptor!
Min Raptor rulla nog redan innan tråden startades eller strax efter (Kommer inte ihåg)!
Den har även rullat några år med turbo (Som jag inte heller skulle klara och bygga enligt vissa) Visst det har varit mycket "Slitasitthår" ang turbon men den rullar ändå, Och den rullar på rätt friskt dessutom! :)
Inte ringde jag heller och böla mitt i natten! Däremot sms:a jag berörd person om att ta bort uthängning av mitt namn på forat!
Ingen mytoman är jag till vardags och ingen världsmästare heller för den delen, Finns andra som spelar det mycket bättre!

Jösses, har du inte släppt de där än??!

Blicka framåt o gå vidare liksom


Kul att turbon funkar, går den bra nu? Sist jag såg dig på stan gjorde den inte de iaf

Lyckades du få till bänkningen hos autotech i thn?
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 juli 2014 kl. 20:23:04
Lyckades du få till bänkningen hos autotech i thn?

Är det någon som lyckats med det?  ;D
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 14 juli 2014 kl. 20:24:07
Tillägg. Din maskin rulla inte innan tråden skapades, långt efter då du väntade på spårryttare till v-lådan
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 14 juli 2014 kl. 20:24:49
Är det någon som lyckats med det?  ;D

Ja du, Tobbe har väll lyckats

Alltså den riktige Tobbe rzr
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 14 juli 2014 kl. 20:55:27
Fick mail nu, de har slutat eftersom de har bytt ägare...

Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: cARLBOM skrivet 14 juli 2014 kl. 21:23:32
Nej det är jag som är Tobbe, jag har nu byggt mig själv en månraket o ni andra kan dra åt helvete  ':)
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Raecer skrivet 14 juli 2014 kl. 21:52:33
Fick mail nu, de har slutat eftersom de har bytt ägare...

Ja de va ju inte oväntat
Titel: SV: Raptor 700 - motorhaveri
Skrivet av: Joacim skrivet 14 juli 2014 kl. 23:50:57
Ja du Joacim jag har aldrig träffat dej men när jag var ny på forat så ifråga satte du vem jag var som åkte så mycket runt skara efter som du aldrig sett mej
Jag började på en 250 sen över till 450 sen till 700 nu har jag även en 700turbo men jag har aldrig sett dej köra även om jag kör mycket förbi dina trackter
Men om du har ordning på din turbo maskin & vill bli med på en sväng så är du välkommen att höra av dej
Mvh. Niklas

Hej!
Ja så kanske det var, Minns inte alls :)
Jag har kört till och från, Intresset har kommit och gått! Haft mycket annat för mig också, Importerat bil, bytt till större motor i en annan med allt vad det innebär med det elektroniska och så, Mycket annat skoj har jag också gjort :) 
Jag hade problem med mappningen ett tag så den gick dåligt!
Den blev stående ett tag i brist på annat!
kontakta ett företag i USA som bygger turbosatser till raptorn, Jag fick en mapp från dom För att utgå ifrån med autotune och så.
Jag fick en mapp gratis av dom, Kors i taket för att vara amerikanare! :)
Trixat med tändkurvor också!
Sen stod den lite till pga av annat!
Jag har kanske kört runt 200mil i år!

Jag har allt varit inne och åkt lite i skara med omnejd, En del i skövde , M-stad, Men mest på småvägar runt där mina föräldrar bor!
Senast i helgen runt 15mil

Det störta problemet är att få gummiflänsen mellan insug och trottel att hålla, Blir sådana jävla tryckstötar där så den spricker efter ett tag!
Var ute en sväng i söndags och så sprack den igen, Då har den ändå hållit kanske 18mil så det börjar arta sig :)
Provat massa olika slangar och så också!

Hur sitter det på din Nicke och med vad? Är den stumm med byglar på trottelhus så den inte vibrerar?

Detta har inte varit enda problemet, Hade otäta insugsventiler o säten så toppen fick rivas så dom slipades om och trycksättes! Små sår i ventil och säten var det som gjorde att den gick dåligt, Antagligen då Raecer sett mig, Det smattra och small bra med otäta ventiler! :)

Bänkning var bokad med Autotech men jag drog mig ur i sista sekund då ventilproblemet klarna :) Möjligtvis att jag kör en finjustering + bänkning där senare!

På din fråga om att åka Nicke så får jag avböja tills jag har löst detta med gummit, Jag vill inte bli stående med den ;)

Jag mötte någon filur på en quad i korset vid 49an i Varnhem förra helgen, En röd Honda trx tror jag det var!

Har autotech slutat med mappningar av Quad/atv?