ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: hajenhajen skrivet 1 juni 2006 kl. 10:00:00

Titel: Vad ska jag ha för OLJA, 4 tackts ATV
Skrivet av: hajenhajen skrivet 1 juni 2006 kl. 10:00:00
frågan är bara då, olje byte. Var gör jag det, kollade under motor m.m..försker finna nåt ställe att tömma gamla oljan, var brukar man göra det, vart sitter "pluggen" ?

Och så var det där me OLJA, det är en fyrtakts maskin. Vad ska jag ha?

Kan fördålig olja ha orsakat att 2an slirar lite innan den drar iväg m.m..?

Använder idag
 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82866    

antar ni kommer klaga på denna ? Vad ska jag använda?  

är denna bättre ?

 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91161
Titel: Re: Vad ska jag ha för OLJA, 4 tackts ATV
Skrivet av: Moco skrivet 1 juni 2006 kl. 14:57:06
Citat från: "hajenhajen"
frågan är bara då, olje byte. Var gör jag det, kollade under motor m.m..försker finna nåt ställe att tömma gamla oljan, var brukar man göra det, vart sitter "pluggen" ?

Och så var det där me OLJA, det är en fyrtakts maskin. Vad ska jag ha?

Kan fördålig olja ha orsakat att 2an slirar lite innan den drar iväg m.m..?

Använder idag
 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82866    

antar ni kommer klaga på denna ? Vad ska jag använda?  

är denna bättre ?

 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91161


Hej,
jag har en 4-taktare, Loncin Hunter 229cc.
Jag bytade motorolja för första gången i förrgår.
Jag öppnade oljesticka-/påfyllnings-hålet.
Lossade en fet-bult på motorblocket undertill, drog ut den och en liten sil. Oljan flödade ut, det rann ett tag. Jag rengjorde silen, satte dit prylarna igen. Fyllde på 1,5 liter olja. Skruvade dit oljesticka-/påfyllnings-locket och körde på tumgång några minuter och kollade efter läckage.

Oljan jag använde köpte jag på Shell, kostade 165 spänn litern, rätt dyr vill säga:
Shell ADVANCE ULTRA 10W-40 4T, fully synthetic motorcycle oil.

Good Luck Have Fun
 :)
Titel: biltema
Skrivet av: Borggren skrivet 1 juni 2006 kl. 16:49:48
Hej, ni som inte behöver byta olja efter varje gång ni kört, VARFÖR köper ni inte olja som har "lite" kvalite"?
Om man har en bil som är helt slut och läcker olja så kan man väl använda biltema olja, men inte på sin kära ATV :?
Det är faktiskt så att BRA olja håller fler gånger längre, tål mer värme, drar med sig mer smuts till filtret, så ni har ett LLÄÄÄÄNNNNGGGRRRREEE liv på eran ATV

Full syntetisk är bra om man kört på det sedan motorn var ny, men inte annars, och om oljan överhettas så tappar den ALL smörjegenskap på en gång, men om man VET att det inte händer så kan man köra längre med sådan olja innan byte (bättre på att lösa "slaggprodukter" osv.

Delsyntet är vad jag åker på, och de flesta som åker motocross, detta då den tål överhettning och vad gäller livslängd gör detta inget för vi byter ju olja efter varje dag.

Det är väl bara 1,5 liter eller nått ni häler i, så även med olja som kostar 150kr/liter måste det bli billigt om man slår ut det på hur mkt bättre det är för din motor......och din ekonomi....i slutändan :roll:

(Läser nån från biltema detta får ni väl ursäkta, mkt är bra på biltema, men inte olja och filter) 8)
Titel: Vad ska jag ha för OLJA, 4 tackts ATV
Skrivet av: perhaven skrivet 1 juni 2006 kl. 17:53:26
Jag kör på Castrol 4T super TT. Man kan lika gärna hälla spillolja i sin atv istället för att köpa olja på biltema.

Bättre att hålla sig till bra märken när det gäller olja. Hellre lägga ut några hundra på olja än att laga en motor som havererat pga kox i kanalerna..
Titel: Vad ska jag ha för OLJA, 4 tackts ATV
Skrivet av: stefffe skrivet 30 juni 2006 kl. 00:39:22
Jag kör Castrol GPS 10/40, rek. enligt min åtf.
Titel: Vad ska jag ha för OLJA, 4 tackts ATV
Skrivet av: Hubbe skrivet 30 juni 2006 kl. 08:04:32
Citat från: "perhaven"
Jag kör på Castrol 4T super TT. Man kan lika gärna hälla spillolja i sin atv istället för att köpa olja på biltema.

Bättre att hålla sig till bra märken när det gäller olja. Hellre lägga ut några hundra på olja än att laga en motor som havererat pga kox i kanalerna..

Det är en rätt vanlig myt att Biltemas oljor skulle vara dåliga, statoils oljor är sama sak, tillverkas på samma ställe och tappas i olika flaskor.
De klassningar på oljor som står på flaskan är vad de klarar. Koxa gör inte oljor nu för tiden, problem från förr i världen. Det som händer med en gammal olja är att oljans styrka att behålla en bärande film försvagas med tiden.
Däremot anser jag att du bör köra på helsyntet för de är bättre i alla lägen. Har din mc dessutom koppling av våt typ så skall du ha olja avsedd för det.
Sån information kan saknas i instruktionsboken, ex.vis på smc står endast att den skall ha 10w 30 (eller vad det nu står) men den skall ha olja för våt koppling för att må bäst. Tyvärr är sån olja lite dyrare.