ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: cyberkenth skrivet 24 februari 2011 kl. 22:59:45
-
Har lite skrammel från motorn när den går ner på tomgång. Tror att det är kamkedjan. Kan man kolla om kedjan är för lång utan att jämföra den med en ny? Har plockat av ventilkåpan och känt på kedjan mellan kamdreven...tyckte det var bra spänning på den men det är kanske för kort avstånd för att avgöra om den är för lång. Har beställt ny kedja och sträckare......men det känns ju lite onödigt att byta kedjan om den är ok. Borde väl vara kedjan som låter......eller???
Cybermannen
-
Ett sätt är att släppa lite på själva kedje spännaren och se om den pressas ut lite, Då menar jag dom 2 skruvarna som håller fast själva spännaren och inte den stora i mitten. Brukar själv släppa på den
så det blir en glipa på ca 5mm och fjädrar den ut till det så ska inte kedjan vara för slak.
släpp bara inte för mycket på spännare bara....
Fick själv detta tips på forumet.
-
Aha smart ()p
-
så lätt det kan vara.......tack för tipset
-
Jag har inte hunnit kolla på kedjan och sträckaren ännu...blir nog imorgon. En tanke bara ::) ...om det inte är kedjan eller sträckaren som är kass, vad kan det då vara. Har kollat ventilerna och dom var bra.
Cybermannen
:ATV:
-
Om det är ett klapper som följer med upp i varv, så är det sträckaren som låter då den börjar vara för slapp eller att kedjan börjar bli förlång.
Bara kontrollera som det är beskrivet ovan
-
vilket miltal pratar vi om här?
-
ca: 1300 mil....men jag har bytt kamkedja en gång tidigare vid 700-800 mil, så det är kanske dax igen....får kolla på det imorgon.
Cybermannen
-
ca: 1300 mil....men jag har bytt kamkedja en gång tidigare vid 700-800 mil, så det är kanske dax igen....får kolla på det imorgon.
Cybermannen
Fysatan, har du ingen bil? :D
Galet vad du plågat den, Dinli är färdig till skroten efter 1000mil ju :sunny:
Ivarjefall man kör en Quad som den bör göras = fullt ös
Inte undra på att han är skakis i kedjan osv. Slutkörd ju
Tänkte om det var 200-300 mil vi prata om
-
ca: 1300 mil....men jag har bytt kamkedja en gång tidigare vid 700-800 mil, så det är kanske dax igen....får kolla på det imorgon.
Cybermannen
Fysatan, har du ingen bil? :D
Galet vad du plågat den, Dinli är färdig till skroten efter 1000mil ju :sunny:
Ivarjefall man kör en Quad som den bör göras = fullt ös
Inte undra på att han är skakis i kedjan osv. Slutkörd ju
Tänkte om det var 200-300 mil vi prata om
Känns ju illa om de ska skrotas redan efter 1000mil. då har man ju knappt betalt av maskinen hehe
pendlade första delen av mitt ägande. körde ca 220mil då hamna jag på 500 då var de dags för ventiljustering och kamkedjebyte :P
-
Jag har kört ca 500 mil sedan i juni när jag skaffade min!
När jag köpte den hade den gått 200, tror den använts som prydnas sak enligt milen.
Vet inte vad ni har era till, men här körs det varje helg. Så en 1000 mil / år blir det ju lätt.
Inga beskymmer med ras eller skit. Serva den som den bör efter sunt förnuft. det håller fint då!
man har ju en dinli.... Å den är till för att användas 8) 8)
-
Fysatan, har du ingen bil? :D
Galet vad du plågat den, Dinli är färdig till skroten efter 1000mil ju :sunny:
Ivarjefall man kör en Quad som den bör göras = fullt ös
Inte undra på att han är skakis i kedjan osv. Slutkörd ju
Tänkte om det var 200-300 mil vi prata om
Va är det för fel på dig då om du inte tror den håller för 1000 mil?
Det är ju många som blivit plågade 700- 1200 mil utan att det är bytt kamkedja. (jag har en motor som gått över 1000 mil utan att det är bytt något i motorn.)
Har inte ens behövt justera ventiler.
Att behöva byta kolvar å annat vid 1000 mil då har man gjort grova fel i servicen. Eller man struntar i signaler som överhettning eller struntar i bestyckning.
Det börjar nog finnas en hel del dinli maskiner som rullat över 1000 mil här i sverige. gissar att dem flesta milen inte är snälla mil puttrandes i stan. Utan i skogen med varvtalsspärren som enda spärren ;)
-
Jag har den mest för att köra till jobbet med, den går förbannat bra förutom att det låter lite när den går ner på tomgång.
Kör sommar som vinter med den och har inte haft stora problem. Har bytt bakaxellager och kamkedja en gång + täta oljebyten. För min del så är 1300 mil inte så mycket för en dinli.
Cybermannen
-
Har precis testat tricket med att lossa kedjespännaren som nämndes tidigare. Lossade den ca: 5 mm och det det var bra spänning på den, fick ta i ganska mycket för att trycka in den. Det betyder väl att det ska vara bra spänning på kedjan då!? Men vad kan det då vara som skramlar till när den går ner på tomgång? Annars får jag skruva ihop den igen och på med ny olja för att lyssna och försöka lokalisera var ljudet kommer ifrån. Dumt att betala 1700 kr om kedjan och spännaren är ok, eller vad tycker ni? Decompen eller vad den heter...är det vanligt att den kan skramla också?
Hoppas på hjälp.....
Cybermannen
-
Hej
Jag har samma problem med något skrammel på väg ner mot tomgång
har plockat bort decompen med det vart inge bättre ?? och den startar lätt en då :)
-
HEj
Har nu bytt kamkedjan och då försvann mitt skrammel ljud iallafall. ()p ()p