ATVForum, allt om fyrhjulingar

Köp och Sälj => Köpes => Ämnet startat av: Miko skrivet 24 februari 2011 kl. 10:12:25

Titel: Tyngre vikter till CF
Skrivet av: Miko skrivet 24 februari 2011 kl. 10:12:25
Halloj  :)

Är det någon som har de tyngre vikterna som hör till variatorkittet med den hårdare fjädern till CF maskinerna? Och det är endast vikterna jag behöver.
Hoppas på att någon vill bli av med en uppsättning vikter som ligger och skräpar hemma hos er  :)

Och ni kan väll skriva här eller pm:a, tel nummer kan vi väll ta om det blir aktuellt med någon affär  ;)'

 :sunny:
Titel: SV: Tyngre vikter till CF
Skrivet av: Pson™ skrivet 24 februari 2011 kl. 12:33:31
Vikterna är lättare än originalvikterna..
Titel: SV: Tyngre vikter till CF
Skrivet av: Dr Mumin skrivet 24 februari 2011 kl. 12:55:44
Ring Till joseph på www.spop.se han tillverkar vikter exakt som du vill ha dom
3vlig kille och ingenting är omöjligt :djump:
Titel: SV: Tyngre vikter till CF
Skrivet av: Miko skrivet 24 februari 2011 kl. 18:47:39
Hmmm.... :hmmm: Ja nu tänkte jag galet  :nono: Klart att det är de lättare vikterna som tillhör variatorkittet. Därför man ska ha de lättare om man har större däck. Fel av mig, blev lite förhastat.

Så det kanske inte finns färdiga vikter som är tyngre än orginal? Kör med orginalvikter och hårdare fjäder idag med 27"däck, och jag tycker maskinen varvar så mycket. Hade kanske blivit trevligare med tyngre vikter för att sänka motorvarvet och öka topphastigheten.
Men undrar hur han blir med tyngre vikter när man sitter fast i ett surhål, i de situationerna skulle man ju vilja ha lättare vikter för att inte slita så mycket på rem....eller?
Har man tyngre vikter behöver man inte ge lika mycket gas innan maskinen börja driva.....men då gäller de att ha bra bett i rem och koppling. Fan va svårt de blev  :help:
Men ni som har både hårdare fjäder och lättare vikter, upplever inte ni att maskinen varvar väldig mycket när man ligger efter vägen?

Tyngre vikter och en Dr.pulley är vad jag behöver  :headbang:
Titel: SV: Tyngre vikter till CF
Skrivet av: Oskar P skrivet 24 februari 2011 kl. 19:44:22
Hmmm.... :hmmm: Ja nu tänkte jag galet  :nono: Klart att det är de lättare vikterna som tillhör variatorkittet. Därför man ska ha de lättare om man har större däck. Fel av mig, blev lite förhastat.

Så det kanske inte finns färdiga vikter som är tyngre än orginal? Kör med orginalvikter och hårdare fjäder idag med 27"däck, och jag tycker maskinen varvar så mycket. Hade kanske blivit trevligare med tyngre vikter för att sänka motorvarvet och öka topphastigheten.
Men undrar hur han blir med tyngre vikter när man sitter fast i ett surhål, i de situationerna skulle man ju vilja ha lättare vikter för att inte slita så mycket på rem....eller?
Har man tyngre vikter behöver man inte ge lika mycket gas innan maskinen börja driva.....men då gäller de att ha bra bett i rem och koppling. Fan va svårt de blev  :help:
Men ni som har både hårdare fjäder och lättare vikter, upplever inte ni att maskinen varvar väldig mycket när man ligger efter vägen?

Tyngre vikter och en Dr.pulley är vad jag behöver  :headbang:

ja ska du få den att gå med lugnare varv vid landsvägskörning så är det ju tyngre vikter som gäller, då växlar variatorn ut mera.
eftersom din har slungkoppling i oljebad så påverkas inte tillslagsvarvet alls, och du får inget slir i remmen av de tyngre vikterna, snarare tvärtom eftersom det blir hårdare presskraft på primärskivorna.
dock börjar den ju att växla upp tidigare, så kanske blir det så att när den börjat rulla så börjar variatorn att växla upp ganska omgående och det kanske går lite tungt att komma iväg, men detta sker då isåfall efter att kopplingen redan kopplat ni så det borde inte slita på nånting mer än soppaförbrukningen då du får hålla mer gas för att öka farten (maskinen blir slöare helt enkelt), men jag skulle inte tro att det märks så mycket, kanske om du ligger i säg 40-50 och ger fullgas för att acclerera, då kan du nog märka skillnaden att den är segare på att öka, men det är bara bra, jag vill ju gärna kunna ligga jämt med dig;), min primärvariator börjar inte klämma ihop skivorna förrens man har fått lite varv på motorn, nu har jag inte samma som du, jag har frikopplande primärvariator, men när jag ger gas så dkopplar den först in drivningen genom att "nypa åt" remmen, därefter kan jag gasa ännu mer och höja varvet utan att variatorskivorna rör sig, jag får alltså öka varvet ännu mer för att den ska börja med uppväxlingen.
jag tror att din kan funka på samma sätt, fast där är ju redan remmen i ingrepp från start, men att variatorskivorna inte börjar klämmas ihop förrän du kommit upp i typ 6-8km/h på lågväxeln. då bör inte tyngre vikter påverka så mycket.

jag kommer byta till tyngre vikter på min för att sänka tillslagsvarvet då jag inte gillar att jag måste öka varvet ett par hundra rpm över tomgångsvarv innan den börjar driva, och sen kopplar den in med ett litet ryck (du kan göra detta genom att sätta mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen)