ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: rmkungen skrivet 23 februari 2011 kl. 17:39:02

Titel: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: rmkungen skrivet 23 februari 2011 kl. 17:39:02
vad e de för skillnad på effekt ljuddämpare ?? menar att kan man ha en wileyco rs46 på en kingquad fast de står att den e till en canam tex??
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Motoya skrivet 23 februari 2011 kl. 19:24:02
Med effektdämpare menar du väl Slip-on? Inte helsystem?

Om vi utgår ifrån Slip-on:

-Anslutningen till resten av avgasröret, kan vara grövre/smalare på KQ och Canam.
-Höger eller vänster monterad ljuddämpare.
-Fästena.
-Utformingen så den t.ex. inte tar emot något.

Allt detta visste du nog redan, fast visst går det att sätta en Can-am ljuddämpare på din KQ. Fast en viss moddning ifrån din sida lär nog läggas till. Sen om man ändå ska köpa en ny ljuddämpare, så varför inte köpa en som är gjord och avstämd för din hoj? :)
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 februari 2011 kl. 19:31:58
bygg en egen av universaldelar, det gorde jag! billigare än eftermarknadsgrejer och bättre flöde!
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 23 februari 2011 kl. 19:37:37
bygg en egen av universaldelar, det gorde jag! billigare än eftermarknadsgrejer och bättre flöde!

Har lurat länge på det.. :) Va hitta du perf-rör att bygga av?
Har bara hittat 2-takts rör...
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 februari 2011 kl. 19:39:29
bygg en egen av universaldelar, det gorde jag! billigare än eftermarknadsgrejer och bättre flöde!

Har lurat länge på det.. :) Va hitta du perf-rör att bygga av?
Har bara hittat 2-takts rör...
riktigt så mycket gjorde jag inte själv.. köpte en universaldämpare och anpassade den mot hjulingen: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=33487.0
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 23 februari 2011 kl. 22:00:56
Ok. D där blev bra antar jag :) 
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: rmkungen skrivet 23 februari 2011 kl. 22:23:09
tänkte mest bara om de va nån skillnad på motstånd/flöde, tycker att nya effekt dämpare är dyra och ibland dyker de upp billigare fast till andra maskiner så tänkte om de funkar ändå med lite mod
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 februari 2011 kl. 22:51:12
ju högre flöde desto bättre, en 4taktare behöver inget motstånd, men höjer man flödet så finns även risk att bränsleblandningen blir magrare och man får då byta till ett par snäpp större munstycke i fuggen. insprutar-4hjulingar vet jag inte hur man fetar upp, kanske höja bränsletrycket, men finns det en lambdasond så fixar den ju små ändringar av sig själv, tror dock inte det finns på hjulingar..
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 24 februari 2011 kl. 00:26:18
ju högre flöde desto bättre, en 4taktare behöver inget motstånd, men höjer man flödet så finns även risk att bränsleblandningen blir magrare och man får då byta till ett par snäpp större munstycke i fuggen. insprutar-4hjulingar vet jag inte hur man fetar upp, kanske höja bränsletrycket, men finns det en lambdasond så fixar den ju små ändringar av sig själv, tror dock inte det finns på hjulingar..


Njaaaa, en fyrtaktare behöver visst lite motstånd och en visst längd på avgasröret för att prestera som bäst.
För grovt /kort avgasrör förstör lågvarvsegenskaperna och för smalt /långt sabbar högvarvsegenskaperna...
Det har med avgaspulserna att göra. 

Ex: Laddar du på med för grovt kort rör (för litet motstånd) för motorn så kommer avgaspulsen passera helt ut ur avgasröret och det drar bara med sig luftbränsle ut i avgasröret utan att hjälpa till nått med gasväxlingen i cylindern.

 
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Oskar P skrivet 24 februari 2011 kl. 08:22:56
Avgaspulsen är en tryckvåg som kommer ut när ventilen öppnar, och avgaserna trycks ut av kolven, när kolven sedan når öd. I avgastakten så är det ju bra om det finns så lite avgaser som möjligt kvar i cylindern, för insugventilen öppnar lite före avgas har stängt, sk. Överlapp. Är det då för mycket övertryck kvar så stöter det tillbaka bränsleluftblandningen innan kolven kan börja suga i sig det igen. Visst slösar man mer med soppan om man har för lågt mottryck för det hinner dras med mera under överlapptiden, och man får också sämre bottenvrid, men för toppeffekten är det bättre med mindre mottryck. Läste nån sida där det hade gjortstest på en standard cheva 350 med vanligt avgassystem och med bara grenrör, och den gav några hästar mer utan och den toppeffekten kom lite högre upp i varvregistret. Vridkurvan ändrades till det sämre på låga varv.
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: rmkungen skrivet 24 februari 2011 kl. 16:55:23
men skilljer de nått i motstånd mellan en dämpare till tex kq mot till en polaris 700??
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 24 februari 2011 kl. 18:01:09
men skilljer de nått i motstånd mellan en dämpare till tex kq mot till en polaris 700??

Nej, ja tror inte det skiljer nått på insatsen i dämparen.
Det är snarare på anlutning och fästpunkter det kan skilja dämparna mellan.   
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: rmkungen skrivet 24 februari 2011 kl. 18:21:13
dåså,, då vet man ju att om man hittar en beggad i bra skick kan man ju köpa den och snida om den lite isåfall,
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 24 februari 2011 kl. 18:57:55
Avgaspulsen är en tryckvåg som kommer ut när ventilen öppnar, och avgaserna trycks ut av kolven, när kolven sedan når öd. I avgastakten så är det ju bra om det finns så lite avgaser som möjligt kvar i cylindern, för insugventilen öppnar lite före avgas har stängt, sk. Överlapp. Är det då för mycket övertryck kvar så stöter det tillbaka bränsleluftblandningen innan kolven kan börja suga i sig det igen. Visst slösar man mer med soppan om man har för lågt mottryck för det hinner dras med mera under överlapptiden, och man får också sämre bottenvrid, men för toppeffekten är det bättre med mindre mottryck. Läste nån sida där det hade gjortstest på en standard cheva 350 med vanligt avgassystem och med bara grenrör, och den gav några hästar mer utan och den toppeffekten kom lite högre upp i varvregistret. Vridkurvan ändrades till det sämre på låga varv.


Du har ju helt rätt i det du skriver :)
Det var bara för sent på kvällen för att lägga ut det lika snyggt...  8)

Men. Det ja ville komma till är ju att din cheva 350 skulle gå som en påse nötter om du tog bort grenrören helt och provade igen...

Pulsen ja nämde är en tryckvåg som rör sig med ljudets hastighet ja.
Rätt använd så ger den upphov till en bakpuls som rör sig tillbaka genom avgasröret. (Den uppstår när pulsen når slutet på avgasröret)
Om man timar in detta rätt, så kan man uppnå en snabbare tömmning av förbränningsrummet och att mer frisk gas sugs in i motorn vid den sk overlappen, pga av rörelseenergin i pulsen och avgaserna som är påväg ut.
När man har timat rätt på avstämmningen så kan man även uppnå att bakpulsen som kommer trycker in den mängd luft-bränsleblandning som hunnit ut i grenröret under overlappen och på så vis ytterligare ökar på motorns fyllnadsgrad.
Ökad fyllnadsgrad =mer effekt.
Ett för kort /grovt (inget) rör gör att bakpulsen kommer tillbaka för tidigt och det är ju inte till gagn för gasväxlingen.
Ett för långt /klent rör gör dels att bakpulsen kommer för sent och dels att flödet i avgasröret minskar, och det ökar baktrycket för motorn.  
Sen ska man inte jämnföra en v8 med headers med en enstånka rakt av. Därför att man i en flercylindrig motor med extraktorgrenrör använder avgaspulserna från de andra cylindrarna för att ytterligare öka effekten, med hjälp av rätt längd och diameter på primärrören innan kollektorn. 
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 24 februari 2011 kl. 18:59:09
dåså,, då vet man ju att om man hittar en beggad i bra skick kan man ju köpa den och snida om den lite isåfall,

Ja det tror ja säkert ()p
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Oskar P skrivet 24 februari 2011 kl. 20:10:02
Avgaspulsen är en tryckvåg som kommer ut när ventilen öppnar, och avgaserna trycks ut av kolven, när kolven sedan når öd. I avgastakten så är det ju bra om det finns så lite avgaser som möjligt kvar i cylindern, för insugventilen öppnar lite före avgas har stängt, sk. Överlapp. Är det då för mycket övertryck kvar så stöter det tillbaka bränsleluftblandningen innan kolven kan börja suga i sig det igen. Visst slösar man mer med soppan om man har för lågt mottryck för det hinner dras med mera under överlapptiden, och man får också sämre bottenvrid, men för toppeffekten är det bättre med mindre mottryck. Läste nån sida där det hade gjortstest på en standard cheva 350 med vanligt avgassystem och med bara grenrör, och den gav några hästar mer utan och den toppeffekten kom lite högre upp i varvregistret. Vridkurvan ändrades till det sämre på låga varv.


Du har ju helt rätt i det du skriver :)
Det var bara för sent på kvällen för att lägga ut det lika snyggt...  8)

Men. Det ja ville komma till är ju att din cheva 350 skulle gå som en påse nötter om du tog bort grenrören helt och provade igen...

Pulsen ja nämde är en tryckvåg som rör sig med ljudets hastighet ja.
Rätt använd så ger den upphov till en bakpuls som rör sig tillbaka genom avgasröret. (Den uppstår när pulsen når slutet på avgasröret)
Om man timar in detta rätt, så kan man uppnå en snabbare tömmning av förbränningsrummet och att mer frisk gas sugs in i motorn vid den sk overlappen, pga av rörelseenergin i pulsen och avgaserna som är påväg ut.
När man har timat rätt på avstämmningen så kan man även uppnå att bakpulsen som kommer trycker in den mängd luft-bränsleblandning som hunnit ut i grenröret under overlappen och på så vis ytterligare ökar på motorns fyllnadsgrad.
Ökad fyllnadsgrad =mer effekt.
Ett för kort /grovt (inget) rör gör att bakpulsen kommer tillbaka för tidigt och det är ju inte till gagn för gasväxlingen.
Ett för långt /klent rör gör dels att bakpulsen kommer för sent och dels att flödet i avgasröret minskar, och det ökar baktrycket för motorn.  
Sen ska man inte jämnföra en v8 med headers med en enstånka rakt av. Därför att man i en flercylindrig motor med extraktorgrenrör använder avgaspulserna från de andra cylindrarna för att ytterligare öka effekten, med hjälp av rätt längd och diameter på primärrören innan kollektorn. 


det du beskriver gäller egentligen på en 2-taktsmotor där man ska ha en avstämd expansionskammare för att pressa tillbaka bränsle.
se här: http://www.vf750fd.com/blurbs/stroke.html
man skulle väl kunna göra nåt liknande på en 4-taktare men där är inte överlappet lika stort, på en 2takt så såstår ju både insug&avgasportarna vidöppna samtidigt.
om man på en 4-taktare skickar ut tryckvågen och den inte studsar tillbaka så har man ett litet undertryck i avgasröret efter att tryckvågen lämnat mynningen, detta undertryck hjälper till att tömma cylindern under avgaspulsen, det gäller ju då en enstånka, har man flera cylindrar så kan en tryckvåg från nån annan cylinder störa och putta tillbaka lite avgaser till en cylinder som befinner sig mitt under pågående avgastakt.
jag ska erkänna att jag inte är expert på motoroptimering och har inte fördjupat mig så jättemycke i det men försöker bara tänka ut i huvet vad som händer i dessa situationer, och drar den slutsatsen att cylindern bör tömmas bättre ju mindere mottryck det är, och att jag läst det där testet på chevamotorn på nån USA- sida, var flera år sen och jag försökte googla efter den i 20 minuter nu men lyckades inte. tror kanske dom inte ens hade grenrören monterade vid testet, det vore ju det mest logiska för det är ju i grenrören avgaspulserna stör varandra. på en cheva 350 som har tändföljden 18436572 blir det 4:an och 7:an som blir dom cylindrar som vill "störa ut" avgaspulserna från 8:an och 5:an som är mitt under pågående avgastakt när 4&7 öppnar sina avgasventiler och släpper ut tryckvågen...
men en enstånka lider ju inte av detta, där kan det ju bara bli så som i en 2-takts exp. kammare att tryckvågen studsar tillbaka nånstans i avgassystemet och stör avgastakten, alltså borde det bästa vara att bara bli av med tryckvågen genom ett helt rakt rör... återigen inget jag kan styrka, bara lite tankegångar...
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: rmkungen skrivet 25 februari 2011 kl. 19:22:56
värst va en del kan:)
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 25 februari 2011 kl. 20:35:53
Låter som rena poesin när dessa två diskuterar så vackra saker mmm  :)
Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Hakerik skrivet 26 februari 2011 kl. 15:13:59
Man måste hålla isär vilken sorts motor man diskuterar.
Oskar P och Devil innan ni fördjupar er för mycket
Läs den här länken  http://www.rogart.se/vedboden/avgasror_senaste.pdf
(jag gissar Devil har läst den redan)
Bra läsning för alla andra som vill veta mer om avgas system.

Titel: SV: skillnad på effekt dämpare??
Skrivet av: Devil skrivet 27 februari 2011 kl. 15:24:07
Man måste hålla isär vilken sorts motor man diskuterar.
Oskar P och Devil innan ni fördjupar er för mycket
Läs den här länken  http://www.rogart.se/vedboden/avgasror_senaste.pdf
(jag gissar Devil har läst den redan)
Bra läsning för alla andra som vill veta mer om avgas system.




Hahaha, tänkte precis länka till den...  :DV
http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/avgasror_senaste.pdf
Men jag har försökt hitta "raka rör så vridet dör" någonstans.!?
Artikel från MCM från 2000 nr 6 men hittar den inte på nätet tyvärr.. Mycket bra läsning.

Hur som hällst finns det Mycket att hämta i prestanda med lite kunskap och lite räkna.. :)
Tyvärr är inte allt bara bigger is better..