ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: botvid skrivet 21 februari 2011 kl. 03:25:24
-
Köpte min Goes 520 steel i november, kollade nu i veckan om den hade nån strypning (tyckte den gick lite väl fort för en maskin som enligt papprena bara går i 70) har varit uppe i mer än 100 ,hittade ingen strypning...... :hmmm:
E den olaglig? o vad kan hända om "lagen" skulle märka det????
-
Jag kan inte tänka mig att det är lagligt iaf.
Jag tycker personligen att det är lite av en hedersak att inte ta strypningarna när jag levererar en maskin.
Det brukar kunderna få göra själv
Dett a pga att det skulle vara svårt att orka fortsätta om det skulle hända ngt med en kund ifall de kör åt fanders och blir rullstolsbundna el dyl pga mig.
-
Nej det tror jag ej, men samtidigt är det väll kundens ansvar att maskinen är laglig, det är ju inte olagligt att ha en firma som trimmar bilar.
Så jag vet fan ej =/
-
va glad att du slapp köra in motorn med strypningarna på plats, det är inte bra för motorn att vara strypt.
-
Jag som åf får inte bara ta bort strypningar på eget bevåg, det måste kunden begära och detta bör stå pÅ kvittot, annars begår jag ett fel.
Jag håller med till 100% att motorn ska köras in utan strypning.
/B
-
När jag köpte min så var den strypt, men gjorde ändå 90-100km/h utan större problem. ()p
När jag tog bort strypningen märkte man en enorm skillnad. Framför allt i accelarationen, inte något i toppfart.
Är skruven vid gasen helt utskruvad?
Där gaswiren går in till förgasaren, är "pinnen" borta från locket?
Mvh Peter
-
pinnen från locket var avfilad & skruven vid gashandtaget var helt utskruvad,men jag är nästan mest nyfiken på vad lagen säger( man får ju lik förbenat hålla sig till hastighetsbegränsningen) är det som på moppar att man kan bli tagen för trimmning??? :hmmm:
-
om du blir ståpad klasas de som olovlig körning pga att fordonet inte e regad för dom hk som du har och så kan du få om bisicktning på den kan jag tenka mej och hur glada försäkrings bolaget blir om du krockar de vett ja inte om de komer fram vi en trafick olycka att dit fordon inte e standard. men men alla kör ostrypt hehehe :whip:
-
ok då vet jag .Tack!! ()p
-
köpte min dinli (ny) hos en lokal handlare
med efektsystem & utskruvad stoppskruv + drevning
-
Det är olagligt att ha mer än 20 hästkrafter i en landsvägsreggad fyrhjulig motorcykel ja.
Frågan är väl kanske hur en person rent praktiskt kan avgöra om det är mer än 20 hästar stående vid en landsväg...
Bara att kolla tumskruven funkar ju inte då många strypningar sitter i avgassystemet plus att många åker med rullgas där alltså stoppskruv saknas.
...och om det nu blir ombesiktning, hur många bilprovningar har bromsbänk?
Plus, att inför en ombesiktning får man ju tid på sig att greja lite i garaget. ()p
Vid eventuell olycka ställs dock saken i ett annat ljus då ju maskinen eller rester därav kan komma att undersökas mer ingående.
-
jo prisis men om man får en om bisiktning så e de bara mycket jobb i onödan. jag blev påkörd av en bill i sidan för 2 veckor sen när jag var utte och körde men de var ingen som hade tanke på och kolla om den var o strymt eller not vid polis anmälan hehe
-
Det är olagligt att ha mer än 20 hästkrafter i en landsvägsreggad fyrhjulig motorcykel ja.
Frågan är väl kanske hur en person rent praktiskt kan avgöra om det är mer än 20 hästar stående vid en landsväg...
Bara att kolla tumskruven funkar ju inte då många strypningar sitter i avgassystemet plus att många åker med rullgas där alltså stoppskruv saknas.
...och om det nu blir ombesiktning, hur många bilprovningar har bromsbänk?
Plus, att inför en ombesiktning får man ju tid på sig att greja lite i garaget. ()p
Vid eventuell olycka ställs dock saken i ett annat ljus då ju maskinen eller rester därav kan komma att undersökas mer ingående.
Vadå åker ni med mer än 20hk :nono:
Klart man lär följa lagen, så inte herr konstapel blir upprörd
-
Min ÅF sa vid leverans att Gåsen var avstrypt och att skruven på handtaget var fullt utskruvad.
Så jag beställde glatt ett "trim-förgasarlock" på Trech. Det kom förra veckan och glad ihågen skruva jag loss förgasarlocket bara för att upptäcka att de redan sågat bort piggen.... Och tumgaskruven var inte alls fullt utskruvad.
Så nu står jag med ett extra "trim"-förgasarlock som jag inte har nån användning för. Skulle vilja ha ett orginal i reserv istället. Är det någon som vill byta ?
Jag får inte upp hojen i mer än 80-85 km/h, kanske blir bättre med tiden..
-
En ostrypt maskin går igenom besiktningen om den är orginal i övrigt.
Undrar hur polisen/försäkringsbolag ställer sig till det om man blir stoppad eller om man kraschar. :hmmm:
-
Jag pratade med Trygg Hansa för några år sedan ang detta.
Dom sa DÅ att det beror på vad som hänt, vem som är orsaken.
Detta, menade killen där, har inget med hur fordonet är strypt Eller ej, men är du vållande så kollas fordonet och om det hade kunnat undvikas om den va strypt.
Från fall till fall alltså och troligen ett lotteri!
Benny
-
Tja nyköpingssnuten skruvar isär allt på plats, ostrypt= gå hem :nono: :whip:
-
Tja nyköpingssnuten skruvar isär allt på plats, ostrypt= gå hem :nono: :whip:
Och dom har koll på hur alla ATV/Quad är strypta skulle knappast tro det!
Snuten vet ju knappt vilket körkort som krävs.
-
hur gäller garanti:n på en ostrypt maskin?
-
Garantin gäller inte om du har plockat bort strypningarna.
Min var ostrypt när jag köpte den hos min åf, jag har dock inga problem med garantierna då det är dom som plockat bort strypningarna och det var redan gjort innan jag köpte maskinen, alltså inte på min begäran.
-
Om du ber om det så tar dom flesta bort strypningen eftersom maskinen mår betydligt bättre av att vara original,och om garantin gäller är upp till generalagenten för märket.
-
om du blir ståpad klasas de som olovlig körning pga att fordonet inte e regad för dom hk som du har och så kan du få om bisicktning på den kan jag tenka mej och hur glada försäkrings bolaget blir om du krockar de vett ja inte om de komer fram vi en trafick olycka att dit fordon inte e standard. men men alla kör ostrypt hehehe :whip:
Det blir inte enbart en ombesiktning, det blir en TYPBESIKTNING. Den ska utföras av generalagenten. Är det en mindre vanlig maskin och generalagenten konkursatt eller upphört med försäljning i landet, ja då har man ett problem :hmmm: :( :o :cry: :(veryangry):
-
Det kan inte vara generalagenten som ska utföra det, det ligger på dig som ägare.
En trimmad moped tex måste du lämna in till en mopedverkstad för återställning sen intygar verkstaden att den är enligt original (som den ska vara i Sverige). Detta papper visas sedan upp på besiktning och dom godkänner då fordonet.
Detta har jag gjort ett par ggr när nån åkt dit på trim.
Samma sak gäller strypningar.
Benny
-
Det ska vara REGISTRERINGSBESIKTNING inte typbesiktning, vid regbesiktning krävs intyg av generalagenten eller tillverkaren att motorcykeln är i ursprungligt skick. Besiktningen utförs av speciellt utbildade besiktningsingenjörer som intygar att motorcykeln överenstämmer med intyget. Regbesiktning av tidigare registrerad motorcykel kostar i dag 880 Skr ink, moms.
Se ATV/QUAD nr 3-2011.
Mvh Anders ()p
-
Tja nyköpingssnuten skruvar isär allt på plats, ostrypt= gå hem :nono: :whip:
Är faktiskt mer orolig för att typ en enbent dvärg stryper mig med en pianosträng än att detta skulle ske i mina trakter. Å enbenta dvärgar har jag aldrig sett live ;)