ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Danne The King skrivet 20 februari 2011 kl. 12:59:08
-
Har förstått att de flesta fyrhjulingar nu mera räknar timmar i stället för mil, något som inte säger mig någonting.
Varför räknar man timmar och hur räknas dom, är de vanlig tid, dvs att tiden går även om den bara står på tomgång?
En bil som gått ett antal mil känns som man har bättre koll på.
Om en fyrhjuling tex gått 60 timmar, vad skulle de motsvara i mil?
De kanske inte går att jämnföra på de sättet men hur ska man veta hur den gått om man tex ska köpa begagnad?
-
Tror dom flesta maskiner som räknar timmar även har en vanlig mätare med räkneverk.
Det som kan vara intressant är ju om man räknar på förhållandet mellan mil/timmar. Då ser man ju vilken snitthastighet man haft, och kan då avgöra lite vilken typ av körning den haft.
Åker man mycket väg så rullar ju milen på, men åker man i skogen eller arbetar i skogen så blir det väl mest timmar.
Tror min outlander har ca 2700mil och knappt 1100 timmar.
27000/1100=24.45km/h i snitt.
Jag vet inte alls vart den "normala snitthastigheten" bör ligga.
-
Min gamla terränghjuling (Yamaha Grizzly 700 -08) räknade timmar då man hade "tändningen" på.
När jag sålde den för en vecka sedan så var det 215h och 2240km, alltså grovt en timme milen.
Nyare Yamaha räknar bara då motorn går, alltså inte bara på tändningen.
Tror medeltalet på terränghjulingar är nånstans runt detta, vägreg. kanske det dubbla. (=1h/2-2.5mil)
-
Bäst är om du kan se båda. Eftersom 2000 mil skogskörning är något helt annat än 2000 mil på landsväg. Tycker Timmar visar bättre hur länge den gått :dntknow:
-
På ett arbetsfordon känns timmar mer rättvist.
Vi använder vår fyrhjuling till plogning, och på en timmes plogning blir det inte mer än några kilometer. Ändå tror jag att plogningen sliter mer på maskinen än tio mils landsvägskörning eftersom det är ett evigt fram/back/stopp/acceleration och brutala stopp i snödrivorna.
-
+ arbetsmaskinerna servas efter timmar ej mil, så är snitthastigheten låg blir den ju mer välservad överallt förutom motoroljan då eftersom motorn snurrar ju sina varv iaf. (om maskinen servas efter bok villsäga) ;)
Men som sagts, hårt arbete sliter ju mer än lansvägskörning :D
-
Tror min outlander har ca 2700mil och knappt 1100 timmar.
27000/1100=24.45km/h i snitt.
Hur klarar en atv dessa mil? enbart service eller får man byta bussningar mm. ofta?
I mina ögon har din gott skitlångt ;D
-
Min har gått 500 timmar och 1000 mil :)
-
det är väl viktigt med service kan jag tro
-
Tror min outlander har ca 2700mil och knappt 1100 timmar.
27000/1100=24.45km/h i snitt.
Hur klarar en atv dessa mil? enbart service eller får man byta bussningar mm. ofta?
I mina ögon har din gott skitlångt ;D
Jag tycker också den har gått rätt långt, jag köpte den i somras vid 2500 mil ungefär. Så den har fått lite lugnare liv hos mig. Och det var väl milen som gjorde att jag hade råd med den, fick den för 57k. Med en del extrasaker på, så runt 50k för maskinen.
Tror inte han har gjort så mkt annat än vanlig service på den, fast han hade problem med kamkedjan innan jag köpte den. Spännaren som gav upp och kuggade över kedjan, inget haveri dock.
Annars är nog inget större gjort tror jag, och jag hoppas jag slipper större saker också.
Jag resonerade så att om den hållit så länge åt honom och den känns bra nu så borde den hålla några hundra mil åt mig också.
Var lite inne på att köpa en cf 500 black edition, men det blev roligare nu! ()p
-
men det blev roligare nu! ()p
Helt klart ;D
-
sen e de ju så att om man kör med bandsats så blir en mil riktig sträcka ca 1,8 mil på mätaren, jag naser att på en arbetsmaskin så är timmarna viktigare än milen, men en vägreggad quad är de ju mil som räknas i första hand,, men som sagt de e ju bra om man ser båda för att räkna ut en snitt hastighet :)