ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 19 februari 2011 kl. 23:14:07
-
hur är dom bilarna, jag tänker på den äldre modellen baserad på 100 karossen.
typ denna: http://www.blocket.se/overtornea/Audi_a6_2_5tdi_quattro_31780889.htm?ca=16&w=3
är det 5 eller 6cyl motor? hur bra är den? vanliga fel som sprickor i toppen, blåsta packningar eller hållbar som en lastbilsmotor?
hur är drivlinan annars? det är torsendiff i fördelningslådan på dom väl? går den även att låsa för att får 100/100 fördelning?
är det någon diffspärr bak? jag vet att en polare med en RS4 hade elektrisk spärr bak, som spärrade 100% mekaniskt, samma på dom här??
vad jag förstår är det elektroniskt styrd pump, vilket är en nackdel enl. mig, men är det vanligt med defekta styrboxar och givare eller är det hållbara prylar?
finns det nivåreglering bak?
hur dyra delar jämfört med volvo 940?
-
rak femma. veSexan kom 1998.
Japp Torsen = driftsäkert 8) Har en kompis som har en 1993a 2,8 v6a Quattro som pendlarbil från 23,000-~50,000mil och minimalt med service i mina ögon och den rullade på bra, nu är det en isbil som fortfarande känns stum å fin i chassiet :o
Jag tycker att mitten nittiotal var toppen på bilkvalité när de gäller Audi/Merca :)
Men dedär milen är lite väl för de priset va, och ägaren tror sig heta Audi, va fan är de om :hmmm:
-
ok. ja torsendiff i fördelningslådan är ju bra. men tyvärr kan dom inte överföra 100% av kraften till bara en hjulaxel ifall man råkar ställa sig lite dumt till, så det vore ju inte dumt om det fanns en diffspärr i fördelningslådan också, fast det finns nog ej på personbilar..
är det öppna diffar fram och bak på dom?
sen det här med höjden, jag fattar allvarligt inte varför folk sänker 4wd bilar????? jävla snorungar! man skulle ju vilja ha lite högre frigång för dom dåliga vägarna men det går kanske att montera högre fjädrar.
är det vanligt med glappa framvagnar på dom här, eller var det senare audimodeller som fick såna problem?
det tråkigaste enligt mig är att dom säkert har hårda säten och hård fjädring så det blir ingen jänkekomfort, men det får väl duga som bruksbil.. så får jänkaren vara finbil..
-
Skall du ha jänkegung så får du handla jänkejärn.
Att sänka terrängbilar är korkat, men fyrhjulsdrift kan man ha nyttan av på fler ställen än i skogen.
...tex på vägen.
De flesta av Lambos bilar är rätt låga... så även en Veyron.
Alla AWD. ()p
Audis lite högre personbilar har tillägget Allroad.
Dock hittar man inte dessa i detta prissegment.
-
nått helt sjukt vad den rullat. 40000mil+ :(
går det inte hitta till samma pris nått som rullat 30000mil max :hmmm:
-
Skall du ha jänkegung så får du handla jänkejärn.
Att sänka terrängbilar är korkat, men fyrhjulsdrift kan man ha nyttan av på fler ställen än i skogen.
...tex på vägen.
De flesta av Lambos bilar är rätt låga... så även en Veyron.
Alla AWD. ()p
Audis lite högre personbilar har tillägget Allroad.
Dock hittar man inte dessa i detta prissegment.
ja sportbilar med en helsikes massa hästar har ju 4wd för att få ner effekten, men på en sån här bil har man det nog främst för att ta sig fram.. och så kommer det nån jävla snorunge och kapar fjädrarna.. moget...
det blir nog inte den bilen, den har gått för långt, tog den bara som exempel, men jag funderar på en sån som bruksbil istället för den buick roadmaster jag kör nu. jag saknar dieselknack nåt enormt sen jag sålde min volvo 940
sen finns det ingen mening att köra 2wd när man kan köra 4wd, men då ska det vara riktig 4wd inte någe jävla volvoleksaker som är 95% felhjulsdrivna..
allroad känner jag till men det är tyvärr för nytt för mig, jag har utvecklat en allergi mot bilar med mer än 2 styrboxar.
jag vill kunna laga precis allt på bilen själv. har aldrig behövt leja bort nåt jobb till nån slarvig verkstad förutom hjulinställning, men jag brukar oftast inte bli nöjd och tycker det är för dyrt på verkstan, därför måste jag ha en bil med enbart analoga styrsystem så jag som bara behärskar ohms lag och äger en multimeter kan reparera den, jag är inte dataingenjör och har inte för avsikt att bli heller..
egentligen är väl dessa bilar lite för nya också, OBD2 är det helt säkert.. men förhoppningsvis ställer inte styrsystemet till med nåt krångel.. sen ska jag undersöka vad det är för insprutningspump, är det en Bosch V-typ rotorpump så ska det inte vara några problem att byta den mot en mekanisk dito och fimpa styrsystemet om det skulle ställa till med problem.
jag gillar dieslar främst för dess enkla uppbyggnad och att dom går på nästan vad för brännbar vätska som helst, men så är det tyvärr inte längre.. en diesel idag är sjukt överavancerad. om man tar en 50-talstraktor som praktexempel på hur en diesel ska vara byggd så förstår ni..
skitsam.. jag hoppas att nån här har erfarenhet av den här bilmodellen och kan bekräfta om det är hållbara grejer..
jag kör mycket och jag utsätter grejerna för påfrestning.. exempelvis testar jag diffspärrar på det här viset: http://www.youtube.com/watch?v=9rx-nvyEV8E
http://www.youtube.com/watch?v=ZUAjUuh9nVI
och grejerna ska jävlarimej hålla annars är det skräp, därför orkar jag inte med moderna plastdinkytoy grejer, det ska va stridsvagnsdimensioner.