ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 01:19:39

Titel: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 01:19:39
Halo!

Hällde i några cl kanske 0,5dl vanlig Kemetyl glykol i min båge för ett tag sen. Är det någon fara att blanda den med den kylarvätska som finns original i Dinli 450?? Såg det var rena djungeln med kylarvätskor nu som skulle vara anpassade för aluminium hit o magnesium dit. De kunde även "kleta" ihop sig om de olika fabrikaten inte tål varann och täppa igen kylsyset. NOT GOOD isåfall. Nån som vet om 450:ins originalvätska passar ihop med Kemetyl (den gamla vanliga glykolen).

En fråga till. Var f-n har de cl jag ersatte tagit vägen? Brunte har stått still några månader och då har någon slangat ur min kylarvätska? Nej ingen har slangat :) Men de vart någon dryg cm mindre i expansionskärlet och det var därför jag fyllde på med lite glykol (som förresten var 50/50 blandad när jag tänker efter)

Hoppas på snabbt svar så jag vet om jag ska tömma kylarn o byta kylarvätska.

Mvh Joe
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 19 februari 2011 kl. 12:09:45
Alla gröna glykoler ska vara blandbara med varandra.
Samma ska gälla alla röda glykoler.
Glykol innehåller vatten, vatten kan dunsta, du får studsa upp i himlen å hämta ner vattendropparna igen  ()p
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 13:57:28
Tackar för info min gode taxi-glidar-vän o kollega inom häst-ryttar-industrin :) :)

.. säker på att Brunte inte får lim i kylarn eller åderförkalkning i kylslangarna nu då??

Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: ThaSaint skrivet 19 februari 2011 kl. 18:25:36
skulle köra på en longlifeglykol, tyg G30, som t.ex biltemas i maskinen, när det är aluminium, inte en blå iallafall.

//Erik
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 18:53:39
Men det är ju blå(grön?) från början? Mvh Joe
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 19 februari 2011 kl. 21:10:51
Kan aldrig tänka mej att en så ung, frisk och vältränad häst kan få sådana problem i sitt blodomlopp  ;D
Det kan bli kranskärlsoperation och ballongsprängning om tidigast 60 år  :lol:
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: jenson skrivet 19 februari 2011 kl. 21:12:07
Hej, det finns nog ingen glycol som inte klarar aluminium med dess alla olika legeringar, men man skall byta den blåa glycolen oftare  än den röda/rosa sorten sk. longlife. På vissa motorer rek. sk. silikat, (jag tror det stavas så) jämför med offeranod som då skall förbrukas istället för aluminiumdetaljer i motorn.
Så kör med den glycol som är närmast att inhandla, men kör samma sort om du behöver efterfylla då alltid utspädd 50/50.
//jens
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: ThaSaint skrivet 19 februari 2011 kl. 21:49:34
den röda på jobbet håller ner till -67 tror jag om man kör 2delar glykol och 1del vatten. :) fast det är ju lite overkill.
När jag satte slangvärmare på min maskin bytte jag till longlifeglykol. Man bör inte blanda "gamla" sortens glykol och ny, då det kan bli en enda sörja av alltihop.
Har ingen aning om vad som kineserna har hällt i från början faktiskt, tror inte dom har -36 i taiwan som det var Här för ett par dagar sen iaf.

//Erik
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 22:58:45
Kanske dags att byta kylvätska ändå om maskin är från -08a?

Tack för alla svar :)

Hehe måste skämta med dig Erik då du säger typ - Vet inte vad Kineserna i Taiwan hällt i från början.. Hoho :) :)

Mvh Joe
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: ThaSaint skrivet 20 februari 2011 kl. 10:46:17
ja? Taiwan R.O.C .. tillhör ju kina sen några år ;)

//Erik
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 20 februari 2011 kl. 12:23:32
Ja du hade rätt i att det är Kineser på Taiwan men Kineserna på Taiwan säger sig tillhöra Republiken Kina medan Folkrepubliken Kina befinner sig på fastlandet (wikipedia).. Då blir min kommentar om att det var kul att typ.. Kineserna på Taiwan hade hällt kylarvätska.... rolig på min bekostnad :) Men det bjuder jag på och det låter rätt kul ändå tycker jag ;D
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: ThaSaint skrivet 20 februari 2011 kl. 12:36:34
hehe, vet ju inte om det är blandat för -40 grader när man köper quadden, eller om dom har i nått mest bara för skidd mot oxidation å kraffs..

//Erik
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 20 februari 2011 kl. 13:04:44
Jepp det är en bra fråga men körde rätt mkt förra vintern när det var - 10 och ställde även ned den så den blev helt iskall under fikapauserna så om den velat frysa i kylsys så hade den gjort det då.. så jag tror det är lugnt.. men man kan ju alltid slå in en slatt extra glykol eller byta kylvätska helt ifall man vill vara 100% säker
 
Förresten från det ena till det andra.. vet du om SMC 500:an är rappare än Dinli 450:in - alltså om motorn är kraftfullare med sina extra cc? Du har en Race edt.. vad ingår mer än bredare a-armar och bredare bakaxel? Jag gillar verkligen 500 race edt. Faktiskt ett koncept som verkar rejsigt på riktigt och inte bara ser rejsigt ut ()p

Mvh Joe
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: ThaSaint skrivet 20 februari 2011 kl. 17:30:12
vi testade köra lite på en slinga på en skogsväg i somras, lite på skoj på tid bara..
min smc var väl snabbast, mot dinli450 etc, men det berodde nog en hel del med på utväxlingen, den är ju gode högt utväxlad som "standard",
så man klev nog förbi en dinli på rakorna kan jag tänka mig..
Funderar på dreva ner min så den blir lite rappare och starkare, men å andra sidan pendlar jag E4 till jobbet med den ibland, och det är ju trist att varva mer på 110väg.

//Erik
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 20 februari 2011 kl. 17:52:49
Har du mätt upp den med GPS vad den toppar? Är det högre utväxling på race edt än en vanlig Smc 500?

// Joe

Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: ThaSaint skrivet 20 februari 2011 kl. 18:14:38
Har du mätt upp den med GPS vad den toppar? Är det högre utväxling på race edt än en vanlig Smc 500?

// Joe



Bara mätarfart, med 90kilo 190cm ThaSaint på så går min som inte är trimmad, men ostrypt runt 135 kanske. och om utväxlingen vet jag faktiskt inte.
men kikade nu på www.smcatv.se på pressbilderna och bakdrevet ser mkt mindre ut på racing edition..

//Erik
Titel: SV: kylarvätska Dinli 450
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 20 februari 2011 kl. 21:56:27
Aha intressant ;) Jag ska mäta min med GPS i vårkanten men den toppar 137kmh på mätaren med öppetfilter, bestyckad fugge och yamaha R6 slipon.. maxdrevad fram o bak.. den tappar dock en hel del i toppfart med mina lågprofil maxxis sommardäck gentemot offroad vinterdäcken med högre profil.. Och axxet känns ungefär det samma.. tror den skulle bli underbar om den toppade 150kmh på mätaren.. då skulle den äta kurviga landsvägar i hög fart utan att behöva varva så mkt.. har försökt hitta större framdrev men orkar inte leta längre.. men funderar på drevämne för att fixa ett bakdrev med nån tagg färre än nu.. men ger ju mindre på bakdrev så det kanske är ballongbakdäck som är lösningen :)

Mvh joe