ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: mrgilera skrivet 17 februari 2011 kl. 23:10:09

Titel: Trim cdi-box
Skrivet av: mrgilera skrivet 17 februari 2011 kl. 23:10:09
Törs man sätta på en trim-cdi box eller är risken stor för motor-ras?och vilket märke på boxen bör man köpa?och gör det någon större effektskillnad?
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: raggarn skrivet 17 februari 2011 kl. 23:37:37
inga problem jag har kört minst 500mil dom tål de de är ju polaris den ligger här hemma om du behöver en rev maxbox 1000varv mer slipper att de smäller i hela tiden
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 18 februari 2011 kl. 11:25:09
Hmm jag har för mig att jag studerat det där med boxar litegrann under åren då jag har vart sugen på en box. Efter att ha kollat de som fått motorras så tror jag de körde revmax medan pro-com verkade säkrare att köra med.

Nu är det så att jag glömt bort exakt hur det låg det till och bara gissar så det är inte menat att sabba för raggarn att få sälja.

Det som jag var inne på för att minimera riskerna var att fixa varvräknare samtidigt som boxen för att själv kunna nöja mig med att varva 500varv över original-varvtalsstopp. Det tror jag att de håller för.

Men att ta risken att blåsa motorn genom att varva drygt 1000varv (har hört 1200v - 1500v beroende på box) skulle jag inte.

Det verkar som att endera så håller din motor eller så blåser du den och 50% chans för motorras verkar orimligt för mig.
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: Ironman skrivet 18 februari 2011 kl. 13:27:14
Det är varvtalet som dräper motorn
Bara en tanke att tänka på
visst får du ut mer effekt.
jag skulle vilja säga som så
Att det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.

har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.
Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.
sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .

Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen
Där vi använder  en Dinli 450cc motor
Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler på

Men vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilras
och då det även är en viss kostnads skillnad då  polaris kolven kostade 2500:-
Och dinli kostade 900:-

Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc express

Vi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)
Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.

Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpm
Och det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerar

Men är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.

Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: jenson skrivet 18 februari 2011 kl. 21:42:40
Hej Mrgilera, har din maskin knacksensor?
//jens
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 19 februari 2011 kl. 23:18:46

Jag tycker det är kul och spännande att ni bygger på Dinlimotor samt att projektet börjat rulla ordentligt nu ()p

Vore väldigt trevligt om ni la upp en projekttråd med bilder tycker jag!

Man kan nästan säga att jag sponsrade er också då ni fick bra pris på vevstaken.. glöm inte att dekalkitta Joe Hidén på hela crosskarten ;D ;D

Jag är nog nöjd med pulvret i min maskin ändå och tänker att det får varva det den gör original så motorn får hålla sin livslängd. Men det är grymt synd att inte få det sista för den bryter exakt när effekten börjar byggas upp till sitt crecendo :)

Verkar rimligt att bryta den vid 10K i varv men borde inte det vara ganska "safe" för den motor ni bygger? Det finns ju originalmotorer som håller för 1200 i högre varv? Eller är det glädjesiffror som vanligt?





Det är varvtalet som dräper motorn
Bara en tanke att tänka på
visst får du ut mer effekt.
jag skulle vilja säga som så
Att det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.

har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.
Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.
sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .

Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen
Där vi använder  en Dinli 450cc motor
Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler på

Men vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilras
och då det även är en viss kostnads skillnad då  polaris kolven kostade 2500:-
Och dinli kostade 900:-

Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc express

Vi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)
Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.

Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpm
Och det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerar

Men är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.


Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: mrgilera skrivet 20 februari 2011 kl. 00:06:22
Hej Mrgilera, har din maskin knacksensor?
//jens

Vad är en knacksensor?
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: jenson skrivet 20 februari 2011 kl. 09:54:23
En slags mikrofon som sitter på cylindern och lyssnar efter onormal förbränning sk. knackning.
Signalen går vidare till styrboxen som i sin tur senarelägger nästa tändnig eller ökar bränslemängden nästa cykel för att inte motorn skall knacka mer.
//jens
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: Ironman skrivet 21 februari 2011 kl. 08:25:12

Jag tycker det är kul och spännande att ni bygger på Dinlimotor samt att projektet börjat rulla ordentligt nu ()p

Vore väldigt trevligt om ni la upp en projekttråd med bilder tycker jag!

Man kan nästan säga att jag sponsrade er också då ni fick bra pris på vevstaken.. glöm inte att dekalkitta Joe Hidén på hela crosskarten ;D ;D

Jag är nog nöjd med pulvret i min maskin ändå och tänker att det får varva det den gör original så motorn får hålla sin livslängd. Men det är grymt synd att inte få det sista för den bryter exakt när effekten börjar byggas upp till sitt crecendo :)

Verkar rimligt att bryta den vid 10K i varv men borde inte det vara ganska "safe" för den motor ni bygger? Det finns ju originalmotorer som håller för 1200 i högre varv? Eller är det glädjesiffror som vanligt?





Det är varvtalet som dräper motorn
Bara en tanke att tänka på
visst får du ut mer effekt.
jag skulle vilja säga som så
Att det är i princip det enda sättet utan annat bränsle eller turbo.

har du en 1/2 liter cyl volym och ett blandförhållande på ca 14-1 så får du ut en viss mängd energi.
Förutsatt att du har en topp som är rätt portad osv.
sedan är det ju varvtalet som du kan justera på .

Håller själv på med ett crosscart projekt i 500cc klassen
Där vi använder  en Dinli 450cc motor
Vi började med att borra upp den till 500cc och satte i polaris kolv och den första toppen vi använde hade vi polaris ventiler på

Men vi övergav detta pga ett litet räkne fel på durationstiderna så det slutade med ett ventilras
och då det även är en viss kostnads skillnad då  polaris kolven kostade 2500:-
Och dinli kostade 900:-

Vi köpte en racevev av joey chandler så det vi nu gör är att vi trimmar en ny racetopp där vi reser insug och avgas allt som går Det är Pitevevmek Trydvall fd Pitemc express

Vi har nu på nuvarande motor satt på en mikuni tm 40 flatsslide (och fått det att funka)
Den har vi fått i sponsring av bra i gasen så nästa vecka ska vi in och bromsa maskinen på rullande landsväg.

Sedan till racetoppen så har vi Vortex cdi där vi ska höjja varvet till ca 10000 rpm
Och det jag nu skulle komma till är att vi räknar med problem pga varvtalet men då det är ganska korta heat osv så hoppas vi att detta fungerar

Men är du inte sugen att skruva så ställ inte upp varvtalet för mkt eller rättare sagt toppvarva inte för mkt.





Problemet med att få upp varvet på en Dinli motor är att du har ett stort tungt vevparti.
+ att du her en kolv som väger uppskattnings vis 1/3 del mer än på ex en honda.
Det betyder att staken blir helsikes lång vid 9500-10000 rpm därav ett stort riskmoment att höjja för oss
Men va fan man måste tordas för att vinna ;D
Sedan ang toppvarvet på andra märken så brukar de inte varva så mkt mer än 9500-10000 rpm vad jag vet

Vill ni se lite på projektet så finns det på (iofs inte så mkt meck bilder)

http://www.jannerisbergmotorsport.se/
Titel: SV: Trim cdi-box
Skrivet av: brb skrivet 26 februari 2011 kl. 15:16:39
bör gå varva 1000 till , men då med extremt behov av oljeservice, var 150-200mil märkes helsyntet & märkesfilter K&N