ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Danne The King skrivet 17 februari 2011 kl. 17:05:27

Titel: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Danne The King skrivet 17 februari 2011 kl. 17:05:27
Har länge gått och funderat på ny fyrhjuling och skulle nu behöva lite hjälp att välja rätt då ett köp nu är väldigt nära.
Hoppas ni som har bra koll har lust att komma med lite bra tips.

De krav jag har är att den ska ta sig fram i skogen och kunna ploga med. Den ska även vara rolig att köra (fast vilken är inte de).
De ska inte vara något okänt skräpmärke och de får kosta upp till 100.000kr, ink plogpaket osv (ju mer bra tillbehör desto bättre).
Den ska vara pålitlig och ha bra garantier, men de är väl kanske en självklarhet.
Kom på ett krav till och de är att den ska ha automat då ja inte kan växla med fötterna.

Har tidiare haft en Kymco KXR 250 för gatan men de jag är ute efter är nåt större som funkar året om och överallt. Har tidigare funderat på en Kymco MXU men man kanske ska kolla andra märken?
Kanske kan man även skippa att ha den vägreggad då ja bor "på landet" i Dalarna.
Vad är för och nackdelarna med att inte ha den för väg?

Tag gärna emot tips på butiker också, gärna med länk.
Bor i södra Dalarna.

Hoppas på bra hjälp från er här.
Tack på förhand för hjälpen!
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: nittiettan skrivet 17 februari 2011 kl. 17:32:21
Hej!
Jag köpte en Polaris Sportsman 500 HO -10 i dec förra året. Där ingick vinsch och kedjor (bak). Köpte ett plogpaket till för ca 6000:-. Alltsammans gav jag 63000 exkl moms. Jag är helnöjd med maskinen. Driftsäker och kanon att köra. :P
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: anersimyra skrivet 17 februari 2011 kl. 17:46:12
själv köpte jag en polaris 800 efi 2010 ,69900:- exl, moms :djump:
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Hydro skrivet 17 februari 2011 kl. 18:10:16
Några av fördelarna med terrängreggad är att momsen är enklare att dra av, du slipper besiktning, du slipper diverse strypningar och du får en avsevärt mycket billigare försäkring och du har fler maskiner att välja på.
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: StefanN skrivet 17 februari 2011 kl. 18:17:29
Några av fördelarna med terrängreggad är att momsen är enklare att dra av, du slipper besiktning, du slipper diverse strypningar och du får en avsevärt mycket billigare försäkring och du har fler maskiner att välja på.

+ vanligtvis längre garanti än den vägreggade, om den vägreggade modellen är tex. en Dresel
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: anersimyra skrivet 17 februari 2011 kl. 20:04:52
Myndigheten har vad jag läst för avsikt att inte medge avdrag för moms på vägreggade maskiner.
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Danne The King skrivet 18 februari 2011 kl. 00:19:53
Ok. Om ja fattat de rätt så kan ja alltså få dra av momsen även som privatperson, alltså fast ja inte har firma? Får man göra de direkt i butiken eller är de nåt man får tillbaka på skatten?
Kan man omregistrera den senare om man skulle vilja, från terrängreggad till vägreggad?

Polaris lät ju intressant, värt att kolla upp.
Vad är de som gör Polaris så bra förutom priset?

Några andra bra köptips?

EDIT: Kom på ett krav till och de är att den ska ha automat då ja inte kan växla med fötterna.
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: StefanN skrivet 18 februari 2011 kl. 00:46:59
Inget krav på servo?
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Hydro skrivet 18 februari 2011 kl. 08:19:49
Ok. Om ja fattat de rätt så kan ja alltså få dra av momsen även som privatperson, alltså fast ja inte har firma?

Nej nej, som privatperson måste du självklart precis som alltid betala moms!

Alla maskiner i denna kategori körs utan att blanda in fötterna, Honda och ArcticCat har väl nån med fotväxel kvar, men de är ovanliga.

Vad som gör Polaris så bra får man fråga de Polarisfrälsta... de är i alla fall bra på att suga i sig bensin.
 
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Danne The King skrivet 18 februari 2011 kl. 09:44:38
Ok. Om ja fattat de rätt så kan ja alltså få dra av momsen även som privatperson, alltså fast ja inte har firma?

Nej nej, som privatperson måste du självklart precis som alltid betala moms!

Alla maskiner i denna kategori körs utan att blanda in fötterna, Honda och ArcticCat har väl nån med fotväxel kvar, men de är ovanliga.

Vad som gör Polaris så bra får man fråga de Polarisfrälsta... de är i alla fall bra på att suga i sig bensin.
 
Tyckte de verkade lite för bra att man som privatperson skulle skulle få dra av momsen, men har inte hängt med på ett tag så man vet ju aldrig  ;D

Har inget krav på servo men de skadar ju inte att ha antar ja. När ja testade olika fyrhjulingar sist hade nog ingen servo, så de är ett tag sen. Därför ja känner att ja inte har koll på vad ja ska titta efter för märken och modeller. Mycket lär ha hänt på marknaden sen ja sist hade lite halvkoll...
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 februari 2011 kl. 10:55:01
Kan du använda fotbroms då? För annars är det ju väldigt bra om maskinen har bromsgrepp på styret på båda sidor.

Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Danne The King skrivet 18 februari 2011 kl. 11:26:14
Kan du använda fotbroms då? För annars är det ju väldigt bra om maskinen har bromsgrepp på styret på båda sidor.


Nop, inget med fötterna. Är en invalido  :D

Blir förvånad över hur dåliga många butikers hemsidor är. Det är inte bara en djungel att hitta fyrhjulingar, att hitta butiker med både information och pris är ännu svårare  :hmmm:
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Hydro skrivet 18 februari 2011 kl. 12:04:58
Det är ju rätt enkelt att sätta dit dubbla bromsgrepp vid styret och skippa bromspedalen, så det där behöver ju inte vara ett krav.

Sen om du skall kolla utbud och priser är Blocket ett vanligt ställe... varje återförsäljare har självklart inte egen sida med alla priser och alla maskiner, men generalagenten brukar ha.
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Pv544 skrivet 18 februari 2011 kl. 12:18:08
Jag tror många inte skriver ut priser för att folk ska ringa och höra efter själv.
Då har dom inga gamla felaktiga priser, och så kan dom köra lite säljarsnack också.  ()p

Jag vet inte hur det är med detta för dig, men värt att kolla upp.
http://yrkesforarutbildning.se/atv.php
Kolla en bit ner, klipper in en del här:

"Terränghjuling som hjälpmedel
I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna."

Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Danne The King skrivet 18 februari 2011 kl. 13:18:25
Jag tror många inte skriver ut priser för att folk ska ringa och höra efter själv.
Då har dom inga gamla felaktiga priser, och så kan dom köra lite säljarsnack också.  ()p

Jag vet inte hur det är med detta för dig, men värt att kolla upp.
http://yrkesforarutbildning.se/atv.php
Kolla en bit ner, klipper in en del här:

"Terränghjuling som hjälpmedel
I hjälpmedelsklassificeringen hör terränghjulingar till motordrivna fordon. I enlighet med handikappservicelagen ersätts hälften av en terränghjulings anskaffningspris, medan tilläggsutrustningen ersätts till sitt fulla belopp inom ramen för anslagen. Till anskaffningskostnaderna räknas även leveranskostnader och registreringsavgifter. Vissa kommuner har till och med skaffat en eller flera terränghjulingar, vars besittningsrätt getts till kunderna. Då ansvarar användarna för driftskostnaderna och kommunen för service- och reparationskostnaderna."


De där var väldigt intressant. Frågan är var man ska vända sig. Kommunen...?¨
Har försökt få fyrhjuling som hjälpmdel tre gånger tidigare men lagarna har varit olika varje gång och vad ja hört så ska man inte kunna få hjälp alls längre. De här måste kollas upp. Tack för informationen!!!
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Danne The King skrivet 18 februari 2011 kl. 13:57:36
Vad tror ni som har koll om en Polaris Sportsman 850 utan servo, ink plog, winch och snökedjor bak.
"Demokörd" ca 60 timmar. Full garanti.
Pris 99.000kr


EDIT: Can-am Renegade 800R Xxc låter ju också som en rolig maskin. Om man bortser från att den är dyrare, hur är jämnförelsen annars med Sportsman 850?

Får för mig att dessa bör vara bland dom bättre på marknaden, eller? Nåt annat som är i samma klass?
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: anersimyra skrivet 18 februari 2011 kl. 15:07:48
Hej Hydro min 800 efi 2010 kör jag på lite drygt 1 liter timma med timmervagn i skogen,det blir även lite leka på isen var dag.Jag har 27 tumshjul med kedjor,med mig själv och all skogsutrustning väger maskinen minst 550 kilo. :dntknow: :dntknow:
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: Hydro skrivet 18 februari 2011 kl. 15:32:54
När vi åker på träffar så är det ibland Polaris med...
De kör på exakt samma ställe som alla vi andra gör, vägar, stigar, skog, osv.
Vi söndagskör sällan.
Fullt ställ så fort tillfälle ges.
...osv.
Redan efter typ 8-9 mil brukar Polarisfolket påpeka att det snart behövs bensin.

När man sedan tankar så sväljer flertalet maskiner 7-10 liter medan de i Polarisgänget oftast vill ha typ 15.

Men nej, jag har inga bevis, inga bilder ej heller körfakta... inget...
Men sök på forumet, "bensinförbrukning Polaris" så kanske det är fler som noterat detsamma.
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: enduro skrivet 18 februari 2011 kl. 15:41:07
Jag tror att en Grizzly 550 eller 700 med servo skulle passa. Bakbroms och frambroms på styret.
Smidiga för sin storlek.

Kolla på    www.atvtv.com    Klicka dig in på Videos. Där testas de flesta Japanska och amerikanska/canadensiska maskiner.     :ATV:
Titel: SV: Hjälp att välja riktigt bra fyrhjuling
Skrivet av: anersimyra skrivet 18 februari 2011 kl. 16:23:02
Jo du ska vända dig till kommunens färdtjänstutredare,han eller hon beslutar inte om du är berättigad till ersättning,men handläggaren gör en utredning av dina behov.Angående soppaförbrukningen på en potatis var jag orolig innan köp att en full tank skulle vara förbrukad på ca 6 timmar.Jag kan bara konstatera att jag på en arbetsdag förbrukar mellan 7,5 till 8,5 liter vid arbete i skogen.Givetvis är det inte 8 timmars konstant körning,exakt antal timmar,minut har jag inte räknat på men motorsågen tar ca 5 liter dagen och vid den jämnförelsen anser jag hjulingen vara väldigt snål.
Mvh Anders :djump: :djump: :djump: