ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Martin A skrivet 17 februari 2011 kl. 13:19:32
-
Nån som har funderat på att bygga nån sorts elektrisk vinkling av bladet. Själv funderar jag på att använda en vinsch ställd på högkant i mitten och linda en wire runt trumman och ut åt båda håll. Ändarna på wiren fäst längst ut i kanten på bladet. Då skulle man ju kunna få en helt steglös inställning och dessutom ganska snabb. Vad tror ni? Nåt projekt måste man ju ha och lägga tankarna på!
MVH Martin
-
Det skulle kunna funka ja!
Ämnet har varit uppe massvis med gånger, bla här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32938.0
-
Ingen som har nåra ideer/synpunkter?
Martin A
-
Tyckte du inte att iden med hydraulik var bra eller? Du sätter fast en superliten pump på plogen kolv + slangar, drar snabbkablage till styrning och drift. Om du ska köra med en vinsch så måste den vara fjäderbelastad för att inte vika sig vid tryck.
Tycker hydraulik låter bäst.
-
Vajern löper ju runt trumman och bägge ändar är spända,då behöver den inte vara fjäderbelastad vilket även var min första tanke.
-
http://cgi.ebay.com/10-Linear-Actuator-200lb-Adjustable-Stroke-12-Volt-DC-/130401166374?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e5c83e426
-
Det är skillnad på ett lyfta en huv och att hålla fast ett snöblad när man klipper en kantsten i 30.
-
Finns ju de som är av lite större dimension också.
-
Vi har löst det med tryckluft då fördelen är att det fjädrar då du kör in i trottoarkanten ;D
http://www.crafttech.se/functions/image_view.asp?img=915&type=preview
-
Går det att justera steglöst mellan ytterlägena med tryckluftsprincipen?
-
Jajja men det går utmärkt.
-
Fräckt system minst sagt!
Går det att köra båda halvorna samtidigt också så man reglerar vikplogen som ett diagonalblad?
Jag tycker du skall filma och länka till Youtube!
-
Den fungerer som en vikplog och du kan reglera vingarna tillsammans eller var för sig samt att du kan lägga tryck på bladet mot marken utan att tappa styrningen.
Vi har provat ut plogen i ca 4 år nu och den kan inhandlas via din mc återförsäljarna.
-
Vad har ni för spec på luftcylindrarna? Tänkte hur mycket tryckkraft dom ger.
-
Lyft och tryck ca 250 kg
Sväng ca 300 kg
-
Vi har löst det med tryckluft då fördelen är att det fjädrar då du kör in i trottoarkanten ;D
http://www.crafttech.se/functions/image_view.asp?img=915&type=preview
Dedär var ett smidigt system, var kan man kolla närmare på det? :)
-
Vad kör man med för typ av kompressor till dem? Antar att biltemas 79krs däckpump 12v inte funkar så bra :P
-
Vi kör med kompressorer från usa då vi behöver trycket och minutlitrarna kostnad för kompressor ca 6000 sek exkl moms.
-
Hoho shit de va inte direkt billigt! Då är nog hydraulik billigast.
-
Du får nog sätta dig ner och räkna ihop vad det kostar med pump, ventilbord och 3 st dubbelverkande cylindrar. ()p
-
Du får nog sätta dig ner och räkna ihop vad det kostar med pump, ventilbord och 3 st dubbelverkande cylindrar. ()p
om man inte ska ha vikplog räcker de väll med en eller två om du ska höj och sänk också
skulle inte systemet funka bara med en stor tryck tank som man fyller på med garage kompressorn och sen har nån lite komp som "underhållsfyller" som en snik variant
-
Det är sant att det räcker med 2 st cylindrar om det är en diagonal plog.
Problemet med tank är att du får fuckt i den och således frysning av systemet. Men man kan ju alltid montera en lufttork. ()p
-
Det är sant att det räcker med 2 st cylindrar om det är en diagonal plog.
Problemet med tank är att du får fuckt i den och således frysning av systemet. Men man kan ju alltid montera en lufttork. ()p
men får ge fan i att använda den över fem minus för då finns de risk att de är fukt i luften :P
-
alternativt ring en snöröjare och slipp att frysa ()p
-
De är ju inte kul :lol:
-
Nu va ju tanken att bygga nåt själv som inte kostar en förmögenhet! Det roliga är ju att komma på lite egna intressanta lösningar som man kanske kan få till att funka. Det funkar ju bra med Warn Pro Vantage bladet jag har men det är kul att fundera och bygga.
Martin A
-
Rindab brukar ha beggade meyerpumpar och kolvar,dom tidigare lyftarna är riktigt små och smidiga och skulle passa :djump: :djump:
-
Igår hittade jag ett kitt som ja blev intresserad i när ja kollade tillbehör till en UTV
Moose har färdiga system
(http://www.atvsource.com/images/article_images/press_releases/2009/cambridge-metal-plastics/091609-hydroturn.jpg)
(http://images.motorcycle-superstore.com/ProductImages/OG/0000-Moose-Racing-Hydraulic-Turn-Kit---.jpg)
Och även vikplog till UTV
(http://www.utvguide.net/news/uploaded_images/V-Plow-752586.jpg)
Fränt.
-
Någon som har den elektriska plogvinklingsmojängen?
(http://rindab.netrix.se/shop/assets/prod_images/p79360n.jpg)
http://rindab.netrix.se/shop/custom/dept.aspx?groupid=47053&sortafter=0&sortafterchild=0
Är bra sugen till nästa hjuling å plog + kan man välja vilken vinkel som hälst eller är det "fasta" lägen!?
-
Jag har byggt den typen av styrning son du har tänkt dig, jag ska använda den för ramstyrning på min skogskärra.En vinsch från Claes Ohlson står för kraften,har gjort exakt som du har tänkt med ett nytt hål mitt på wiretrumman,låst wiren där och ett lager wire åt vart håll.jag har dessutom wiren tillbaka genom ett brytblock för att få ner farten på det hela.Rörelsen jag behöver är ju bara ca 12cm. Jag ska jobba lite med projektet i helgen och skall försöka ta nån bild på hur det är gjort och lägga ut.
mvh Yfm450
-
Tror vi har samma ide! Gärna lite bilder. Har du provkört nåt?
MVH Martin
-
Nej, tänkte plocka ihop det sista nu i helgen och testa lite. Har haft en annan lösning tidigare som tyvärr havererade. Krafterna blev för stora vid backning med ramstyrningen utvinklad så den elektriska kolven vek sig. Återkommer förhoppningsvis med bilder snart.
Mvh YFM450
-
Det fungerade som det var tänkt, hoppas det framgår av bilderna hur det fungerar.Manövreringen sker med samma omkopplare som används till främre vinschen. En batterifrånskiljare på matningen till vinschen ser till att ström går bara till styrningen då den används.
mvh YFM 450
http://postimage.org/image/a4qlqip0/
http://postimage.org/image/a83byuqs/
-
Hur funkar det där?är det en led under balken där brytblocken sitter?ser för övrigt ut som ett mycket bra bygge :djump: ()p
-
Ja leden för ramstyrningen sitter där, armen med brytblocken måste vara placerad exakt mitt över leden för att geometrin skall stämma. Om armen placeras längre fram kommer inte linlängderna att stämma överens vid utvinkling av dragbalken. Jag gjorde en del prov med mallar för att konstatera detta, annars hade nog en placering längre fram på balken varit att föredra då det hade gett mer kraft åt konstruktionen.
-
Ja ok,har du provat med längre balk för större kraft?.Eller med ett tvåskuret block?.Är hela vagnen ett hemmabygge,vore intressant med bilder. :djump: ()p
Mvh Anders Vilhelmsson
-
Igår hittade jag ett kitt som ja blev intresserad i när ja kollade tillbehör till en UTV
Moose har färdiga system
(http://www.atvsource.com/images/article_images/press_releases/2009/cambridge-metal-plastics/091609-hydroturn.jpg)
(http://images.motorcycle-superstore.com/ProductImages/OG/0000-Moose-Racing-Hydraulic-Turn-Kit---.jpg)
Och även vikplog till UTV
(http://www.utvguide.net/news/uploaded_images/V-Plow-752586.jpg)
Fränt.
vilken sida? :)
-
Finns på E-bay!
Martin A
-
Jag tror kraften ska räcka till vinschen drar ju ca 1000kg på enkel wire, den gamla lösningen jag hade drog och tryckte ca 250kg och den klarade att svänga kärran med full last.Kärran är byggd av skrotjärn och gamla bildelar,det enda som är köpt nytt är hjulen.Hjulaxeltapparna tex. kommer från bakaxlar på gamla Golf och Passat mycket enkla att bygga på.Lägger in några bilder på hur den tidigare lösningen såg ut, håll till godo.
mvh YFM 450
http://postimage.org/image/l6xw2r6s/
http://postimage.org/image/l7uytp2c/
http://postimage.org/image/l6pme0pw/
-
Blev den gamla "domkraften" skrot eller? En sån skulle jag helst vilja ha. Vart fick du tag på den? Lösningen med vinschen såg ju kanon ut, Precis samma princip jag tänkte mig.
Martin A
-
Fick den av en som monterat ur den ur en handikappanpassad bil. Den böjdes vid backning med kärran då kolven var fullt utkörd, styrningen på kolven var av nån sorts plast och vek sig med följd att kolvstången böjdes. Funktionen i den är en elmotor som växlas ner med tandrem och som driver en smal fingängad stång som ligger inne i kolven som matas fram och back beroende på motorns rot.riktning. Finns nya att köpa, tror dom tillverkas i Danmark. Jag ska kolla upp fabrikatet senare.
Mvh YFM450
-
Tack för alla snabba svar och bra bilder! Skulle jag kunna få köpa den trasiga av dig och se om jag kan rädda den?
Martin A
-
Tyvärr så är det inget att ha, jag har försökt att ta isär den för att ev. tillverka en ny kolvstång men det går inte. Den smala gängade stången inuti den böjda kolvstången går inte att gänga ur, den är också kraftigt böjd.Plaststyrningen för kolvstången är också förstörd, jag har glömt att kolla fabrikatet på kolven men ska se efter ikväll och återkomma.
mvh YFM450
-
Äntligen har jag kommit ihåg att kolla upp fabrikatet på den elektriska kolven, den är av fabrikatet Linak som finns på nätet med egen hemsida.
Mvh YFM450
-
Kanske dum fråga, men varför vinkla dragstången på kärran?
-
när man kör i skogen och det krävs tvära svängar och speciellt med en tung vagn ökar smidigheten enormt av att kunna svänga med dragstången. finns på de flesta proffsvagnar för traktorer. du kan även köra vagn och atv i olika spår vid behov. mä ! ja ä ju från ockelbo ja........... :djump:
-
Testkört kärran nu i helgen och är mycket nöjd med resultatet, den svänger ut bättre än förut. Vid full sväng med fyrhjulingen genar inte kärran mer än 10-15cm så det ser lovande ut. Har dock inte kunnat testa att backa med lastad kärra för att se hur krafterna vid backning tas upp av vinschen. Nog om detta i denna tråden, vi får starta en ny om vidare intresse finns.
Mvh Yfm450