ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: johanbiff skrivet 16 februari 2011 kl. 20:40:23

Titel: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: johanbiff skrivet 16 februari 2011 kl. 20:40:23
har tråkit så jag gjorde en liten spontan räkning..

visste ni att om man har en bil som väger 1400kg(villket dem flesta gör idag) och har 215hk måste komma upp i 243hk för att få samma hk per kg som en raptor 700 som är trimmad 5hk över orginal (ca 40hk på bakhjulen). vi får allså 27hk på köpet av 5..så tänk på detta nästa gång ni tycker det är för dyrt med att köpa dem 3 stora för 10 papp(54hk)=)

jag räknade med min kroppsvikt i raptorn oxå..

ca 260kg/40hk=6,5
ca 1400kg/215hk=6,51

260kg/45hk=5,77
1400kg/243hk=5,76

som sagt jag har tråkit=\ men nu förstår jag varför att de 3 stora väcker liv i maskinen=)
Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: Hydro skrivet 16 februari 2011 kl. 20:55:21
Förlåt om jag förstör din matematik, men... det väl iofs inte så säkert att luft-buller genererar de där extrapållarna vid toppeffekten...  :whip:

Edit:stavfel
Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: johanbiff skrivet 16 februari 2011 kl. 21:07:43
Förlåt om jag förstår din matematik, men... det väl iofs inte så säkert att luft-buller genererar de där extrapållarna vid toppeffekten...  :whip:

vaddå toppeffekten? om top effekten ligger på 7000v på båda så är det väl skitsamma? snackar du "vrid" så är detta inte vad inlägget handlar om :whip:  ;)
Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: Hydro skrivet 16 februari 2011 kl. 21:17:16
Först, ta uppgivna siffror i detta inlägg med en nypa salt, de är med endast som exempel.
Om maskinen ger 50 hästar i original, och sen ger luft-buller 10 hästar eller vad som nu utlovas... så vem har då sagt att dessa tio extra hästar hamnar ovanpå de 50?

Luft-buller på en Raptor ger oftast mer effekt på lägre varv, där det kanske är 20 hästar... DÄR hamnar de tio extra hästarna!

Prova mot en originalraptor, med samma förarvikt och utväxling så förstår du.

Ligger man jämsides på tomgång på femman och sen gasar max så accar den med helsystem klart bäst!

...om man däremot ligger jämsides på halvgas på tvåan tex och sen ger max och växlar uppåt och hela tiden ligger på högt varv... då ligger man jämsides hela vägen till toppfarten.

Så nej, jag pratar absolut inte om "vrid"... däremot om det som folk ofta kallar för vrid... nämligen lågvarvseffekt.

Gällande vridmoment så finns det en tråd om det här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31970.0
 
Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: johanbiff skrivet 16 februari 2011 kl. 21:26:35
förstår hur du menar men jag tror du missförstår mig..

ser du den röda linjen?? där e vad jag kan se iaf ca 10hk ÖVER dem orginal "50"..faktist över hela registret..

Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: Hydro skrivet 16 februari 2011 kl. 21:28:54
Med enbart luft-buller?
Då är jag imponerad.
Vilken bränslebox, filter och helsystem gäller denna graf?

(är den från en firma som säljer just dessa prylar...?)
 
Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: johanbiff skrivet 16 februari 2011 kl. 21:39:46
detta är CT racing..har hört att dem har en glädje bänk men resultatet och grafen borde vara samma även om bänken visar för mycket på någon häst..

citerar sidan"Our CT pipe with the Dynatek fuel injection controller and the stock air filter with no lid on the air box is shown in red. We get over 50 horsepower with a K&N filter kit" 
Titel: SV: räknade lite på hk per kg.
Skrivet av: johanbiff skrivet 16 februari 2011 kl. 22:07:54
lägger in en till dyno..men den ser nästa likadan ut så alla singel avgas är väl ganska lika både vad gäller hk och varvtal..