ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Quadracing => Ämnet startat av: LT500R skrivet 15 februari 2011 kl. 19:11:23
-
Hej
Hur ska vi få fler quadåkare till att åka isbanetävlingar? :help: Sänka max kubiken eller öka? Knicksigare banor? Eller......några andra förslag. Som det verkar nu så blir vi tre stycken på tävlingarna, om vi överhuvud taget får åka med det låga antalet anmälda
-
Känns som att mera info vore första steget, hade ingen aning om att det finns en "cup" för quad på is.
-
Här finns lite info. www.isbana-backe.se
-
Hade planer på att vara med men inte hunnit fixa riktiga is däck tyvärr. blir nog nästa tävling
-
Jag tror på att sänka kubiktalen, hur kul är det att komma m sin 450 när "resten" åker typ 700 och upp, lessnar ju redan innan man startat...
Men sen självklart info!
Jag visste inte heller om att ni körde, har funderat på om de va något men inge mer...
-
Tävlingar: Skutskär 26/2 Östhammar 27/2 och Tierp 6/3
-
Det är inte försent att anmäla sig till östhammars isbana än ()p
-
Undrar lite vad ni kör med för isdäck??
-
Finns info på www.isbana-backe.se måste ha endurodubbat vad jag vet i alla fall. Men är det någon som vet måste man ha skinnställ eller räcker det med vanliga crossutrustning
-
Skinnställ eller likvärdigt och ryggskydd.
Fritt antal endurodubb.
-
Hade inte heller nån aning om att det fanns istävlingar. Jag tror på att sänka kubiken, Dom flesta som gillar att tävla med quad kör 450-500cc och deras främsta styrka är fjädringen som man inte direkt har så stor nytta av på en istävling. Att möta Raptorer med deras 700cc tycker jag är helt OK eftersom 450cc osv är lättare, så HK/Kilo är ungefär samma... Men när folk kommer med sina 1000cc hemmabyggen med 2-3ggr effekten så hänger man inte på
Sen skulle jag personligen inte åka mer än 20-30 mil för en istävling tyvärr, tycker ärligt talat det är förbannat tråkigt att åka is. Men för att göra det hela roligare bör nog banan vara ganska teknisk, många kurvor, olika bred så man får flera spårval och en lång raka kanske. Dom där runt i runt i runt banorna är ju så att man somnar :(
Lycka till, hoppas ni får snurr på grejerna ()p
-
Dom flesta banor är ganska kurviga, det är inte ovalbanor.Man får ha max 750kubik och två cylindrar.Sänka kubiken eller kurvigare banor är väl kanske det ända rätta. Men det finns väl några motard åkare som har skapligt drag i sina maskiner. Vad gör dom på vintern?
Eller så ökar vi på reglerna och har en klass med radfyror och finndubb :o ()p
-
Är många fler som kör cross än motard men dom är ju ändå ett gäng! dom borde ju vara intresserade då motardkörningen är ganska lik ändå :dntknow: Jag gissar på att det blir för långt att åka för "bara en istävling"
Är det en seriösare serie så borde ju intresset öka tycker jag, kör man som ni då 3 tävlingar eller kanske till och med 4-5 så borde ju intresset för seriösare åkare öka och även folk som vill prova på lite också vara mer aktuellt :dntknow: bara lite idéer
-
Skinnställ eller likvärdigt och ryggskydd.
Fritt antal endurodubb.
Jo det har jag redan läst men vad fan menar dom med likvärdig goretex ställ eller??????
-
Skinnställ eller likvärdigt och ryggskydd.
Fritt antal endurodubb.
Jo det har jag redan läst men vad fan menar dom med likvärdig goretex ställ eller??????
Ja det borde vara likvärdigt, tror bara dom blir glada om de kommer några fler......men det här var nog sista chansen för oss Quadåkare på is.
-
Det är väl lite som det var med quadcross i början. Man KAN inte ha för strikta regler för då kommer helt enkelt ingen, utan man får smyga in reglerna allt eftersom folk kommer. Vet i quad RM vissa mindre viktiga regler släppte man igenom ibland annars hade halva startfältet försvunnit, såna små detaljer som man inte riktigt tänker på
-
En annan liten bidragande orsak, tror jag är att dom ska envisas med att vi quadåkare skall betala 500:- i anmälningsavgift till en "inbjudanstävling" när solo och sidovagn kör för SM för samma avgift. Ska man ha en engångslicens och bara prova på så blir det 900:-....... bbbbilligt