ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: KingQuadMarcus skrivet 14 februari 2011 kl. 16:00:42
-
Jag har fått rassel konstiga ljud från växellådan/variatorn på min Suzuki 700 speciellt när man ska backa, låter även lite skumt när den bara står på tomgång i Neutral. Började för ett tag sen men då jag inte haft tid har hjulingen bara blivit stående. Ljudet när man backar kan beskrivas som att det är några splines som hoppar över det "klonkar till" och låter typ som att den inte riktigt får i backväxeln eller något. Noterbart är att det GÅR att backa men det låter förj*vligt och är antagligen inte så sunt för hjulingen. Framåt går det relativt bra men kan skaramla till lite när man släpper gasen.
är ingen specialist på växellådor eller variatorer och har ringt 2 verkstäder men den ena har inte tid förrens långt fram och den andra ville inte då dom inte egentligen är suzuki handlare/verstad. Fick nästan intrycket av att ingen av dom ville ta tag i problemet då jag nämde rassel och växellåda/variator. :dntknow:
Nån här kanske kan hjälpa mig? :)
-
eftersom det är samma typ av variator på suzuki som min maskin, utan konstant remtryck, så kan det vara samma fel som jag råkade ut för: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32988.0
-
Ok tack för tipset. Ska kolla det så fort jag får av kåpan till variatorn då suzuki tyckte det var smart att gjuta in muttrarna i plasten och självklart så håller ju inte det, så nu snurrar ju bara skiten (bultarna) runt :(veryangry): Blir fram med borrmaskin imorrn och få loss åbäket.. Nej jag är inte bitter jag inte.. ::)
-
På KQ ÄR det konstant remtryck. AC Diesel är inte riktigt samma som en "vanlig" AC
Låter den när den är i neutral så kan det vara nåt i lådan.
Testa att ta isär variatorn och se så inget är löst. Kolla om det finns glapp i sec. axeln. Hittar du inget, testa att byta oljan för att se om det finns metallspån i. Ser du nåt metallaktigt kan du testa att ta av kopplings huset och titta in lite i motorn. Du ser inte växeldelen men du ser om det ligger nåt i botten av motorn. :(
MvH S
-
Ok så det är konstant remtryck på sukkan. Hmm det här börjar ju låta riktigt illa.. Ser pengarna flyga iväg redan nu ja.. :( Låter som mkt skruva det där, men kolla oljan kan ju vara en ide då vet man ju iaf om det kan vara växellådan eller variatorn, men med tanke på att det låter riktigt illa bara på backen så är det väl lådan som rasat.. :banghead: Ska försöka kolla på det imorrn och håller tummarna för att det inte blir jättedyrt ???
-
På KQ ÄR det konstant remtryck. AC Diesel är inte riktigt samma som en "vanlig" AC
Låter den när den är i neutral så kan det vara nåt i lådan.
Testa att ta isär variatorn och se så inget är löst. Kolla om det finns glapp i sec. axeln. Hittar du inget, testa att byta oljan för att se om det finns metallspån i. Ser du nåt metallaktigt kan du testa att ta av kopplings huset och titta in lite i motorn. Du ser inte växeldelen men du ser om det ligger nåt i botten av motorn. :(
MvH S
ska kanske tillägga att jag inte visste detta exakt, då det var min ÅF som berättade att suzuki inte har våtkoppling, men det har dom alltså då? vad jag vet så har inte can-am det iallafall.
men variatorskivorna kan ju ha lossnat för det...
men på en variator utan våtkoppling kan det ju glappa mer för remmen är inte lika hårt spänd när man inte har nåt gaspådrag utan bara "driver med"
Edit: ja på bilden ser jag ju en våtkoppling.. alltså har suzuki det.. men det kan ju som sagt likväl glappa i växellådans ingående axel som gör att sekundärvariatorn rör på sig och skapar rassel, eller att helt enkelt själva lagren rasslar.
-
Hehe ingen fara, ÅF vet inte allt jämt ;)
Jag vet inte allt jag heller :P Men du har rätt det kan likagärna ha lossnat nåt i variatorn där med. Bulten kan ha lossnat... vem vet.
KingQuadMarcus: Här finns det några bilder på hur det ser ut, finns nog några filmer på youtube också.
http://www.nyrocatv.com/techtip.cgi?viewtopic=43
MvH S
-
Har nu kollat variatorn och den verkar fin, men utan specialverktygen kan jag inte få av själva variatorn och komma in till lådan så jag tror det får bi och lämna in skiten till en verkstad. problemet är bara att alla verkstäder jag ringt har fullt upp med skotrar som ska vara färdiga till sportlovet.. :( så det finns ju inga tider att få..
Dum fråga men visst är det samma olja växellåda och motor? Eller har växellådan separat olja? Tänkte nämligen tappa oljan och kolla efter spån och dyligt. Tråkigt då man inte ens åkt 5 mil sen senaste oljebyte..
Mvh Marcus
-
Samma smörjning i hela motorn då motorn och lådan sitter ihop.
Har du tillgång till mutterknack så behövs inga specialverktyg. Annars är inte verktyget så svårt att tillverka själv.
När du byter oljan så byt inte till en Bil motorolja, utan till en olja som är till för våtkopplingar. MC olja tex.
Märker du nåt när du spinner på sec skivan för hand nu när remmen är borta?
-
de e jätte enkelt att få bort variatorn utan nått spec vekrtyg, bara att ta en liten hylsa som passar i dom små hålen i utkanten at variatorskivan, sen e de bara att ha ta spjärn med en liten kofot mot den hylsan och mot de lilla lagret som sittrer där och skruva isär de lite fint,
Hehe ingen fara, ÅF vet inte allt jämt ;)
MvH S
ÅF vet fan ingenting skulle jag vilja påstå, dom som vet nått e dom som kör mycke och skruvar själva :)
-
Hej alla glada! Tänkte väcka liv i denna tråd nu för att jag har köpt "kingquadmarcus" KQ700 nu och har konstaterat rasslet i växellådan.
Det var ett standardfel som dessa tidiga modeller av KQ700 råkade ut för. Backväxeldrevet och axel har skurit pga för hög belastning och för dålig smörjning. Detta avhjälptes med ett ersättningskit bestående av en ny typ av axel,nållager och drev som får bättre smörjning och man reducerade effekten på ecu,n till 70% på backläget. Har nu köpt ett nytt vevhusset backdrevskit och lite annat smått och gott så den kan börja rulla snart igen.
-
Vilken årsmodell?
05?
-
Japp en 2005,a håller på nu att montera de nya motorhalvorna men behöver en 52mm långhylsa nu för att dra åt muttern till vevaxeln.Någon i Sundsvallstrakten som innehar en sådan eller en vanlig 52mm hylsa som man kan köpa och modifiera kanske.
Mvh Adam
-
Hej alla glada. Har ett huvudbry nu när jag monterar tillbaka ihop hela motorn.
Jag har tagit kort på allt och dokumeterat allt men någonting jag har kört fast i är Starter idle gear historien. I servicemanualen står det när man monterar bort dessa grejor att man ska ta bort axeln,drevet och brickan (Shimmet). Men när jag tittar i parts manualen finns detta shim inte med och allt tyder på att det inte ska sitta något shim där heller. Så det vore jättebussigt om någon hade tid att hjälpa mig om jag ska ha ett shim eller inte.
Mvh Adam Stenholm
-
Har det löst sig?
Känns konstigt att service manuelen ska vara fel? Finns ju en bricka där...
-
Jo de har nog löst sig i och med att det inte satt någon bricka när jag tog isär motorn och det inte gick att köpa någon ny så blev det bricklöst. Men men nu är det krångel med lågväxeln som jag inte får i och en överhettad contactor till bakvinchen.
Men jag håller er uppdaterad med info och lite bilder snart.