ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Busan skrivet 9 februari 2011 kl. 19:28:31

Titel: Vilken blunder!!
Skrivet av: Busan skrivet 9 februari 2011 kl. 19:28:31
Hallå

Har en Black Edition -10 som gått dryga 600 mil. Har servat den med regelbundna oljebyten + filter,bytt stift och ojlan i diffarna,pumpat in fett i nipplarna,bytt sönderkörda pinaler och dyligt! Satt härom kvällen och slipade bort salt/rost på fälgarna när jag kom på,ventiljustering!!! Har ALDRIG gjort det på maskinen!! :knupple:.Hur stor skada kan det ha gjort? Och vad kan det skada? Den går fortfarande som en peng utan missljud därav att jag glömt kanske :hmmm:. Nu hör till saken att jag valde bort garantiservisarna (dumt kanske) men tyckte att det blev för stor peng på 2 år.

Busan
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 februari 2011 kl. 20:18:31
Hej
Det är KONTROLL av ventilspel som ingår i servicen,eller ska ingå.Många av oss har upptäckt att den kontrollen fuskas det ofta med varför det säkerligen far omkring massor med ATV-UTV ägare som inte fått den kontrollen utförd.Något motorras behöver du sannolikt inte vara orolig för även om ditt ventilspel är fel.Vad som händer är väl bara att det tickar lite,men helt säker på vad som kan hända vet jag inte,(brända ventiler e.t.c.)
Mvh Anders
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Oskar P skrivet 9 februari 2011 kl. 22:29:51
ingen fara, ventilspelet blir inte för litet, det blir sbarare för stort med ökat slitage, och det som händer då är att det tickar mer och maskinen blir slöare. jag tycker det är rent åt H-vete att det fuskas så mycket med service hos auktoriserade handlare!!
mycket bättre att serva maskinen själv om man har erfoderlig kunskap, för då blir det riktigt gjort, ja om man inte glömmer förstås.. men gör man från början ett serviceschema med miltalen och vad som ska göras i en tabell så är det bara att följa det till punkt och pricka.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 10 februari 2011 kl. 00:13:14
ingen fara, ventilspelet blir inte för litet, det blir sbarare för stort med ökat slitage, och det som händer då är att det tickar mer och maskinen blir slöare. jag tycker det är rent åt H-vete att det fuskas så mycket med service hos auktoriserade handlare!!
mycket bättre att serva maskinen själv om man har erfoderlig kunskap, för då blir det riktigt gjort, ja om man inte glömmer förstås.. men gör man från början ett serviceschema med miltalen och vad som ska göras i en tabell så är det bara att följa det till punkt och pricka.

Håller med  ()p och stressa inte.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Busan skrivet 10 februari 2011 kl. 06:15:24
Tack ska ni ha :)..Då kan jag stånka vidare med mindre oro i kroppen men ska kolla ventilerna  :headbang:
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 februari 2011 kl. 11:21:58
En kuggfråga ni som säger att det inte är någon fara..

Om ventilerna sätter sig,blir spelet större eller mindre?
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: anersimyra skrivet 10 februari 2011 kl. 17:02:09
Hmmm,det var en kluring det där, :hmmm:men få se nu?om ventilen sätter sig,borde det innebära att den sliter in sig mot sätet och stången kommer närmare vipparmen/nocken.Då borde playet bli MINDRE :djump: :djump: :djump: :djump: :djump:eller? :hmmm: :hmmm:
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 10 februari 2011 kl. 17:16:19
Då säger jag större.........
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: anersimyra skrivet 10 februari 2011 kl. 17:45:05
Kom igen nu Hajen,inte bara vara gubben mot strömmen >:(.Berätta nu genast för oss varför det blir större :) :)
Mvh Anders
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Lowest skrivet 10 februari 2011 kl. 18:33:59
Dom gånger man fått ändra ventilspelet så har det varit för lite spel så man fått ställa isär det.
Alldrig varit med om att det varit för stort spel på nån av mina hjulingar och tillsammans har dom rullat 3000mil så det har kollats några gånger.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: ATVHALLEN.SE skrivet 10 februari 2011 kl. 19:29:51
Det jävliga är tycker jag  att det är just Dinli 450 som "sätter sig" och skapar sämre eller inget spel,de flesta maskinerna tycker jag oftast har varit snålt justerade från start annars.
Obs alls inget påhopp bara min uppfattning som gäller de flesta Kina samt Taiwan och även övriga sk. märken.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Lillhajen skrivet 10 februari 2011 kl. 19:54:35
Skall man tolka svaren så att jag har fel och "myran" rätt  :hmmm:

för jag vet inte  ;)
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 10 februari 2011 kl. 20:30:19
Det jävliga är tycker jag  att det är just Dinli 450 som "sätter sig" och skapar sämre eller inget spel,de flesta maskinerna tycker jag oftast har varit snålt justerade från start annars.
Obs alls inget påhopp bara min uppfattning som gäller de flesta Kina samt Taiwan och även övriga sk. märken.

Men hallå vad F*n har dinli 450 med tråden att göra????

Håll dig till ämnet :banghead:

Dem som skriver att spelet minskar har gissat/trott rätt. ()p

Fast det beror ju på vilken typ av topp det är också men i detta fall blir spelet mindre. (direkt tryckande kammar)

Så fortsätt inte, å bara kör å kör, om du tycker den låter tyst å fint, Kontrollera, så sparar du in ett ventilras.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: trapper™ skrivet 10 februari 2011 kl. 20:38:47
ja gjorde ventiljustering på min cf 500 -11 nu vid 60 mil & måtten varierade på alla 4 ventilerna så ja rekomenderar det starkt att få det gjort,, det blev även en jämnare tomgång & rappare på gasen,de sista kan vara lite inbillning kanske men det kändes som det iaf ()p det skilde 0,05 mellan insugs ventilerna & 0,10 på utblås & det e ganska stor differans tycker ja iaf,,  :nono:
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Oskar P skrivet 10 februari 2011 kl. 21:53:11
ja om ventiltallriken sliter in sig mot sätet så blir såklart spelet mindre. kanske vanligt på småmotorer, men på de flesta motorer jag skruvat på så har spelet ökat eftersom kammen slits ner snabbare än ventilerna. sen om det är stötstångsmotor vilket det ju inte är på en hjuling, så bidrar även det till att spelet ökar eftersom det är fler ställen där det slits.
men visst ska man inte bara köra utan det är givetvis nödvändigt att kolla spelet, speciellt om det inte gjorts sen den var ny, är den redan inkörd så går det ju inslitningen långsammare.
för litet spel är som redan sagts farligare än för stort.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 11 februari 2011 kl. 15:00:13
jag hjälpte en kompis som har en x5 en 09a som har gått 520mil å den har han lämnat in varje gång det har varit dags å betalt för ventil koll men var det gjort nääääääääääää  :tickedoff dåligt men som tur var det spel när vi kolla så nu står dom rätt och dom snackar om garantier oja kan vem fan som helst byta  ()p
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: FormerMazda skrivet 11 februari 2011 kl. 15:10:28
Mycket möjligt att det auktoriserade verkstäderna fuskar som få.
Men utan stämplat servciehäfte gäller ju inte garantin, och då spelar det ingen roll alls hur bra man skruvar själv, det blir dyrt om nåt rasar eftersom det bara är att betala själv för prylarna.

Så sålänge garantin gäller kommer jag "glatt" betala för stämpeln, men sen kommer jag serva själv.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Oskar P skrivet 11 februari 2011 kl. 19:25:17
man kan ju även fråga ÅF innan man köper hjulingen om man kan serva själv istället.. det gjorde jag, och det gick bra.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 11 februari 2011 kl. 20:03:28
ska du betala för en stämpel allt annat som ska göras då på hojen  :tickedoff blir dyr olja  :tickedoffja om dom ens byter den
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: Miko skrivet 11 februari 2011 kl. 22:05:19
Håller med er som tycker att många åf inte gör det som dom ska göra på service, det är riktigt jävla dåligt. Och jag tror den procentuella delen av åf som fuskar på servicen är rätt hög, högre än man kan tänka sig.
Dock gäller det inte bara atv, man kan ju se på bilindustrin vilka jävla svin det finns som tar ut OTROLIGA överpriser på reparationer mm.
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: anersimyra skrivet 12 februari 2011 kl. 14:15:42
Ett tips är att stryka lite klar nagellack på skruvarna till ventkåpan,finns ventjustering med på fakturan och lacken är obruten,riv fakturan framför synen på ÅF och kräv återbetalning av tidigare servicar.Är ÅF inte tillmötesgående,meddela då att fortsatta förhandlingar kommer att ske i tingsrätten. :knupple: :knupple: :knupple: :knupple:
Titel: SV: Vilken blunder!!
Skrivet av: hocky79 skrivet 19 februari 2011 kl. 19:17:43
Va petiga alla är då..... Gör en kontroll av ventilspelet själva då om ni tror att allt kommer rasa om det inte görs. Det är inte så blodnoga på dom, jag har aldrig märkt någon skillnad, även när mina står fel. Tror knappast någon haft ett ras för att ventilerna inte blivit justerade!!!Jag har för övrigt tatt alla intervaller på service själv och min garanti gäller ändå.Om startmotorn pajjar kan det väl knappast skyllas på oljebyte eller ventiljustering? Winchen går ju på garanti och konstigt vore det om ÅF eller importör provar att komma sig undan pga av det. Jag bor ju i Norge så regler kan vara annorlunda. Men garantin skal vara giltig oavsett, så länge inte annat kan bevisas. Jag lämnar inte min nya bil på service ens, jag vill ha den bästa oljan och service min bil kan få... Det ger inte en stressad bilverkstad mig, där det viktigaste är att tjäna pengar. Gör det själv och få det riktigt gjort med en gång.