ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: supra_martin skrivet 9 februari 2011 kl. 16:25:52
-
villken olja ska man ha till växellådan och till motorn på en raptor ?
-
och hur många liter rymmer växellådan och motorn?
-
Vad man ska ha i har alla olika åsikter om men jag hade vanlig mineralolja 15/40 men den ska vara för lameller annars är det risk att du bränner du kopplingen.
Finns ingen för växellådan det är samma som motorn.
ca 2liter med oljefilter byte.
-
okej kanon ska kolla om dom har det hemma!
-
jag körde med biltema helsyntet motorcykelolja 10w40 den funkade utmärkt, viktigaste är ju som dom andra har sagt är att den är gjord för våtkoppling,
-
2.3 liter?
guide hur man gör det
http://www.youtube.com/watch?v=XDZdQDZe64U
även i denna videon går det över halva av 4l
http://www.youtube.com/watch?v=in1ml47Qs1k&feature=player_embedded#at=436
första videon så tappar dom från två ställen oljan. Vilket jag tror är den mest rätta metoden?
-
2.3 liter?
guide hur man gör det
http://www.youtube.com/watch?v=XDZdQDZe64U
även i denna videon går det över halva av 4l
http://www.youtube.com/watch?v=in1ml47Qs1k&feature=player_embedded#at=436
första videon så tappar dom från två ställen oljan. Vilket jag tror är den mest rätta metoden?
Man får inte ut all olja utan det blir lite kvar så mellan 2 och 2.1liter brukar man få i vid byte.
Ungefär halva mängden olja är i motorn och den andra i oljetanken så ska man byta all olja så måste man tömma bägge ställerna.
-
självklart ska all olja bytas
man bör ju även varmköra motorn och låta stå 5min ca
innan oljebytet så det rinner ut lättare/mer sen
Undvik Castrol- näst sist i testet
(http://www.amsoil.com/graphs/g2089_10w40_viscosity_1200.jpg)
-
självklart ska all olja bytas
man bör ju även varmköra motorn och låta stå 5min ca
innan oljebytet så det rinner ut lättare/mer sen
Undvik Castrol- näst sist i testet
(http://www.amsoil.com/graphs/g2089_10w40_viscosity_1200.jpg)
Fint test :) Men va fan är d de mäter?? Å va är cP??
en stapel i all ära, men tänk på att oljan har (hmm, minst) 4 funktioner i en motor... Va har de mätt för något? Bara undrar. :hmmm:
-
The poise (symbol P, pronounced /ˈpɔɪz/) is the unit of dynamic viscosity in the centimetre gram second system of units. It is named after Jean Louis Marie Poiseuille (and not related to the ordinary word poise, even though its meaning might seem connected).
1 P = 1.00 g·cm−1·s−1
The analogous unit in the International System of Units is the pascal second (Pa·s):
1 Pa·s = 1 kg·m−1·s−1 = 10 P
The poise is often used with the metric prefix centi-. A centipoise is one one-hundredth of a poise, and one millipascal-second (mPa·s) in SI units. (1 cP = 10−2P = 10−3 Pa·s) Centipoise is properly abbreviated cP, but the alternative abbreviations cps, cp, and cPs are also commonly seen.
-
The poise (symbol P, pronounced /ˈpɔɪz/) is the unit of dynamic viscosity in the centimetre gram second system of units. It is named after Jean Louis Marie Poiseuille (and not related to the ordinary word poise, even though its meaning might seem connected).
1 P = 1.00 g·cm−1·s−1
The analogous unit in the International System of Units is the pascal second (Pa·s):
1 Pa·s = 1 kg·m−1·s−1 = 10 P
The poise is often used with the metric prefix centi-. A centipoise is one one-hundredth of a poise, and one millipascal-second (mPa·s) in SI units. (1 cP = 10−2P = 10−3 Pa·s) Centipoise is properly abbreviated cP, but the alternative abbreviations cps, cp, and cPs are also commonly seen.
Ok, det är en måttenhet på filmstyrkan alltså.
Men som sagt, en olja har mååånga andra funktioner oxå... speciellt i en hojmotor med växellådan integrerad...
Men, d positiva skulle ju va att d flesta oljorna ligger rätt nära varandra iaf :) Sen skulle ja säga att d är d andra egenskaperna som avgör... :)
-
Blir väldigt fundersam :hmmm:
Kollar man på youtube så häller han i olja genom hålet på högersida vid fotbromsen och resten i oljetanken men i min instruktionsbok står det att man ska hälla i all olja i oljetanken.Vad i hela friden??
Har byt olja på min raptor flera ggr och hällt i 1.5L i oljetanken sen varvat den lite och kollat stickan sen pyttsat i mera tills det ser bra ut på stickan.Häller alltid i 1.85L o byter filter.
Gör jag fel eller rätt eller är det bara ett annat sätt o hälla olja som han på youtube gör?
-
Jag häller hälften i varje helt enligt servicehandboken..
-
Då måste dom ändrat servicehandboken till 2011
-
Ja tydligen!
-
du ska tömma ut oljan på 2 ställen ok fylla i på 2 ställen
-
Ja tömma på 2 ställen men fyller bara på genom oljetanken exakt som det står i min 2011 års handbok :rtfm:
Det verkar inte spela någon roll.Har åkt 200 mil o den har inte skurit eller varnat för nått :o
-
Nä det funkar säkert, men det verkar lite skumt att man bara ska fylla i behållaren och dessutom varva en kall och oljetömd motor.....
Är det Yamahas servicebok du har?
-
Motorn är nog inte så kall eftersom man häller ut oljan när man varmkört den och det är säkerligen en del olja och oljefilm kvar i motorn.Sen drar du ju bara igång den och åker ett varv eller två på gårdsplanen så oljan i tanken åker ut i motorn för att sedan kolla hur mycket olja till som ska i.
-
Jag försöker bara förstå varför man inte vill hälla på rätt mängd i behållare resp. motor, då blir det ju helt rätt mängd direkt utan att starta o varva o kolla på Stickan o efterfylla o greja.....
-
Kanske finns en liten logisk förklaring till detta då man efterfyller och får klartecken på att oljepumpen funkar som den ska. Annars kan det bli lite dålig cirkulation med bara oljan som man fyller i motor.
Yamma har tagit efter flera andra som haft liknade sätt att fylla oljan i motor.
-
Ahhh bra tråd jag va lite osäker sjäv på detta.Har en Hoysung TE 450 som jag vill byta olja på.Klart jag ska fylla på i i ställen.Det står 2.5 l utan oljefilterbyte o 2.6 l om man byter filter.
Men om jag häller i 1l i motor o 1.5 l i oljetank funkar det?Är inte så bra på att meka så va snälla nu :)
-
Ahhh bra tråd jag va lite osäker sjäv på detta.Har en Hoysung TE 450 som jag vill byta olja på.Klart jag ska fylla på i i ställen.Det står 2.5 l utan oljefilterbyte o 2.6 l om man byter filter.
Men om jag häller i 1l i motor o 1.5 l i oljetank funkar det?Är inte så bra på att meka så va snälla nu :)
Jorå, d funkar. Motorn sköter det där på alldedes egen hand sen.... :) Kanske finns en liten logisk förklaring till detta då man efterfyller och får klartecken på att oljepumpen funkar som den ska. Annars kan det bli lite dålig cirkulation med bara oljan som man fyller i motor.
Yamma har tagit efter flera andra som haft liknade sätt att fylla oljan i motor.
Klartecken att oljepumpen funkar...??? :hmmm:
Funkar den inte så skär motorn ihop, oavsett vart du häller oljan.... :banghead:
-
Kanske finns en liten logisk förklaring till detta då man efterfyller och får klartecken på att oljepumpen funkar som den ska. Annars kan det bli lite dålig cirkulation med bara oljan som man fyller i motor.
Yamma har tagit efter flera andra som haft liknade sätt att fylla oljan i motor.
Klartecken att oljepumpen funkar...??? :hmmm:
Funkar den inte så skär motorn ihop, oavsett vart du häller oljan.... :banghead:
Hmm självklart men fortsätter man bara att gasa när man märker att den inte suger i sig olja som den ska????
-
Kanske finns en liten logisk förklaring till detta då man efterfyller och får klartecken på att oljepumpen funkar som den ska. Annars kan det bli lite dålig cirkulation med bara oljan som man fyller i motor.
Yamma har tagit efter flera andra som haft liknade sätt att fylla oljan i motor.
Klartecken att oljepumpen funkar...??? :hmmm:
Funkar den inte så skär motorn ihop, oavsett vart du häller oljan.... :banghead:
Hmm självklart men fortsätter man bara att gasa när man märker att den inte suger i sig olja som den ska????
Har jag sagt det?
Om du bara fyller i tanken så sjunker nivån, javisst.
Men om du fyller i bägge så stiger nivån i tanken eftersom det är torrsump...
Dessutom kan du va säker på att det åtminstone stänker runt lite olja i motorn i startögonblicket.
Men, ja har inte sagt att något är rätt eller fel! Bara att man inte gasar MER för att man häller olja i motorn.!!?
Va fick du det ifrån? :)
-
Vet inte om du missförstår mig här
tidigare inlägg var ju bara en reflektion och spekulation över varför man bara fyller i tanken nu för tiden och inte på båda ställena.
Svårare än så var det faktiskt inte
Ett ras borde ju inte inträffa om man märker att den inte suger som den ska vid oljebytet (då man undviker att köra när man märker detta och åtgärdar problem)
Fyller man på båda ställena så är det inte lika lätta att märka att den endast går på samma olja som fyldes i motorn hela tiden.
Förstår du hur jag tänker?
-
Jaja, inget illa ment eller taget :)
Tyckte bara resonemanget vart lite lattjo efter en stund. 8)
Men ja förstår hur du menar. :)
Mitt resonemang var ju bara att det verkar ju vettigare att kontrollera om motorn pumpar ur sig olja än om den pumpar i sig... om inte annat så har den åtminstone tillgång till en skvätt olja innan du stänger av och kontrollerar nivån i tanken och kan se om det är nått fel på pumpen :)
Sen tar det ju några ögonblick innan oljetrycket är uppe och ev luft är ute...
Hänger du med hur ja tänker?
Jaja, skit samma O0 GLAD MIDSOMMAR!