ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Danne_80 skrivet 7 februari 2011 kl. 22:44:01

Titel: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 7 februari 2011 kl. 22:44:01
Jag funderar på att modda min Raptorkopia(Hisun 350) lite och funderar lite på vad som vettigast. Tycker den ser lite hög och smal ut som den är nu i originalutförande så jag funderar på spacers eller sänkning. Vad är det för för och nackdelar med de olika moddningarna? Vad sliter minst på min quad? Jag åker mest väg och grusväg, blir nog minimalt i skogen.

Med spacers så blir den ju ganska mycket bredare, och ser antagligen inte lika hög ut då. Med sänkning så blir den bredare i fram men inte i bak, hur blir den att köra då? Har hittat både sänkningssats och spacers till bra priser på ebay, verkar finnas gott om prylar att få tag på.

Några med erfarenheter från sänkning och spacers som kan ge mig lite tips?
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Delarium skrivet 8 februari 2011 kl. 08:21:53
Blir den inte lite lägre om du sätter på spacers? Jag skulle börja med spacers iaf, det gör mycket för både utseendet och väghållningen. Missa dock inte att fram bör vara lite bredare än bak. Jag hade 5" spacers bak, och inget fram. Den var hopplös att köra med... Sen skaffade jag 3" spacers fram, och blev som en helt ny maskin.
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 8 februari 2011 kl. 10:11:00
Blir den lägre med spacers?

Det jag reflekterat över är att de flesta spacerkiten verkar bredda mer bak än fram? Har för mig att det handlar om 30mm i fram och 45mm bak? Det är dessutom per sida vilket innebär totalt 60mm fram och hela 90mm i bak?

Men ska det breddas lika fram och bak?
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Hydro skrivet 8 februari 2011 kl. 12:29:52
Eftersom spacers väger något hekto så kommer ju maskinens däck att tryckas ner liiiiiite mer mot marken, vilket gör att den alltså sänks.
Lite. Ytterst lite........

Men nä... Klart den inte blir lägre med spacers.

Bak kan man bredda utan att direkt påverka något negativt, men breddar man fram så flyttas ju hjulet ut ännu mer från styrcentrum, så kör man på en sten eller en stubbe eller nåt blir slaget större i styret helt enkelt.
Troligtvis är det därför man breddar mindre fram än bak med spacers.
Sänker du fram genom att flytta isär dämparna så kan cambervinkeln ändras och de flesta fyrhjulingar saknar möjlighet att justera denna.
Det är dock inte säkert att den påverkas så mycket att det ens är något att bry sig om, (på vissa hjulingar är det mer, på andra mindre).
Enklast och billigast att bredda är ju genom att vända hjulen, om ventilen klarar sig.
Annars finns det korta ventiler att sätta dit.
Eller kan man köpa "bultspacers" och prova!
...och sen vända fälgarna, om man vill testa ännu bredare.
Då klarar sig ventilerna.
Bak är oftast offseten sådan att det inte lönar sig att vända fälgarna.

Gällande hållbarheten så är det knappast några problem att bredda en decimeter bak och fem cm fram per sida när man kör vägar.
I alla fall inte på Yamaha.
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 8 februari 2011 kl. 14:25:02
Tack för tipsen. Blir nog till att beställa spacers från e-bay. Har hittat en uppsättning nu som breddar lika fram och bak, 1,5" per hjul och sida. Provar det tror jag. Med tanke på att dollarn står så lågt nu så är det ju riktigt billigt, trots moms och tull. Fram och bak för totalt 830kr, plus avgifter man åker på då.
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 februari 2011 kl. 15:13:12
Några som har erfarenheter av bultspacers? Det kanske kan vara ett alternativ. Har hittat dessa som breddar 3" totalt, http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220699386573&viewitem=&sspagename=STRK%3AMEWAX%3AIT

Är det sämre att använda bultspacers?
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Hydro skrivet 9 februari 2011 kl. 15:39:49
Sök på bultspacers på forumet och du lär hitta massa trådar.
De funkar och de håller och till vägåka finns det inte en chans att de skulle vara sämre än massiva.
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 februari 2011 kl. 16:06:53
Super, jag kommer nästan bara åka väg så det verkar ju lovande. Ska läsa på mig lite på forumet då angående dessa. 
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 februari 2011 kl. 16:34:56
Visst blir den aningen lägre med spacers p.g.a.längre "hävarm"från hjul till fjäderfäste.Tänk att du flyttar ut hjulen t.e.x. 50 cm per sida,det fick nog underedet att smaka asfalt. :rtfm:
Mvh Anders
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Lowest skrivet 9 februari 2011 kl. 16:58:55
Visst blir den aningen lägre med spacers p.g.a.längre "hävarm"från hjul till fjäderfäste.Tänk att du flyttar ut hjulen t.e.x. 50 cm per sida,det fick nog underedet att smaka asfalt. :rtfm:
Mvh Anders


Den maskin som har stel bakaxel och man sätter dit spacers på så klumpen skrapar i backen skulle inte jag villa åka på.

Nu pratar vi om breddning på några tum så självklart blir den inte lägre.

Jag har haft bultspacers och fälgarna breddar utåt mycket så den blev 30cm bredare än orginal och den blev då fan inge lägre.
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Delarium skrivet 9 februari 2011 kl. 17:13:13
Uttryckte mig lite galet såhär i efterhand. Självklart blir själva sänkningen väldigt marginell när man breddar. Däremot tycker jag den ser längre ut, är maskinen blir bredare.
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 februari 2011 kl. 17:25:29
På stel axel blir det inte lägre.Men på delad axel fungerar naturlagarna FANIMIG fortfarande.Jag monterade entums bultar och kontrollmätte.Maskinen blev 4mm lägre allt enligt HÄVSTÅNGSPRINCIPEN :rtfm: :rtfm: :rtfm:
Mvh Anders
Titel: SV: Spacers eller sänkning?
Skrivet av: Danne_80 skrivet 9 februari 2011 kl. 22:08:09
Bultspacers beställda från e-bay  ()p

Köpte en uppsättning på 4" breddning och två uppsättningar 3". Ska prova med 4" i fram och 3" i bak först tänkte jag då den redan är betydligt bredare i bak. Blir det för brett i fram så blir det 3" runt om.