ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: StefanN skrivet 7 februari 2011 kl. 09:57:49
-
Finns det folk därute som fått rambrott eller är det en myt!? :hmmm:
-
Undviker man att ploga in i trottoarkanter, stenar och sådant som orsakar "tvärstopp" är det förstås bra. Men är det en välbyggd "märkeshoj" tror jag inte du behöver vara orolig om du kör med lite förnuft.
-
Tvärstoppsplogning mot brunnar, trottoarer mm utför man ju sällan medvetet... :whip:
För övrigt bör man ju ha nån form av stenutlösare, men träffar det spetsen på ett snedställd blad så frestar det maskin och förare.
Vissa envisas med tvärstoppsplogning, medvetet... och det bör fresta på.
Alltså de som ger sig på att flytta gamla frusna vallar eller snöhögar men saknar kraft/fäste och då tar sats och mer eller mindre krockar med snön.
Det har jag svårt att tänka mig att grejerna är dimensionerade för.
-
Man får hoppas att sprintarna ger vika innan ramen gör det.
blir inte belastningen snett uppåt på t.ex. Warns frontfäste (har inte sett nåt live), då borde det ju ta endel av smällen, sen tar väl vinsh vajern endel
-
Till Can-am finns en ramförstärkning att slå in i ramen så den blir styvare ()p ()p ()p
(http://i908.photobucket.com/albums/ac286/nafets1224/can-am/IMG_0138.jpg)
Inhandlad på www.GoOffroad.se
Mvh---Nafets--- 8)
-
Har plogat flitigt med min i 3 år och har då inte nån märkesmodell lr ramföstärkningar och annat special, Håller då än!!
-
Plogar idag med krokmonterad plog, men tänkte att nästa hjuling kanske skulle få frontmonterad för att slippa skiten under.
-
Jag har aldrig märkt att det skulle skada de maskiner jag haft, och jag har plogat mycket.
Ibland tar det också fast rätt häftigt.
Jag tror absolut inte att det frestar på mer än många andra typer av påfrestningar, typ hopp, köra i gropar/stenar i relativt hög fart, eller liknande saker.
Kör man som en vettvilling så kommer makinerna att ta skada oavsett vad man använder den till.
-
Låter bra :)
-
krokmonterat eller monterat under fotstegen känns säkrast ^-^
-
Har frontmonterad plog på min cf och har kört stutt i det mesta utan att ramen gett vika!
Plogen börjar likna en vikplog nu men ramen helt ok! plogat så i 2 vintrar.
-
Det är ju för att du är ett arsel Bloss :headbang: :headbang: Ploga som folk! Du är inte rädd om grejorna. Håll dig till grusvägsåka som du brukar ;)
-
Ingen kommer ihåg en fegis :) har inte tid att ploga som du gör = som en kärring!!!!
Grusvägsåkning kan du syssla med själv! Jag ska skära av din kardan för den lär du inte behöva.....köp en Quad...
-
Idag ska jag köra en sväng, ska du med eller får du inte plats med kryckorna :extas:
-
Vi kör yrkesmässig snöröjning ca 15-18 timma per dygn vid kraftigt snöfall.
Vi har kört med en king quad 750 de senaste 3 åren och vi kör skapligt hårt med vår vikplog och har även en sandspridare på 170 liter bakmonterad på.
Plogen manuvreras med tryckluft som ger en fjädrande funktiom om man kör emot något samt att plogen viker frammåt vid påkörning av uppstickande brunnslock.
Vi har inte upptäcka att det skulle vara problem med ramar eller liknande.
Plogen är monterad på ett ramfäste under motorn.
-
Funkar det bra med luftcylindrarna? Dom lär ju utsättas för en del elände i vibrationer, fukt och kyla.
Vilka fördelar mot hydraulik?
-
Hydraliken har problem med att lösa ut om du kör på något då det ej fjädrar och en chockventil hinner inte.
Luft är det som vi använder och det fungerar riktigt bra.
-
Vad använder ni för kompressor för att driva det med?
:nopics
-
12 volts direktverkande med tryckvakter.
-
Hej du som undrade!
Här kommer ett svar:
joru! har man en frontmonterad plog och plogar annat än sin egen asfalterade uppfart!
då går den sönder..
själv har jag en can am outlander 800 en 150 tusenkronors maskin av årets modell
och den har spruckit 2 gånger redan!
och jag har varit i plogbranchen i många år och det är bara att beklaga detta är inget redskap för att ploga med utan en leksak,
tyvärr är det så men å andra sidan är det en för jäv.....la kul leksak så man får nog ursäkta den för den inte håller måttet
som ett professionellt arbetsredskap! :nono:
-
Jag får hålla med dig att de plogpaket som säljs till atv hojarna inte är av hållbaraste mått men man får köra med huvudet eller investera en betydligt större summa om du skall ha det till yrkesmässigt bruk.
Våra vikplogar ligger på den nätta summan av 30.000 sek exkl moms och montering och de håller.
Vi använder våra cyklar ca 15-18 timmar per dygn vid snöfall och de har klarat av det i 4 år nu så visst är det skillnad på plog och plog.
Allt går att ha sönder även vår plog.
De plogpaket som säljs fungerar mycket bra beroende på uppgiften.
När du kör snö så ta det lite lungt så skall det nog gå bra.
Hej du som undrade!
Här kommer ett svar:
joru! har man en frontmonterad plog och plogar annat än sin egen asfalterade uppfart!
då går den sönder..
själv har jag en can am outlander 800 en 150 tusenkronors maskin av årets modell
och den har spruckit 2 gånger redan!
och jag har varit i plogbranchen i många år och det är bara att beklaga detta är inget redskap för att ploga med utan en leksak,
tyvärr är det så men å andra sidan är det en för jäv.....la kul leksak så man får nog ursäkta den för den inte håller måttet
som ett professionellt arbetsredskap! :nono:
-
Visst var det fyrhjulingen som gått sönder?
Har kört plogbil i flera år och allt går sönder, kör man klokt och försiktigt så inte lika ofta!!