ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Kumle skrivet 6 februari 2011 kl. 17:07:15

Titel: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: Kumle skrivet 6 februari 2011 kl. 17:07:15
Min Loncin Hunter 229cc surar igen direkt allt som oftast när motorn är kall. Någon som har ett bratips vad det kan bero på.

Har ägt denna atv 1 vecka nu.

 :help:
Titel: SV: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: bjare skrivet 6 februari 2011 kl. 20:51:58
Min Loncin Hunter 229cc surar igen direkt allt som oftast när motorn är kall. Någon som har ett bratips vad det kan bero på.

Har ägt denna atv 1 vecka nu.

 :help:

Vad är det för speciell maskin på 229kubik? Arbetsmodellen brukar vara 200cc eller 250cc.

Är den ens original??

Normalt så är dessa snålt ställda och kräver i princip teknik för att brumma igång ibland.
Ibland får man inte röra gasen för fem öre, bara full chock direkt och sen använda elstarten.
Ibland måste man pumpa 1-2-3-4ggr på gasen samtidigt som man startar men inte mer överhuvudtaget.

När du startar med chocken inne och den är kall. Hur gör du sen med: Gasen, chocken, körsträcka?

Modellen med chock på föggen direkt har 2.st lägen. Den på styret har ett eget reglage.

Du ger en tyvärr inte så mycket att gå på!! :lol:
Titel: SV: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: Kumle skrivet 6 februari 2011 kl. 22:17:52
Det är en 250 modell. Tack för tipset skall prova detta. Choken sitter på  förgasaren .
Var ute och kollade mer på den nu ikväll och den startade just då.Men det luktar väldigt mycket bensin men jag ser inget läckage.
Tydligen ska det sitta en slang på avgasböjen men den var ej kopplad kan det påverka något.

Går det att få tag på någon form av manual till denna modell.



 
Titel: SV: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: bjare skrivet 7 februari 2011 kl. 00:17:30
Det är en 250 modell. Tack för tipset skall prova detta. Choken sitter på  förgasaren .
Var ute och kollade mer på den nu ikväll och den startade just då.Men det luktar väldigt mycket bensin men jag ser inget läckage.
Tydligen ska det sitta en slang på avgasböjen men den var ej kopplad kan det påverka något.

Går det att få tag på någon form av manual till denna modell.

Slangen på avgasröret påverkar inget. Min har ett fäste som är dåligt svetsat, tappat den två gånger under drift.
Insugsröret mellan förgasare och motor/cylinder har däremot en slang, den brukar lossna. Titta där. :)

Om chocke sitter på förgasaren så har du 2.st lägen. Fullchock och Halvchock.
Jag använder bara fullchock och kör i princip med den inne under vintern eftersom munstycket är klent.

Prova trixa som jag skrev i mitt föregående inlägg. Men sen ut och kör bara så bensinen får flöda lite..
Beskriv sen gärna hur du upplever den när den blir sur, full med bensin.

Dessa maskinerna har en tendens till att äta tändstift, har fel stift monterat från fabrik.
Klent ställda munstycken. Ovanligt ofta skit i förgasaren. (Ägarrelaterat förmodligen men många med en Loncin får det)

Detta "trixandet" för att starta upp den kall med viss mängd gas och ibland ingen gas alls och endast med fullchock.
Det problemet skulle aldrig existera om det satt ett rejält munstycke från början.

Gör man fel i "trixandet" under en kallstart så är den jävlig att ens få igång.
Finns mycket skit med dessa maskiner men priset är lågt och den duger till enklare uppgifter.  ;D

Har haft ett par stycken av 200 och 250 -modellerna. :)

Vad är det för slags manual som du tänker på? Jag har en "instruktionsbok" som talar om vart tutan sitter.....
Titel: SV: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: bjare skrivet 7 februari 2011 kl. 00:21:51
Det jag tänker på nu är ganska intressant. Hur kan den sura ner sig så snabbt som kallstartad när den har ett otroligt
litet munstycke från fabriken som alla med en Loncin Desert Storm haft problem med? Lite underligt..

Är den original? Du verkar ha lite av ett motsatt problem.
Om du inte låter den stå på tomgång med chocken inne i evigheter utan att gasa igenom den.
Titel: SV: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: Kumle skrivet 7 februari 2011 kl. 17:14:34
Tack för tipsen , jag ska genast  skaffa nytt stift till den , samt kolla den slangen du beskrev . Sedan får jag se hur mycket som verkligen är orginal på den isåfall. Jag tänkte en manual så jag får tag i ett elschema.  Återkommer med mer info hur det har gått.

 ()p

Titel: SV: Svårstartad Loncin 229cc
Skrivet av: bjare skrivet 7 februari 2011 kl. 23:41:53
Har svarat många på frågan ang. vilket stift men som vanligt minns jag aldrig..
Det är alltså ett kallare eller ett hårdare tändstift som du behöver för den ska vara ultimat och korrekt. :)

Jag hade bytat bensin och tvättat förgasaren tillsammans med ett nytt stift för att sen prova igen.
Annars så hade jag kollat storleken på nuvarande munstycke därför att den blir sur låter inte normalt, som original.