ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Thyrén skrivet 5 februari 2011 kl. 15:34:03
-
Det är nå fel på min kawa men jag vet inte vad :-\
Brorsan lånade den förra helgen och körde fast rejält och höll på vincha ett tag. Sen när han kom hem och skulle köra in i garaget så dog den...
Han försökte starta den men det gick inte, men den tände. Lamporna lyste också dåligt så jag tänkte att det var batteriet.
Satte batteriet på laddning ett tag och testade igen och den startade direkt. Åkte en sväng men den gick inge bra, bara bluddrade när man tröck full gas och gick utan att man gasade. Sen när jag kom hem stod den på tomgång medans jag öppnade garageporten och då dog den igen och startade inte nå mer, lika som förra gången.
Skruvade bort batteriet och satte det på laddning över natten.
Testade dagen efter och gick hur bra som helst. bluddrade inte och gick inte av sig själv.
Tog en sväng efter skoterleden och lät den stå på tomgång medans jag knäppte några kort och den dog inte. åkte en sväng på en minut och körde fast ute i lössnön. Knäppte av motorn och skottade lös den. Sen när jag skulle starta den igen så var motorn och vinchen helt död men alla lampor fungerade. Vred av tändningen och kollade säkringarna men dom var hel. Vred på tändningen och då tände den men startade inte. Tog bort batteriet och gick hem och laddade det. Gick upp dagen efter med nyladdat batteri och då startade den direkt.
Igår skulle farsan testa och då gick den hur bra som helst så länge han åkte men när han kom hem så lät han den stå på tomgång i
ca 5min och den dog inte. Då knäppte han av den men sen startar den inte. helt död, både motorn och vinchen men lamporna fungerar. Vred av och på tändningen och då tänder den men startar inte, lika som förra gången.
Så den går alltså så länge motorn rullar men sen händer det något när den står på tomgång, men vad?
Tacksam för snabba svar om någon kan hjälpa mig :)
-
Har inte varit med om detta på Kawan dock på förra Dinlin.
Det var batteriet som var slut och det kan ju mycket väl vara så att din brorsa sög ur det sista när han vinchade förra helgen. Hörde av en handlare att vissa typer av MC, åkgräsklippar, moped etc -batterier inte tål att man drar ur dem helt. De är då förbrukade. Hur som helst på min dinli hjälpte det med ett nytt batteri och jag hade samma symptom som du att man fick ladda det inför varje körning och sedan aldrig stanna på tomgång för då dog den.
-
Okej :)
Tack så mycket för svar! :)
-
va kan batterier bli dåliga på en märkesmaskin? guud vilken dålig hoj :lol: (OBS IRONI)
-
va kan batterier bli dåliga på en märkesmaskin? guud vilken dålig hoj :lol: (OBS IRONI)
()p
-
Polarna men Can-am har haft dåliga batterier dom med så... ;)
Haha, om kawa är dålig hoj vad är X7 då? ??? ;) :P
Nedå, säkert bra dom också :)
Men vad ska man ha för batteri om man ska byta då? :)
-
Var ute och testade idag igen med helt fulladdat batteri den här gången.
Åkte en kvart sen åkte jag hem och lät den stå på tomgång 10min , en kvart och den dog inte. Knäppte av den och testade starta och det gick, men det var inte långt ifrån att det inte skulle funka...
Sen åkte jag en sväng igen och körde fast så den fick stå på tomgång ett litet tag och jag knäppte av och på den några gånger och det gick bra, fast lite trögt den här gången också.
Sen åkte jag direkt hem och knäppte av maskinen direkt. Men då startade den inte nå mer..
Laddade på batteriet lite och testade starta igen och då funkade det.
Åkte 20 minuter till och sen stannade jag och knäppte av maskinen. Men då startar den inte fast den har gått i 20 min utan att den har stått på tomgång någonting i stort sätt.
Hade det varit batteriet så borde det vell ha laddats på lite på 20 min iallafall, eller? Hade inget lyse på heller.
-
Testa ett annat batteri samt mät hur mycket den laddar på hög tomgång.......
-
Okej.
Måste få tag på ett annat batteri först bara...
-
Nej det är ingen "riktig" generator på en fyrhjuling så den laddar inte alls på samma sätt som en bilgenerator eller för den delen laddare du sätter i väggen. Är batteriet slut så kan du "tvinga" i lite laddning med en riktig laddare men ladda batteriet med fyrhjulingen är kört.
Hoppas du hängde med, jag skrev "ladda" ett antal gånger ()p
-
Har du mätt på batteriet med en multimeter ? när den går på tomgång då ska den visa drygt 14,2 volt det visar min när jag testar.
Jag har även mätt på några till Kawor och det visade lika på dom.
Visar den mindre så kan laddningen vara kass.
På min spelar det ingen roll om den går på tomgång eller man gasar, den visar lika.
Jag har mätt med alla lyserna på och avslagna. Jag 2st extraljus 2x55W och 2st xenon 2x35W plus orginalljusen.
-
Körde den på verkstaden igår och även han gissade på batteriet.
Men då ringde han till någon på kawa (vet inte vem) och han påstod att det var statorn och den skulle kosta 5k + arbete att byta...
Då va farsan in till Northbike i Sundsvall och hörde med dom (utan maskin) och dom sa att "ja, det kan det väl vara". Dom skulle ha 6300 ink arbete.
Kollade lite snabbt på google nu och hittade denna, men vågar man best. den här?
https://www.rmstator.com/en/atv/kawasaki/kvf_650_brute_force_4x4/stator/stator_for_kawasaki_kvf_650_brute_force_4x4_/2641.htm
-
Thyre'n skärpning! Du kan väl inte beställa nya dyra grejor INNAN Du vet vad som är fel?
Gör som Lowest skriver, kolla laddspänningen och byt batteri
Batteriet kan ha en eller fler kortslutna celler då kanske du inte ser 14,2volt
i laddspänning. Byt/prova ett annat batteri innan du gör nått annat
-
Ja, det är väl klart att jag inte kan beställa nya grejjor innan jag vet vad felet är.
Jag själv både tror och hoppas på att det är batteriet men jag har inga saker att mäta med. Morfar var och hjälpte mig möta lite men han påstår att det är laddningen, men fråga mig inte varför.
Han fick upp batteriet i 14volt när den satt i laddaren och när han stoppade i den i fyrhjulingen så var det ungefär 12.
Men om den står på tomgång så laddar den inte i nå bstteri om man har kyset på men om man slår av lyset så får den i litelite men det går sakta.
Måste väl köra upp den till Northbike i Sundsvall så dom får felsöka så att jag får veta säkert vad detär för fel.
Men om det skulle varit statorn vågar man beställa den där då? :)
-
Köp ett nytt batteri och funkar det inte då så kan du köpa en stator.
Har man kortis i ett batteri så funkar inte laddningen som den ska.
-
Har rivit isär och kollat och det var statorn.
-
Det var som attan! Ovanligt fel. Man kan undra varför lindningarna i statorn har pajat.
Fukt? Kortis i likriktaren? Kortis i batteriet?
Skall bli intressant att höra fortsättningen
-
Det var som attan! Ovanligt fel. Man kan undra varför lindningarna i statorn har pajat.
Fukt? Kortis i likriktaren? Kortis i batteriet?
Skall bli intressant att höra fortsättningen
Glömde skriva hur det gick. Men nu har den gått ca 60timmar med den nya statorn utan problem ()p
Dom på kawa trodde att det var att jag hade använt vinchen för mycket men jag vet inte :dntknow: :dntknow: