ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: qvaddis skrivet 2 februari 2011 kl. 20:51:48

Titel: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: qvaddis skrivet 2 februari 2011 kl. 20:51:48
Hej.

Ämnet har varit uppe flertalet ggr i olika trådar men man hittar olika information bland olika namn så jag skapar en egen tråd med lite frågor kring ämnet :)

Jag är novis när det gäller fyrhjuling. Hade en SMC 250 för några år sedan så jag har inte mycket krut att jämföra med.
Frågor:
Är det ngn som semestrat med sin fyrhjuling? Dvs inte bara kört 20 mil tur och retur vid ngt tillfälle utan verkligen dragit iväg på långfärd?
Har ngn varit utomlands? Är det möjligt att tex glida iväg några hundra mil i några dagar utan att ta livet av sig i rygg, armar osv?
Någon som dagligpendlar och isf hur långt och länge?

Ni som har lite erfarenheter. Berätta allt! Spara inte på detaljerna :)

Finns ngt svar redan i någonannan tråd, länka gärna här.

Mina funderingar är att köpa tex en LTZ 400 och både pendla och åka på längre äventyr. Fördelen mot tex en scooter eller långfärdshoj är att jag tex kan busköra/leka med en quad, men även hänga i garaget och modda och skruva. Det blir ju mer av en hobby som går att utöva alla dagar i veckan året om  :djump:

Tacksam för många bra inlägg  ()p

Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: tompeng2 skrivet 3 februari 2011 kl. 23:36:22
Åka på långturer är trevligt då menar jag fler dagars turer typ semester resor.
Inte är det  nått problem att åka längre sträckor på en 4hjuling.
Själv har jag kört många ggr både MC och 4hjuling i 8-12 timmar i sträck i alla möjliga väder.
En dags etapp är från morgon till kväll i sadeln för den som vill bränna mil.
Du funderar på quad, en LTZ400, jag har ingen erfarenhet av en sådan maskin
men kan säga direkt att den skulle inte bli mitt första val för långkörningar.
Man behöver packning med sig, ganska mycket packning inkl bensin dunk.
Vart skall du packa allt på en maskin som den? Behöver du ingen packning?
Är det camping semester eller hotell som gäller? Oavsett så behöver du packning.
Förställ dig att sitta och köra  i 30-40mil i spöregn, låter det trevligt utan stänkskärmar?
En långfärdsåkare tar inte in på hotell för att det regnar en hel dag :-)
Quad's är inte en optimal maskin för långfärder.
Quad har en fördel dom går fort, fortare än de flesta ATV och jag gissar att dom drar mindre soppa per mil
En ATV kan bära mycket packning, väldigt mycke packning.
Väljer du rätt ATV kan du hålla hög hastighet.
Åker du ATV kan du ge dig in på ställen där du skulle ha kört fast med en Quad.
En ATV kan ta dig till ställen du inte skulle ha besökt med en Quad.
Körställning och vibrationer är olika på olika maskiner.
Hur det känns är svårt att upptäcka på en kortare asfalts sväng.
Det som känns helt ok första kvarten, kan bli ett helvete efter 5timmar i sadeln
då händerna eller rumpan domnat helt och ryggen värker.
Det finns olika sorters folk, de som tar 80mil i sadeln i spöregn som ett äventyr att minnas
och de som vill kliva av efter 10mil. Vem är du? Det måste du lista ut själv.
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 4 februari 2011 kl. 00:31:48
Delen med skärmarna är inte ett så vidare stort problem eftersom hjulen sitter så brett i isär att det mesta skvätter vid sidan, men framför allt så är det oftast regn i luften i samband med blöta vägar och då blir man ju blöt ändå.
Regnställ rekommenderas, då det är ytterst få goretex-ställ som klarar en dag i regn utan att släppa igenom.
Att åka långt på ATV kan vara bekvämt, men CVT är inte det mest ultimata när det gäller långfärd i landsvägsfart.
Visserligen kan man packa mer på dessa, men var skall färden gå?
Med 20 kilo i packning får man med mycket!
Men skall man långt från civilisationen så krävs ju både bensin och käk för beräknad period och då kanske en quad blir för liten.
Annars är faktiskt nerfbaren finfina lastytor!
Man får en låg och välplacerad tyngdpunkt dessutom, ett lastrack bak sadeln gör en quad än mer vinglig och stegringsrisken ökar.

Tyvärr får ju vi med fyra hjul inte vara med bland de stora pojkarna i denna rumporganisation http://www.ironbutt.se/vi.html så varför inte starta en egen?
Samma regler men försvenskat och därmed tusen kilometer på ett dygn!
Loggan kan ju vara en tomat tex!
(http://blogg.passagen.se/javeln/resource/ass.jpg)
 
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 4 februari 2011 kl. 01:30:25
Jag skulle hellre välja en Quad före en ATV om det rör sig om vanlig vägkörning med asfalt/grusväg.
Packning är väl inte några problem om man monterar bagagerack.
Eller så skaffar man sig dragkrok och en sådan fin liten mc kärra.
Och däck som rullar lätt och inte spårar så man slipper bli så trött i armar och axlar.

Den här fina maskinen är ju en bra början!
http://i33.tinypic.com/b9hpio.jpg
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: tompeng2 skrivet 4 februari 2011 kl. 10:28:24
Quad eller ATV får var och en välja efter tycke och smak.
Det går säkert att åka långt på bägge.
Svenska Ironbutt hade jag ingen aning om, tack för info.
En svensk 4hjuling variant vore hur kul som helst.
Hydro, starta upp en bums :-) 100mil/24tim kanske är lämpligt?
Till qvaddis: Jag tycker den här sidan var läsvärt, stämmer bra med mina egna erfarenheter.
http://www.ironbutt.se/vishet.html
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 4 februari 2011 kl. 10:53:47
Precis som jag föreslog är 1000 kilometer på 24 timmar ett lämpligt avstånd ja!
Mil är ett onödigt mått att blanda in då det ju inte är gångbart internationellt, det är dessutom inte en SI-enhet.
Sen låter ju tusen mer än hundra!  ()p

Att starta detta kan jag tyvärr inte eftersom jag dels hatar datorer och det lär säkert krävas nån hemsida eller så och dels är jag lat.
Men ifall någon känner sig manad är idén till salu!
(kostar gratis)
 
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Thyrén skrivet 4 februari 2011 kl. 14:42:26
"hatar datorer" säger han som har varit inloggad i 71 dagar :rtfm: :rtfm: ;)
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 4 februari 2011 kl. 16:43:43
Datorn är verktyget att komma åt internet, och internet och det som finns där uppskattas.
Datorer har jag dock inget intresse av alls.

De som dricker öl har ju tex sällan intresse av varken ölsejdlar eller ölburkar...  :whip:
 
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: E4W skrivet 4 februari 2011 kl. 16:47:06
.

De som dricker öl har ju tex sällan intresse av varken ölsejdlar eller ölburkar...  :whip:
 


 ;D

Det stämmer bra det !

Skål !

(lite OT men det får ni ta på en fredag)

Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: tompeng2 skrivet 7 mars 2011 kl. 19:20:09
Ingen som tar upp ide'n om IronButt för ATV/Quad?
Finns det ingen som gillar att organisera och greja?
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 4 januari 2013 kl. 16:43:37
Eftersom det de senaste dagarna snackats en del om långresor, långkörning och även IBA bla i denna tråd: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45456.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45456.0)
...så kanske det är läge att lyfta denna tråd igen?

Börja med att läsa denna tråd och sen vore det väl kul om ni lade in lite erfarenheter i ämnet, kanske nån länk till nån reseberättelse ni gjort eller bara en kort resumé?

Personligen har jag inte varit iväg med övernattning osv med fyrhjuling, däremot har det blivit dagsbesök i Danmark, här är en liten snutt LAHA filmade från ett av de besöken:
Cityslickers in Copenhagen 1 (http://www.youtube.com/watch?v=emIVzhCs9i4#ws)
Vi åkte runt lite på Danmarks största ö (bortsett från Grönland) och ja, det regnade rätt hårt periodvis. Vi besökte Köpenhamn för käk och i Gilleleje blev det käk igen!
Har tyvärr inte koll på hur många mil det blev den dagen, men har ju 17 mil till Helsingborg där vi tog färjan, så ett femtiotal mil blev det säkert, så det kan väl inte direkt räknas som långresa... men några timmar i sadeln blev det ju!
 :headbang:
 
 
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 11 oktober 2014 kl. 20:41:05
Nä, ingen egen runda... men ett tips!

https://arfstroms.wordpress.com/category/pa-fyrhjuling-genom-sverige/
  ()p
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 2 februari 2016 kl. 20:46:10
På tal om långkörning och ironbutt...
Detta är ju ingen sån körning, men rätt lång iaf... hur går det för ATV-planerna??

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3959424.ece
 
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: thol skrivet 3 februari 2016 kl. 12:54:59
Valt intresse för lång åka här, men det hade ju varit intressant att ta sig för.
Det där med IronButt fattade jag interiktigt, går det ut på att bara åka en viss sträcka under en viss tid?
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: GRAND skrivet 3 februari 2016 kl. 16:56:30
Tror ni han tar för medel att hålla sig vaken?  Räcker inte med koffein  bara  :dntknow:
Titel: SV: Långfärd, långkörning, semester, resor m.m.
Skrivet av: Hydro skrivet 3 februari 2016 kl. 22:55:36
Valt intresse för lång åka här, men det hade ju varit intressant att ta sig för.
Det där med IronButt fattade jag inte riktigt, går det ut på att bara åka en viss sträcka under en viss tid?

IBA är en amerikansk förening med förgreningar över världen, bla i Sverige.
På deras sida står alla regler och sträckor man kan köra, med dess olika namn.

Antingen kan man köra en "ironbutt" själv eller kan man följa med gäng som anordnar körningar.
Inträdelseprovet är alltid grundkravet, dvs tusen miles på ett dygn.
160,9 mil på 24 timmar.
När man klarat denna körning och fått den godkänd så kan man ge sig i kast med vilken annan etapp som helst... i stort sett.

Körningen gör man oftast ensam, men gruppkörningar förekommer som sagt... men grundreglerna är desamma.
Man börjar med att tanka och spar kvittot med klockslag och har vittne vid starten.
Ett vanligt vittne är mackpersonalen.
Sen kör man och vid nästa tankning spar man kvittot, vittnen behövs ej... och sen fortgår resan med tankningskvitton som bevis ända fram till slutmålet och där tankar man också och där krävs vittne igen.

Kvittona visar var man kört och det är närmsta sträcka emellan dessa punkter som utgör körningen så om man har en "vändpunkt" nånstans måste man alltså se till att tanka där så man får ett bevis...

Alla uppgifter skickas till USA för godkännande för det räcker inte med rätt sträcka och inom tex 24 timmar.
Man får ej heller ha tankat för tidigt på nån station, dvs kört för fort emellan tankstoppen.
Laglig körning krävs därmed.

Detta är kortfattat hur Ironbutt går till.

Jag påbörjade min i Helsingborg (bemannad station på Ättekulla för vittne) vid femtiden en morgon och rullade sen uppåt utmed E4:an och såg till att tanka i Stockholm bla just för att få en östlig punkt där och sen avslutades resan i Kiruna runt midnatt eller nåt... kommer inte ihåg exakt... några år sen nu.
1800 km var det iaf... dvs betydligt mer än 1609 km som krävs, men var ju tvungen att köra till en bemannad mack för vittnet så...
(har för mig att min "SS1000" i min signatur är klickbar och då kommer man väl till IBA:s sida eller nåt)