ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: kawasaki 650 skrivet 31 januari 2011 kl. 00:12:10
-
Hej fundera på att göra drivning på skogskärran o eventuellt med band någon som har erfarenhet eller ideer är välkomna med förslag eldrift eller hydraulik?
-
Var skall du få elen/hydrauliken ifrån då?
Hydraulmotorer som pressas ner i boggien och driver hjulen genom anläggning mot däcken är väl det vanligaste, och då med ett bensindrivet hydraulaggregat på främre lastracket på hjulingen... men det kanske skulle gå att ha ett elverk där istället och sen elmotorer på kärran...
Den konstruktionen har jag dock aldrig sett.
Skall man åka med band så är ju principen med nedpressat drivrulle kass, då får man nog satsa på drift på hjulaxeln, men med band räcker det ju på en av axlarna!
...men elmotorer så lågt ner känns som bäddat för problem med vatten osv...
Eller skall det vara kedjedrift kanske?
...då kan man ju få upp motorn/motorerna en bit.
-
Kul med svar hade fundering på en liten elmotor med kedjedrift o en robbson rulle som drivning eller en hydraulpump från bakgavellyft men då behövs en hydraulmotor så det är ett dyrare o lite krångligare alternativ.
-
Njae... hydraulpump från tex bakgavellyft går ju på el... och var skall du få elen ifrån..?
Som sagt.
Men klart du behöver hydraulmotorer ifall du skall ha hydraulisk drift... eller man kanske skall krångla till det ytterligare genom att ha en dubbelverkande kolv som jobbar mot en vevstake och på så vis får fram en cirkulär rörelse?
...men då behövs ju även ett system som talar om för pumpen när den skall vända polariteten... eller om du kör med ventiler så krävs det ju att de kontrolleras på likvärdigt sätt . :whip:
Nä, motorer är enklast.... sen om du skall ha hydrauliskt eller elektriskt är ju mest beroende på hur du menar få fram kraften.
Alltså var skall du få elen ifrån?
...eller hydrauliken (en hydraulpump av den modellen du nämnde drivs ju som sagt på el)
Gavelliftpump känns för övrigt rätt liten i detta sammanhang... kolla vad som krävs för minutlitrar/tryck för en drift på en vagn innan du handlar pump.
-
Elen hade jag tänkt o ta från fyrhjulingen tänkt att ha en liten 12v driven motor men funderar på storlek där är som sagt det enklaste alternativet men dom andra vagnarna har hydrauldrift men får fundera vidare ett tag på vad man ska ha men med band på vagnen kanske man kommer långt med då den inte sjunker lika lätt är bättre att köpa en färdig vagn men så mycket roligare att exprimentera på egen hand :)
-
Du menar ta elen från fyrhjulingens redan befintliga elsystem?
Det kanske är enkelt... men knappast bra.
Har du sett när en el-vinsch arbetar?
Det går ju inte direkt snabbt... men ändå går det åt massa el... det kanske du känner till?
Det går liksom inte att vinscha i flera timmar, vinschen tar mer ström än vad fyrhjulingen orkar producera så strömmen kommer ta slut.
Och då skall man tänka på att vinschen är på ungefär en hästkraft, det är därför det går så sakta.
Så om du skall ha drift på en vagn på ett ton och en hastighet på i alla fall 5 km/h lär knappast en hästkraft räcka.
Fem hästkrafter är åt rätt håll och det motsvarar nästan 4000 watt... det är rätt mycket för en liten fyrhjuling.
Lastbilschaufförer gillar att överdriva med extraljus...
Så tänk dig en lastbil, med många extraljus.
De ligger ofta på 70 watt styck... alltså kan man ha över 50 stycken extraljus för samma effekt!
...men hur många lastbilar har 50 extraljus?
Inga... för lastbilen orkar inte driva det.
Och absolut inte en fyrhjuling heller. ()p
Så det är bra att du gillar att experimentera, för detta projekt kräver nog lite mer experimenterande än vad du kanske tänkte från början.
-
Är inte tänkt att åka länge med driften i bara när man fastnar men är sant som du säger går åt mycket ström så är nog bättre med lite hydraulik men då ska jag nog satsa på en egen drivkälla typ en motor frampå som du sa annars lär man väl bli galen att det går så sakta får fundera vidare lite alltid kommer man fram till något bra eller mindre bra eller ett stort batteri bakpå som man laddar upp innan man åker men lär inte räcka långt det heller kanske en dynamo mot däcket :)
-
He he, Kul fundreingar och framförallt kul svar från Hydro, Är själv en sån där exprimenterare men i jusst det här fallt ska du nog lyssna på hydro, Man kan nog överväga det faktum att alla som bygger vagnar med drift kör med hydraulmotorer och en del får inte ens det att fungera bra. Sen vill jag nog påpeka att det är långt i från alltid man behöver drift på vagnen. Jag saknar det endast i snö. Bor man längre upp i landet kan ju det vara en hyfsat frekvent anledning och tydligen här nere också två vintrar i rad. Jag har kommit fram till att det bästa är nog att köpa ett färdigt paket för endast 18000+moms.
-
Visst är det enklast och bäst med färdigt från fabrik,men det är kul att bygga, :djump: :djump:.Varför inte prova med elverk,omvandlare till 12 eller 24 volt,tuta och köra :djump: :djump