ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Grönis skrivet 29 januari 2011 kl. 21:58:15
-
Tja
Min kawwa spårar som en drever i värsta löptider!
Har försökt få bukt med det, har nu plockat bort höjningssatsen och det vart bättre men inte bra.
Har mätt nu på olika referenspunkter, jag har samma mått på bägge sidor på 3 olika mätpunkter och jag kör med -10 mm
har alltså mätt bak på hjulet och fram och då skiljer det 10mm alltså 99.5 cm bak och 98.5 cm fram
Och som jag förstår då så "plogar" den med 10mm och det ska vara bra om jag har fattar det rätt?
Men lik för bannat drar den åt höger hur än jag gör! alla mått ser bra ut i mina ögon nu och allt värkar stämma men den drar lik för baskat mot höger!
Alla mätningar görs med icke förre på =) alltså tom hoj.
Så mina vänner vad gör jag för fel? ska jag måsta åka till gummiverkstaden för att få bukt med det?
Vill få till det här så jag kan sätta dit höjningen igen och mäta in den korrekt med höjningen på :)
-
Står den -10mm toein så står den som den ska enligt servicemanualen :hmmm:
Har du kollat lufttrycket i hjulen så du inte har mindre i nått.
Har du mätt längden på styrlederna ?
-
Står den -10mm toein så står den som den ska enligt servicemanualen :hmmm:
Har du kollat lufttrycket i hjulen så du inte har mindre i nått.
Har du mätt längden på styrlederna ?
samma däcktryck och det e lite svårt att mäta lederna på plats så det får jag göra när jag tar bort dom.
-
Jag har beställt ett styrstagskit till min och jag ska testa med -5mm toein så får vi se om det blir bättre
-
arctic cat skall också ha 10mm toe in enligt manualen, min hade av nån anledning +10mm, framkant på hjulen pekade alltså utåt, och den gick som en hal orm på vägen. kan vart för att jag monterade höjningssats då den blev värre efter det, men jag vred iallafall in hjulen så jag hade 3mm toe in istället, den blev mycket bättre (testade 10mm också men det var ingen större skillnad mellan 10 och 3 så jag kör med 3 för att minska däckslitage och rullmotstånd)
om den drar snett trots att du inte håller i styret och har lika däcktryck så kan det vara castervinkeln som är fel, på arctic ser det inte ut som den går att justera men det kanske den gör på din.. isåfall ska det sitta justeringar på övre länkarmens inre infästningar.
-
arctic cat skall också ha 10mm toe in enligt manualen, min hade av nån anledning +10mm, framkant på hjulen pekade alltså utåt, och den gick som en hal orm på vägen. kan vart för att jag monterade höjningssats då den blev värre efter det, men jag vred iallafall in hjulen så jag hade 3mm toe in istället, den blev mycket bättre (testade 10mm också men det var ingen större skillnad mellan 10 och 3 så jag kör med 3 för att minska däckslitage och rullmotstånd)
om den drar snett trots att du inte håller i styret och har lika däcktryck så kan det vara castervinkeln som är fel, på arctic ser det inte ut som den går att justera men det kanske den gör på din.. isåfall ska det sitta justeringar på övre länkarmens inre infästningar.
Man kan bara justera toe in inget annat
-
då kan framvagnen fått sig en smäll så att hjulvinklarna inte längre stämmer, då går det inte fixa genom att bara ställa toe in.
-
får mäta runt lite och kolla så allt ser ok ut, har inte sett nått än att det e krökt eller snett. Håller ganska bra koll på min framvangn eftersom det är en svag länk.
Men nått måste ju vara fel när den drar höger fast allt ser ut att vara rakt :)
Men jag har gjort på rät sätt då när jag har kollat måtten?
-
Mät omkretsen på dina bakdäck, det kan vara så att ditt vänstra bakdäck är lite större än det högra med resultatet att den vill dra åt höger... Är det så kan du prova med lite mindre lufttryck i det vänstra för att få mindre rullningsomrets.......
-
Mät omkretsen på dina bakdäck, det kan vara så att ditt vänstra bakdäck är lite större än det högra med resultatet att den vill dra åt höger... Är det så kan du prova med lite mindre lufttryck i det vänstra för att få mindre rullningsomrets.......
ja precis det är också troligt!
-
får mäta runt lite och kolla så allt ser ok ut, har inte sett nått än att det e krökt eller snett. Håller ganska bra koll på min framvangn eftersom det är en svag länk.
Men nått måste ju vara fel när den drar höger fast allt ser ut att vara rakt :)
Men jag har gjort på rät sätt då när jag har kollat måtten?
ja man mäter (med hjulen rakt fram) avståndet mellan inre fälgkanten på framsidan och baksidan av fälgarna, i höjd med centrum på fälgen. alltså framför och bakom länkarmen för att förtydliga..
-
har varigt ute idag och trotsat förkylningen som jag har dragit på mej, gjorde ett desperat försök igårkväll att ställa in den men lyckas inte riktigt 100% hur än jag gör nu så vill den dra lite åt höger :( imorron om jag orkar tänkte jag mäta bakhjulen å kolla allt runt det.
Har varigt ute å sladdat lite idag ett par timmar och visst det funkar som det e nu men jag e inte nöjd, dels drar den åt höger sen är den lite tungstyrd tycker jag.
jag får mäta vidare och se vad jag kommer fram till :)
-
Kör lite "brainstorm".
Kan det vara så att det är olika toe-in på vänster o höger sida? Man kan ju få rätt mått, men om det ena hjulet pekar mer eller mindre åt något håll så kan maskinen dra snett.
-
Kör lite "brainstorm".
Kan det vara så att det är olika toe-in på vänster o höger sida? Man kan ju få rätt mått, men om det ena hjulet pekar mer eller mindre åt något håll så kan maskinen dra snett.
jo så kan det ju bli men jag har mätt min på båda sidor och jag får samma mått på bägge så då bör det vara ok eller? Får riva bort styrlederna helt och mäta dom och se hur det ligger till.
-
Kör lite "brainstorm".
Kan det vara så att det är olika toe-in på vänster o höger sida? Man kan ju få rätt mått, men om det ena hjulet pekar mer eller mindre åt något håll så kan maskinen dra snett.
nej då skulle det bara resultera i att styret hamnar snett när hjulen går rakt fram.
om man håller styret rakt och den drar åt ett visst håll så skulle det stämma, men om man släpper styret och den ändå drar åt ett visst håll så är det inte toe in det är fel på.
-
har nu rivigt bort styrlederna helt och mätt dom nu och kan säga att en styrled är krokig, man såg det inte när den satt på utan man såg det när man hadde den i handen och snurra på den, sen stog den fel fast jag va så noga med att mäta, den stog 9 mm fel.
Men nu har jag rätat ut den så gott det går och satt bägge på fabrikinställningen och nu ser det faktis bättre ut än innan.
Nu återstår en liten provkörning bara så får vi se hur den beter sej, hoppas iniligt på att det funkar som tänkt nu. Annas får man börja mäta alla däck och fjädrar så allt sånt stämmer.
-
nu har jag tagit en liten testtur och det är inte bra än! har även mätt alla däck och kollat lufttryck igen och allt är bra vad jag kan se. Det enda som jag kan tänka mej kan ställa till det e det krökta styrstaget som gör att den inte går riktigt 100%
Ser inga andra skader heller som krökta stag eller rördelar, så det måste vra det där staget som ställer till det alltså.
-
Du har inte glidit i nått eller smält lite?
Min quad vart lite skum efter en liten glidsmäll, fick glapp i en bussning pga smällen som inte var så hård ens, den åla direkt, gick perfekt innan,
kolla efter glapp i bussningar , behövs inte smäll heller, kan va miltals fråga
-
krökta styrstaget :nono:
-
Att ställa Toe in, en metod som jag använt och som jag haft bra resultat med.
Tag två tunna snören sätt fast dem i drag kroken och dra ett snöre på var sida om hojen fram till framhjulen och gärna en bit förbi framhjulen.
Låt snören passera bak hjulens centrum. Snöret skall passera exakt intill bakhjulens fälg kanter.
Det går oftast inte eftersom däcket nästan alltid sticker ut utanför fälg kanten.
Använd då någon tillfällig grej som anbringas på fälgkanten,.
2st behövs en bakom nav centrum och en framför.
Ett mindre vinkel spikjärn med dubbelhäftande tejp funkar på Alufälgar.
Låt snöret passera exakt intill,, snöret beskriver då en rak linje förbi framhjulet.
Mät med linjal eller tumstock från snöret in till framhjulets fälg kanter framför och bakom nav centrum
för att ställa Toe in.
Om snöret är tillräckligt långt så kan man sätta fast det i något framför hojen
och då kan man enkelt skruva på styrstagen och mäta samtidigt.
Med en här metoden använder man bakhjulen som referens så det gäller ju att dom sitter som dom ska.
Å andra sidan vill man ju att fram och bak hjulen skall spåra.
Man kan också se om framhjulen befinner sig i linje med bakhjulen på respektive sida.
ofta gör dom inte det, det kan skilja flera mm.
Använd inte bakdäcket om du vill vara noga använda bakfälgarnas kant.
Ett svagt krökt styrstag blir något kortare än ett rakt styrstag, det kompenserar man väl lätt med en justering av längden på styrstaget?
-
fann några bilder som kanske förklarar
-
har beställt nya stag idag så vi få se sen om det blir bra då eller inte :)
-
Har absolut ingen aning men de kanske kan hjälpa att balansera hjulen? för den petige?