ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: anersimyra skrivet 27 januari 2011 kl. 19:01:55
-
Hej alla jag har en ny potatis 800.När jag tar bort timmervagnen förblir maskinen låg i fjädringen,jag får lyfta upp den för hand.Fjädrarna är ställda i hårdaste läget,ska det vara på detta viset? :dntknow: :dntknow: :dntknow:
Mvh Anders
-
Hej, har samma fenomen med min Can-am outlander, har iofs en griplastarvagn som väger en hel del men det känns lite skumt. Det beror på att fjädrarna inte är tillräckligt starka.
-
Ok tack , då vet jag att det inte är något direkt fel på grejorna.Blir till att montera starkare fjädringar.Vilken vagn har du?Har du med eller utan drivning? :djump:
Mvh Anders
-
Jag har en XYZ-vagn utan drivning, inget jag har saknat innan men i dag så (i ca 40cm snö med hård skare på) var det svårt. Vet faktiskt inte om drivning hade hjälpt men så länge det är barmark fungerar det perfekt utan enl. mig. Jag funderar på att köpa Gaz dämpare i stället för att byta fjädrar, dom jag har pratat med säger att sätter du dit hårdare fjädrar blir maskinen i princip stelopererad vilket inte är så kul när man ska ut och "leka" samtidigt blir ju terrängegenskaperna sämre.
-
Ja jag köpte styvare fjädrar i dag, jag funderade även jag på hur maskinen blir utan vagn? :dntknow:.Jag såg att Carlmans har ett "stelaxelkit" att montera om man har en tung vagn påkopplad.Jag fick även förklarat för mig att originalfjädrarna är väldigt mjuka även hårt uppspända,så det kanske inte blir alltför stelt med HD-fjädring.Jag hoppas på att kunna montera i veckan,och kan då återkomma om resultatet.Intressant att höra var att, trots att jag bytt från 25 till 27 tumshjul med kedjor finns ingen anledning att kitta om variatorn på min 800 potatis då detta bara skulle göra maskinen oroligare.Har du din i original?
Mvh Anders
-
Ja den är helt orginal vad det gäller dom delarna. Det jag ska göra är att sätta på 27" Bighorn samt att jag funderar skarpt på Gaz-dämparna. Inte bara för att dom går att justera utan också för att alla som gjort det verkar så övertygande om att det är den första och främsta uppgraderingen man ska göra om man inte bara använder sin ATV till att dra ut gamla älgar och köra ner till betesmarken och kolla på kossor och snusa lite då och då......Inget ont om kossor, snus och älgar men det finns ju en liten klick ATV ägare som gör mer än så med sin ATV.
Mitt problem är nog att markfrigången är lite låg redan från början på Can-am. Tror att den är bättre på potatisarna, Sen är det ju det att i och med att griplastaren väger ca 600kg tom tror jag plus att den är lite för stark så man tar gärna lite väl tunga stockar i bland samt att det ligger ju alltid 2 eller 3 stockar för mycket på jusst det stället och då tar man dom också. Återkom med resultat av fjädrarna...
-
Ett större bekymmer lär bli när man ska utför en backe om vagnen saknar drivning,bromsarna på min potatis är så jävla kassa.I dag for jag utför en backe med kanske 200 kilo på vagnen,trots att jag klämde så mycket jag orkade gick det inte att få stopp på eländet,d.v.s. hjulen fram gick ej att låsa,bak gick att låsa med hjälp av fotpedalen,det blev slalom utför :o :o.Det var bara till att sikta in sig i spåret och gasa :-X :-X.Är XYZ:an en kinavagn? med tanke på priset. :dntknow:
-
Ett större bekymmer lär bli när man ska utför en backe om vagnen saknar drivning,bromsarna på min potatis är så jävla kassa.I dag for jag utför en backe med kanske 200 kilo på vagnen,trots att jag klämde så mycket jag orkade gick det inte att få stopp på eländet,d.v.s. hjulen fram gick ej att låsa,bak gick att låsa med hjälp av fotpedalen,det blev slalom utför :o :o.Det var bara till att sikta in sig i spåret och gasa :-X :-X.Är XYZ:an en kinavagn? med tanke på priset. :dntknow:
låter som du behöver investera i ebs variatorer ()p
-
Hej XP,jo det är mycket jag skulle vilja ha,med kunskapen jag har i dag kanske en 850 borde ha köpts. :dntknow:Har du dåliga bromsar på din?
-
850"in är aldrig fel ()p ja det är sämre bromsar på min 800"a än va det är på min 850. det fina med 850"in är att den har adc också,alltså att jag kan aktivera yttligare en smart lösning som bromsar fint när det lutar ordentligt,och den går att koppla ur med knapp på styret.provade den där det lutade ordentligt förut och den stannade i backen,fick smyga lite på gasen för att få den till att gå ner mjukt och fint.men har aldrig haft nån timmervagn efter så kan inte säga hur det funkar då.
-
Jag måste nog säga att jag inte upplever bromsarna som dåliga. Till att börja med har ju min outlander en motorbroms som funkar kanon vid tungt arbete, den möjliggör krypkörning med riktigt tungt lass typ 1-1,5ton vill man bromsa mer så är det inga problem att 4-hjuls bromsa även med tungt lass och kraftig nerförsbacke. Men det man råkar ut för då är ju att man "knyter" ekipaget så utav den andledningen och särskillt vid packad snö och blank is skulle jag vilja ha broms/drivning på vagnen. Den XYZ-vagnen jag köpte är konstruerad i Sverige men byggd i Estland eller Lettland. Dom som man köper i dag är tillverkade i Kina, men enl. tillverkarna bygger dom efter kravspec med bra stålkvalitet och kvalitet på svetsar och annat enl Svenska mått. Jag måste nog påstå att jag var lite skeptisk i början men efter vad min vagn har fått stå ut med är jag inte så orolig längre, den håller helt enkelt bra kvalitet och räcker mer än väl för enskillda näringsidkare och bönder. Ska man köra 8-timmar om dagen året runt ska man nog investare i en Kranman el liknande men till det jag använder den till räcker den gott.
-
Ok tack för infot Sebula :lol:.Jag har inte fått dom nya fjädrarna ännu men hoppas kunna återkomma om detta nästa vecka.
Mvh Anders