ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Heika_ skrivet 27 januari 2011 kl. 18:09:07
-
Suttit o tänkt flera nätter om hur tung Dinli 450 är.
Nu handlar de inte hur mycket den väger utan hur mycket mana kan göra för att få den att bli lättare.
Vet dock att ramen är extremt basic, någon stål ram antar jag.
Utan att bygga/ be någon tillverka en likadan av lättare material så är de ingen billig historia.
Som fälgar kan man välja LM fälgar om dom nu e lättare än original osv.
Dinli har ännu inte kommit med nån "pure racing" variant vad jag vet ännu men något jag skulle föredra då inköpet är nog billigare än andra maskiner o simplare efter egen erfarenhet av dinli.
Med den här tråden vill jag fråga folk om de är nån som har några ideer på hur man kan göra för att få den o bli lättare.
Alla förslag är välkomna :)
-
Vad väger Dinlin? jag körde Hyosung innan som jag tycker är ganska lik. Och den vägde ju fläskiga 210kg vilket är ca 50 kilo tyngre än min Yamaha. Tror mycket mer är gjort av stål på "kines" hojarna och jag tror inte ens dom kan stava till chrome moly så alla länkarmar/ramdelar är av sämre men grövre stål är min gissning. Har inte direkt lust att kapa isär och kolla
Vore kul att se vad olika grejer på hjulingen väger, som ram osv
-
Torrvikt 210kg för en Dinli 450 -07
Känner på mig att ramen och a-armarna är boven till de hela. e bra sugen på o få en lika dan ram byggd i lättare material.
Då skulle man bara vara lite efter alla japan märkena i prestanda :)
-
Vet inte riktigt vad det är för motor i Dinlin men i Hyosungen tyckte jag att motorn var det enda som egentligen var bra på den. Chassit är under all kritik. Ställbara dämpare, jo tjena :)
Synd att det är onödigt mycket jobb att göra om en Dinli bara. I slutändan är det nog bättre att köpa en märkesmaskin om man bara är ute efter prestandan. Vill man ha något trevligt att pyssla med under vintern och vet hur en svets hanteras så varför inte 8)
-
Jag har länge tänkt på detta själv
Ser ju att andra dyrare märken har dragit ned på tjocklekar lite här och där då det inte behövs vara lika starkt.
Men helt klart finns det vikt att spara och jag tror dem stora ställena är avgassystem, styrstång, styre, däck och fälg (se bara på sukkas org fälgar och däck de är inte tunga i jämförelse med dinlis ply 4 och stålfälgar)
Har stål bullbar på min så där kan jag spara lite.
Finns kanske lite vikt att spara på dämpare och fjädrar.
Sadeln är inte lätt i jämförelse med andra
Sedan är styrstagen väldigt grova och kröker sig inte så lätt i jämförelse med andra dyrare märken speciellt kawwa, så det går säkert skaffa lättare.
Går ju sätta en plastbehållare för oljan om man vill vara lite extrem.
Sedan brukar ju inte andra dyrare märkens viktuppgifter vara vägreggade.
-
Jag har länge tänkt på detta själv
Ser ju att andra dyrare märken har dragit ned på tjocklekar lite här och där då det inte behövs vara lika starkt.
Men helt klart finns det vikt att spara och jag tror dem stora ställena är avgassystem, styrstång, styre, däck och fälg (se bara på sukkas org fälgar och däck de är inte tunga i jämförelse med dinlis ply 4 och stålfälgar)
Har stål bullbar på min så där kan jag spara lite.
Finns kanske lite vikt att spara på dämpare och fjädrar.
Sadeln är inte lätt i jämförelse med andra
Sedan är styrstagen väldigt grova och kröker sig inte så lätt i jämförelse med andra dyrare märken speciellt kawwa, så det går säkert skaffa lättare.
Går ju sätta en plastbehållare för oljan om man vill vara lite extrem.
Sedan brukar ju inte andra dyrare märkens viktuppgifter vara vägreggade.
Ja de va inget ja tänkte på :) med vägregg vikten dvs.
Menar ju inte på att dinlin är långsam utan att man kan göra den lite snabbare :)
De var många intressanta punkter ska nog titta lite närmare på dom delarna.
Undra var man kan hitta en tillräckligt stor våg o väga hjulingen efter mods.
Tänkt köra lite "olagligt" när ja e ute i skogen eller crossbanan o demontera lysen blinkers, eller ja kanske inte lysena, men blinkers, speglarna iaf.
gillar inte ha på dom när ja kör. ser ut som en scooter som farmor kör med dom på :P
Frågan är om man måste ha hastighets mätarn just där de sitter nu.
skulle vilja flytta tändningen och hastighetsmätarn, vill inte skalla sönder den av misstag nån gång ute i skogen. av min rädsla av skall skador :P
+ att de säkert inte är några billiga saker men som jag kan lägga åt sidan.
men åter till vikten i fråga. ska ta o väga fälgarna jag har i boden. ser ut o vara ett par LM fälgar. kränga om lite däck o se skillnad.
Helt snurrig i skallen när man börjar tänka på allt möjligt. mycket ideer och offtopic hehe
-
Bullbaren kan man ju byta ut mot en raptor original plast variant. rätt snygg o lätt. har en liggandes i bilen för att tillverka mått för fästen :)
-
I princip skulle det ju funka att bara ställa en personvåg under ett hjul, skriva ner vikten å flytta till nästa, osv...
Kanske inte helt vetenskapligt riktigt... :P men som jämförelse före och efter mod skulle det säkert funka. :)
Sen ska det väl tilläggas att japanernas uppgivna torrvikt aldrig har varit speciellt nogräknad...... Inte va gäller motorcyklar iaf... :)
Men vägverkets vikt på regbeviset är vägd, körklar med alla vätskor (och tillåme bränsle har ja för mig.. :hmmm:) ,och på samma våg..
Sen kan ja inte säga annat än hyosungen är något rund om magen... hehe
;D
-
Man kan ju även köpa laxermedel och något vätskedrivande så blir även föraren lättare ()p
-
Man kan ju även köpa laxermedel och något vätskedrivande så blir även föraren lättare ()p
Hahahaha :lol:
Fast det är klart, provar ja så försvinner jag förmodligen... O0
-
Man kan ju även köpa laxermedel och något vätskedrivande så blir även föraren lättare ()p
Hahahaha :lol:
Fast det är klart, provar ja så försvinner jag förmodligen... O0
Inga genvägar här :P
-
Ska du gå hela vägen så byt till alu-ram, titan avgassystem, Fox float dämpare, Hiper kolfiberfälgar osv. Ska bli kul att väga min egen maskin då jag har gjort just detta ()p DÅ har du antagligen världens grymmaste Dinli sen. Hade faktiskt varit kul å haft en värsting preppad Dinli och rockat crossbanorna med :whip:
Åk till en slaktbod eller stora järnaffärer, där har dom stora men ändå exakta vågar (in på kilot i allafall). Alternativt ta en stor platta och ställ på din våg med ett hål för siffrorna, lyft dinlin i näsan och ställ den på röven på vågen. Säkert jobbigt men det funkar nog
-
Ska du gå hela vägen så byt till alu-ram, titan avgassystem, Fox float dämpare, Hiper kolfiberfälgar osv. Ska bli kul att väga min egen maskin då jag har gjort just detta ()p DÅ har du antagligen världens grymmaste Dinli sen. Hade faktiskt varit kul å haft en värsting preppad Dinli och rockat crossbanorna med :whip:
Åk till en slaktbod eller stora järnaffärer, där har dom stora men ändå exakta vågar (in på kilot i allafall). Alternativt ta en stor platta och ställ på din våg med ett hål för siffrorna, lyft dinlin i näsan och ställ den på röven på vågen. Säkert jobbigt men det funkar nog
Synd att inget är bara att göra :P knegar lön lixom haha
Men men planering absolut!
-
I mina ögon är det ju att slänga pengar i sjön, förutom dämparna då kanske eftersom dom kan du flytta vidare till vad som helst så dom tappar ju inte värde direkt. Enda gången jag skulle hävt mig på ett sånt här projekt vore om jag hade massa pengar över som jag ville göra något kul för. Tycker du det är roligare att köra än skruva ska du absolut inte satsa på ett sånt projekt :)
-
I mina ögon är det ju att slänga pengar i sjön, förutom dämparna då kanske eftersom dom kan du flytta vidare till vad som helst så dom tappar ju inte värde direkt. Enda gången jag skulle hävt mig på ett sånt här projekt vore om jag hade massa pengar över som jag ville göra något kul för. Tycker du det är roligare att köra än skruva ska du absolut inte satsa på ett sånt projekt :)
Håller med. jo dämpare är intressant då original e dåliga på min.
Tycker båda e kul. bjöd med mig vänner när vi skulle byta motor i min vr6a.
ingen hade gjort de tidigare o visste inte vad resultatet skulle bli, men kul var de.
Jo det är nog o slänga pengarna i sjön.
Fixa ett par schyssta dämpare o ha kvar dom till nästa hoj :)
Såg Ktm:en idag på MC mässan i älvsjö. porrig hjuling asså =>