ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Gabber skrivet 26 maj 2006 kl. 22:30:36
-
Varför är det så lite hk i en atv mot en cross tex? Jag har 150cc och bara typ 7hk? Det är inte logist det måste ju finnas en strypning men varför?
-
en cross är 2-Takt och din ATV 4-Takt, kanske?
-
Därför att det är en "kinamaskin", du kan inte jämföra på något sätt med en cross som är en tävlingsmaskin och byggd därefter.
Min GasGas har +50 hästar...
/J
-
Fast 50hk är förhållandevis lite då man jämför med snöskoter eller motorcykel. Där har dom tunga maskinerna 100hk till...
-
Det har dom "tunga" quadarna också....tex VLS,W-TEC mm
-
snöskotrarna brukar ju va 2-takt och oftast 2 eller 3 cylindriga plus några 100 kubik till, och mc är ju ofta 4 cyl med några 100 kubil till oxå så det är inte konstigt det är mer hk i dem.
-
Sedan tappar du många hästar på en skoter i drivlinan. Mattan är tung att driva. Sen som ni andra sa, skoter har ofta 2taktsmotorer.
-
jo en fyrtakt har mindre hk och är mindre effektiv det verkar ju logiskt. Om det stämde skulle alla motorer vara 2-takt? Spela roll om det är kina 150cc är 150cc dom kopierar bara. En vanlig mc 125cc har ju typ 15kw så atv's borde vara strypta. Tycker det verkar vara så med alla atv's smc dinli etc. Är det bara för att motorerna ska vara mer hållbara?
-
Fast 50hk är förhållandevis lite då man jämför med snöskoter eller motorcykel. Där har dom tunga maskinerna 100hk till...
Snöskotrar brukar ha två cylindrar, oftast tvi-takt, och är inte helt ovanligt med kompressormatning.
Sportmotorcyklar brukar vara fyrcylindriga och ha dubbelt så stora motorer eller mer...
Så, nej, det är inte lite. GasGas, Yamaha, Suzuki mfl har samma motorer i sina Quads som i sina hojjar.
Du kan inte jämföra äpplen och päron.
Det har dom "tunga" quadarna också....tex VLS,W-TEC mm
Nej, det finns inga quads som ligger på runt 150 hästar... Du väljer motor själv, men det brukar sitta KTM 525 motorer i. Trimningsgraden varierar men runt 65 häst är ett bra snitt.
jo en fyrtakt har mindre hk och är mindre effektiv det verkar ju logiskt. Om det stämde skulle alla motorer vara 2-takt? Spela roll om det är kina 150cc är 150cc dom kopierar bara. En vanlig mc 125cc har ju typ 15kw så atv's borde vara strypta. Tycker det verkar vara så med alla atv's smc dinli etc. Är det bara för att motorerna ska vara mer hållbara?
En tvi-takt ger enklare mer effekt och är billigare att konstruera då du inte har några ventiler eller kammar. Däremot drar den mer soppa, oftast, låter mer och har skitiga avgaser. Därför är det en kompromiss vilket man väljer.
Visst spelar det roll om det är en kinamotor eller inte. Bara för att motorn ser likadan ut behöver de inte ha använt samma material eller toleranser.
De billigare kinamskinerna byggs för en viss effekt för att passa ändamålet. Chassi och bromsar är inte anpassat för mer effekt, dessutom får du en mer fördelaktig försäkring med mindre effekt.
/J
-
Brukar skotrar va kompressormatade de va nått nytt
-
Brukar skotrar va kompressormatade de va nått nytt
Läs igen. "Är inte helt ovanligt" != "Brukar skotrar vara".
Sen missar du hela poängen i inlägget och tillför ingenting för tråden med ditt inlägg. Även om du har rätt, jag blandade ihop vattenskotrar och snöskotrar...
/J
-
Visst är det olika motortyper/volymer, men varför tillverkas det då inte några quadar med två-takt eller större volym - och riktigt mycket hk?
Yamaha borde kunna släppe en raptor med R1:an i, eller varför inte?
-
Det finns gott om mer exotiska Quads med tvåtaktare: VLS, RST och W-Tech. Finns säkert fler.. De bygger chassit och du bestämmer motor och delar.
Ingen går att få gatreggad dock.
Anledningen till att de inte säljs med mer effekt är av den enkla anledningen att de flesta inte kan hantera dem som de är till 100%. Skulle Yamaha släppa en Raptor med R1 motor skulle folk köra ihjäl sig på löpande band...
Dessutom skulle den bli för tung och för dyr. Finns några som konverterat framgångsrikt och de maskinerna är kungar så länge det är platt, som på is. Ta en sån maskin till en crossbana...
Detta är ju egentligen crossmaskiner. Hur många fyrcylindriga crosshojar har du sett? En extrem tvåtaktare vill man inte ha för gata, särskilt inte i en fyrhjuling. Alla som har kört en Honda CR500 vet vad jag pratar om.... Hysterisk!
/J
-
Men det vore coolt om de byggde en ren gatquad med hayabusa/R1 eller annan "värsting" motor. Finns några filmer på folk som gjort detta.. De går utabarah-vitte..
Men man får nog gämföra quaddar med cross/enduro maskiner och av dessa har jag inte hört talas om någon som har typ 150 hkr.
-
Nu tycker jag det går mot rättspår att ha en motor som är lämpad för jobbet. Med en V-twin eller paralell-twin med 1000cc och lågt effektuttag skulle nog lämpa sig bra :!: + bra vrid på lågavarv och långa serviceintervaller.
-
sen så kan man ju fråga sig varför man ska ha typ 150 hk då de som har 50+ har hjulspinn hela tiden på alla underlag utom torr asfalt...
jag kör mkt sand med min och trivs riktigt bra med effekten i den då det spinner på alla växlar 8)
/jocke