ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Im-wounded skrivet 27 januari 2011 kl. 10:07:25
-
nu är kåporna klara för lack.
Har besluts ångest. matt eller blank svart ?
-
nu är kåporna klara för lack.
Har besluts ångest. matt eller blank svart ?
de är massa som spanar in detta inlägg men ingen svarar =(
-
Då lägger jag en röst på mattsvart då! ()p
-
Jag med ()p
-
Mattsvart.....
-
Jag säger som jag alltid säger... MATTSVART är den enda kulören som borde få finnas på fordon.
Tyvärr är det oftast tvärtom... nu när jag handlade bil tex så fanns det bara blank version på kartan, men funderar på att foliera sen.
-
Mattsvart :headbang:
-
Mattsvart är ju snyggare men frågan är hur de är o hålla fint?
-
Då lägger jag en röst på mattsvart då! ()p
haha då var de hela klart då :P Mattsvart blir se :D !
-
nu är kåporna klara för lack.
Har besluts ångest. matt eller blank svart ?
Nästa fråga :P vart köp rman färgen.. billigt o bra eller svindyrt o pro!?
de är ju ändå en lekmaskin o inget utställningsobjekt :P
Ok macken statoil mekonomen ? tell me your tips :D
-
Ja drog till lackeringsverkstad när jag lackade min ramp. den är mattsvart och tydligen väldigt billig. Altså jag köpte färgen där och lackade själv ()p
-
Ja drog till lackeringsverkstad när jag lackade min ramp. den är mattsvart och tydligen väldigt billig. Altså jag köpte färgen där och lackade själv ()p
färgburkar eller köru med färgspruta ?
hah aja jag vet ju int evart vi har någon lackverkstad i sthlm.. :P
-
jag körde med lackspruta
-
jag körde med lackspruta
En sådan har ja ju inte tillgång till :O
Får bli burkar om ja inte orkar åka o köpa spruta :D
-
jag körde med lackspruta
Juste :O ! ska ja använda någon grundfärg/primer eller något sådant ?
Har slipat ner de o tvättat av de o allt som man ska :P?
-
Det blir inget vidare att lacka plastkåpor med sprayburk.
Färgen lär flagna av vid minsta beröring.
-
Det blir inget vidare att lacka plastkåpor med sprayburk.
Färgen lär flagna av vid minsta beröring.
om man kör med grundfärg/primer först då ?
-
Funkar faktiskt ok!
Ha rlackat min cross hoj med detta tidigare, och då båda sidorna bak. Och flagna gör det då inte! Men visst blir det repor efter alla torskar ;D
Jag körde med plastprimer först.
-
Funkar faktiskt ok!
Ha rlackat min cross hoj med detta tidigare, och då båda sidorna bak. Och flagna gör det då inte! Men visst blir det repor efter alla torskar ;D
Jag körde med plastprimer först.
njaae om de flagnar ere väl bara tecken på dåligt grund arbete tycker ja :P
plast primer hittar vi vart :D ? biltema ligger förlångt bort från mig tycker ja :P
-
hmm finns det inte möjlighet att få färgen blandad i den kulör man vill ha och sedan nertryckt i en sprayburksflaska klar att sprutas? har för mig att man kan göra det på vissa ställen!
aa och btw skulle jag aldrig lackera en plast till en quad lär se skit ut efter en vecka, möjligen då någon liten del som sitter undangömd för skador! köp någon form av plastic renew och gör ett nogrant arbete så får du en plast som är nästan som ny och dessutom håller sedan:) och så kan du lacka metaldelar ist!
och btw igen så är mattsvart en snygg färg, men ack så osmidig så hade nog kört något annat! troligen lackat i samma färg som plasten redan är så att kommande skador i plasten inte blir allt för tydliga!
-
När man lackar på plast ska man ha mjukmedel i färgen, annars spricker lacken när plaster böjs eller "flexar".
Det har inget med förarbetet att göra.
-
När man lackar på plast ska man ha mjukmedel i färgen, annars spricker lacken när plaster böjs eller "flexar".
Det har inget med förarbetet att göra.
o vart får man tag på sådan f'ärg då :P
som sagt har inte tillgång till färgspruta..
o har ingen lust o lämna in kåporna på lack för ett X antal tusen.. =(
-
Hör med en billackerare, vissa lackeringsfirmor blandar till riktig 2k lack i den kulör du vill ha och förpackar det på sprayburk, det borde väl gå och få med mjukmedel i också.
Annars GÅR det ju att spraya med vanlig sprayfärg, men det blir som sagt väldigt känsligt (har prövat själv).
Lycka till.
-
Jag har för mig Mekonomen har 2komp färg på sprayburk. Så snacka med någon där.
Och lacka INTE med vanlig sprayfärg, den spricker väldigt lätt och på en crossmaskin som kommer användas ser det ut som skit efter några körningar!
-
Jag har för mig Mekonomen har 2komp färg på sprayburk. Så snacka med någon där.
Och lacka INTE med vanlig sprayfärg, den spricker väldigt lätt och på en crossmaskin som kommer användas ser det ut som skit efter några körningar!
Vad gör 2komps färg :O ? varför e det så mkt bättre en vanlig ?
-
Jag har för mig Mekonomen har 2komp färg på sprayburk. Så snacka med någon där.
Och lacka INTE med vanlig sprayfärg, den spricker väldigt lätt och på en crossmaskin som kommer användas ser det ut som skit efter några körningar!
Det jag undrar är hur fan man kan ha 2 komponentslack på sprayburk, sprutar man först på färgen med en burk o sen härdaren med en annan eller :hmmm:
-
Det jag undrar är hur fan man kan ha 2 komponentslack på sprayburk, sprutar man först på färgen med en burk o sen härdaren med en annan eller :hmmm:
[/quote]
Färg och härdare blandas givetvis INNAN man förpackar det på sprayburk!
Därför bör detta användas inom viss tid eftersom det annars kommer att härda i burken.
Vanlig sprayfärg består mest av flyktiga lösningsmedel.
-
http://www.umeabilfarg.se/?artnr=Spray-2K-Solid&cat_id=65
-
Det blir inget vidare att lacka plastkåpor med sprayburk.
Färgen lär flagna av vid minsta beröring.
Nej! efter rubbning av ytan lägs det en plast prime och sedan en vanlig grund och sedan en topp,
Om det ska bli riktigt bra så ska man ha i mjukningsmedel i både grund och topp, Dock så blir det väl lite svårt att få i mjukningsmedel i burken också! Om det inte finns att köpa burk med allt i!! Det finns flexibelt spackel för att spackla plast också!
-
Men visst borde det gå at få in en knapp till i burken, kanske även en ratt så man kan ställa in vilken färg det ska bli ....... :whip:
-
Hej Problemet med matt färg är många! de blir lätt repor i lacken det räcker ju att man drar med naglen på de så syns det! Och när man tvättar så får man ju inte gnugga på lacken då blir det blankt! Har själv haft en cadillac som var lackad matt :)jag tvättade den med tvättsvampar som har shampo den blev blankare med tiden. Så jag tvättade med Jes diskmedel ()p Men fördelen med matt svart är ju att de finns bättrings färg överallt ..
-
Hej Problemet med matt färg är många! de blir lätt repor i lacken det räcker ju att man drar med naglen på de så syns det! Och när man tvättar så får man ju inte gnugga på lacken då blir det blankt! Har själv haft en cadillac som var lackad matt :)jag tvättade den med tvättsvampar som har shampo den blev blankare med tiden. Så jag tvättade med Jes diskmedel ()p Men fördelen med matt svart är ju att de finns bättrings färg överallt ..
Så det håller mycket bättre med blank färg. ? Jag har slipat klart alla kåpor. Färdigt för lack.. så om jag ska köra blank, vad för burkar bör ja köpa. ? Grundfärg/primer? O sen färgen. Klart sedan eller?
-
Matt eller blank ? Jag jobbarpå en stor lackfirma i skåne o det viktigaste är nog att man primar dom med rätt grundfärg! Vi använder bara 2k! så jag vet inte vad det finns i sprayfärger o hur bra det håller.
så om du målar matt eller blankt så kvittar det vilket.
Men ska man inte ha någon "uttställnings" lack så hade jag provat med någon matt färg på sprayburk
tror nog att det funkar ()p
-
SAXAT inlägg från ett annat forum, läste till halva och d'är sluta jag själv drömma om att LACKA PLAST
Här nedan är det matnyttigt, i alla fall det halva jag läste så förstod jag att det är inget för amatörer.
------------------------------
När man ska ge sig på att lackera detaljer av plast finns det en hel del saker att ta hänsyn till. Det första man ska göra är att ta reda på vad det är för typ av plast detaljen är tillverkad av. De flesta plaster som används utvändigt på en bil brukar inte ställa till med något större problem förutom de som är tillverkat av mjukt skum, tex. spoiler som ej bör lackeras på grund av att släppmedlet i plasten ej går att tvätta bort fullständigt. Här kommer en ungefärlig arbetsgång. I exemplet används Sikkens färgsystem.
Avfetta detaljen med förtunning M600 .
Rugga upp ytan med en slipduk av typ Scotch-Brite Typ A mycket fin eller Typ S ultrafin. Obs använd inte slippapper för då finns risk att plasten reser sig och det syns inte förrän man har lackerat.
Avfetta igen med M600, dränk in en trasa med medlet och torka efter med en ren trasa. Byt trasa ofta!
Lägg två varv med Sikkens plastoflex primer som är i en färdig lösning och ska varken förtunnas eller blandas med härdare. Låt torka 10 minuter mellan varje varv och 30 minuter efter det sista.
Efter detta är det lämpligt att lägga en grundfärg av typen nonsanding dvs. att den ej behöver slipas. Namnet på Sikkens variant är Autocryl Filler och ska först blandas med en mjukgörare som heter Elast-o-actif och man tillsätter, om plasten är av typ kofångare eller backspeglar alltså ganska hård plast, 30 % mjukgörare. I den blandningen tillsätter man sedan 50 % härdare och 30% förtunning. Detta sprutas två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och en torktid på 40 minuter innan man fortsätter med nästa moment .
Om man ska ha en topplack av typen solid enskikts acryl, dvs. ingen klarlack, så gör man så här.
Mät upp hur mycket färg du behöver och blanda den sedan med 30% Elast-o-actif, denna blandning blandas sedan med 50% härdare och 30% förtunning. Spruta sedan två varv med en avdunstningstid mellan varven på 15 minuter och låt sedan detaljerna torka minst 24 timmar vid 20 graders rumstemperatur. Tänk på att det är mycket längre härdtid innan det är genomhårt än utan mjukmedel dvs. det är bäst om man kan vänta minst en vecka med monteringen.
Om man däremot ska ha en tvåskikts lackering så är arbetsgången lite annorlunda.
Man sprutar först Metallic eller Pearlfärgen förtunnad enbart med 100%thinner i 4-5 varv, med en avdunstningstid mellan varven på 5 minuter och en avdunstningstid efter sista varvet på 30 minuter.
Till sist så blandar man klarlacken med 30% Elast-o-actif och i den blandningen tillsätter man 50% härdare och 30% förtunning. Torktid och arbetsförfarande är samma som för enskiktslack Obs. Att blandningsförhållandena som står på förpackningen skall följas, detta på grund av att det numera skiljer sig mellan olika sorter hos samma tillverkare
när man slipar plast direkt med slippapper frigörs oljan i plasten om man har otur.
finns inget att göra o man redan har slipat .
detta och amorol medel o dyl är en lackerares värsta fiende..
vissa lackerare tar inte ens i plast detaljer. just därför är det alltid dyrt att lacka plast hos lackeraren..
-
har själv lackat plast en gång, och gör det förmodligen aldrig igen, mycket svårare än att lacka stål. Kommer inte ihåg exakt proceduren nu men hade speciell plastprimer för att fästen skulle bita, sen blanda i mjukmedel i färgen osv.
Resultatet blev bra på plana ytor men var djävulskt svårt på dom vassa hörnen och bockningarna >:(
lycka till ()p
-
Tycker alltid det är lika roligt att läsa om alla som tror sig veta hur man gör :P
När man lackar på plast ska man ha mjukmedel i färgen, annars spricker lacken när plaster böjs eller "flexar".
Det har inget med förarbetet att göra.