ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: raackaan skrivet 27 januari 2011 kl. 00:41:05
-
Tjenna har en dinli 450 års 07 som börjat krångla lite. det hela börja med att kedjan hoppa. Så som på dinli släpper man 3 bultar i bak på "axeln" och sen en skruvmejsel in i ett hål genom drevet och sen bara putta fyrhjulingen åt det håll som man ska spänna elle släppa på kedjan. Jag spände kedjan och efter 5 min körning så hoppa den igen och var jätte slak. Jag kolla lite nogranare och ser att "lagret" som man sätter mejseln i har spruckit antar att det kan va anledningen till att kedjan slaknar efter man spänner upp den. hur bytar jag detta. kan man få loss lagren från samma sida som drevet sitter på elle måsta man ta loss allt från höger. bromskive sidan.
-
"lagret" som du menar tror jag är "Axle Eccentric" dvs. den aluminiumdelen som bakaxellagrena sitter i.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24048.0;all)
För att kunna ta loss lagrena så måste allt lossas från höger sida. (sidan där bromsskiva sitter)
Lite info om hur man byter lagrena finns här
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.msg255150 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29118.msg255150)
Sedan finns det en hel del tips om du kollar "Dinli" delen av forumet
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=35.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?board=35.0)
Mycket läsvärd information ()p
-
världens enklaste skruvning,, kan man hantera en blocknyckel så fixar man dee hur lätt som hellst, hade en dinli förut som ja renoverade bakaxeln på och de tog inte många timmar
-
Tack för hjälpen grabbar har fått loss axeln nu :D och till min förvåning så är det stort jävla hål i "axel eccentric" den stora aluminum grejjen. ser på bilden att du fått loss din hur fan gjorde du då? är det para å knacka ut den elle? tack :D
-
"axel eccentric" (den stora aluminum grejjen) är bara att knacka ut.
Dock var den rätt trasig för mig så den satt just så pass fast.
Lossa helt de 3 skruvarna som klämmer runt hela bakaxelklumepn så blir det lättare att ta loss ()p
Den går dock bara ta ut åt ett håll du bör se en aluminiumkant som hindrar den att lossna åt ett av hållen..
Fann ingen bra bild för tillfället men jag tror att den ska plockas ut mot vänster (bakdrevets håll)
Själva kullagrena kan var a lite svårare att lossa på, men de går.
-
Tack för all hjälp. Va ett stor hål i aluminumklumpen. Sen hade den slått sönder hela axeln där den sitter. Så det blir helt ny axel och en axel eccentric. Sen bara pilla ihop allt igen :P Sen är det bara köra så det ryker :p
-
Okej.
Som du ser på bilderna i min första länk så ser du att det ser ut som axeln är skadad.
Dock hade jag tur att det bara var lagerbanorna som man ser som satt fast på axeln.
Turligt nog var inte bakaxeln skadad, misstänker den kostar nog en hel del om man inte får tag på en begagnad.
Har du någon bild på hur skadan ser ut ?
Hoppas det inte blir så dyrt för dig så du snabbt kommer iväg och köra igen ()p
-
A precis. ne dom skårorna som är precis till höger om drevet på bilden. dom är hel sönder köttade på min axel ska se om jag hinner fixa bild idag :P
-
Ajdå, låter ju inge vidare :(
-
Här kommer det en bild axeln ligger med drev åt vänster och skivbroms åt höger
-
Det där ser ju bara ut som att distansröret mellan lagren som är skadat och att lagerbanor sitter kvar längst ut på röret.
Så du klarar nog axeln
-
Jepps, det såg ut rätt lika som de gjorde för mig.
Jag fick dock kapa loss lagerbanorna med rondellen lite försiktigt för att få loss dem.
Men jag klarade axeln ()p