ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: aphis skrivet 26 januari 2011 kl. 11:18:55
-
Hur är det på era hjulingar?
Jag upplever att fläkten går ofta små stunder trots att det är kallt, hur ska de då bli till sommaren undrar jag.
/R
-
Inte så bra på att förklara men kolla det bli i princip samma åp sommaren.
Eftersom att motorn är så att vattenpumpen pumpar knappt när de e kallt för att den ska komma upp i arbetstemperatur snabbt, och när den har arbetstemperatur så behövs det inte så mkt för att fläkten ska gå igång, tex om man plogar eller kör i tung snö längre stunder då motor får jobba mycket och inget blås i kylaren då man ofta kör ganska sakta.
Tror att det är så, annars så kan du ju kolla så att du inte har för lite kylarvätska också.
Min fläkt går igång ganska ofta när ja plogar trotts att det är 10-15 minus ibland.
Lite halvknackigt svar kanske men är nåt iaf.
-
inget blås i kylaren då man ofta kör ganska sakta.
Tror att det är så, annars så kan du ju kolla så att du inte har för lite kylarvätska också.
Min fläkt går igång ganska ofta när ja plogar trotts att det är 10-15 minus ibland.
Lite halvknackigt svar kanske men är nåt iaf.
Inget halvknackigt svar alls! Själv är jag inte mycket till "mekare" men det du skriver har jag lärt mig the hard way, en gammal opel som kokade.
Om det inte är så mycket fartvind som kan kyla (vilket det inte är när man plogar o dyl) så blir motorn lätt glödhet. Att det är minusgrader påverkar då inte så mycket, och då måste kylarfläkten gå igång.
-
Tack för svaren! då kan jag känna mig lugn. ()p
/R
-
Plogen "stjäl" massor med kyleffekt även om den inte täcker hela kylaren.Kör du med plogen vid flera plussgrader kommer fläkten ge upp till slut :cry: :cry: :cry:
-
Plogen "stjäl" massor med kyleffekt även om den inte täcker hela kylaren.Kör du med plogen vid flera plussgrader kommer fläkten ge upp till slut :cry: :cry: :cry:
Hmm smart tillägg, då kan de uppkomma vissa problem om man har en "skopa" ifram på sommaren, då de e 25+grader.
-
Plogen "stjäl" massor med kyleffekt även om den inte täcker hela kylaren.Kör du med plogen vid flera plussgrader kommer fläkten ge upp till slut :cry: :cry: :cry:
tror inte fartvinden kyler såpass mycket, vinden tar ju den lättaste vägen och det är på sidorna om fyrhjulingen. Och iom. att kylarn sitter långt fram och inte insjunken som i en bil som förövrigt är bygg som en tratt förr att fånga in luften.
Min fläkt går igång även fast jag kör i hög fart
-
Tja jag vet inte hur känsligt det är på en hjuling,min "suzukipickis"kylfläkt gick ihjäl sig,särskilt hårt gick den när man modda av i plusgrader.Med skopa hade nog fläkten aldrig slutat gå.Jag skulle tro att har man skopa på hjulingen,25 plus,under transport,så skulle nog fläkten få det jobbigt.
-
På bilar är det väl så att om motorn är väldigt varm, men avstängd, så kan kylfläkten ändå dra igång för att kyla. Men så upplever jag det inte på ATV:n. Om maskinen är avstängd så är också fläkten av.
Borde väl betyda att om fläkten går när jag skall stänga av maskinen så bör jag låta fläkten gå färdigt först, och därefter stänga av motorn?
:hmmm:
-
Min fläkt på kymcon fortsätter att gå efter man har stängt av motorn. Händer ganska ofta på sommaren. Den kanske går typ 10-30 sec efter avstängning. På bilar så e det väl mest turbo bilar där fläkten fortsätter gå för att kyla turbon, då motorn på en bil sällan blir så varm. Allrtså menar att alla bilar har funktionen men mest turbosar som använder den ofta.
-
Där verkar Kymcon vara bättre än tex min potatis som måste ha tändningen påslagen för att fläkten ska gå :hmmm: :hmmm: :hmmm:
-
ja på min arctic cat var det också kopplat så att fläkten stängdes av om jag vred av tändningen, men jag flyttade matningen för fläkten så den fick konstantström och går oberoende av tändningen. (om tempbrytaren är sluten förstås)
det är ju inte så bra om man belastat hjulingen hårt upppför en backe och sen stänger av den direkt man kommer upp och tar en fikapaus, då kan man råka ut för efterkokning.
-
Att kylfläkten går efter att du stängta av tändningen tyder på att motorn är het och behöver kylas (om det inte är fel på kontakten förståss) att den går i 20-30 sek efter avstängd tändning tyder på att det sköter sin funktion, dock så gör den ej det på min hjuling så jag brukar vid misstanke om het motor slå på tändning igen tills kylfläkten stannar.
Om jag inte är helt fel ute så vill jag minnas att SAAB med flera märken hade/har den funktionen att fläkten fortsätter att gå efter avstängd tändning t. o. m. flera minuter efteråt.
Att kylfläkten startar även när det är kallt är nog helt normalt och speciellt om man krypkör eller plogar mm.
MVH/GoranP
-
Hmm nu blir ja osäker, men jag stänger av motorn med nyckeln och sen vrider tillbaka utan att starta motorn då går fläkten.
Alltså på tändnigen, tror inte den går utan tändning, eller är ganska säker på det, så jag ber om ursäkt om det uppfattades så i mitt förra inlägg. Så bra e inte kymocn ^^
-
Även om kylfläkten går efter att ni har stängt av motorn så spelar det ingen roll för vattentemperaturen i motorn då det inte är någon cirkulation på vattnet.
Om man misstänker att spisen är varm så kan man låta den stå på tomgång tills fläkten har stannat,
då kan man vara säker på att vattnet inte är för varmt i motorn.
-
Även om kylfläkten går efter att ni har stängt av motorn så spelar det ingen roll för vattentemperaturen i motorn då det inte är någon cirkulation på vattnet.
Om man misstänker att spisen är varm så kan man låta den stå på tomgång tills fläkten har stannat,
då kan man vara säker på att vattnet inte är för varmt i motorn.
i bilens barndom fanns det inte ens vattenpumpar på motorerna.. thermosiphon-verkan var det man använde sig av, dvs självcirkulation. så om kylaren ligger högre än motorn så kommer detta fungera även om vattenpumpen står still!
-
Skulle rekomendera att du kollar så inte kylaren är tät imellan kylflänsarna. lättast är att ta en ficklampa o lysa igenom hela kylarytan, dåligt genomsläpp = tät. Detta är mycke vanligt efter man brukat maskinen ett tag speciellt om man grisar mycket