ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: pelkas skrivet 26 januari 2011 kl. 07:40:48
-
Jag har funderat på en sak..
Om man ligger på fullvarv/högt konstant varvtal med sin fyrhjuling längre stunder, som vid landsvägsskörning, kan motorn ta skada eller är dom byggda för att klara det?
jag syftar nu på att man gärna ligger på fullgas eftersom maxhastigheten "bara" är ca 95km/h
Jag har hört både ja och nej, så vet inte riktigt vad jag ska tro på..
man vill ju gärna inte få motorras bara för man varvar sönder den.
Och en annan följdfråga; går det att ändra utväxlingen på en terränghjuling, så man inte behöver varva så förbannat?
Mvh/pelkas
-
Ja för en cf kan det vara skadligt eftersom kylsystem och smörjsystem antagligen är lite underdimensionerade för kontinuerlig drift på full effekt. När det gäller min hjuling är jag iallafall inte orolig över motorn för den är beräknad enligt lombardini att kunna köras kontinuerligt på sitt reglerade maxvarv 3600 rpm och uteffekt på 18hp i 10000timmar med stopp för service och underhåll. Sen om den verkligen håller så länge är inte säkert, men den är iallafall konstruerad utefter det. Värre är det med variator och växellåda då kanske. Men jag brukar ofta ligga på full gas långa sträckor för att för hänga på en cf;) i djup snö får den också jobba för full maskin. Min är visserligen uppskruvad i pumpen så den har nog mellan 20-25hp så det kortar livslängden lite men jag tror knappast resten av hjulingen överlever själva motorn...
-
Tror inte att du behöver vara mer orolig än med ngn annan maskin.
Då du varvtalsstopp på den
-
fast varvstopp på en bensinmotor ligger ändå ganska högt, på en CF säkert över 6000varv, och det är aldrig bra att ligga på höga varv länge, men att ligga på full belastning fast lägre varv, säg 4000rpm och fullgas, det är inte lika skadligt mer än att motorn kan överhettas om kylsystemet inte är tillräckligt tilltaget.
jag tror inte man behöver oroa sig i onödan inte, men ligger man ofta på landsväg med höga varv så är det bra att byta oljan oftare än nödvändigt.
men en märkesmaskin är ju alltid lite mer beräknad för hårdare tag och materialvalet i kolvringar osv är ju alltid bättre på märkesgrejer.
-
Suck :hmmm:
-
Brukar nog ha fullt gaspådrag vid acceleration och när man rejsar på mindre vägar då man ofta växlar och så. Men släpper nog lite på gasen då jag kör på landsvägar.
Tycker jag har bättre koll och lättare att köra jämt och "flytande" när man inte kör fullt ut allt vad det går.
Då har man tillgång till lite effekt ökning vid tex. omkörningar uppförsbacke, eller vindpustar.
-
Jag skulle aldrig ligga på max långa sträckor iallafall, det är klart att det slits mer då O0 men jag är lite allergisk mot å plåga motorer :D
-
Ett oljebyte extra mellan varje service skadar nog inte, iaf. inte om man varvar motorn mycket ()p