ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 25 januari 2011 kl. 20:35:41
-
Hallojs!
Har läst en del trådar om folk som åker långt, men jag kan inte riktigt summera vad jag läser, så det kanske inte går nu heller.
Men vi prövar!
I sommar är jag och sambon bjudna till gotland en vecka. Boendet ordnat, bara att åka dit. :)
Min direkta idé, som lika fort som den kom fick avslag, var ju att ta hjulingen dit. Men nu börjar faktiskt sambon efter påtryckningar från hennes mor (kram till henne!) gå med på detta! :D
Så min första tanke var att köra hjulingen till Oskarshamn på bil, för att bara köra med den på Gotland. Men ju mer jag funderar, ju mer tveksam blir jag till att ställa en bil i Oskarshamn en vecka obevakad. Så nu börjar jag fundera på att ta hjulingen till och från Oskarshamn också. Det är ju ändå bara 12mil enkel resa, vi orkar lätt, men för hjulingen blir det många mil totalt. 24mil bara för att komma till och från ön, sen allt på ön. Det kan ju bli nära 50mil om inte mer ändå totalt.
Så, frågan är: oroar jag mig i onödan? Är det lönt att packa verktyg? Ett växellådsras går ju ändå inte att fixa på plats menar jag.
Erfarenheter? Tankar kring detta?
-
Just gällande märket känner jag inte till vad man kan "räkna med" skall rasa...
Men först, 50-100 mil är väl inte långt?
Det har jag kört PER dag flera gånger...
Sen skall man inte oroa sig en massa för saker som KAN hända.
Ta det OM det händer, och ta det som ett äventyr... det är sådana saker man kommer ihåg.
Kolla med försäkringen vad självrisken är för bärgning, är du osäker på maskinen och tycker den självrisken känns jobbig kan du på vissa försäkringar lägga till typ "räddning" eller vad det heter för 2-300 extra per år i premie.
Då blir du hämtad var som helst i världen, gratis.
Och får boende osv...
Planera en tripp, ta med kamera och starta sen en resetråd med massa fina Gotlandsraukar och annat "exotiskt"!
-
Ingen minns en fegis ()p
-
En resa på 12 mil med ett fordon ifrån -09 SKA inte vara några problem, man ska inte behöva oroa sig för sånt på ett nytt fordon. annars anser jag att vi alla är grundlurade. Jag har gjort betydligt längre resor på gamla vespor ifrån 60 talet, engelska mc från samma årtionde och en gammal sidventils-Harley ifrån 1942 och jag har aldrig varit med om några växellådsras. Sen kan jag ju erkänna att man är lugnare med en nyare harley eller en nyare Honda/Suzuki/Yamaha/Kawasaki.
-
Jag åkte från Hedemora, södra Dalarna till Nynäshamn, ca 30mil enkel.
Sen blev det campingtur runt på Gotland i ca 1 vecka. Det gick fint.
Kanske blev 150mil eller nått.
Riktigt kul att packa den full med tält å grejjer, klart du ska åka!
-
...man är lugnare med en nyare harley eller en nyare Honda/Suzuki/Yamaha/Kawasaki....
Kanske på de sistnämnda... men jag hade nog varit lugnare på en CF än en HD där ju allt vibrerar loss. :whip:
-
Tyvärr kan jag inte säga emot dig där, när sambon övningskörde med den så lossade lång stor tjock bult och mutter som håller tank och kom farande runt öronen på mig som kom efter på vespa, for ut någonstans i skogen sen så nu är det inte bara tumgängor längre på hojen.
-
klart du ska ta hojen! Sparar massor med pengar på färjan. argument till frun
-
Sparar tyvärr inga färjepengar då priset blir som för bil. Men pengar är inget problem. (Visst lät jag tät nu! ;))
Men annars: Jag är övertalad! Det blir CF all the way! Kameran åker med, och en dagbok görs!
Kom på det att man kanske kan matcha in en service innan man åker förstås, det skadar nog inte.
-
Ett oljebyte kan man ju kosta på sig.
Mest för att det känns skönare för än själv...
-
...man är lugnare med en nyare harley eller en nyare Honda/Suzuki/Yamaha/Kawasaki....
Kanske på de sistnämnda... men jag hade nog varit lugnare på en CF än en HD där ju allt vibrerar loss. :whip:
ja kanske på dem gamla men det är absolut inga konstigheter att åka på långresa på en modern hd. även dem har blivit väldigt driftsäkra.
-
10-12 mil enkel resa är väl inga problem? Det har jag gjort flera gånger på grusvägar i hälsingland. På min så låter dock motorn väldigt ansträngd över 70 km/h.Så jag föredrar mindre vägar där man inte kan ligga på fullgas hela tiden.
-
Gäller det em resa på 12 mil så är det väl inget.
Tänkte mer om resan ligger runt 100-150mil, då kan man ju gulla lite innan man åker.
-
12mil enkel till färjan
XXmil på gotland
12mil hem igen.
Så totalt kan det ju trilla på en del.
Men som sagt, förmodligen bara jag som oroar mig i onödan. Eller oroar är kanske fel, jag har helt enkelt ingen erfarenhet. En del skulle säkert rygga för att köra en portalaxlad 6hjulig terrängbil några längre sträckor, men det gör inte jag, för det har jag gjort många gånger.
Men jag skulle gärna vilja ha så höga hjul som möjligt. Och inte så breda. Och slätt mönster. Tänker typ bildäck.
Rullar man intill ett vanligt 185-65/14" så ser jag inga problem än att det skulle få plats. Och det är ju betydligt högre än original terrängdäck. Inbillar mig att det blir bekvämare och billigare att åka med sådana däck på en lång resa. Den behöver ju inte varva lika mycket för att hålla 70km/h då.
Men "alla" ATV-däck ska ju vara typ 10" på aluminiumfälg och kosta 3000kr/däck.. :(
-
Vi kör med vägdäck på våran can-am 400 och visst är det trevligare på väg än terrängdäcken. Se dock till att däcken är lite runda i profilen. Har både sommar och vinter bildäck till den och de lite smalare och rundare vinterdäcken är trevligare på väg. De bredare och plattare sommardäcken har en tendens att spåra mycket. Har 15" aluminiumfälgar på sommaren och 14" plåt på vintern.
-
Var köpte du de fälgarna?
Eller har du kanske en normalare bultcirkel?
-
Nej can-am har också en konstig bultcirkel. Men köpte spacers som gjorde att det vart 4x100 istället. Samma bultmönster som golf med flera.
Vad är det för mönster på din CF?
-
Att köpa fälgar, däck och spacers för en 50-milarunda känns nästan lite overkill... :whip:
-
Han kanske får blodad tand ^-^ Och satsar på en 200mila tur nästa gång :rtfm:
-
Kan ju hända att man använder dom mer än en gång. ;)
Spacers alltså. Hittade nån sida. Men de var ju lika dyra som nya fälgar.
Varför har jag ingen svarv hemma. Och fräs. Med delningsdocka..
-
Men vad har du får bultmönster? Vad jag hittar på nätet/forumet så har cf 4/100 original?
eller alla verkar säga olika? Är det olika fram och bak?
-
Njäe, 4x110 är det väl? *googlar* Jorå, 4x110, flera sidor säger samma sak.
Ett exempel: http://www.tommysmotor.se/produkt/SX-12-Set-AR12-06A-4x110630
-
Jag förstår mycket väl att ett vägkit klart kan användas mer än en gång. ()p
Men det kändes som om TS inte riktigt litade på sin maskin trots att den ju mer eller mindre är helt ny och nån snackade om en marschfart på 70 osv...
...så om man då dels lägger ihop det med att han kanske får blodad tand, ja då känns det som om han rätt snart kommer lägga fram en idé om ett maskinbyte för sambon... och vad skall man då med hjulkit till?
Jag hade i detta läge kört de där 50-100 milen och därefter funderat på eventuella hjulkit.
-
Klart han inte vill byta maskin, han åker ju CF :headbang: hehe
Jag tycker du ska ta en påse winerbröd och gå till närmaste mekaniska verkstad och bjuda på fika, sen är dina spacers grejjade till en låg kostnad ()p
-
Klart jag inte byter maskin. Och skulle jag byta så blir det nog bara en nyare CF.
Varför punga ut med 100kkr till bara för det ska stå nåt annat på den? ;)
Mailade med tommysmotor.se och fick fram att han hade 14" för vettig peng (http://www.tommysmotor.se/produkt/SX-14-Aluminiumfalg-4x110445 (http://www.tommysmotor.se/produkt/SX-14-Aluminiumfalg-4x110445))
Sen är det ju bara att sko dom med vanliga bildäck så är saken biff.
Men spacers ska utforskas. Då kan man ju köpa vanliga bildäck begagnat för vettig peng.
Alla dessa val! ;D
-
Om man får ha en åsikt så finns det billigare fälgar.
-
Tycker det låter som en bra åsikt.
Men har du en länk också? :)
-
Jag satt och kollade lite härom dagen på fälgar, men eftersom det inte är aktuellt så sparade jag inga sidor.
Men att googla på ATV fälgar är ju inte så svårt ;)
Men 950:- styck blir ju 3800 så här får du en länk till i mitt tycke snyggare fälgar för 400:- mindre.......
http://www.4speed.se/se/art/4speed-zz212-14-falgar.php
-
Ett annat problem dök nog upp nu.
En lika stor önskan som att få vägdäck är att gå upp i dimension på däcken. Högre o smalare = lägre varv och mindre bränsle.
Men hur mycket kan man egentligen gå upp? På bilder ser det rätt tight ut som det är..
Måste nog mäta.. För hur högt ett hjul på en CF är verkar svårt att hitta.
-
Var lite mjuk på gasen i starten sen bara med större hjul... så inte remmens livslängd upphör på ön.
-
Du har väll 25 tum höga original, och 27" terrängdäck får väll plats på en CF? Så tror du utan vidare får plats med ganska stora bildäck för 14" fälgar.
-
Våren-08 så tänkte jag en heldel på att det vore roligt att samla ihop ett gäng o göra en resa lite utöver det vanliga. Ibland när vi samlas så har vi enstaka gånger blivit runt 15-16st som tillsammans åker runt i skogarna, ofta så har vi pratat om detta när vi samlas runt brasan o korvgrillningen.
Svårigheten med en sån resa som jag ville göra är att få det att fungera, vissa jobbar 5skift o vissa jobbar dagtid osv. Vissa vet jag kan när som helst men flera måste ordna med ersättare på sina jobb för att kunna vara lediga från jobbet.
När vi sedan bestämt vilken helg vi skulle åka så började jag smida planerna runt resan, vi hade från torsdag till söndag på oss den sista helgen i Juli. Då jag själv är från byn Lillhärdal som ligger ca 3mil från Sveg så tyckte jag att det vore ett lämpligt mål, naturen är så otroligt bildskön i Härjedalen. Nu återstog bara att samla alla intresserade o berätta mina planer.
Vi är några stycken som har träffats regelbundet i ca 6-7år, 6dgr/v för att sitta över en kopp kaffe på ett fik i Avesta. Jag (janne), Henke o broder Peter, min tant Musse var dom som var lockade av att göra en längre hjulingstripp tillsammans. Nu när det blev lite ojämnt fördelat mellan killar o tjejen så frågade Musse om inte Peters extjej Steffie ville med o hon tyckte att det verkade roligt. När jag sen kom att försöka få med nån till så frågade jag en polare med en renegade x. Han är mer av den sort som inte gillar att köra långt utan bara djupt :). Däremot så hans tant Yvonne tyckte att det var hennes tur att få köra renegaden, o så blev det.
Nu när vi blivit några st så spreds ryktet o Johan ringde mig o berättade att han o Erik ville följa med oss norrut. Planerna verkade denna gång, äntligen, kunna gå i lås. Jag som kanske är den mest inbitna åkaren av oss alla har försökt tidigare att få gänget att släppa vardagen o åka på en långhelgs semester men det har aldrig blivit mer än bara snack om en långtur. Nu när vi tom bestämt helg o deltagare så spikade vi att svek man gänget nu så fick man ändå vara med o betala dom fasta kostnaderna som vi kom att få för denna resa.
Jag ringde o frågade en komips (avestavagnen) om jag fick låna hans lastbil för transporten, det fick självklart göra. Lastbilen har bakgavellyft så det kommer ju att gå smidigt att få upp hjulingarna in i skåpet. Då vi blev 8st som skulle åka så behövde vi ju en bil oxå så att alla kom med upp, Jocke bestämde sig för att följa med på resan o hans volvo har dragkrok så han körde bilen med ett släp för den sista hjulingen som inte fick plats på lastbilen. Äntligen så kändes det som att resan skulle bli av. Vi träffades ett par ggr för att gå igenom det praktiska, jag tog på min ansvaret att ordna till så att allt skulle fungera. Det ska bokas boende, planeras så att det finns tankning efter turen o att vi har nån stans att äta mat på om vi inte bara ska elda brattwurstar hela helgen.
Planen blev att vi ska åka från Avesta på torsdag kl.13, köra upp mot Orsa för att där parkera bil o lastbil. Vi skulle hjula upp till Noppikoski, sova där en natt för att dag 2 åka till Lillhärdal o tillbringa natt 2 där. Dag 3 blir via Sveg tillbaka mot Noppikoski för en sista natt o sen tbx till lastbilen o sen hem till Avesta igen. Det blir inte så många mil på hjuling om man bara väljer att köra landsvägarna mellan dessa ställen så därför bestämdes det att vi ska köra så mkt offroad som möjligt. Jag skruvade fast min Tomtom på styret så den skulle få visa oss vägen när vi kom ut i skogarna.
När dagen D äntligen kom så stog solen o verkligen stekte allt den kom åt, det var riktigt snorhett ute. Jag tänkte att man kommer att stekas i lastbilen i denna hetta, men till min förvåning så fanns det ac i lastbilen o den till o med fungerade :) Vädret skulle vara fint torsdag till lördag fm, sen skulle det komma in lite regn o kallare luft. Dom som inte hade regnställ hann med att åka till ÖB för att köpa ett sett med jacka o byxa för typ 49kr, inte det dyraste men heller inte det bästa ;)
Alla kom hem till oss för att se till så att allt kom med, hjulingar o den lilla packning som var o en behövde för helgen. Allt gick enl. planerna o till slut så var allt lastat.
Här spänner Jocke fast Steffies Dinli 350ss o Yvonne kollar in ryggskyddet.
(http://i38.tinypic.com/2i0by29.jpg)
Dinlin fick åka på släpet ist för i lastbilen pga min CF som är en lång modell inte fick plats på släpet, därför så lastades den av från lastbilen.
(http://i35.tinypic.com/risxtc.jpg)
När vi äntligen var klara så styrde vi näsan mot Orsa finnmark, här sitter jag o rattar lastbilen .......
(http://i38.tinypic.com/wijyw4.jpg)
.....som denna resa hade ganska många rattar att hålla reda på ......
(http://i38.tinypic.com/21z9kk.jpg)
Som vanligt äre så att brudarna samlas runt mig, vad ska man göra, bara att gilla läget antar jag :)
(http://i36.tinypic.com/rmsnsh.jpg)
För att inte låta dom andra bli avis så fick Johan o Erik testa att leka chaufför vid en paus vi hade innan Falun.
(http://i34.tinypic.com/2i9qcu0.jpg)
När vi sen började att känna lite hunger så stannade vi till vid kanten på Siljan o rastlatsen Vidablick för lite mat. Här sitter jag o Musse o väntar på en filé tror jag det var :)
(http://i38.tinypic.com/2nao1o4.jpg)
Efter en god köttbit så fortsatte resan till Skattungbyn där vi ska lossa av hjulingarna. Här ska bilen o lastbilen få stå kvar tills på söndagen när vi kommer tbx igen, jag bad en kvinna i ett närlivs att hålla kolla på fordonen medans vi var borta o det gjorde hon så gärna så :)
Av lastningen gick snabbt o smidigt, packningarna spänndes fast på hjulingarna o min gps matades in med lite destinationer o sidospår.
(http://i34.tinypic.com/kdn0pj.jpg)
(http://i33.tinypic.com/359x2s4.jpg)
(http://i33.tinypic.com/2q2g4ep.jpg)
(http://i33.tinypic.com/atnlw4.jpg)
Yvonne som är från Moratrakten känner till en del platser runt om i skogarna i finnmarken så hon letade reda på lite ställen vi skulle passera o besöka på vägen till Noppikoski.
(http://i37.tinypic.com/2rh751v.jpg)
Första stoppet blev en vacker plats med ett Inte lika vackert namn..
(http://i34.tinypic.com/ek4y7t.jpg)
Här fanns det berg o dalar som är magiskt vackra..
(http://i38.tinypic.com/2jdkple.jpg)
(http://i35.tinypic.com/2n03412.jpg)
Alla var vi imponerade av denna natur, den är lite trollsk faktiskt.
(http://i38.tinypic.com/20uzp5d.jpg)
Denna bro är till inlandsbanan o den var riktigt högt upp eller så var vattnet långt ner, lite svindelvarning blev det när vi kikade ner över räcket.
(http://i33.tinypic.com/2pqrytc.jpg)
Efter detta stopp så knallade vi tbx till hjulingarna för att svalka oss med lite isvatten för att sen fortsätta norrut o vidare in i vildmarken.
(http://i34.tinypic.com/23wkxno.jpg)
Jag som hade vägvisaren monterad körde först i klungan mestadels..
Här stannade jag till för att filma lite med min digitalkamera, inte det bästa men den enda jag har.
(http://i35.tinypic.com/xpbiwp.jpg)
[youtube]17eciEbpGag[/youtube]
Vi kom upp till vandrarhemmet i Noppikoski mot kvällningen. Alla var vi nöjda över dagens körning som blev en riktig höjdare i den härliga sommarvärmen. Bilden är från huset vi bodde i, hjulingarna fick stå under tak. Detta kort är dock från sista dagen innan hemfärden.
(http://i36.tinypic.com/122zw52.jpg)
Dag 2 började med frukost i värdshuset bredvid huset vi hade hyrt, vi fick en kalasstart på dag nr2 med gott kaffe o perfekt kokta ägg till frukost. Idag skulle vi köra upp till Lillhärdal genom ännu mer vildmark o fina vyer.
Hjulingarna tankades fulla o vattenflaskorna fylldes även dom.
Efter ca 1/h körning inträffade nåt man inte vill ska hända mitt i ingenstans, Peters hjuling bara dog. Den blev stendöd utan förvarning. Vi fick stanna till i en 45min innan, gissa vem?:) hittade felet. En kabel till tändspolen hade lossnat.
(http://i34.tinypic.com/jzcras.jpg)
Det blev lite snack om ditten o datten under tiden hans hjuling skruvades ihop
(http://i37.tinypic.com/wv7edy.jpg)
(http://i38.tinypic.com/zsmmhg.jpg)
Resan fortsatte sen vidare norrut o gpsen visade oss vägar genom skogen som man aldrig annars har hittat på, utan den hade vi nog inte varit hemma än ;)
(http://i34.tinypic.com/j98ugg.jpg)
Nu har vi inte så långt kvar tills vi kommer fram till Lillhärdal, gpsen är inställd på promenadrutter så ska det ta ca 3/h. I den här skogen är allt inklätt med en lilavit mossa, allt är mossigt. Här testar Peter lite mosskörning.
(http://i36.tinypic.com/no7kut.jpg)
[youtube]AqaqC6OCSJ8[/youtube]
En till liten film från min kamera
[youtube]oVfHZ3FiBfQ[/youtube]
Vi hinner med ännu ett stopp innan vi kommer fram.
(http://i35.tinypic.com/sd1ff9.jpg)
När vi kommit så här långt på denna dag så ska vi försöka hitta vårat boende för natt nr2 o sen måste vi hitta nån stans att äta lite mat.
(http://i33.tinypic.com/w2irzc.jpg)
Mitt över gatan från där vi bor fanns denna restaurang som hade både pizza o husets grillstek med pommes, ett par goda kalla öl till maten fick även ingå efter dagens långa körning. Det var vi alla värda :)
(http://i34.tinypic.com/6iwjro.jpg)
Efter maten så blev det en slapparkväll i relaxen som NylundsPensionat hade. Hela källaren var omgjord till en jättefin bastu/dusch/tvrums relax, verkligen skitfint ställe som vi bodde på. Det är en släkting till mig som äger detta pensionat.
(http://i35.tinypic.com/20zthz6.jpg)
Dag 3 ska alltså styras mot Sveg, vädret var inte lika bra som vi haft dagarna innan. Med 13gr kallt ute o regnet i luften var det bara att ladda för en lite kyligare färd öster ut i ca 4mil mot Sveg. Detta dygn var det nån kille som försvunnit i skogarna mellan Lillhärdal o Sveg, automatiskt satt man ju o tänkte på det under färden. I denna vildmark så trodde man ju att han fanns bakom varje stenrös, på samma ställe ungefär som jag satt o väntade på att en björn skulle komma fram. Det finns en hel del björn här i skogarna så visst var man lite på spänn allt.... Nu fick vi ju faktiskt se en björn på resan, bilden kommer om ett tag :)
Här kan ni se ÖBs regnställ för typ 50kr, inte riktigt värt pengarna så här i eftertanke..
(http://i38.tinypic.com/2me27aw.jpg)
På skogen nånstans så slog våran Aie Magmax275 om på 1000mil, detta måste ju arkiveras med en bild tyckte jag så, här är den..
(http://i33.tinypic.com/21d4bbd.jpg)
När vi kom till Sveg så behövdes lite proviant som bensin o en kopp kaffe, nu var inte vädret så superskönt att åka i men det gick bra ändå Jag behövde köpa ett par handskar att åka i så att inte regnet slog sönder mina händer när det stundtals gjorde riktigt ont när vi blåste fram i 80 blås på skogsvägarna.
(http://i34.tinypic.com/v5eu5s.jpg)
Just ja, glömde ju björnen vi såg
(http://i35.tinypic.com/oabw4l.jpg)
När alla tankat o fyllt upp så styrde vi in mot närmaste/bästa matställe, parkeringen på lång rad utanför restaurangen drog många glada blickar. Det rosa huset i bakgrunden lämnade jag av gruppen Smokie vid för några år sedan, dom uppträdde på ett 10års jubileum så det var jag som körde hit dom.
(http://i35.tinypic.com/i5ax54.jpg)
Efter maten begav vi oss ut i naturen igen, denna gång söder ut mot sista natten i Noppikoski.
(http://i34.tinypic.com/nxqkqr.jpg)
(http://i37.tinypic.com/zwdano.jpg)
Just ja, glömde...Skulle ju köpa ett par handskar på macken, det enda som fanns i min storlek var dessa grillvantar. 2st för 19kr, rena fyndet tycker jag, dom klarade nästan av att hållas torra. Här testas dom av tanten min (musse).
(http://i36.tinypic.com/1zv96ht.jpg)
Här behövde vi få upp lite värme så en engångsgrill tändes o regnkläderna från ÖB lagades :)
(http://i37.tinypic.com/6s446v.jpg)
När vi kom till vandrarhemmet i Noppikoski så packade vi in allt bagage o tog med oss lite dricka o korv till en liten stuga där man kunde grilla innomhus. Brasan värmde skönt efter denna dag
(http://i38.tinypic.com/s1rdxx.jpg)
(http://i36.tinypic.com/2q3u2ky.jpg)
Jocke dricker sin cola, i mängder. Jag ligger o vilar min rygg efter en tröttsam dag.
(http://i34.tinypic.com/2hocz61.jpg)
Sista frukosten tillsammans denna tur, sen ska det städas o plockas innan vi börjar åka mot Skattungbyn igen.
(http://i37.tinypic.com/24611zs.jpg)
Vi tankade upp alla hjulingar, även denna dag så fick vi regn på oss :(
(http://i37.tinypic.com/2ykdhsh.jpg)
Johan o Yvonne på bild
(http://i33.tinypic.com/14v3gq1.jpg)
Här har vi Musse på Magmaxen som passerat tusen felfria mil :)
(http://i34.tinypic.com/314vtow.jpg)
Väl framme i Skattungbyn satte vi nog ett nytt världsrekord med att fylla en lasbil med 7st hjulingar, nu vare riktigt blött o otrevligt ute.
(http://i38.tinypic.com/zj9ifp.jpg)
(http://i37.tinypic.com/k3afif.jpg)
På hemvägen satt vi i en varm o skön lastbil o som vanligt så flockades hönsen runt tuppen, det var tur att fläkten fungerade så bra. Rutorna blev lite lätt immiga av den mystiska hettan som dessa 3 höns gav mig i hytten. Jag mådde så bra o det var bara så synd att vädret inte var fint hela resan, för visst skulle det ha varit roligare med sommarvärmen vi hade när vi åkte upp.
(http://i35.tinypic.com/a1s2gh.jpg)
Ps. nu säger musse att imman berodde på att vi hade blöta kläder på oss Ds.
Min berättelse från en fantastiskt rolig resa med fantasktiskt trevliga vänner, filmer från resan finner ni på YouTube....
//Janne
-
fan va coolt sugbritt. nu blir man ju lite ispirerad att ta med sig polarna ut på en långtur.
-
Vad ska man säga? Vilken härlig berättelse och vilken mysig 4 åknings tripp ni fick ()p
-
Jäkla nice SugBritt! ()p ()p ()p ()p ()p
Nu längtar man ju ännu mer till värmen och finåkning!
-
Underbart! TACK för den berättelsen! ()p
-
Härligt! Det är alltid lika kula att läsa dina berättelser Janne.
-
Kan förövrigt säga att det kommer bli spacers för min del!
Manton Racing fixar 4st som byter bultmönster från 4x110 till 4x100 för dryga 2000kr.
Fortsättning följer!
-
Sjukt bra reseberättelse !!!
Tack !
-
Manton ville ha lite mått på hubbarna för att kunna göra spacers .. erna.
Nån som sitter på en måttsatt ritning över fram och bakhub, eller är det bara att mäta själv?
-
Vad tror dom 4/108 fälgar ala peugeot/citroen/ford/saab . De kanske går på med milt våld utan spacers.
-
Uppdaterar min tråd med en fråga om nån har erfarenhet av dessa däck eller liknande idé. Alltså att gå i storlekenför att få ner varvet vid 70km/h.
http://www.blocket.se/vastmanland/Dack_till_ATV_27X12_12_och_27X10_12_26324410.htm?ca=17&w=3 (http://www.blocket.se/vastmanland/Dack_till_ATV_27X12_12_och_27X10_12_26324410.htm?ca=17&w=3)
-
Fyfaaan låter underbart det där ju jag vill åxå.
-
Nu väcker jag en gammal tråd igen.
Avresedagen närmar sig, och från trådstart fram tills nu har jag forskat en hel del i ämnet kring långfärd och kommit fram till att det enda jag oroar mig för är däcken.
Grunden till denna oro är att jag har haft totalt 4 punkteringar hittils. Och det är väl "ok" på hemmaplan. Men på gotland vill jag inte bli ståendes med punka som inte punkaburk eller liknande kan fixa. De däckfirmorna där lär ju knappast kunna hjälpa mig utan att beställa saker = kan bli tight om tid eftersom även hemresan är bokad.
Så, då har vi en del alternativ:
1: bultmösnterändrande spacers
+ Hyffsat billigt då man kan köpa beggade bilhjul
+ Man har bilhjul sen, däck finns "alltid" hos däckgubbarna.
- Hitta nåt som passar beträffande ET
- Bilhjul är sjukt mycket tyngre mot ATV-däck. Kanske påverkar negativt på köregenskaper?
2: Bultmönsterändrande muttrar
+ Borde vara billigast
+ Slipper spacers och problemen med ET
- Finns inte.. Har googlat, ringt, tjatat och blivit galen, men det finns inte.
3: http://www.tommysmotor.se/produkt/14205-Sommarhjul-sats (http://www.tommysmotor.se/produkt/14205-Sommarhjul-sats)
+ Bolt on. Inga av problemen ovan.
+ 14" bildäck finns ju i den dimensionen.
- Dyrt
Det lutar ändå nu åt alt. 3.
För vi har mer och mer börjat åka väg dessutom, så då verkar det en bra idé att göra rätt direkt så att säga.
Vad tror ni?
Nån som har testat alt. 1 eller 2 och har nåt att tillföra?
Nån som vet nåt billigare alt. 3? Det bör nog vara 14" med däck som går att få tag på..
Vad tror dom 4/108 fälgar ala peugeot/citroen/ford/saab . De kanske går på med milt våld utan spacers.
Jorå, har provat att klämma på en SAAB-fälg direkt: http://dayviews.com/andersdahlin/490530502/ (http://dayviews.com/andersdahlin/490530502/)
Men det innebär att man böjer ATV'ns hjulbult att passa 4x108. Den är det M14 på SAAB och M10 på ATV. Konan passar sådär. Centrering lär vara omöjligt.
-
Jag har testat med peugeot fälgar och japp man böjer pinbultarna och det blir inte bra bästa alternativet tror jag är att man köper fälgar för ATV och 14tum då passar ju även vanliga bildäck om olyckan är framme :)