ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: mattiasolsson8 skrivet 23 januari 2011 kl. 08:22:49

Titel: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: mattiasolsson8 skrivet 23 januari 2011 kl. 08:22:49
Jag undrar bara om det går att motivera ett inköp av en utv för 200 000kr (tänker på rzr-s 2010).
Vafan det kan inte kosta tillverkaren mer än 20 000 att bygga skiten. det är juh en 4-hjuling med 2 stolar man får på köpet.
är sugen som fan på en utv men kan inte motivera mig själv att lägga sådanna pengar på en fyrhjuling som man kör med 2 ggr i månaden. man får juh en ny bil för dom pengarna. fattar bara inte varför det ska vara så jävla dyrt.
men det är väl som allt annat, det är 10 st mellanhänder som ska tjäna en massa pengar var innan den säljs i butik.
hade den legat ny i butik runt 100 000 lök hade juh alla haft en i garaget. måste juh vara bättre en att dom säljer 10 per år.

Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: gyttorps björnen skrivet 23 januari 2011 kl. 10:46:50
ja men räknar man roligt per krona så är det ju billigt med atv   ()p ()p :rtfm:
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 januari 2011 kl. 10:50:18
...fattar bara inte varför det ska vara så jävla dyrt...

Utbud - efterfrågan - marknaden styr.
Tillverkningskostnaden är sällan relevant.
 
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: KawaSuki skrivet 23 januari 2011 kl. 11:06:17
Tycker inte heller att de borde ligga så högt. ??? Jag skulle gärna köpa en Polaris Ranger 800 (UTV)  :djump: eller deras eldrivna modell, Ranger EV  :sunny: men med dagens priser och min ekonomi är det bara att glömma.  :( Jag vet att tillgång och efterfrågan styr, men skulle önska att tillverkaren växlade upp produktionen, sänkte priserna och i stället sålde fler maskiner. Borde generera ännu mer klirr i deras kassakista.  :) och fler nöjda kunder!
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 januari 2011 kl. 11:14:04
I USA ligger en Ranger EV på 11000, en RZR på 14000, och en RZR XP 900 på 16000...

Och dollarn ligger på 6,65

Så en ny EV kostar alltså 73000 i USA.
En ny RZR ligger på 93 och en RZR XP 900 hamnar på hisnande 106.

Så det är nog svårt för Potatis att sänka sina priser med hundra papp...
Edit: ...i USA. 
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: KawaSuki skrivet 23 januari 2011 kl. 14:14:26
Ok, låter som om de där "10 mellanhänderna" tar ut sin del på vägen......
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: mattiasolsson8 skrivet 23 januari 2011 kl. 15:46:44
då när general agenten i sverige tar hit den lär det vara med en diff på 60- 70 000kr för dom lär knappast ge butiks pris i usa. jag kan förstå att frakter äter lite men ska general agenten och butiken ha 30 var då? tycker dom kunde nöja sig med 10 - 15 k.
det skulle göra en jävla skillnad. och fler skulle köpa den. tyckerr bara att det börjar spåra ur när man ser en fyrhjuling för 199 000kr när man får en ny bil för dom pengarna och dom lär juh ha lite mer omkostnader än att bygga en hjuling.
höjer dom priser till dessa nivåer lär juh knappast efterfrågan bli större.
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 januari 2011 kl. 22:03:24
spåra ur är väl för fan bara förnamnet!!! det har både spårat ur och gått åt helvete redan!
jag tycker det är sjukt helt enkelt, och det är inte ÅF i sverige som gör dom stora kulorna, det är generalagenterna.
reservdelar ska vi fan inte snacka om alltså... när ÅF får ge mer i inköpspris än van man kan köpa delarna för på Ebay, ja då är inte valet svårt..
oljefilter, 500 spänn... VA!!!
som tur är har jag köpt en hjuling där mycket är universal, luftfilter har mann-nummer så det går att få tag på billigt, oljefilter har standardgängan M20x1.5 så jag hittade ett renaultfilter som var lika, bränslefilter är samma som volvo S70 diesel, prefekt för farsan jobbar på volvo/renault ÅF...
det är väl bara om framdiff, drivaxlar eller nåt annat jobbigt ger sig efter garantin gått ut, men då handlar jag delar i USA.

sen ska man inte tala om tillbehör... skulle jag utrusta hjulingen med allt som jag tycker kan vara bra att ha och köpa det via ÅF så skulle bara tillbehören kosta mer än hjulingen... när man köper en bil så kan man ju inte ens köpa så mycket tillbehör så den blir dubbelt så dyr....
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 januari 2011 kl. 22:16:53
Ni verkar dock glömma en stor "aktör på marknaden"...

Svenska staten.

På US-priserna tillkommer ju frakten som sagt och sen läggs tull och moms på hela beloppen, alltså på maskinpris och frakt och även om de förvisso knappast betalar kundpriset i USA så springer det genast iväg en del...

Men visst skor sig generalagenterna, fast detta land har ju en rätt liten marknad så för att driva personal- och reklamkostnader krävs nog ett visst påslag...
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: mattiasolsson8 skrivet 23 januari 2011 kl. 22:32:32
Är det inte så att generalagenten tar hem en jävla massa hjulingar i ett svep så frakten inte blir så dyr.
och att marknaden inte är så stor tror jag endast handlar om att en svensson inte kan lägga sånna fantasi summor på en hobby. det är juh samma för biltillverkarna du kan juh köpa en liten nissan micra flong ny för 90 pap det är lika mycket frakt tull och skit på den, den får man i vilket fall med baksäte sterio och ac.  :knupple:

sänk priserna på hjulingarna så kommer som sagt marknaden bli större.
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: Oskar P skrivet 23 januari 2011 kl. 22:42:38
går att fylla en container med 40 hjulingar har jag hört, och tar man in en bil i container kostar det ca 1000dollar per bil, går väl att klämma in 3st i containern..
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: Hydro skrivet 23 januari 2011 kl. 23:00:21
Skall man få in tre i en container så får det vara små bilar.
Och klart inte frakten kostar SÅ mycket... men den kostar.
Liksom hanteringen från Göteborg osv...
Sen får man kanske kolla lite på volymer också... hur många Nissan Micra tillverkas i sekunden...?
Klart man kan hålla lägre pris med sådana volymer.

Men självklart håller jag med i grundfrågan, man får knappt något för pengarna, men eftersom de ändå säljer så ser de självklart ingen anledning att dumpa priserna.

Om vi säger att de tjänar 50 papp per UTV nu... av 200.
Och att de säljer 50 på ett år.
50 000 x 50 = 2,5 mille.
Om de då dumpade priset till 160, så var avansen en tia per hjuling... då skulle det krävas 250 maskiner sålda istället, en 500%-ig ökning för samma "vinst".
Det kräver en helt annan organisation dessutom, osv osv osv...

Nä, de har nog koll på vad de gör och håller säkerligen det mest optimerade priset i förhållande till vinsten...

Det är få företag här i världen som sysslar med välgörenhet... de flesta vill optimera sin VINST.
..inte sälja massa hjulingar som ändå bara går sönder och kräver garantijobb mm, mm, mm...
 
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: tompeng2 skrivet 23 januari 2011 kl. 23:32:12
Hydro du verkar i allafall ha lite koll på läget, ni övriga vet inget vad ni snackar om.
Svensk importör/generalagent tar inte sina maskiner från USA.
USA marknaden är gigantisk i jämförelse med lilla Sverige. Svensk importör får kanske ta sina maskiner via fabrikens försäljnings nät centralt i EU. Eller kanske en svensk importör köper direkt från tillverkar land. 
Det är troligen en viss skillnad på inköps priset hur många maskiner man beställer.
En USA importör kanske beställer 10 eller 50 gånger fler maskiner än vad en svensk importör gör.  Vem tror ni får bästa priset?
USA moms är dessutom lägre än svensk moms. Tanken med EU är ju en fri marknad utan tullar. En marknad minst lika stor som USA.
Hur funkar det? När köpte Ni en ATV/UTV sist från Belgien , Tyskland eller Grekland?  ;) 
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 23 januari 2011 kl. 23:56:16
Just av den anledningen du skriver så tillverkas många maskiner i USA och importeras då där ifrån! :P
Titel: SV: Vart är fyrhjulings branchen på väg igentligen?
Skrivet av: mattiasolsson8 skrivet 24 januari 2011 kl. 06:01:17
Hydro du verkar i allafall ha lite koll på läget, ni övriga vet inget vad ni snackar om.
)  
Det kanske är därför man ställer en fråga man vill ha svar på?.