ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: MRGREN skrivet 22 januari 2011 kl. 16:33:34
-
säkert en ut tjatad fråga men hur fort går era x7or med strypningen borta ? :sunny:
-
jaha ingen vågar börja !!! min går knappt 90 men jag kör in den så det var bara en kortare sträcka ,men jag tycker det verkar slött :-\
-
Det är ju en skogsmaskin. vill du köra fort får du köpa en quad o dom går inte mycket fortare heller.. en raptor 700 går väll 140-150 i medvind.
-
japp min gamla dinli 450 gjorde 150...på mätaren iaf :nono: 90 i skogen det är fort det jädrar anåda ()p
-
Min X5 gör 90 Enligt mätare och GPS. Så liite fortare än så borde väl en x7a gå?
-
En Raptor 700 i original sänker motorn vid typ 125... så 130 med en sådan är mer eller mindre omöjligt.
I original, som sagt.
En Dinli 450 ligger i dess närhet...
Mätarfart är oftast ointressant.
-
Ang CF moto prestanda,
Tophastighet ca 95blås , ifall man vill åka tyst och bekvämt
såklallat marshfart så blir det inte åka över 75 blås eller ?
Vet ni nån arbets/nöjes atv som man kan ligga 90-100 marshfart utan att det vrålar i topfart? dvs topfart kanske den bör göra 120blås
-
Can Am 800 klarar 120 utan större problem och att marscha i 90 går finfint.
-
jag förstog det....men jag hade ju inte dom extra tusenlapparna får väl nöta nåt år på den här o byta igen . en del är ju inne på sina fjärde , femte hojar :o
-
Det 'är lite sorgligt att man inte kan köra nånsin på motorväg vid behov.
Men det kan man med Can-am , blir kolla efter beggad sådan i vår.
CF MOTO 'är bara glömma för min del.
-
nja en quad går inte så fort min dinli 450 topar 110 cr och en raptor 700 topar cr 125
-
Min potatis 800 2010 med kenda bearclaw + kedjor,div annan utrustning = ca 430 kg , jag 100 = 530 =60 km/tim på is med 3 cm snö.Det är inte milesmätaren jag tittar på.visst visar väl mätaren lite för lite med 27 hjulen + kedjor , men några hundra blås som någon skrev det tvivlar jag på.Maskinen är en terrängare och går som den ska. :headbang: :djump:
-
Går det inte på något sätt att ändra utväxling i CVT-lådan? så behöver man inte köra på fullvarv i 90 knyck..
-
du får nog bytta ret mycke tror jag jag e inte så inte på 4#4 kör quad sj men fråga non värksta
-
nja en quad går inte så fort min dinli 450 topar 110 cr och en raptor 700 topar cr 125
nej inte med orginaldrevning o sen måste man ju fippla med munstycken filter o ett fett sliponsystem sen blire farrt igrejerna
-
Går det inte på något sätt att ändra utväxling i CVT-lådan? så behöver man inte köra på fullvarv i 90 knyck..
om man byter till tyngre vikter i primärvariatorn så kommer utväxlingen vara högre vid en given hastighet. den kommer alltså växla upp till sin maximala utväxling snabbare, samtidigt känns den segare i accleration
kan tänka mig att det gör skillnad på varvtalet när man ligger i 50-60, men om en CF gör 90km/h så har nog variatorn växlat ut till max vid ca 65-70, allt därutöver är bara en ökning av motorvarvtalet.
så att greja med variatorn ändrar inte varvet vid toppfart, det enklaste sättet att göra de är större däck.
-
ja det är märkligt hur "långsam" en x7 är mot tex x5 man tycker ju en större motor borde få de å gå fortare
lider lite av samma "fel" själv och det känns lite som utväxlingen tar "slut" lite för tidigt
fast då med Goes motsvarighet
-
X7 e ju samma maskin som X5 fast större cylinder o insprutning, utväxlingingen e ju desamma,enda skillnaden är bättre vrid o ax.
Har själv en Cectek gladiator som marscher 70 och toppar 105.
-
4hjulsdriften i, på fin vinterväg,planmark, två vuxna, hårdare fjäder från trech+2 schimsbrickor så gjorde den 82 km/h enligt mätaren.
Inte en aning om det är en glädjemätare eller ej. Få se vad den gör på ren barmark 1 pers och 2wd fram på vårkanten.
Det är inte jätteimponerande toppfart med fjädern bytt...
-
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
-
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
Man kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut.
-
90 på en arbetshjuling är ju rena missilen :djump: :djump:. Livsfarligt med dom sketna bromsar som en sådan hjuling har :nono: :nono: :nono: :-\ :-\
-
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
Man kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut.
det kan man faktiskt, ponera rent teoretiskt att motorn varvar ut innan variatorn har växlat ut fullt, ja då gör ju tyngre vikter att variatorn får en högre utväxling vid samma varvtal, och finns det då effekt nog i motorn för att orka höja hastigheten med bibehållet varvtal, ja då kommer hastigheten att öka. men jag tror nog inte det finns någon hjuling som är byggd så att motorn varvar ut före variatorn växlar ut.. men EU mopeder är ofta strypta på det viset och där kan man byta vikter för att öka toppfarten.
-
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
Man kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut.
det kan man faktiskt, ponera rent teoretiskt att motorn varvar ut innan variatorn har växlat ut fullt, ja då gör ju tyngre vikter att variatorn får en högre utväxling vid samma varvtal, och finns det då effekt nog i motorn för att orka höja hastigheten med bibehållet varvtal, ja då kommer hastigheten att öka. men jag tror nog inte det finns någon hjuling som är byggd så att motorn varvar ut före variatorn växlar ut.. men EU mopeder är ofta strypta på det viset och där kan man byta vikter för att öka toppfarten.
Du har själv skrivit = att greja med variatorn ändrar inte varvet vid toppfart
Det är det jag menar maxvarv och variatorn fullt utväxlad det kan man inte ändra på med hjälp av olika fjädrar och vikter.
Det enda du kan ändra är det som händer i mellan.
Jag har variatorkit i min med andra fjädrar och vikter och toppfarten ändrades inte men det som händer i mellan blev anorlunda.
-
Kraftigare fjäder gör ju att den växlar senare å varvar mer så i jakten på toppfart måste man gå på med tyngre vikter misstänker jag
Man kan inte ändra vikter för att få den att gå fortare bara ändra hur den ska växla ut.
det kan man faktiskt, ponera rent teoretiskt att motorn varvar ut innan variatorn har växlat ut fullt, ja då gör ju tyngre vikter att variatorn får en högre utväxling vid samma varvtal, och finns det då effekt nog i motorn för att orka höja hastigheten med bibehållet varvtal, ja då kommer hastigheten att öka. men jag tror nog inte det finns någon hjuling som är byggd så att motorn varvar ut före variatorn växlar ut.. men EU mopeder är ofta strypta på det viset och där kan man byta vikter för att öka toppfarten.
Du har själv skrivit = att greja med variatorn ändrar inte varvet vid toppfart
Det är det jag menar maxvarv och variatorn fullt utväxlad det kan man inte ändra på med hjälp av olika fjädrar och vikter.
Det enda du kan ändra är det som händer i mellan.
Jag har variatorkit i min med andra fjädrar och vikter och toppfarten ändrades inte men det som händer i mellan blev anorlunda.
ja, maxvarv och fullt utväxlat i variatorn är ju en sak.. då kan inte farten ändras annat än med större hjul/högre motorvarv.
men om motorn når varvstopp innan variatorn växlat ut (jag tror inte nån ATV gör det) så hjälper det med tyngre vikter.
-
??? har nu beställt lite andra vikter och ska testa ut om jag kan få en bättre gång återkommer med resutat håll ut bröder och systrar :djump:
-
säkert en ut tjatad fråga men hur fort går era x7or med strypningen borta ? :sunny:
Min SMC J-Max700 gör på mätaren ca 110km/h på plan mark. Gasar ej fullt utför =)