ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: pedros skrivet 25 maj 2006 kl. 14:55:25
-
hallo.. åkte å hämta min dinli i dag. riktigt rolig maskin :). går rätt bra även fast jag bara fått bort trottelstrypningen en så länge.
sen till mina småfel. redan hos handlarn såg jag att mätarn visa mph (lite coolt iof ) stör inte så jätte mycket men det gör väll att trippen är i miles mee.. mindre kul.
handlarn sa att man troligtvis kunde ändra det men jag hittar ingentin i manualen.
sedan det andra. har inget riktigt lås en så jag tänkte använda styrlåset.. så har man gö lite säkerhet i varje fall. så jag låste med däcken så lång åt vänster som möjligt å testa å vrida om styret. använde vanlig svängkraft typ så sa det knack.. låste upp å när jag skulle ta ur nyckeln så följde kolven mee. med den lilla brickan längs ut på kolven helt sprucken..
e det nån mer detta hänt för.
-
Du har missförstått det där med styrlås.
Låset är till för att du Inte ska svänga på styret. :D
-
ha ha ha jaa.. det trodde jag mee :).. men det gick tyvärr alldeles utmärkt :(
-
lite småstrul?? kolla allt...backspeglarna kan du byta direkt om du ska åka utanför asfalten..drev o b..skiveskyddet o ....o kolla så att allt är fastskruvat även om åf gjort detta....kör försiktigt :lol: :lol: :lol:
-
Håller med dig men frågar du säljaren och hävdar att något är fel så får du nog kommentaren att det är en "odokumenterad feature", och att det går inte att svänga på styret när man har låst styrlåset. För då går det sönder.
Däremot tycker jag att du snabbt som attans ska begära att de sätter dit ett nytt, kraftigt. Eller skickar med ett Abus klass III lås :)
-
han sa att han skulle beställa ett nytt lås åt mej.. sedan ska jag se om jag kan hitta något annat smidig lås jag kan använda.. var låser ni era grejjer.. bromskivan verkar lurigt.. speciellt om man e så virrig som mej..
detta med hasteghets mätarn då.. nån som fått en med mph istället för km/t.
-
Gnäll som fan hos din ÅF, tills han bjuder på ett riktigt hänglås&kätting (klass3) , sen kolla ALLA bultar ! Hastighetsmätaren ska kunna ställas om , säg åt din ÅF att göra detta.Klarar han inte det så är han inte mycket att ha...
-
Det där med styrlåset hände mig med - första gången jag skulle använda det så följde låset med nyckeln ut. Tror att Tintin här forumet råkade ut för samma sak...
Backspeglarna finns det lite tips på åtgärder om du letar i en annan tråd.
-
hur kan man ta allt skit som det är med hojarna...kostar närmare 70 tusen o det vimlar av skitfel 8O fan importören får fan gräva efter sina dollars nån annanstans det är rena bedrägeriet :evil: om alla skulle vara tjuriga kunder o stå för sin rätt o garantier o inte fixa allt själva skulle åf skruva dygnet runt o vi inte ha nånting o åka på :roll: o prova o besikta en dinli efter 2 veckor när hela framvagnen glappar...skulle aldrig gå igenom... :evil: :evil: :evil:
-
Fan, man kan undra om hojarna verkligen kan hålla fram till första besiktning, den är ju trots allt 4 år bort 8O , man får väl frakta dit hojen i en kartong 8O 8O :roll:
-
för att ställa om håller du in tripp och service samtidigt !
-
första besiktningen??? då är den nog renoverad flera gånger :lol: men den skulle inte gå igenom en besiktning efter 100 mil... :roll: ..det är så 8O
-
Det börjar nog gå för fort för DINLI fabriken och sprutar ut maskiner utan att kolla kvaliteten på dom...
Som det är nu verkar ju 1:a versionerna vara dom bästa nu... dom får nog skärpa sig lite om dom vill sälja så många fler.
Tur att man har den första :D
Men ni får ligga på på åf så att dom ligger på importören av dom.
-
Som Micke_P sa så hände det där med styrlåset mig med. ÅF har beställt nytt nu. Några andra grejer jag råkat ut för som du kanske bör kolla (en del är säkert redan nämnt ovan)
1. Skräp i tanken. Gjorde att min flödade efter ca 15 mil och gick därför inte att starta. Fick lov att skruva isär förgasaren och blåsa rent. Tipset är att göra rent tanken innan så kanske du slipper ta isär förgasaren, för skruvarsna som håller koppen sitter som f-n. Måste du ändå skruva isär så använd en slagmejsel, annars får du runda skruvskallar direkt.
2. Det saknades en bult i fästet till fotbromsen på min (ska vara två stycken).
3. Backspeglarna gick inte att dra fast tillräckligt. Som någon sa ovan så är det inte lönt att mecka med dom, utan byt till 05ans speglar istället. Såna har jag nu, och dom sitter som berget! (Du får dock montera nya blinkers samtidigt då, men det borde din ÅF kunna göra åt dig som en garantigrej. Uppenbarligen skickar dom inte ens ut dom nya speglarna längre för byte).
4. Kabeln till minuspolen på batteriet gick av. Uppenbarligen på grund av att gummistroppen som ska hålla batt
eriet saknades.
5. Blinkers bak vibrerade sönder och bägge tar in vatten och lera. Det ska sitta en gummipackning mellan själva blinkersfästet och ramen om blinkersen ska ha någon chans att överleva överhuvudtaget. Läckaget kan man förmodligen fixa med tejp, men mina tar in lera trots att jag tejpat skarven med eltejp :roll:
6. Soppakranen. Se till att få den bytt/kollad direkt för är den som min så kommer den att lossna. Jag fick tidigt tipset att täta med gängtejp, och när min lossade i översta gängan efter 100 mil så gjorde jag det. Den gängan blev tät, men efter ytterligare 70 mil så började gängan under att läcka. Tätade även den med gängtejp, men efter ca 5 mil så lossade hela kranen. Det verkar som att det är fel dimension från början. Lämnade in hojjen och fick en ny kran monterad. Hämtade ut den igår och idag när jag kom ner i garaget så hade det runnit ut ett par liter på golvet. Nu är det den tredje gängan som är otät!!! (den som håller koppen underst på kranen). Stängde av kranen och skruvade loss koppen. Ut följde en packning som verkar vara av fel dimension, för den är helt omöjlig att få dit igen. Nu ska jag strax ner i garaget och försöka dra fast skiten med locktite så det håller över helgen i alla fall.
7. Värmeskyddets bakre fäste sprack. Det sägs att man ska se till att efterdra dom muttrarna, annars kan skyddet röra på sig och smälta, men när jag skulle efterdra visade det sig att muttern satt som beget, men själva fästet hade spruckit så det satt löst i alla fall. Det har inte smält, men jag ska få nytt i alla fall.
8. Passa dig för att köra över brädor med spikar, för då får man punka :D (gjorde det redan efter 10 mil).
Förutom ovanstående så är allt frid och fröjd, och får jag bara ordning på den förbannade kranen så ska det snart ut och åkas lite! Lycka till!
-
dinli gör mej trött :roll: :roll: :roll: vilket skit :? en långhelg utan hoj :cry: aldrig mer en dinli :evil: tur att man redan är dum annars skulle man bli :wink:
-
Det börjar nog gå för fort för DINLI fabriken och sprutar ut maskiner utan att kolla kvaliteten på dom...
Som det är nu verkar ju 1:a versionerna vara dom bästa nu... dom får nog skärpa sig lite om dom vill sälja så många fler.
Tur att man har den första :D
Men ni får ligga på på åf så att dom ligger på importören av dom.
Håller med. Känns som om den första serien var bättre för jag hade inte några problem med min.
-
problemet är att ingen orkar tjafsa o fixar grejorna själv :roll: alltså det är ett problem om man godtar skitsaker o fixar själv eftersom det verkar vara vanligt...jag själv har fixat massa grejor o bara haft den några veckor...o nu pajade motorn...där gick gränsen :evil: :evil:
-
Håller med om att man egentligen inte borde hålla på och meka själv, men som sagt, man vill ju köra också...
Sen är det väl som många sagt tidigare, man får vad man betalar för. Jag har haft min Polaris lite längre än Dinlin och faktiskt kört några mil mer än med Dinlin, och förutom att generatorn var paj när jag fick den så har det inte varit några problem överhuvudtaget. Den bara puttrar och går.
Vad gäller soppakranen så är det nu fixat. Det var fel storlek på packningen, men jag fick tag på rätt på OK. (Stor eloge till den söta tjejen på OK Brommaplan som faktiskt VISSTE vad en packning är för något!) Det jag tycker är otroligt är hur man kan leverera grejer med felaktigt innehåll. Den idioten som skruvade ihop den där soppakranen på fabriken måste ha märkt lika väl som jag gjorde att packningen inte passade? Han eller hon måste ha stoppat in den dubbelvikt i kranen för att den överhuvudtaget skulle finnas med när koppen skruvades till. Dom kanske skulle se över lönerna för arbetarna där i Italien, för när dom gör så måste det bero på att dom hatar sin arbetsgivare. Och höja lönerna lär dom nog ha råd med när dom tar så bra betalt för grejerna dom spottar ut... Hoppas nu att detta är det sista jag någonsin gör åt den där kranen, förutom att slå om till reserv någon gång ibland, för jag börjar bli lite less på att allt ska lukta soppa hela tiden...
-
italien?? :lol: taiwan!! :lol: dinlin tillverkas i taiwan :wink:
-
Same, same, but different... :lol:
-
Ang problemen med tex backspeglar & soppakran så är importören väl medveten om detta och vidarebefodrar det till Dinlifabriken vid sina jämna besök.! Vi byter till "vanliga" backspeglar, monterar nya blinkers samt monterar soppakranen med gängtape nu när vi vet om problemen.
Uppkommer fler "standardfel" så meddelar vi såklart detta till leverantören. Vi vill ju såklart att maskinerna ska funka och att du som kund är nöjd.
En liten detalj i helheten kan vara att de flesta DMX450 troligtvis är ostrypta och körs hårt i grusgropar mm. Det borde dom såklart tåla, men teoretiskt gäller inga garantier längre under dessa förutsättningar, inget vi gnäller om så länge importören ställer upp dock! :wink:
Hoppa nu inte på mig bara för att jag skrev detta, alla "vet" ju att det är så det är "egentligen", eller hur? :roll:
-
jo vi vet...och skulle folk tänka efter skulle ingen köpa en dinli :wink: för läser man garantin så gäller den bara om man inte har trimmat osv...och köra omkring med 20 hk ...då kan man åka smc eller liknande...och dinli har mycket kassa detaljer som inte håller om man kör ostrypt också....det här kan man skriva en bok om :roll: :roll: ja alla vet...men :roll:
-
En liten detalj i helheten kan vara att de flesta DMX450 troligtvis är ostrypta och körs hårt i grusgropar mm.Min fråga vad gör man med en quad om man inte kör i grusgropar mm?
-
Åker nyasfalterat lr betong :lol:
-
läser man garantin så gäller den bara om man inte har trimmat osv...
Tror nog att det gäller dom flesta. Kollar man på åf:arnas hemsida brukar det finnas med en liten text om det.
-
liten text....min tappade kompet häromdagen o jag kör lugnt...jämfört med vissa som är med o kör..o det var liksom droppen...motorn ska va bra....men vi får se vad felet är i veckan :roll: :roll: servicar o allt är ok...kört ca 120 mil..o motorn rasar...bara vänta o se vad som hänt :roll:
-
Min fråga vad gör man med en quad om man inte kör i grusgropar mm?
I registreringen så är det MC med 4 hjul. Max 20 hk. Dvs den ska köras på väg... Å då gäller alla garantier. :lol:
En Quad är en ren cross, oreggad för bana fast med 4 hjul å massa hk 8) ...
Men som sagt, vi moralpredikar inte om detta, jag bara retas lite.. :D
-
hur många dinli har du sålt som du inte har hjälpt till o strypa av..oj ingen :lol: ingen skulle köpa en dinli om det bara gick o få ut 20 hk.... :roll:
-
Ja det är inget bra betyg för Dinli och det e synd för den går fint när den går :lol:
-
dom går bra ostrypta som dom är gjorda för maskinellt. :wink:
-
Faktiskt inte sant :roll: . Har levererat ett gäng strypta. 8O Visst, även några ostrypta men på ägarens begäran samt upplyst om det "olagliga" & om garantierna strypt/ostrypt.
-
dom är svåra att strypa av.. :lol: man behöver inte vara nån supermeck precis 8O men min har vart ostrypt hela tiden 8O
-
Från Denadaoffroads (http://www.denadaoffroad.se/kopvillkor/) hemsida
GARANTIN GÄLLER BARA PÅ VÄGREGISTRERADE FORDON, ALLTSÅ INTE LEK, TÄVLING, CROSS ELLER TRIMMADE FORDON.
Från Fourbyfours (http://www.fourbyfour.se/information.html) hemsida
Garantin upphör att gälla om produkten modifieras eller på annat sätt missköts.
Finns säkert en klausul på dom flestas sidor men jag orkar inte leta mer nu :)
-
:D alla vet..men samtidigt så lever man på hoppet :lol: händer inte mig :lol: och det går nog bra :lol: osv...men :roll: :roll: :roll: du kommer att köra din 700 kubikare i 20 hästars utförande :lol: grattis du blir ensam om det i världen :lol:
-
Trimma är om man tillför eller tar bort matrial :!:
Man timmar inte om man justerar skruven på tumgasen för det får man göra för gasvire sträcker sig med tiden :idea:
Och om man inte fick justera där skulle det inte sitta en vanlig skruv ELLER :?:
-
håller med föregående talare :lol: en bedömnings fråga..inte är det trimma :wink:
-
Trimmning är ju om man höjer effekten från originaleffekt, ta bort strypningar är ju bara att återställa maskinen i originalskick. 20hk gränsen är ju en regel för att den skall gå att få reggad som motorcykel. Som sagt detta är en tolkningsfråga t.ex. mopeder, där är alla strypta, hur gör branchen där när kunder kommer och åberopar garanti?
-
skit samma, alla får informationen om att garantin sätts ur spel om man ändrar effekten på hojjen.
Det som jag förvånas över är faktiskt hur mycket gnäll det är på dinlisarna nu, jag hade blivit rosenrasande om jag haft dessa problem.
Kör SMC, längtar efter fler hk, men dinli känns inte som ett alternativ längre, skulle mkt hellre lägga lite mer och få ltz´n. skiljer ju bara 10%
-
skit samma, alla får informationen om att garantin sätts ur spel om man ändrar effekten på hojjen.
Var har du läst det :?:
Nej det är ju det som inte stämmer,jag förstår att det inte betyder mycket för dig men tänk på klotsvenne som tappade kompet :x och får kanske prysa xxxxx kr som han inte skall enligt konsumentköplagen oavset om han har rört skruven eller inte.
"Min tolkning av lagen"
-
Och för er som tröttnat på strulande Dinli's så har jag ett stycke kvalite'ts hoj till salu *blink blink*
Skämt åt sido, men jag håller med om att det verkar som om -06'orna verkar vara av väldigt skiftande kvalitet, till och med mer skiftande än de tidigare -05'orna. För sjuttio sjörövare så ska hoj-f*n hålla ihop åtminstonde.
-
hallo.. åkte å hämta min dinli i dag. riktigt rolig maskin :). går rätt bra även fast jag bara fått bort trottelstrypningen en så länge.
sen till mina småfel. redan hos handlarn såg jag att mätarn visa mph (lite coolt iof ) stör inte så jätte mycket men det gör väll att trippen är i miles mee.. mindre kul.
handlarn sa att man troligtvis kunde ändra det men jag hittar ingentin i manualen.
sedan det andra. har inget riktigt lås en så jag tänkte använda styrlåset.. så har man gö lite säkerhet i varje fall. så jag låste med däcken så lång åt vänster som möjligt å testa å vrida om styret. använde vanlig svängkraft typ så sa det knack.. låste upp å när jag skulle ta ur nyckeln så följde kolven mee. med den lilla brickan längs ut på kolven helt sprucken..
e det nån mer detta hänt för.
Hej,
Mätaren är enkel att justera själv till km/h! Har för mig att du trycker in båda knapparna en stund och då skall du få möjlghet att välja mellan mp/h eller km/h. Som sagt har för mig att det var så man gjorde! Om det inte funkar får du prova att trycka in en knapp åtgången tills valet kommer upp. Lycka till!
-
Jag har en Dinli 270. Den har jag absolut inga problem med alls. Förutom de uppdateringar jag fått gratis(Å de visste jag ju om) så har det inte varit något problem. Backspeglarna sitter bra, Blinkers- inga problem, Inget glappar i framvagnen eller någon annanstans. De andra här som jag vet har en 270 har inte heller några problem med sina 270 vad jag vet. (peppar peppar)
Konstigt att det är så mycket trams med 450 -06!
-
antar att det är så många fler som väljer att köpa en 450 istället för en 270 och då hinner inte fabriken med att bygga hojarna medan det säkert står några 270 o samlar damm i fabriken.
-
skit samma, alla får informationen om att garantin sätts ur spel om man ändrar effekten på hojjen.
Var har du läst det :?:
Nej det är ju det som inte stämmer,jag förstår att det inte betyder mycket för dig men tänk på klotsvenne som tappade kompet :x och får kanske prysa xxxxx kr som han inte skall enligt konsumentköplagen oavset om han har rört skruven eller inte.
"Min tolkning av lagen"
Samtliga åf som jag kollat på har iaf de reglerna, men sen är det förståss för att skydda sig själva gentemot om tillveraren inte står för fiolerna. Troligen låter de flesta åf det gå, eftersom man vill behålla kunden och sitt rykte, dessutom så är det nog så att tillverkarna kanske inte alltid får reda på att den var "skruvad".
Det är ganska självklart att åf inte vill stå för garanti om kunden skruvat själv. ÅF har ju ingen kontroll över vad kunden gjort.
Är den däremot "öppnad" av åf före leverans så kan man ju tänka sig att de är villigare att låta garantin gälla.
Så här är det på alla produkter, ändrar man förutsättningarna så gäller inte garantin. ex.vis om du köper en tv, och sen kommer du på att du kan byta ut ett motstånd på ett kretskort, eftersom det ger lite lägre förbrukning vid standby. tror du din garanti gäller då?
-
antar att det är så många fler som väljer att köpa en 450 istället för en 270 och då hinner inte fabriken med att bygga hojarna medan det säkert står några 270 o samlar damm i fabriken.
Man köper inte en 450 istället för en 270. Dinli 450 köper man istället för tex Raptor 350, eftersom den är så pass billig. En Dinli 270 köper man istället för tex smc 250. Dinli 270 och 450 är förvisso samma märke men de är ju inte samma motor TOKFIA!
Det jag menar med märkligt är tex, Varför de inte tar efter sånt som fungerar på 270. Backspeglar, blinkers, soppakran, Batteriplacering mm, mm. Någon pratade om fel dimmensioner på någon tätningsring till soppakran eller vad det var. Hur sakta du än bygger ihop den dinlin så blir ju inte soppakranen tillförlitligare iallafall.
Å det står inga 270 maskiner och samlar damm. De gör så många som det går åt. Att det går färre 270 än 450 beror inte på att 270 är en dålig maskin. Det är helt enkelt så att segmentet kring 450cc kontra priset på Dinli 450 är enormt.
-
:wink: skruvade 450..frågan om dom inte ska hålla ändå...motorn har väl samma garanti i andra länder och får gå fullt :roll: typ andra regler...motorn har ett övervarvningsskydd så att man inte ska varva sönder den...för att den ska hålla...och resten av delarna på hojen?? det är en gåta hur man kan spara några kronor här o där...oseriöst..går inte jämföra med den vanliga mc branchen.... :wink: den ser ut som en crossquad men hållerknappt o köra asfalt med :roll:
-
Kan meddela att även dyrare maskiner kan gå sönder... Även om dom kommer från Japan eller USA.
-
fullt medveten om att allt kan gå sönder :lol: även japsare osv.... :wink: allt kan gå sönder 8O
-
:wink: skruvade 450..frågan om dom inte ska hålla ändå...motorn har väl samma garanti i andra länder och får gå fullt :roll: typ andra regler...motorn har ett övervarvningsskydd så att man inte ska varva sönder den...för att den ska hålla...och resten av delarna på hojen?? det är en gåta hur man kan spara några kronor här o där...oseriöst..går inte jämföra med den vanliga mc branchen.... :wink: den ser ut som en crossquad men hållerknappt o köra asfalt med :roll:
Ja, jag förstår att man tänker så, därför jag la till att garantierna antagligen är generösare om ÅF tagit bort strypningarna, än om ngn hemmapulare gjort jobbet.
Tillverkare/åf vet ju inte vad som är gjort på hojjen när den är fingrad med, alltså, den är inte som den var när den lämnade åf. De kan ju aldrig vara säkra på att inget annat är gjort när ägaren skruvat själv.
Men visst borde den även tåla originaleffekten.
-
ha ha jag börjar nästan gråta när jag ser den här tråden.. var tvungen att gå ut å köra en liten sväng för att bli glad igen (leende upp till örona)
men motorn verkar hålla ihop varje fall vaa.. 500 mil utan att byta kolv.. e inte det ganska bra.
sedan det här med stackars klotis då.. jaja en gång är ingen gång.. synde om dej bara :(
tack för alla svaren med hastighets mätar försten.. står på km/h nu.
-
500mil är ingenting, framförallt inte för en 4taktsmotor. Om dom bara skulle hålla 500 utan kolvbyte tror jag att jag skulle bli rosenrasande.
Se bara på personbilar, förvisso "plågas" dom inte fullt så mycket men dom går ju bra ofta både 30 000 och ev 40 000mil också utan större underhåll än god service.
-
500 mil :roll: ja det är bra men ...längre ska dom hålla :lol: jag har 5 mil tur o retur till jobbet....och vi brukar tuffa typ 30 mil en lördag tex när vi år ute o åker... :roll: :roll: jag förväntar mig av en hoj att den ska hålla många mil...om det är hundratals eller tusentals beror på hur man kör...men en fyrtakt som sälj reggad till allmänheten ska hålla länge :lol: jag hann köra typ 150 mil på några veckor...sen var det roliga slut :roll: men jag har ovanlig otur... motorerna ska va bra :lol: är det en fujimotor o ingen sämre fujikopia så är det bra motorer :roll: men vem vet om det är så?? :roll:
-
SkåneQuad har en åkare på en Raptor 350 som åkt över 4000 mil med sin, utan att göra annat än att serva den..
-
Speglarna med blinker i är kass och kommer att ersättas med "vanliga".
Hårddrar man garantin så gäller den inte alls om man kör maskinen ostrypt. Dock går en del på goodwill.
-
Akta dig om låskolven kommit ut styrlåset går i under färd
-
[quote="TeknikOchFritid"
Hårddrar man garantin så gäller den inte alls om man kör maskinen ostrypt.
VAR HAR DU LÄST DET ?
HAR DINA KUNDER FÅTT ETT PAPPER PÅ DET ?
-
VAR HAR DU LÄST DET ?
HAR DINA KUNDER FÅTT ETT PAPPER PÅ DET ?
Klockrent hehe
tips till alla som kör Ostrypt och har en elak jävel till ÅF med en paragraf om kör ostryp då gäller inte......... papper, hur svårt är det igentligen att sätta tillbaka allt till orginal innan man reklamerar ??
:wink: