ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: quadonova skrivet 19 januari 2011 kl. 22:34:00
-
Ska endast vara till för nöjesåkning, Renegade känns som den mer busiga maskinen.
Vad säger ni som redan valt? Vilka fördelar/nackdelar har outlandern gentemot en Renegade? :hmmm:
-
Ska du bara åka själv (alltså utan passagerare) och inte är behov av packrack så köp renen :) Men jag skulle helt klart valt Outlandern före renen för jag tycker det är väldigt praktiskt med packrack när man ska på långtur och vill ha lite packning med sig :) Ibland vill man också kunna ställa sig fram på packracket när man kör i lerhål mm för att få fram tyngden.
Och sen är ju Outlander X xc snyggare än Renegade X xc också om det ör dessa maskiner det står mellan :blob1:
-
Det blir en maskin med ett par år på nacken
-
Det finns rack att köpa till en Renegade både fram å bak ()p
-
Hade valt Outlandern av samma anledning som Thyrén. Det är värt hur mycket som helst att kunna packa lite saker när man ska köra, även om det bara är en kort tur.
-
kulfaktorn är högre på renen, o det ryms mycket packning i originalväskan bakpå. o de finns rygga oxå.
-
Det finns rack att köpa till en Renegade både fram å bak ()p
det värkar inte vara nån som vet att de finns rack till renegaden med :)...renegaden är smidigare att köra i skog o terreng med.
bättre axx i renegaden med pga högre utväxling..
//mitto
-
Renegade med lastrack fram... nej tack.
Renegaden köper man väl inte för att den är praktisk och förnuftig. Den köper man för utseendets skull, och för att det är en jä-a rolig maskin.
Men visst saknar jag ibland ett lastrack att kliva på när man kör fast och måste fram å leta efter vinschkroken.
Hade Outlander Xxc funnits när jag köpte min hade det helt klart blivit en sån. Allt det roliga från Renegaden och allt det praktiska från Outlandern i en å samma maskin...
-
bättre axx i renegaden med pga högre utväxling..
Borde väl va tvärtom... Bättre axx om det e lägre utväxling, inte högre.... högre utväxling ger mer fart ()p
Rätta mig gärna om jag har fel, men om jag inte minns gal1 så har jag rätt :)
-
Generellt är det som Anton säger, ja... men om det skiljer i utväxling maskinerna emellan vet jag inte.
Däremot är Renegaden lättare, och borde därmed kunna kännas liiite vassare.
Den har smalare kaross så om man kör där det lutar lite så lägger man inte skärmar osv mot träd mm lika lätt.
Dock slänger den därmed upp smuts mera.
De nyare modellerna av Renegade har krängningshämmare fram, vilket väl Outlandern inte har?
Renegaden har dessutom avsevärt bättre strålkastare.
Skall man leka och dessutom sällan ha vidare packning med sig så är det väl Renegaden, skall man däremot ha passagerare samt packning så gäller ju Outlander Max.
Hade Renegaden funnits i Max-utförande hade jag köpt en direkt!
Lugnare uppförande i motlut samt komfortabelt för passagerare!
-
hej hej jag kan ha fel men tyckte min ÅF sa att de va utväxlingen o fjädrarna som va de största skillander mellan oulander o renen. men men
-
Variator setup'en ska väl vara den enda skillnaden på renen på drivlinan..
-
Lätt Renegade :D
Ska man inte iväg på tur som varar flera dagar så får man nog med packning så det räcker.
-
Lätt Renegade :D
Ska man inte iväg på tur som varar flera dagar så får man nog med packning så det räcker.
fler som håller med man vill ju inte ha med sig hemmet när man åker ... :P en handuk kallsonger tandkröm/tandborste o bensin så kommer man långt..
-
jag skulle välja en outlander. har provat både renegade och outlander i skogen och visst är det lite mer bus i renegaden pga variatorn och bättre dämpare men annars är största skillnaden att det skvätter upp mer skit med en renegade. som sagt en outlander xxc är väl det optimala för nöjeskörning.
-
jag skulle välja en outlander. har provat både renegade och outlander i skogen och visst är det lite mer bus i renegaden pga variatorn och bättre dämpare men annars är största skillnaden att det skvätter upp mer skit med en renegade. som sagt en outlander xxc är väl det optimala för nöjeskörning.
de sitter väl skärmbreddare på outlandern bara att sätta på renegaden med :P (gillar renen väldigt mkt) men de som alla säger är bättre på outlandern finns till renegaden med..men att outlandern har större packförmåga kan man inte argumentera mot..
-
Beggat=Renegaden(Jag är ju lite jävig i detta dock :) ) utan snack mycke trevligare fjädring så vida man inte Gaz konverterar Outlandern,pack-räcken o sånt finns ju o skaffa om man nu behöver d!Satsa då på 08-09 bäst klipp i !diffarna spelar enligt mig mindre roll om d e 14varv el 0,5 varv(finns många trådar om detta ang årsmodellerna!) d e bara o hålla fullt hehe!
Ny=Outlander Xxc:n (är ju i princip en renegade med Outlander kaross ()p )
Renegaden känns betydligt smidigare(i skogen) än Outlandern enligt mig!
-
fler som håller med man vill ju inte ha med sig hemmet när man åker ... :P en handuk kallsonger tandkröm/tandborste o bensin så kommer man långt..
Skall man på hotelltouring så funkar din packlista. :whip:
...i skogen har jag dock andra prioriteringar än tandkräm... så visst kan ett lastgaller ibland vara nice, om man tex skall grilla och ha med sig en bastant säck med ved!
Men som sagt, det finns lastrack... eller kan man som jag slänga väck de där löjliga surröglorna och där skruva en fin plåtlåda i durkaluminium!
(viktfördelningen blir dock sådan att man önskar en Max-Renegade ännu mera)
-
()p för atv-forum och alla kunniga och hjälpsamma människor här, fast jag vet inte om jag har blivit klokare än.
Just nu fördel Renegade mest för den lite kaxigare och snygga looken
-
Jag tror du får kolla på hur du skall använda din maskin.
Jag köpte min Renegade för att busa med. Jag är inte den mannen som jublar när man hör ordet camping eller för den delen ta en skogstur på 4 dagar för att finna sitt inre =)
Så med andra ord behöver jag inga lastrack för att lägga eventuell packning och arbetsredskap på.
Jag har Renegadeväskan baktill på hojjen. Den har jag klarat mig bra med. Och skulle jag nu behöver mera utrymme så har en Ryggsäck funkat prima.
Kanske kommer du åka med folk som har fyrhjuling? Kolla runt vad dom har för lastmöjligheter. Kanske kan va så att dom kan ta lite av din last om ni ska åka tillsammans å eventuellt grilla osv osv osv. vad nu som kan händas tas med vid gruppåka en heldag.
Min väska som jag har bakpå. den används nästan enbart till att få hem grejjer från mataffären! Typ stödhandling. dvs nån mjölk å bröd typ.
Kan ju säga att jag köpte Renegaden enbart för utseendets skull =)
Som några andra skrev. Man blir lite skitigare med Renegaden. Men sen å andra sidan åker jag inte ut i skogen å leker i gyttjan för att va ren heller =)
Det här va mina tankar om det hela. kort och gott. Tänk efter hur du kommer använda maskinen. Och vad du eventuellt kan behöva ta med dig när du är ute å åker.
Lycka till!
-
En 05-06 Outlander är dessa terräng eller lv reggade normalt?
-
Jag valde Outlandern vid nyköp pga dessa orsaker:
-Bättre skydd mot lera/stänk
-XTP racken skyddar plasten när man kör runt i snårig skog
-Winch original och snyggt placerad
-Integrerad packlåda
-Ser inte lika busig ut, inga problem att använda den i stan utan alltför griniga blickar. Polisen sa senaste gången jag blev stoppad "Nej du är inte den vi letar efter, det var en sportigare modell vi söker". ::)
Nackdelar:
-Lamporna
-Lamporna
-Lamporna
-Stötdämparna
Lycka till i valet. :)
-
"Nej du är inte den vi letar efter, det var en sportigare modell vi söker".
Sökte dom möjligtvis efter....
(http://i54.tinypic.com/2190zld.jpg)
:lol: :lol:
Men till OT hade jag valt en Outlander pga, lastmöjligheterna ()p
-
undrar vad priset är på den sportvagnen kanske mer prisvärd än renen :lol:
-
Är själv lite sugen på en outlander xxc, nån som har en och vill dela med sig av lite bilder och sånt.?
-
Bara för att man vill ha lite packning med sig så betyder det INTE att man ska på en tre dagars Atv tur. :banghead:
-
Detta är ett väldigt personligt val, det du skall göra är att provköra båda maskinerna innan du beslutar om vad som passar dig.
Har själv haft Outlander xt innan och kör nu Renegade, och den stora skillnaden för mig är körställningen vilken känns mer naturlig på en renegade, på outlandern känns det som man sitter högt upp på maskinen, och på renen med tyngdpunkten/sittställning längre ned.
Och som någon nämde innan känns renen busigare/körgladare!
Sen är det bara den personliga smaken som avgör vilken maskin som du tycker ser bäst ut, smaken är som baken, delad! "eye of the beholder" ()p
-
Jag har köpt en outlander xxc terräng reggad fast med monterade blinkers, får den om ca. en vecka, troligen den enda beg maskinen.
Den har gått 30h, fick med en warn 3.0 inkl alla monteringssatser,syntetlina, hand och tumvärme, drag, kontakt för ljus till släpvagn, halkskydd till racken,twin air filter, allt nytt i kartong, ej monterat.
Nån som vet vilka hasplåtar man ska beställa? köper gooffroads plåtar, men det är väl Renegade A-armar på maskinen...
-
Jag har köpt en outlander xxc terräng reggad fast med monterade blinkers, får den om ca. en vecka, troligen den enda beg maskinen.
Den har gått 30h, fick med en warn 3.0 inkl alla monteringssatser,syntetlina, hand och tumvärme, drag, kontakt för ljus till släpvagn, halkskydd till racken,twin air filter, allt nytt i kartong, ej monterat.
Nån som vet vilka hasplåtar man ska beställa? köper gooffroads plåtar, men det är väl Renegade A-armar på maskinen...
Du skulle ju inte säga nåt innan Partille ju. :nono: Anade att du inte skulle klara hålla dig. ;D
-
Jag har köpt en outlander xxc terräng reggad fast med monterade blinkers, får den om ca. en vecka, troligen den enda beg maskinen.
Den har gått 30h, fick med en warn 3.0 inkl alla monteringssatser,syntetlina, hand och tumvärme, drag, kontakt för ljus till släpvagn, halkskydd till racken,twin air filter, allt nytt i kartong, ej monterat.
Nån som vet vilka hasplåtar man ska beställa? köper gooffroads plåtar, men det är väl Renegade A-armar på maskinen...
Ha ha du är ju sanslös på att byta maskiner, eller är det jag som är för gubbsnål som har en gammal -10 fortfarande... ;)
-
Jag har köpt en outlander xxc terräng reggad fast med monterade blinkers, får den om ca. en vecka, troligen den enda beg maskinen.
Den har gått 30h, fick med en warn 3.0 inkl alla monteringssatser,syntetlina, hand och tumvärme, drag, kontakt för ljus till släpvagn, halkskydd till racken,twin air filter, allt nytt i kartong, ej monterat.
Nån som vet vilka hasplåtar man ska beställa? köper gooffroads plåtar, men det är väl Renegade A-armar på maskinen...
Ha ha du är ju sanslös på att byta maskiner, eller är det jag som är för gubbsnål som har en gammal -10 fortfarande... ;)
Aldrig hört talas om nån som bytt lika ofta som han. :o Ska bli kul att se vad han kommer med till hösten? Arctics nya super Utv kanske?
-
svårt att låta bli, outlandern är COOL, sen var priset ganska bra, förstås!
byta är kul, har man en hobby ska man unna sig att byta emellan åt.... :P
-
Jag har köpt en outlander xxc terräng reggad fast med monterade blinkers, får den om ca. en vecka, troligen den enda beg maskinen.
Den har gått 30h, fick med en warn 3.0 inkl alla monteringssatser,syntetlina, hand och tumvärme, drag, kontakt för ljus till släpvagn, halkskydd till racken,twin air filter, allt nytt i kartong, ej monterat.
Nån som vet vilka hasplåtar man ska beställa? köper gooffroads plåtar, men det är väl Renegade A-armar på maskinen...
Du skulle ju inte säga nåt innan Partille ju. :nono: Anade att du inte skulle klara hålla dig. ;D
Ska du förbi Partille så har jag en beg hasplåt komplett med fästen och allt till Outlander liggande för 3000kr!!
-
svårt att låta bli, outlandern är COOL, sen var priset ganska bra, förstås!
byta är kul, har man en hobby ska man unna sig att byta emellan åt.... :P
ja måste tyvärr erkänna att det låg en liten udd av avundsjuka i mitt inlägg ;)
Men du gör helt rätt, så skulle ja vilja göra med om ja vore lite tuff jag med... :) MAN SKA UNNA SIG!!!
-
Priset jag gett, gör det mer till en bytesaffär med renegaden, jag tjänade 2000 på att byta till en nyare och fränare maskin
-
Priset jag gett, gör det mer till en bytesaffär med renegaden, jag tjänade 2000 på att byta till en nyare och fränare maskin
Nästa gång jag ska byta så får du vara min konsult Pontus, fast utan arvode förstås. ;D
-
Jag har köpt en outlander xxc terräng reggad fast med monterade blinkers, får den om ca. en vecka, troligen den enda beg maskinen.
Den har gått 30h, fick med en warn 3.0 inkl alla monteringssatser,syntetlina, hand och tumvärme, drag, kontakt för ljus till släpvagn, halkskydd till racken,twin air filter, allt nytt i kartong, ej monterat.
Nån som vet vilka hasplåtar man ska beställa? köper gooffroads plåtar, men det är väl Renegade A-armar på maskinen...
Jag köpte a armskydd till min renegade av hydro här på forumet passa bra och lite kraftigare än dom flesta man köper ()p
-
Femmillimeters aluminium minsann!
Kan knäcka till ytterligare nån plåtbit om intresse finns.
-
Femmillimeters aluminium minsann!
Kan knäcka till ytterligare nån plåtbit om intresse finns.
vad ligger priset på??
//mitto
-
1000 inklusive frakt och skruv.
Hålen bör du dock borra själv efter att du märkt ut exakt passform på din.
Sänd PM ifall intresse finns.
...och nä, man behöver inte skriva i tråden att PM sänds i så fall... det ser jag ändå. ()p