ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Mr_Flax skrivet 19 januari 2011 kl. 09:18:56
-
tjenna!
för ett tag sedan handlade svågern en arctic cat 700 ltd 07...
efter inte alls lång tid (ca 1,5 månad) lossnade hela kardan till framdiffen... japp.. ni hörde rätt... den hade lossnat... kan säga att den kardan va helt slut... tänk er den sämsta tänkbara kardan.. så va den...
framdrivningen hade lagt av o vi skulle kolla vad felet va... lossade hasplåtet o en kardan kommer farandes... hur kan detta hända? maskin har gått runt 200 tim..
hur som helst så stog inte återförsäljaren för det så han fick handla en... det gick väl ganska så smidigt o sätta ihop o allt va kalas!
ut o testa om allt fungerar som det ska.. japp.. allt är kanon!
vi skulle upp för en liten backe o han åkte först... han fastnade lite grann o sen när han backade tillbaka o skulle ta lite mera fart sa det smack! vänster drivaxel av... han blev väl inte helnöjd direkt..
ska en drivaxel gå av för så lite? det va inte alls nån aggresiv körning...
har ni några erfarenheter av att drivaxlar ryker för såna smågrejjer.. trodde dom skulle klare lite mer än så..
kan det även vara så att den är kass o vrider sig mer o mer i själva godset... eller ryker det bara till o går av direkt..
har en känsla av att en drivaxel inte slits på det viset... hmm
mvh robban
-
Tråkigt............
Första tanken... höjd?
Jättehjul?
-
jag har kört av en drivaxel till en AC, skulel rycka loss en polare som kört fast, det knäppte till högt och sen ingen drivning... brottytan ngt snett genom godset och tror att de flesta får samma fenomen, godset är ju ganska hårt. hade även problem med kardan till diffklumpen i fram. den sitter ju bara istucken i klumpen och hålls på plats av damasken på röret. damasken hade glidit iväg och då tappade den greppet i splinesen. jag hade kört i mudd och lerklumpar som fastnat med gräs som lindats upp på röret så jag tror att det ledde till att gummit gled iväg.
-
Vet inte vart han drivaxel gick av men ett tips är att kolla efter reparationskit, hitta ja till min maskin.
Sen så kan det vara så att ifall han missade brickan på drivaxelnmuttern i änden så blir det för spänt och den kan hoppa ur väldigt lätt, och om den åker it lite grann men ändå har grepp så kan ju splinesen gå sönder. Om du förstår hur ja menar.
-
Tråkigt............
Första tanken... höjd?
Jättehjul?
den är inte höjd... den har 27" mud light på...
-
jag har kört av en drivaxel till en AC, skulel rycka loss en polare som kört fast, det knäppte till högt och sen ingen drivning... brottytan ngt snett genom godset och tror att de flesta får samma fenomen, godset är ju ganska hårt. hade även problem med kardan till diffklumpen i fram. den sitter ju bara istucken i klumpen och hålls på plats av damasken på röret. damasken hade glidit iväg och då tappade den greppet i splinesen. jag hade kört i mudd och lerklumpar som fastnat med gräs som lindats upp på röret så jag tror att det ledde till att gummit gled iväg.
ang kardan... på 07orna sitter det inga damasker på kardan.. så den sitter ju ganska så oskyddad egentligen.. den som trillade ur va så kass så korsen i själva kardanknutarna gick knappt o rubba... så den va slut kan man säga..
-
Vet inte vart han drivaxel gick av men ett tips är att kolla efter reparationskit, hitta ja till min maskin.
Sen så kan det vara så att ifall han missade brickan på drivaxelnmuttern i änden så blir det för spänt och den kan hoppa ur väldigt lätt, och om den åker it lite grann men ändå har grepp så kan ju splinesen gå sönder. Om du förstår hur ja menar.
ja.. ja tror ja hajjar hur du menar... men drivaxeln gick av nästan längst in mot diffen... men vad finns det för reparationskit då? en svets??? haha.. blir väl o köpa ny drivaxel.. hänger damasker med när man handlar såna?
-
jag köpte en komplett ny drivaxel från usa, allt följde med. min gick av precis vid knuten, gick inte laga. skulle man svetsa är det ju bara invänta nästa gång den pajjar för härdningen försvinner ju när man svetsar den.
-
jag köpte en komplett ny drivaxel från usa, allt följde med. min gick av precis vid knuten, gick inte laga. skulle man svetsa är det ju bara invänta nästa gång den pajjar för härdningen försvinner ju när man svetsar den.
ja.. jag va lite ironisk där med att svetsa.. det lät lite roligt med ett reparationskit... går ju inte laga en drivaxel...
självklart blir det till o handla nytt.. min fråga var mera inriktad på att en drivaxel kan gå sönder av såpass lite..
-
nu blev man ju lite orolig... ang. främre kardanen så ser jag att min kardan har ett radialkast på flera millimeter! men det vibrerar inte i maskinen i någon hastighet, ÅF säger att det brukar vara så.... jag tycker det verkar riktigt B!
-
Klart de går att laga en drivaxel.. det är ju inte ett långt järn. Om den sitter ifram så har du 2 leder på den, vilket resulterar i att typ hela axeln är 10 delar minst.
Ta bort damassken försiktigt sen så pilla bort lite fett och sen peta ur o-ringen som sitter i "koppen" (den sista delen som går in mot diffen) och sen ryck ut axeln och kullagret ur koppen och sen är koppen lös. Koppen sitter ihop med splinesen.
SÅ var iaf min diff konstruerad, skulle tippa på att din är ganska lika.
Självklart så ingår damaskern i drivaxeln.
-
Såhär ser det ut på kymco (hittade inte till artic cat,men letade inte överdrivet mkt heller.)
(http://img814.imageshack.us/img814/5679/namnlsqb.th.png) (http://img814.imageshack.us/i/namnlsqb.png/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Edit, tryck på bilden, blev lite liten.
-
Klart de går att laga en drivaxel.. det är ju inte ett långt järn. Om den sitter ifram så har du 2 leder på den, vilket resulterar i att typ hela axeln är 10 delar minst.
Ta bort damassken försiktigt sen så pilla bort lite fett och sen peta ur o-ringen som sitter i "koppen" (den sista delen som går in mot diffen) och sen ryck ut axeln och kullagret ur koppen och sen är koppen lös. Koppen sitter ihop med splinesen.
SÅ var iaf min diff konstruerad, skulle tippa på att din är ganska lika.
Självklart så ingår damaskern i drivaxeln.
jo.. självklart är ju inte en drivaxel en del.. det ja menar är att själv axeln inte går o laga.. utan man behöver en ny...
ja.. nu ska ÅF stå för en ny drivaxel o det tycker ja va bra gjort av honom då han inte stog för en kardan som va helt skrot då han endast haft hjulingen knappt en månad...
men blir väl o mecka snart igen :)