ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Henke-QL250 skrivet 16 januari 2011 kl. 16:53:42
-
Har nyligen satt dit ett Dial-a-jet på min SYM Quadlander 250. Rekommendationerna när man monterar ett DAJ är att man ska gå ner 2 storlekar på munstycket.
I och med att jag samtidigt monterade ett "Hiflow" filter så brydde jag mej inte om att bestycka ner den. Men nu har jag dock problem att få den att gå riktigt.
Just nu kör jag på steg 3 på DAJ:en, då går den som bäst. Men ändå så drar den rikligt med bensin, avgaserna luktar och den frånger sig avgassmällar vid motorbroms. Det är bra bottendrag i den, men så fort den ska varva ur så tappar den orken. Den är inte varvvillig alls. :help:
Skulle villja ha lite tips på inställningar på daj:en. Även luftskruven samt om jag ska ändra nålen nåt. Maskinen är förutom filtret och DAJ:en helt orginal.
Nån som har lite tankar o ideèr? :dntknow:
Mvh
-
Tja!
Hmmm,
Avgassmällarna brukar ju bero på att det går snålt vid avslag. D kan ju kanske förklaras med att när du slår av, åker ju trotteln ner och då "blockeras" ju daj:en som sitter innan trotteln...
Prova ställa upp lågfartsmunstycket/luftskruven lite tills det försvinner...
Va det gäller högfarten låter det som om den går för fett.. Om du ställer ner daj:en till lägsta läget, ökar den nått i toppvarv då eller blir det bara värre?
Om den ökar, tjänar du på att gå ner i huvudmunstycke. Daj:en kan leverera Massor med soppa på en sån liten motor skulle ja tro...
Du kan ju prova med att blockera /stänga av soppan till daj:en och se vad som händer...
Kan va problematiskt att göra flera ändringar på en å samma gång, och sen veta vad det är som spökar...
:)
-
Tackar för svar!
När jag har kört en stund på fullgas och släpper av gasen, motorbromsar hela vägen ner till tomgång, då kommer smällen precis när motorn når tomgångsvarv. Så det stämmer nog som du säger med lågfarten.
Ska börja med att höja nålen nått hack och gå ner till första steget på daj:en. Sen får jag väl åka med denna setup en stund o sedan kolla färgen på stiftet.
Mvh Henrik
-
Japp, men, komihåg att nålen mest reglerar När soppan kommer, när i registret den kommer, tidigt eller sent. Under Mellanfart regleras soppan av lågfartsmunstycket och blandngsskruven...
Men kör å prova, läs av stiftet och se :)
-
Uppdatering:
Har nu bestyckat upp den en storlek. Sitter 120 munstycke i nu, och nu går den mycket bättre. Bottendraget är ruggigt bra för o vara en 250cc. Men den börjar segar sig lite grann efter 60 så lite justeringar är det nog kvar.
Vad ska man ändra för o få lite mer styrka på höga varv? DAJ:en är inställd på max nu. nålen orörd.
Mvh Henrik
-
Låter bra! ()p
Om du har bestyckat upp den m huvudmunstycket, och fettat daj:en till max, borde det funka och gå upp en storlek till på huvudmunstycket..
Sen kanske du får sänka nålen ett snäpp om den skulle tveka på gaspådrag på mellanvarv sen.
Men, en sak i taget... :)
Behövde du justera mycket på soppaskruven för å få gassvaret så bra?
-
Ja det är huvudmunstycket jag bytt. Kanske skulle prova att gå upp till storlek 130 då. Tror det är 110 original.
Det är bra gasrespons nu, men när man står utan växel i, och ger den fullgas snabbt så vill den dö en stund innan den kommer upp i varv. Men med växel i så sticker den direkt man ger den fullgas.
Blandskruven är öppnad exakt ett varv från helt i botten.
Tips på nån sida man kan beställa munstycken?
Tack för svar!
Mvh Henrik
-
Uppdatering:
Har nu hittat en fungerande setup! Det tog en del tid, o trixande med munstycken, trottelnålen o DAJ:en!
Nu kör jag på huvudmunstycke strl 130, trottelnålen på näst nedersta hacket. Dvs näst högst upp. Luftskruven ca 3/4 varv ut och DAJ:en på steg 3. Nu går den bra genom hela registret och stiftet är Ljusbrunt/gyllenbrunt. Den har fått en mycket trevlig karaktär! Den går mer som en 350 snarare än en 250!
Nästa steg är ett riktigt avgassystem!
Mvh Henrik
-
Kanon! Låter som du prickat mitt i prick ()p
Håller på med min egen setup nu oxå, så ja va ute å prova lite med lågfarten i dag :)
En sak i taget... 8)