ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Nez skrivet 13 januari 2011 kl. 18:40:37
-
Hur mår egentligen en fyrhjuling av kyla? Ska köpa en och har just ni ingen varm plats att förvara den på. Är det någon som vet? Är det ungefär som med skotrar?
När jag säger kallt menar jag runt 15-20 minus.
-
min står ute mycket, men blir det -20 då kör jag upp den till garaget..
Så länge du har tillräckligt med glykol så är det lungt.
Personligen tycker jag inte det känns så kul å starta maskin i den kylan
-
varför skulle den må dåligt av det en bil står ju ute på vintern
-
varför skulle den må dåligt av det en bil står ju ute på vintern
Min bil står iaf med motorvärmare när det är -20...
-
inte min men den startar ändå ()p
-
det är ju bara plågeri att starta motorer i minusgrader utan värmare, visst ibland kan man ju gra det för att testa om det går, men jag använder ovillkorligen värmare, fast fyrhjulingen har jag inne i garaget och där är det +10 så den kommer jag inte montera värmare på, men har för skojs skull testat att låta den stå ute över natten när det var minus 24, den small igång men jag fick glöda 2 gånger, och så knackade den ganska hårt, och gasvajern hade frusit fast så det gick ju inte köra den...
-
om en fyrhjuling för 127000 inte klarar kyla borde borde det sitta värmare vid leverans eller? ;D
-
om en fyrhjuling för 127000 inte klarar kyla borde borde det sitta värmare vid leverans eller? ;D
kan tyckas, men vill du veta en sak, min 4hjuling för 125k klarade inte att köras i skogen utan att drivknutsdamaskerna gick sönder pga undermåliga länkarmsskydd från fabrik... enligt arctic cat ska man köpa till svindyra länkarmsskydd för att det ska gå, men för fan har man köpt en 4x4 så är det väl inte på E4:an man ska köra med den??????
så en 4hjuling är så dåligt utrustad i originalutförande så den är enligt mig inte värd dom pengarna!
-
det har du rätt i men som tur är det garanti tyvär inte damaskerna men jag håller med dig dom är inte värda pengarna men kul är det ()p
-
hej hej..
min har stått i värme garage och ute märkte ingen skillnad på när ja starta den då va de 25 minus ute o ca 15+ i garaget.
riktiga maskiner struntar i om de är kallt eller varm dom blir ju varma i vilketfall :)
-
Hur mår egentligen en fyrhjuling av kyla? Ska köpa en och har just ni ingen varm plats att förvara den på. Är det någon som vet? Är det ungefär som med skotrar?
När jag säger kallt menar jag runt 15-20 minus.
Inga som helst problem med kallstarter runt 15 - 20 till -31grader.
Har min stående Kallt lika som ute, varmkörning innan färd bara.
Byter olja lite oftare, det bästa är att den alltid startar på första varvet!
Kymco MXU 500 -07 / 2600mil
mvh svenne
-
min förra fyrhjuling startade lättare ju kallare det var varför vet jag ej ska tillägga att jag bytt munstycke kan vara därför ()p
-
nog fan mår man lite dåligt när man plågar igång maskin när de e under 10 minus,, nu e de ju inte så att de inte går att starta en hjuling när de e kallt,, men nån med lite vett i skallen vet ju att kall olja smörjer jävligt dåligt när den e kall, och därför så slits ju motorn rätt mycke mer dom första sekunderna, kallstartar man en hel vinter så kan man ju räkna med att de händer nått, dom e inte gjorda för den kylan,
-
min står i kallgarage oxå... o den startar direkt..
men har ja vart ute o kört i snö osv så brukar ja ta bort så mycket snö som möjligt innan ja ställer in den.. men nog startar den alltid :)
men innan man åker så får den ju stå o puttra en stund.. ja brukar åka när fläkten drar igång första gången.. då är den varm o go :)
-
Min kines står i en ladugård. Svinkall. Förmodligen kallare inne än vad det är ute.
Har stått där hela vintern. Som kallast har vi haft runt -22grader. Brummar igång regelbundet! Direkt med chock..
Plogar, drar träd, sprätter i djupa snöhögar, kollar marken, kör släp till tippen.
Kör ungefär var 3;e dag. Men står ibland 2-3veckor i rad. Svinkallt. Laddar aldrig batteriet. Värmer aldrig innan start.
-
Nog fan ska motorn hålla för kallstarter om man inte beter sig som en idiot och illvarvar direkt, i och för sig så kallstartar man ju sin bil minst två gånger om dagen och någon varmkörning blir det inte mycket med när man ska hem från jobbet. Jag hade en saab 9000 en gång som gått 43000 mil och en som gått 39000 mil och de var det inga motorvärmare på. de motorerna fungerade utmärkt när jag sålde dom och kanske än idag.
-
vem som hellst av er är välkommen hit och försök starta hjulingen när den ha stått en natt här, 30 m inus nu,
den som påstår att hjulingen går igång utan problem då ljuger ! ! haha
-
min står i varm garage :)
-
hade jag haft kvar min gammla suzuki så hade jag kommit till dig ()p vi har 25-30 minus här med ibland :lol:
-
Min startar utan problem en bra bit under 20-25 minus, den har aldrig krånglat med att starta. Den har även nån grej på förgasaren som man kan skruva in om det är kallare än 15 minus, men den har jag aldrig behövt använda, räcker med choken.
Min förra atv dock va startade inte så bra, stod och kicka en halvtimme några gånger då startmotorn va trasig. Va kasnke 15-20 minus då.
-
då undrar jag va ni har för jävla super batteri som orkar driva runt motorn så pass då i den kylan då knappt bilen orkar igång ??? eller e ni komplösa??
-
då undrar jag va ni har för jävla super batteri som orkar driva runt motorn så pass då i den kylan då knappt bilen orkar igång ??? eller e ni komplösa??
Jag har startat min Kawa när det varit över -20 utan problem.
Har en jobbarkompis som åker Kymco250 varje dag till jobbet och blir det runt -20 så blir den lite seg att starta men det funkar.
Även alla mina bilar startar utan problem vid -30 ()p nä inte riktigt för nu kom jag på att caddyn startar inte :banghead: Men det fattas ca 12kg i komp på alla cylindrar på den och andra sidan så startar den inte i ens när det är 40grader varmt ute utan hjälp.
Och mina batterier köper jag begagnade på bildemoteringen ()p
-
då undrar jag va ni har för jävla super batteri som orkar driva runt motorn så pass då i den kylan då knappt bilen orkar igång ??? eller e ni komplösa??
Har biltema batteri ()p tror det är 18 eller 19 amp. Kan vait 20 också. Kan till och med ha xenonljuset på samtidigt som jag startar. Batteriet är nytt sen i höstas. Använder ctek laddaren ibland typ 1 gång i månaden och laddar upp det fullt.
-
Har någon provat en sån här värmare på hjulingen?
Verkar vara enkel att montera
http://xtrading.noxshop.se/?category_id=35&item_id=2087
-
då undrar jag va ni har för jävla super batteri som orkar driva runt motorn så pass då i den kylan då knappt bilen orkar igång ??? eller e ni komplösa??
Har biltema batteri ()p tror det är 18 eller 19 amp. Kan vait 20 också. Kan till och med ha xenonljuset på samtidigt som jag startar. Batteriet är nytt sen i höstas. Använder ctek laddaren ibland typ 1 gång i månaden och laddar upp det fullt.
ok,, då måste mitt batteri vara värdelöst för min e då bra trött när de e under 15 minus,, den går igång men de går tungt, får hjälp dra lite samtidigt i startsnöre, ska beställs ett nytt batteri så få vi se hur många som e ärliga, ,,
-
Kylan har hittills inte varit något problem kallast -31grader , har till och med originalbatteriet kvar. Aldrig utbytt -07
Har kanske haft lite flax? Har inte ens laddat batteriet med laddare någongång.
Fast är det svinkallt måste motorn starta direkt, tror inte orken räcker till hur många startförsök som helst!
mvh svenne
-
jag tror förtfarande att de e lite väl mycke ljug å skryt här,, att dom startar hur lätt som hellst under 25 minus tror ja inte på,, visst att dom startar men de må gå trögt om man inte har 200 amp i batteriet förstås,
-
här är det iallafall en som startar i -24...
http://www.youtube.com/watch?v=Pd6t0PMXkh0
har inte varit kallare än men skulle tro den startar i -30 med..
jag höll inte kvar startknappen tillräckligt länge det va därför den dog, håller man bara inne även en stund efter den börjar hosta igång så går det på första försöket..
-
här är det iallafall en som startar i -24...
http://www.youtube.com/watch?v=Pd6t0PMXkh0
har inte varit kallare än men skulle tro den startar i -30 med..
jag höll inte kvar startknappen tillräckligt länge det va därför den dog, håller man bara inne även en stund efter den börjar hosta igång så går det på första försöket..
Tror inte att den här frågan gällde oss Arctic cat åkare ;D
-
här är det iallafall en som startar i -24...
http://www.youtube.com/watch?v=Pd6t0PMXkh0
har inte varit kallare än men skulle tro den startar i -30 med..
jag höll inte kvar startknappen tillräckligt länge det va därför den dog, håller man bara inne även en stund efter den börjar hosta igång så går det på första försöket..
men han kan ju ha haft den varm, med tex motorvärmare. Man vet aldrig :knupple:
-
här är det iallafall en som startar i -24...
http://www.youtube.com/watch?v=Pd6t0PMXkh0
har inte varit kallare än men skulle tro den startar i -30 med..
jag höll inte kvar startknappen tillräckligt länge det va därför den dog, håller man bara inne även en stund efter den börjar hosta igång så går det på första försöket..
men han kan ju ha haft den varm, med tex motorvärmare. Man vet aldrig :knupple:
Om du läser oskars inlägg så skriver han jag, så jag tror Oskar skulle skrivit om han använt värmare.
-
en del kan inte ta att en del maskiner är bättre på nått än sin egen.när j hde min arctic cat så strta den i 25 minus men inte i 30 minus renegden har ja prova att starta i 29 minus de va inga problem då men vist va den lite seg..
mittto
-
Känns lite tråkigt att min frågeställning misstolkades som en inbjudan till penismätartävling :hmmm:
-
Känns lite tråkigt att min frågeställning misstolkades som en inbjudan till penismätartävling :hmmm:
Välkommen till atvforum ;)
-
jag har då inget emot att nån annans hjuling startar lättare än min tex,, bara de att folk skriver som att de inte e nån skillnad mellan sommar och vinterstarter, jag bor i kallaste hålet i sverige och har då aldrig varit med om att nån motor ha smällt igång särsilt lätt när de e svinkallt, allt går tungt och trögt när de e kallt, har aldrig påstått att dom inte skulle starta när de e kallt, utan bara att dom må gå bra tungt innan dom går igång,
sen att nån skriver att de inte gör nått att starta en kall motor och att motorn inte tar skada av de måste ju leva i en dröm,, ingen motor mår bra av att starta när de e minusgrader ute, sen få ni säga vad ni vill,
-
jag har då inget emot att nån annans hjuling startar lättare än min tex,, bara de att folk skriver som att de inte e nån skillnad mellan sommar och vinterstarter, jag bor i kallaste hålet i sverige och har då aldrig varit med om att nån motor ha smällt igång särsilt lätt när de e svinkallt, allt går tungt och trögt när de e kallt, har aldrig påstått att dom inte skulle starta när de e kallt, utan bara att dom må gå bra tungt innan dom går igång,
sen att nån skriver att de inte gör nått att starta en kall motor och att motorn inte tar skada av de måste ju leva i en dröm,, ingen motor mår bra av att starta när de e minusgrader ute, sen få ni säga vad ni vill,
Min hjuling står också i en köldhåla, har samma uppfattning som dig angående att starta i kyla.
Dom som inte har nå problem kanske bor i Skåne, vad vet jag ;D
-
Men när någon skriver att dom inte har några problem att starta i -30.
So what varför bryr man sig om det...
-
nä de e ju bara att gratulera, ()p
-
Har hittills inte behövt sparka igång Kawan under -15, fast det hade vart runt -20 på natten, och visst hoppade den igång utan knot.
Men de första varven gick tungt, och vem som helst kan ju lista ut att motorn mår bättre om den slipper utsättas för såna prövningar mer än nödvändigt.
Jag ger mig inte ut frivilligt och åker när det är så kallt. Men jag var tvungen att lasta den på kärran på morran, och som tur var så gick tempen upp fram på dagen medans vi åkte.
Skulle jag vara tvungen att ha igång maskin ofta i de temperaturerna så skulle jag definitivt investera i nån form av värmare för att minska på slitaget.
-
Ojojoj
-
jag har då inget emot att nån annans hjuling startar lättare än min tex,, bara de att folk skriver som att de inte e nån skillnad mellan sommar och vinterstarter, jag bor i kallaste hålet i sverige och har då aldrig varit med om att nån motor ha smällt igång särsilt lätt när de e svinkallt, allt går tungt och trögt när de e kallt, har aldrig påstått att dom inte skulle starta när de e kallt, utan bara att dom må gå bra tungt innan dom går igång,
sen att nån skriver att de inte gör nått att starta en kall motor och att motorn inte tar skada av de måste ju leva i en dröm,, ingen motor mår bra av att starta när de e minusgrader ute, sen få ni säga vad ni vill,
instämmer!
-
orka inte glysa igenom alla inlägg men en motor tar stryk av köld men det är inte ens nära 1% mot när det är varmt,
det beror mest på vad man har för olja, skick på oljefiltret, glykolhalt och tändstift.
Men då en diesel antänds av värmen från kompressionen så blir dom känsliga ju kallare det blir.
-
antar att du menar värmen från glödstift vid kallstart och kompressionsförhållandet,
sen har vell glykolen bra lite verkan på kallstarter va??
en bra olja e ju fördel
-
Själv så startar jag aldrig någon av mina förbränningsmotorer någonsin pga av att det ger slitage.jag har räknat ut att om man aldrig startar motorn överhuvudtaget så minskar slitaget avsevärt, det finns ju alternativ. istället för att slita på traktormotor och snöslunga så kan man ju handskotta 1 km, slipper man gå på gymet också. Att starta och slita på sin dyra bil är ju dumt när man kan lifta, chefen blir i och för sig lack när man kommer 4 timmar sent till jobbet. Fyrhjulingen kan man lätt byta ut mot en skojig spark, spännande värre. Campingbuss blir cykel och tält, husvagnen dras med lätthet av en stulen häst ifrån ridskolan, motorcykel och cykel låter ju nästan likadant när man uttalar det och om man kisar mycket när man trampar på så kan man få viss fartkänsla,röjsåg blir lie, motorsåg=bågsåg. m.m Alla saker jag har kommer att hålla aslänge och jag får aldrig köpa något nytt så tanten kan lägga alla pengarna på shopping, tex gardiner,nya möbler som ska skruvas ihop, små jävla kuddar och pryttlar som lätt trillar ner om man inte rör sig försiktigt. Nej shit vad tråkigt det lät när jag läste igenom det, tror att jag sk börja använda maskinerna igen och köra på billig skitolja och strunta i all form av service så att de slits fortare så jag slipper skruva ihop Ikeamöbler. ;)
-
en diesel är helt beroende av en bra kompression för att kunna tända, för kompressionen gör att luften i cylindern blir varm, riktigt varm just i ögonblicket då oljedimman sprutas in. en direktinsprutad diesel startar lätt i kyla, har ca 16:1 i kompression och behöver inga glödstift, medan en virvelkammardiesel måste ha glödstift för att förvärma luften inuti virvelkammaren (där explosionen ska ske) den har en kompression på ca 24:1 samt är mer svårstartad i kyla.. detta för att kolvens rörelse och värmen som byggs i cylindern har liten påverkan på vad som sker i virvelkammaren då öppningen mellan virvelkammare och cylinder är ca 5x8mm (på en volvo D24)
nog om diesel, en bensinmotor startar även om kompressionen är dålig men det viktigaste är att gnistan är stark och bränslet är ordentligt förångat, bränsle i flytande form kan inte explodera, så det måste förångas så att bensin i gasform blandas med luften innan gasblandningen når cylindern, långa insugningsrör är en fördel, förvärmning av insugsluften är en annan.
(att förvärma inuti cylindern hade inte haft lika stor påverkan då det är "för sent" för bränslet att hinna förångas när det nått cylindern, det måste ske innan.) och en sak till att beakta är att när gasblandningen i cylindern komprimeras i kompressionstakten så höjer man gasens ångtryck och bränslet har då lättare att kondensera tillbaka till vätskeform och fälla ut på kalla ytor som cylinderväg och kolvtopp. så om man förvärmer den blandade gasen efter förgasaren så höjer man dess kondenseringstemperatur och den har inte lika lätt för att återgå till vätskeform i cylindern.
vilken sorts glykol man har kvittar fullständigt för kallstarter, däremot vilken temperatur den har spelar såklart roll.
och oljans viskositet spelar en stor roll för vilket varvtal startmotorn kommer orka bygga upp.
talet före W anger oljans viskositet vid -18 grader, och talet efter vid 100 grader, ju lägre tal desto tunnare olja..
en 10w40 olja är sämre på kallstarter än en 5w40, men dom kommer ha samma viskositet när motorn är varm, därför är 5w40 bättre.
-
vart lär man sig sånt här oskar;) skoj läsning! o intressant... tumme upp till dej :)
-
vart lär man sig sånt här oskar;) skoj läsning! o intressant... tumme upp till dej :)
på internet, blandannat! gäller bara att ha tålamod att läsa igenom dom 1000tals sidor där sånt står.. sen ska det ju fastna också...
men går man bara in för att vilja lära sig så fastnar det! ;) inte lika trist som syslöjden i skolan direkt...
-
här är det iallafall en som startar i -24...
http://www.youtube.com/watch?v=Pd6t0PMXkh0
har inte varit kallare än men skulle tro den startar i -30 med..
jag höll inte kvar startknappen tillräckligt länge det va därför den dog, håller man bara inne även en stund efter den börjar hosta igång så går det på första försöket..
men han kan ju ha haft den varm, med tex motorvärmare. Man vet aldrig :knupple:
Om du läser oskars inlägg så skriver han jag, så jag tror Oskar skulle skrivit om han använt värmare.
Opps ;D
-
på internet, blandannat! gäller bara att ha tålamod att läsa igenom dom 1000tals sidor där sånt står.. sen ska det ju fastna också...
men går man bara in för att vilja lära sig så fastnar det! ;) inte lika trist som syslöjden i skolan direkt...
hehe.. nee.. det är väl så.. jag är väl inte helt tappad heller men när folk berättar så ingående så blir det intressant :)
nee.. håller med dej.. inte som i skolan direkt.. hehe..
-
Hur mår egentligen en fyrhjuling av kyla? Ska köpa en och har just ni ingen varm plats att förvara den på. Är det någon som vet? Är det ungefär som med skotrar?
När jag säger kallt menar jag runt 15-20 minus.
Har tittat på glykolproblemet tidigare, har man 20 procent glykolblandning så expanderar inte vattnet i kylsystemet utan molekylerna håller sig intakta,
däremot så kommer det att vara issörja i hela systemet och se då upp med bland annat vattenpumpen så att den inte rasar.
Det är därför man bör ha lite värme på motorn innan den startas i riktigt kallt väder.
-
min kawwa blir seg som satan när det är -30.
Cf:en jag hadde vägra när det va typ -10 den va hopplös!
Har testat lite med kawwan i olika temps och det jag har kommigt fram till e typ.
-15 den hoppar igång efter 3-4 varv
-20 den hoppar igång efter 4-5 varv
-25 då är det 50/50 att det startar
-30 helt död går typ ett varv sen ger batteriet upp, men stoppar jag i motorvärmaren i ca 30 min så hoppar den igång på ca 2 varv då
-35 då fick jag ha motorvärmaren i ca 45 min sen hoppa den igång efter typ 4 varv
Man skulle kunna lösa problemet med ett större bättre batteri men jag har inte brytt mej i det än eftersom jag har motorvärmare, stoppar jag i den så hoppar den igång fast det va -35. Sen brukar min stå inne i varmgarage till 70% av tiden typ. Man e ju endå inte ute å åker om det är mer än -20 typ.
Enda gången jag är ute och åker om det är mer än -15 och det e om jag MÅSTE ploga då.