ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: slashi skrivet 11 januari 2011 kl. 21:50:36
-
Hej! Jag är sprillans ny på forumet och även för körandet av fyrhjuling (som jag antar är samma som ATV?).
Jag vill nu köpa mig en fyrhjuling.
Syftet med köpet skall vara att kunna köra på grusvägar för att transportera mig själv kortare sträckor till kompisar etc. Jag vill även kunna använda maskinen till att koppla en båtvagn där jag skall köra en 3 mans plastbåt av mindre modell. Båten kommer köras i lättare terräng på skogsvägar ner till sjön. Jag vill även ha gott om utrymme runt om maskinen med "lastgaller" för att kunna slänga upp lite väskor eller annat skit som kan behöva transporteras.
Med andra ord en enklare maskin som kan klara lättare terräng (skogsvägar och åkrar). Roligt är självklart med lite kraft i maskinen, men tyvärr så är det pengarna som styr i detta fallet. Jag tänker mig mellan 10-30 tusen. Helst under 20.
* Vilka märken ska jag spana efter?
* Beg. eller nytt?
* Hur många cc behöver jag?
* Manuell eller ej?
* Sjunker en fyrhjuling mycket i värde? Jag tänker om jag själv 3 år senare kan sälja den för en rimlig summa?
* Vart skall man köpa? Förutom blocket, vad finns det mer för återförsäljare?
Kan detta vara det jag söker tro?
http://www.blocket.se/kalmar/Fyrhjuling_250_31543257.htm?ca=18&w=1
Tacksam för alla tips jag kan få om detta. Jag är för övrigt 25 år och vill helst köpa min fyrhjuling i småland. (Maskinen skall användas i närheten av Västervik på östkusten.
Tack på förhand!
-
Jag skulle rekommendera en Kymco mxu300 eller en Smc jow 302. Då har du en 2wd maskin med lågväxel som funkar att dra med, även lite terräng.
Har själv haft en Kymco, bra förstamaskin tycker jag.
Så här såg min maskin ut, går ju bra att lasta både fram och bak.
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM2389.jpg)
-
Tack för bra svar. Bilden gör det enklare för mig att veta vad jag ska leta efter. Det jag nämner om lastgaller är precis som de du visar på bilden. Tack för tipset! Jag ska kika lite på de nämnda märkena.
// Jony
-
Ekonomiskt sett så är det ju klart bäst att börja med en beg maskin, men då av ett rätt så populärt märke så man kan hoppas på att få tillbaks en del när man vill sälja.
Känner man sen att det var riktigt kul och att man vill lägga ner mer pengar på en bättre maskin så är det ju enklare att öppna plånboken då när man är mer säker på att man trivs med en fyrhjuling.
För övrigt är väl fyrhjuling ett samlingsnamn, atv (all terrain vehicle) brukar man ju kalla dom som ser mer ut som arbetsmaskiner. Ofta 4x4 och med variator. Quad kallar man dom sportigare maskinerna, oftast 2wd och med manuell låda.
Ska man åka och leka efter vägen så är det ju lämpligare med en quad och lite mer hk. Men som allroundmaskin så tycker jag en atv är lämpligare, man får ju försöka känna efter vilken maskin som passar en själv bäst.
Så att åka till någon handlare och provköra är ju inte dumt, dock så försöker ju dom alltid sälja på dig just deras märke som är såååååå bra. Och gärna dyrare än vad du hade tänkt dig också. ;)
-
Maskinen som du visar ovan på bilden du bifogade, är det vad man kan kalla en allround? För det är just en allround jag är ute efter. Jag har inget stort fartbehov (även om det är kul ändå). Jag är nog snarare ute efter lite extra styrka i lägra farter för just dragandet av vagnen. Jag har kört en Quad innan hos en kompis (kina pryl) och jag kan lugnt säga att jag aldrig kommer köra snabbare än 90 km/h.
Tack för övrigt för bra svar!
// Jony
-
Ja, en Kymco mxu300 kan nog räknas som allround. Den är ju ingenting man drar fram fulla vedlass från skogen med (även om jag kört en del ved med min), orken på lågväxeln räcker långt. Men det är problem att få fäste på sämre underlag, då är det bra med 4wd.
Men att dra en vagn med båt är inga problem alls, använder man lågväxeln så orkar den bra och går max i 40km/h ungefär. Och snabbare vill du nog inte åka med en båt efter på skogsvägar. ()p
Den gör väl ungefär 85km/h i maxfart, men ganska lagomt att ligga kring 60-70. Ska man åka fort så ska man ha en quad anpassad för vägkörning, eller hellre en motorcykel. 8)
En kompis som har en kina quad (tms 200) blev imponerad när han fick prova min mxu på en längre tur, men så kostade den över 30k mer än hans maskin när den var ny också. Men den är smidig och ändå rätt stabil, inte så stor vilket är bra när man ska förvara den eller flytta runt den utan att starta. Är man stor som mig (187 och tung) så ser det väl ut som maskinen är för liten, men den är skön att köra.
Innan jag köpte min så letade jag lite tester och så, och hittade bla denna film. Kul att se den in action även om jag begriper så mycket av vad dom säger.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hZz72TLXNz8[/youtube]
Så youtube är ju ett rätt bra ställe att kolla på maskiner, så man ser lite hur dom verkar i verkligheten. Och vissa finns ju med i rätt bra tester också.
-
Jag skulle aldrig köpa en kymco, en SMC eller något liknande ;) Jag ser inga fördelar med sånna maskiner... Då skulle jag mycket hellre satsa på en lite äldre märkesmaskin (Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Honda, Arctic cat, Polaris).
Suzuki Quadrunner är en ju ett bra alternativ. Visst, det är gamla maskiner men dom håller för allt till skillnad från Kineserna. Dom har också fyrhjulsdrift, diff (tror jag) och sen kan du köpa en för 20 nu och sälja den för 20 om 3 år ()p
Finns några på blocket med plog och vinch så slipper du skotta med spaden också :) Och sen är det ju 100ggr skönare att sätta fast vinchen i ett träd och trycka på en knapp så är man lös! :sunny:
Lycka till med ditt köp! :djump:
-
Problemet med äldre maskiner är ju att dom aldrig är mc-reggade.
Men behöver man inte det så är ju så klart sådana maskiner ett bra köp, men det är glest med dom också.
-
Kan nog lägga till Adly 280 Au till PV:s lista så du har lite mer att kolla på, Sym Quadlander 300 också. inte 250 som jag har för den saknar lågväxel vilket är bra om du ska dra tungt. Kolla på youtube för att se "in Action"
-
Hej på er jag är också en färsking. Jag har tittat på linhai 300 och en allroad 500 ed. Det skiljer en del i cc, men också i pris. Jag ska ploga snö köra någon älg eller gris från skogen mm . Är linhaien bara smeck ,kanske för klen. Båda är nya . hjälp mig också.
-
Någon nämner ovan att jag ska satsa på märkesmaskiner med 4wd. Jag har ju förvisso inte behovet av att vincha etc. då jag inte tror jag kommer köra i den typ av terräng där man kommer köra fast. Och en snöplog är inget jag direkt behöver. Tänker mest ha maskinen på sommarhalvåret.
Men jag undrar en sak till. Utifrån mina behov (står överst i detta ämne), vad bör jag ha föör cc?
-
Hej på er jag är också en färsking. Jag har tittat på linhai 300 och en allroad 500 ed. Det skiljer en del i cc, men också i pris. Jag ska ploga snö köra någon älg eller gris från skogen mm . Är linhaien bara smeck ,kanske för klen. Båda är nya . hjälp mig också.
Jag hade nog köpt allroad 500 black edition. Kostar runt 6k mer?
Då får du ju mer styrka, och möjlighet att låsa framdiffen. Tror inte den går att låsa på Linhaien (kan vara värt att kolla upp).
Kör man fast så kan det ju vara rätt bra att kunna låsa där fram, då får man ju ett extra hjul som driver. Bak driver båda hjulen jämt.
Försök att åka och kolla och provköra, då känner man nog själv vilken som känns lämpligast.
-
En sak som jag tänkte på när jag köpte min första maskin var det här med strypningen.
Om maskinen är mc-reggad (körs på A eller B kort) så får det vara max 20hk i den.
Maskiner upp till 300cc (i stort sett) klarar den effektbegränsningen utan några direkta strypningar, medans större maskiner brukar ha en ganska enkel strypning. Ofta något som hindrar maskinen från att få fullgas.
Det betyder ju också att om man vill ha lite mer fart i sin mindre maskin så kan det vara ganska svårt att få loss dom extra hästkrafterna till en vettig kostnad. Men dom större maskinerna är ju enkla att avstrypa (dom flesta kör avstrypt), och ev trimning är ju oftast lättare på större motorer.
Jag köpte min första maskin för tre år sen, kände då att jag gärna ville köra 100% lagligt med den. Så där passade det ju bra med en 300a för min del, sen var det 20-35k skillnad upp till 500cc maskinerna också (och det gjorde ju så klart en hel del).
Men å andra sidan har jag inte hört om någon som åkt dit för att dom åker med ostrypt maskin, men det finns ju en risk hur det än är. Och vissa tror jag har fått krångla med garantiärenden om dom kört med ostrypt maskin, men jag tror dom flesta återförsäljare ser genom fingrarna med det nu. Svårt annars att sälja på kunder dyrare och större maskiner.
Om man inte behöver en mc-reggad maskin (kallas oftast vägreggad) så finns det ju även terrängreggade, eller äldre traktorreggade.
Fördelen med terrängreggade är väl att man inte har någon effektbegränsning och lägre försäkringspremie.
En mc-reggad kostar nog 2-4k per år (kan skilja mkt mellan bolag, ring runt!) och en terräng kostar kanske 5-700kr/år.
Lite nyttig läsning
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
-
Jag skulle aldrig köpa en kymco, en SMC eller något liknande ;) Jag ser inga fördelar med sånna maskiner... Då skulle jag mycket hellre satsa på en lite äldre märkesmaskin (Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Honda, Arctic cat, Polaris).
Kan faktiskt rekommendera en Arctic cat också, finns en trevlig 250cc version.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=crT6lDIwIcg[/youtube]
Fast den är nog billigare med Kymcos egna dekaler... ;)
Sen har Polaris en modell (250 sawtooth) som är byggd av Aeon, så man ska ju inte stirra sig blind på namnet alla gånger.
Massey Ferguson har väl en arctic cat under sina dekaler?
-
Eller Can am DS250, fast den är visst också billigare innan Can am sätter på ny plas och dekaler. Sym quadlander 250 med västerlänsk design.
-
Hej igen!
Var idag iväg till atv huset i Göteborg där säljaren rekommenderade en smc jow 300. Precis en sådan nämns även här ovan i forumet. Jag fastnade genast för utseendet och alla funktioner då den varkar vara just det jag söker.
Deras pris, ny och senaste årsmodellen (tror 2010) låg på 42 990 kr. Då ingick frakt till Småland där jag ska ha den.
Jag undrar lite om priset. Är det ett rimligt pris eller blir jag lurad? Jag undrar även om det finns några kända fel eller komplikationer på denna maskin? Finns det något jag särskilt ska titta på eller vara uppmärksam på om jag köper denna maskin?
Tack till alla vänliga själar som hjälper till med alla svar!
Jony
-
Men å andra sidan har jag inte hört om någon som åkt dit för att dom åker med ostrypt maskin, men det finns ju en risk hur det än är. Och vissa tror jag har fått krångla med garantiärenden om dom kört med ostrypt maskin, men jag tror dom flesta återförsäljare ser genom fingrarna med det nu. Svårt annars att sälja på kunder dyrare och större maskiner.
Man kan få vissa maskiner med elektronisk strypning.
I övrigt har jag svårt att tro att garantin inte gäller bara för att man strypt av maskinen. Trim är en sak men avstrypning? Maskinen är ju gjord för att gå ostrypt och den säljs även som ostrypt.
De åf's jag frågat har sagt att de inte bryr sig om maskinen är avstrypt vid garantiärenden just av ovan nämnd anledning.
-
Känns som att huvudämnet i denna tråd spårar ur lite?
Hej igen!
Var idag iväg till atv huset i Göteborg där säljaren rekommenderade en smc jow 300. Precis en sådan nämns även här ovan i forumet. Jag fastnade genast för utseendet och alla funktioner då den varkar vara just det jag söker.
Deras pris, ny och senaste årsmodellen (tror 2010) låg på 42 990 kr. Då ingick frakt till Småland där jag ska ha den.
Jag undrar lite om priset. Är det ett rimligt pris eller blir jag lurad? Jag undrar även om det finns några kända fel eller komplikationer på denna maskin? Finns det något jag särskilt ska titta på eller vara uppmärksam på om jag köper denna maskin?
Tack till alla vänliga själar som hjälper till med alla svar!
Jony
-
Det är ju väldigt svårt att avgöra om priset är lagomt.
Men jämför du mot denna: http://www.blocket.se/blekinge/SMC_JUMBO_JOW_302___ARBETS_ATV_2x4_20398156.htm?ca=6&w=3&last=1
Så är den andra billigare, plus att du får med vinsch och plogfäste(?).
Dom flesta maskiner som säljs är ju 4x4 och lite större motor.
Nu vet inte jag hur långt du kan tänkas åka med en maskin, men ska man köpa nytt så är det ju servicar som ska skötas för att hålla garantin. Och då är det ju bra om du har en verkstad i närheten så du slipper skjutsa runt hjulingen för mkt.
För som jag fattade så skulle du inte ha maskinen där du bor oftast?
En ny maskin tycker jag är mest prisvärd om man kör ganska mycket, så man hinner få lite mil på maskinen medans garantin fortfarande gäller.
Hade jag varit dig så hade jag tagit det lite lugnt och spanat efter en lämplig begagnad istället. Men det är ju väldigt bra om du kollar runt bland handlare och tittar ut vilket märke och modell som skulle passa.
Och framåt våren kommer det säkert ut mer annonser också, eller om du testar köpesannons. Det är ju inget riktigt sug efter dom där mindre maskinerna med 2wd, så du kan säkert göra en bra affär om du inte har så bråttom.
En bra sak är om det finns dragstart på den också, det hade jag på Kymcon men ej på min Linhai. Det är ganska trist om man har taskigt batteri och eländet lägger av när man är ute och kör.
Ang kvaliteten på smc jow får du kanske leta i smc delen, tror inte det är så jättemånga här inne som haft en sådan. Har för mig att jag läste om någon som hade problem med växellådan, eller om det var en annons på blocket med en kass låda... Jaja, om du verkligen är sugen på en sådan får du väl leta runt på nätet efter information.
-
Nä, maskinen ska användas vid sommarstugan 30 mil från min bostad. Men vill ändå ha möjligheten att ändra planerna och ta hem den till Göteborg. Det jag såg som en fördel med att köpa nytt var andrahandsvärdet som väl kommer ligga relativt högt på en snålt använd maskin med endast en ägare. Sen slipper man ju oron om att få med dolda fel eller att bli lurad. Tror du att det blir några problem att få en smc jow 300 såld om säg... 3-5 är?
-
Jag sålde min mxu300 för 23k, då var den 2½ år och 157 mil. Jag hade köpt den för 40k ny.
Jag hade den ute på annons över en månad, knappt något intresse. Hade den för 28k i annonsen.
Då var detta under sommaren jag sålde den, finns bättre och sämre tider att sälja. Då fanns det då betydligt fler att välja på än just nu.
Det säljs ju väldigt mkt fyrhjulingar just nu, då mest 4x4 av lite större modeller. Men även dom blir ju beg och många säljer eller byter upp sig inom något år. Då kan det ju vara rätt många begagnade maskiner på marknaden, och har man mindre motor och 2wd är man nog tvungen att ligga rätt lågt i pris skulle jag tro.
Men å andra sidan så räcker det ju med EN köpare, det kan ju gå hur som helst.
Dock frågade jag om inbytespris för min maskin, på samma ställe där jag köpte den ny. Han sa kring 12-14k för den... Sa att marknaden var ganska kall för såna maskiner.
Men ändå ser man ju handlare som begär rätt mkt för dom ändå, men sen vad dom säljs för är ju en annan sak.
Om du jämför den där smc 300an med en cf 500 black edition eller goes 520 steel, smc:n ligger ca 7k billigare. Fast det är ju rätt stor skillnad i maskin, med en 500a är det roligare och den klarar lite tyngre uppgifter. Och med 4wd slipper du köra fast så lätt också.
Funkar att ploga med om man vill det i framtiden, och även åka vanligt på vintern är ju lite roligare med 4wd.
En förlängd version funkar nog fint som utflyktsmaskin, iväg och fiska eller bara ut och grilla någonstans.
Men kliver man uppåt i små steg på pristrappan så finns det inget tak, det blir hela tiden lite bättre eller lite roligare.
Fast kanske inte bättre för dig...
Men jag tror ändå att en cf 500 är ett bättre köp än en ny smc 300, och säkert lättare att sälja om man skulle vilja det. Och cf 500 är en väldigt vanlig maskin, finns massor att läsa här på forumet och mkt hjälp att få om det skulle strula.
Men är man verkligen säker på att man inte vill ha 4x4 och lite större motor, då passar ju en 300 2wd fint. Men provkör lite först så du vet vad du väljer mellan.
-
en liten 2x4 arbetsmaskin.. då får man räkna med att den blir svårsåld.
svårt sälja begmaskiner utan att gå i stor förlust.. är många som köper och ångrar sig o köper moppe eller slutar helt. möjligtvis bara plogar etc o då vill dom ha 4x4 o inte 2x4 om dom köper beg o framför allt inte en liten maskin.
är du 100% på att du vill köra arbetsmaskin?
-
Tack pv544 för ett väldigt utförligt svar. Kanske borde jag tänka om... Jag vill gärna ha en maskin som är vanlig på marknaden och som det finns mycket delar och tips om. Du nämnde en maskin, 500:an. Finns det fler populära maskiner i den klassen och vilka fler modeller ska jag kika efter då? Jag har en prisgräns vid ca 30k, så 42k som jow 300 kostar är verkligen i överkant av min budget. Jag tänker mest på att en 4x4 kommer bli ännu dyrare än så. Känns också lite onödigt när man inte egentligen behöver använda den funktionen samt att maskinen kommer köras Max 8 veckor per år (om jag nu inte tar hem den)
-
en liten 2x4 arbetsmaskin.. då får man räkna med att den blir svårsåld.
svårt sälja begmaskiner utan att gå i stor förlust.. är många som köper och ångrar sig o köper moppe eller slutar helt. möjligtvis bara plogar etc o då vill dom ha 4x4 o inte 2x4 om dom köper beg o framför allt inte en liten maskin.
är du 100% på att du vill köra arbetsmaskin?
Jag tänker väl mest på småbönder som har en väldigt liten gård som kan behöva en mindre maskin mest för att ta sig fram och kanske ha en mindre kärra med lite småkrafs på? Vore väl en bra maskin att sälja till en hobbybonde eller nån med väldigt stort hus? :)
-
En liten atv är ju rätt lämplig som "trädgårdstraktor" också, jag använde min mxu300 till både vedkörning från skogen (lättare terräng) och dra en kärra här hemma på gården. Och nöjesåkning såklart, och hade den haft 4wd så hade jag nog haft den kvar än.
En sak att tänka på är ju att "vanligt folk", speciellt gubbar är ju väldigt misstänksamma mot alla dom här konstiga nya märkena. Dom vill ha Honda eller Polaris tex...
Men vill man ha en vägreggad maskin i din prisklass så får man ingen Honda tex, så då får man ju kolla vidare mot vad som är lämpligast för dina behov.
Sen tycker jag det är överkurs att köpa en ny maskin om du kanske bara använder den 8v om året. Jag skulle då ha börjat med en beg maskin, skulle du känna ett ökat behov eller att du tar med den hem och använder den mer så känns det ju mer motiverat att köpa dyrare.
Du borde kunna hitta en 2wd maskin för 15-25k beroende på skick och märke, sen finns det ju även billigare runt 10k. tex http://www.blocket.se/kristianstad/Hunter_linkin_230cc_atv_31538424.htm?ca=6&w=3
Men en sån skulle jag inte köpt, verkar inte helt pålitliga. Men tex "bjare" här på forumet har något liknande och hans verkar då ha funkat rätt ok.
Hittar du en beg skaplig maskin till rätt pris så kan du säkert byta ut den om något år utan att förlora mer än kanske 5k. Köper du en ny 500 så förlorar du dom pengarna bara du kör ut från handlaren.
Tänk på att mc-reggade maskiner ska besiktas första gången efter fyra år, sedan varannat. Så vid köp av begagnat så är det ju bra att kolla hur det ligger till med det, och även kolla så att lampor och blinkers funkar. Även kolla glapp i framvagnen (bara att känna på hjulen).
Och hittar du en maskin du är intresserad av så kan det vara bra att ta reg nr och kolla upp historiken på den. Är det en 3 år gammal maskin som har 10 ägare så kanske det är något lurt med den. Och så kan man ju även kolla att den är reggad som den ska.
Ibland ser man annonser där man ser "kan vägreggas" men att den är oreggad. Jag vet inte riktigt hur det där går till, men jag skulle nog ta en annan maskin. Eller om man kan få säljaren att regga den så allt är grönt innan köp.
Men det där gäller mest för dom riktigt billiga maskinerna, oftast dom man inte riktigt vill ha ändå. ;)
-
Tack till alla som hjälpt mig att reda ut dessa frågor. Känner nu att jag har lite kött på benen. Nu gäller det bara att leta rätt på en lämplig maskin.
Särskilt tack till pv544 för dina "fylliga" inlägg :)
För min del så avslutar jag mitt skrivande här.
Mvh
Jony
-
jag har en silver 150cc jättebra skick för endast 15000kr Det är en automatare :wave :ATV: melja philiphermodsson@gmail.com om du är intreserad