ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 11 januari 2011 kl. 09:05:27
-
Hej
Har plogat hela vintern utan kedjor fram till nu (nya Carlile däck). Nu är det is och elände där jag plogar pga töväder.
Därför har jag läst lite här på forumet om snökedjor. Jag har tittat på biltemas kedjor som verkar vettiga till grymt bra pris.
Men hur är det med Biltemas kedjor fram. Biltemas kedjor är ju inga "styrkedjor" utan har länkarna tvärs över däcket.
Men kanske räcker det ändå med dessa kedjor för att få tillräcklig styrning ? Hjälp mig.
Några andra tips på vettiga kedjor till rimligt pris ?
Det kan tilläggas att jag inte flyttar några jättemängder snö.
Jag har även funderat på skruvdubb. Men då måste man ju nästan köpa nya däck för sommarsäsongen sedan. Dvs det är tydligen inte så bra att ta ur skruvdubben ur däcken.
Jag har nya Carlile däck som satt på maskinen som endast rullat 40 mil, så det känns inte så lockande med skruvdubb.
Mvh // Martin
-
Var på lunchen och "klämde" lite på Biltemas kedjor, verkar helt ok.
Hittade ett alternativ fram där måtten perfekta för mina däck 25x8x12.
Bak har jag 25x11x12. På kedjorna från Biltema står det : 25x11x10 och 25x12.5x12 på en variant. Visst borde dessa passa bak ?
Tacksam för hjälp // Martin
-
Fälgens storlek har ingen betydelse i val av kedjor... ()p
Så om du har 25x11 fram och hittar kedjor som är anpassade till 25x11 så bör de passa, ja.
-
Fälgens storlek har ingen betydelse i val av kedjor... ()p
Så om du har 25x11 fram och hittar kedjor som är anpassade till 25x11 så bör de passa, ja.
Dig kan man lite på Hydro ()p Inga andra bra tips på kedjor då ?
Och hur var detta med styrkedjor fram eller "vanliga" ?
Tack // Martin
-
Styrkedjor både styr och driver bättre än vanliga med endast tvärlänkar, men de kostar också mer.
Många har dessutom bättre komfort (rutmönstrade) då det alltid är länkar i marken (vissa styrkedjor är tvärlänkar i zick-zack).
Speciella "styrkedjor" är väl annars mest för maskiner utan drift fram, med drift så krafsar sig ju maskinen dit den skall ändå.
Jämför med traktorer som utan framhjulsdrift har styr-ribbade däck medan fyrhjulsdrivna oftast har samma mönster fram som bak.
-
Styrkedjor både styr och driver bättre än vanliga med endast tvärlänkar, men de kostar också mer.
Många har dessutom bättre komfort (rutmönstrade) då det alltid är länkar i marken (vissa styrkedjor är tvärlänkar i zick-zack).
Speciella "styrkedjor" är väl annars mest för maskiner utan drift fram, med drift så krafsar sig ju maskinen dit den skall ändå.
Jämför med traktorer som utan framhjulsdrift har styr-ribbade däck medan fyrhjulsdrivna oftast har samma mönster fram som bak.
Supertack :) Det blir nog ett par Biltema både fram och bak.
En annan fundering är om man behöver "spacers fram" då kedjorna åker på, hur man det ? Är det så enkelt att se att inget tar i då man kör eller ?
Mvh // Martin
-
Sätt på kedjorna och vris styret fullt åt dåda håll så märker du, du kan ju även göra samma sak utan kedjor och kolla, bör vara ca 3cm till närmaste gej för att inte skrapa i. Annars så kan jag tipsa om biltema spacer 5mm som man lägger mellan navet och fälgen, eller den förkortar liksom muttrarnas fäste på bultarna. Passa bara så att det inte blir för kort så det blir dåligt.
-
Sätt på kedjorna och vris styret fullt åt dåda håll så märker du, du kan ju även göra samma sak utan kedjor och kolla, bör vara ca 3cm till närmaste gej för att inte skrapa i. Annars så kan jag tipsa om biltema spacer 5mm som man lägger mellan navet och fälgen, eller den förkortar liksom muttrarnas fäste på bultarna. Passa bara så att det inte blir för kort så det blir dåligt.
Hmm ... 3cm till närmaste grej. Köpte kedjor idag, se bilder.
Det blev väldigt trångt mot fjäderben samt mot styrstaget.
Ska jag ha 3 cm mot dessa punkter så lär jag få problem ?
Runt om mot skärmar och dyl är det tvärlugnt, hur mkt plats som hels.
// Martin
-
Släpp på inner-kedjan så den kryper ut längre på däcket så kanske du kan få det att gå fritt.
...och spänn sen mer på yttre kedjan.
Nån regel på tre centimeter finns ju knappast, men om man testar UTAN kedjor så kan man ju tänka sig att kedjan bygger de där tre cm med lite marginal.
-
Släpp på inner-kedjan så den kryper ut längre på däcket så kanske du kan få det att gå fritt.
...och spänn sen mer på yttre kedjan.
Nån regel på tre centimeter finns ju knappast, men om man testar UTAN kedjor så kan man ju tänka sig att kedjan bygger de där tre cm med lite marginal.
Jo jag drog upp kedjan så lång jag kunde på insidan. Det går fritt men det är tight.
Utan kedjor har jag nog inte mer än 2 cm mellan däcksidan och styrstaget. Mot fjäderbenet är det lite mer.
Med kedjor är en ca 1 cm mellan styrstaget och kedjan, mot fjäderbenet ungefär lika.
Jag satsar nog på 2 x5mm biltemas spacers fram på varje sida för att det skall kännas tryggt.
Tack för alla bra tips ()p
// Martin
-
Pratade precis med min ÅF. Det är rekomenderat att man har spacers fram på Can am.
Han rekomenderade "riktiga" spacers plattor som är ca 3 cm. Snordyra, 700 + moms för ett par. Men vad gör man, inte så mkt att välja på om man vill ha kedjor.
Trösten är väl att de går att återanvända den dan jag köper större däck till maskinen.
Lägger ut lite bilder här sedan på hur det blev.
// Martin
-
Klart återförsäljaren rekommenderar sina egna spacers....Vad vinner han på att du åker till biltema och handlar? :rtfm:
-
Klart återförsäljaren rekommenderar sina egna spacers....Vad vinner han på att du åker till biltema och handlar? :rtfm:
Jo det är klart. Men det är ju en stor skillnad att köpa Biltemas som du kan "spaca" typ 1 cm utan att förlora för många gängvarv.
Med dessa spacers så spacar du 3 cm ! Det är stor skillnad. Med dessa behöver man aldrig fundera på om man "stulit" för många gängvarv och att det blir knas.
Det är ganska tight fram på en Can am 500, så det behövs nog 3 cm för att man inte skall slå sönder någon.
Jag resonerade så att har jag köpt en ny maskin för 120 K så vill jag inte slå sönder ngt pga att jag snålat på spacers :)
Men visst vill min ÅF tjäna stålar på mig då det gäller eftermarknad, helt klart. Han tyckte däremot att Biltemas kedjor var helt klart tillräckligt bra.
Tycker det gäller att snåla på budgeten där det är vettigt ()p
Mvh // Martin
-
La på kedjorna från biltema idag. Fram blev det bra. Men bak var kedjorna för långa.
Det stod att dom skulle passa 25x11x10 och 25x12.5x12. Jag har ju 25x11x12 så jag trodde det var lugnt.
Dom var bra i bredd men för långa. Ska se om biltema har några som är lite kortare annars blir det att kapa länkar ()p
Eftersom jag inte heller fick mina spacers idag (får dom imorgon) så blev det till att ploga utan kedjor :(
Då snön kom i natt var det is på backen. Snön kom som 10-15 cm blötsnö men idag var det minusgrader då jag plogade. Trots detta var det inga som helst problem med greppet.
Tanten undrade lite glatt varför jag skulle ha kedjor. Kanske har hon poäng?
Hemma plogar jag bara min uppfart (visserligen skapligt stor) men jag kan ju ploga varje dag.
Men på landet plogas det endast på helgerna (det har varit som mest 40 cm puder då jag plogat) och infartsvägen är ca 200 m. Undra hur det blir då det kommit 20-30 cm blötsnö som skall bort?
Ni som har kedjor, när kommer dom till sin rätta bäst?
Fortsättning följer ...
// Martin
-
La på kedjorna från biltema idag. Fram blev det bra. Men bak var kedjorna för långa.
Det stod att dom skulle passa 25x11x10 och 25x12.5x12. Jag har ju 25x11x12 så jag trodde det var lugnt.
Dom var bra i bredd men för långa. Ska se om biltema har några som är lite kortare annars blir det att kapa länkar ()p
Eftersom jag inte heller fick mina spacers idag (får dom imorgon) så blev det till att ploga utan kedjor :(
Då snön kom i natt var det is på backen. Snön kom som 10-15 cm blötsnö men idag var det minusgrader då jag plogade. Trots detta var det inga som helst problem med greppet.
Tanten undrade lite glatt varför jag skulle ha kedjor. Kanske har hon poäng?
Hemma plogar jag bara min uppfart (visserligen skapligt stor) men jag kan ju ploga varje dag.
Men på landet plogas det endast på helgerna (det har varit som mest 40 cm puder då jag plogat) och infartsvägen är ca 200 m. Undra hur det blir då det kommit 20-30 cm blötsnö som skall bort?
Ni som har kedjor, när kommer dom till sin rätta bäst?
Fortsättning följer ...
// Martin
Jag har så slitna däck på min så jag lägger på kedjorna till första snön kommer. Men så kör jag ju enbart med den som plog och skogsmaskin i princip. Så för mig kommer dom till sin rätt hela vintern.
Jag körde först med bara kedjor bak på min maskin när jag plogade. Men det var menlöst, framåt kom jag men sen kanade man ju som en orm i sidled vid minsta motstånd.
Men har man bra grovmönstrade däck så behövs dom väl i princip bara när det är blötsnö eller isigt under snön.
Jag kör biltemas kedjor fram och bak. Har 5mm spacer från biltema då det räckte på min kymco.
//Tobbe
-
Jag har så slitna däck på min så jag lägger på kedjorna till första snön kommer. Men så kör jag ju enbart med den som plog och skogsmaskin i princip. Så för mig kommer dom till sin rätt hela vintern.
Jag körde först med bara kedjor bak på min maskin när jag plogade. Men det var menlöst, framåt kom jag men sen kanade man ju som en orm i sidled vid minsta motstånd.
Men har man bra grovmönstrade däck så behövs dom väl i princip bara när det är blötsnö eller isigt under snön.
Jag kör biltemas kedjor fram och bak. Har 5mm spacer från biltema då det räckte på min kymco.
//Tobbe
Tja Tobbe
Jo, det är klart att dom gör jobbet då däcken börjar bli slitna :) Mina Carliledäck har endast rullat ca 50 mil och är ju som nya. Dessutom har dom ganska många små klackar som ger bra grepp.
Vad har du för dimension på dina bakdäck och vilka kedjor har du från Biltema?
Jag tänkte testa dom som har art.nr 37610
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=atv (http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=atv)
Provade art.nr 37615 dom blev för långa som sagt.
// Martin
-
Mina va oxå för långa, men jag liksom spände längre bort än man skulle, och sen kapa av det som blev över, blev asbra.
Du vet säkert de men om du tar ur all luft när du lägger på dom och sedan pumpar upp så sitter dom mycket bättre sen.
-
Jag har så slitna däck på min så jag lägger på kedjorna till första snön kommer. Men så kör jag ju enbart med den som plog och skogsmaskin i princip. Så för mig kommer dom till sin rätt hela vintern.
Jag körde först med bara kedjor bak på min maskin när jag plogade. Men det var menlöst, framåt kom jag men sen kanade man ju som en orm i sidled vid minsta motstånd.
Men har man bra grovmönstrade däck så behövs dom väl i princip bara när det är blötsnö eller isigt under snön.
Jag kör biltemas kedjor fram och bak. Har 5mm spacer från biltema då det räckte på min kymco.
//Tobbe
Tja Tobbe
Jo, det är klart att dom gör jobbet då däcken börjar bli slitna :) Mina Carliledäck har endast rullat ca 50 mil och är ju som nya. Dessutom har dom ganska många små klackar som ger bra grepp.
Vad har du för dimension på dina bakdäck och vilka kedjor har du från Biltema?
Jag tänkte testa dom som har art.nr 37610
http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=atv (http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=atv)
Provade art.nr 37615 dom blev för långa som sagt.
// Martin
Jag vet faktiskt inte vilka jag har i bak. Det var tidigare ägaren som köpt dom. Kanske han tom kapade dom.
//Tobbe
-
Mina va oxå för långa, men jag liksom spände längre bort än man skulle, och sen kapa av det som blev över, blev asbra.
Du vet säkert de men om du tar ur all luft när du lägger på dom och sedan pumpar upp så sitter dom mycket bättre sen.
Jo, jag tömde däcken på nästan all luft. Men jag tyckte ändå att det var svårt att få dom riktigt hårt spända.
Normalt kör jag på ca 0.4 i mina däck. Kanske skall man öka lite då man har kedjor på ? Just för att få kedjorna bra spända ?
Du har inga andra bra knep på hur man pressar ihop däcken och sätter på kedjorna innan man fyller med luft igen?
// Martin
-
aa jag har 0,8-1,0 nånting när ja har kedjor.
-
aa jag har 0,8-1,0 nånting när ja har kedjor.
Ok, skall testa att öka trycket lite då ()p
/ M
-
:nono:Aj aj inte spänna kedjorna för hårt,ett visst slack ska finnas anars slits däcken ut rätt fort.Jag har norska tellefsdalkedjor bak och kedjan ab´s TB kedjor fram,bägge anpassade till respektive dimension.Jag får lätt in två fingrar på höjden mellan kedja och däck och har aldrig efterspänt då dom sitter väldigt bra.Det är ju riktiga dyrkedjor,men ack så bra. :djump:
Mvh Anders
-
PS,jag har entums SMIDDA bultspacers fram på min polaris 800.dom kostar visserligen 950 spänn men ska tydligen hålla för allt ()p
-
:nono:Aj aj inte spänna kedjorna för hårt,ett visst slack ska finnas anars slits däcken ut rätt fort.Jag har norska tellefsdalkedjor bak och kedjan ab´s TB kedjor fram,bägge anpassade till respektive dimension.Jag får lätt in två fingrar på höjden mellan kedja och däck och har aldrig efterspänt då dom sitter väldigt bra.Det är ju riktiga dyrkedjor,men ack så bra. :djump:
Mvh Anders
Hmm... vad har du för kedjor då? Kryssmönstrade, tvärgående alt rutmönster? Jag har ju valt Biltemas billiga kedjor som endast har tvärgående "pigg rader". Om det blir för mkt glapp mellan kedja och däck ser det ut som jag skall tappa dom. Då du skriver att du får in minst två fingrar mellan däcken och kedjan menar du då mellan däcket och raderna som greppar underlaget?
mvh // Martin
-
Hej Martin
Norgekedjan är rutmönstrade av gripertyp,Tb kedjan har ett fyrkantsmönster som passar tex Kenda bearclawdäck bättre än kedjan av gripertyp som gärna går ner i mönstret, vilket TB kedjan inte gör.Jag får in två fingrar i bredd under "piggkedjorna"på den nedre delen av däcket.Jag frågade leverantören om pumpning av däck vid kedjemontage vilket starkt avråddes från då däcken slits onormalt fort.Jag fick höra många skräckhistorier om sönderslagna maskiner vid körning med kedjor.Själv har jag najjat spännarna och inte behövt efterspänna någonting med dessa kedjor. ()p
Mvh Anders
-
Jag gjorde så att jag tog av big horn hjulen och satt på dom slitna org hjulen. Sen spände jag kedjorna riktigt hårt så att man skulle kunna gasa lite utan att det rasslade så mycket och nu har dom töjt ut sig lite, så får kanske in ett litet finger på en del ställen. Det är perfekt tycker jag, det e ju bra att ha lite slitna däck annars kan ju kedjan vilja lägga sig mellan nabbarna på en del ställen, beror ju på däckmänstret också såklart.
-
Jo det skulle kännas lite bättre med lite slitna däck,jag har nya bearclaw och jag ser att dom är lite känsliga.Det får bli ett par bighorn nästa gång.Vet du om ett 27 tums BH-däck i praktiken är närmare 28 tum?
Mvh Anders :dntknow:
-
Vet faktiskt inte, många säger att bighorn är ca 1 tum större, men det är nog lite olika verkar det som. Beror väldigt mkt på hur mycket man pumpar också då bighornen sväller väldigt mycket. Skiljer säkert 1 tum på 0,4 och 1,0. Uppskattat, har ej mätt.
-
Tjena grabs
Kommer precis in från garaget...
Bak:
Biltemas 24x11x10 kedjar passade perfekt på mina bakdäck (25x11x12).
Jag tömde däcken på luft vid montering. Pumpade efter montering av kedjorna upp däcken till ca 0,4 igen.
Det är ca 2 cm mellan piggarna och däcket. Det går även att röra piggraderna lite. Tror det är lagom tight.
Men givetvis så stötte jag på problem. Jag har ju full amour på min maskin och kedjorna bak tog i de små plåtarna som skyddar drivaxeln, se bilder. Tar jag bort denna plåt och spacar 5 mm så blir det bra.
Det är nog ingen katastrof att köra vintertid utan dessa plåtar.
Fram:
Fick mina spacers, snygga som fan :) Så fram blir det bra.
Men här kommer fler funderingar:
Precis som ni skriver ovan så är det lätt att Biltemas kedjor "kryper ner" i mönstret. Jag har ju dessutom splitt nya Carliledäck som endast rullat ca 50 mil.
Innan jag börjar rulla på mina kedjor skall jag faktiskt ta mig en funderare om alternativet.
Ja, skruvdubb i orginaldäcken och nya exempelvis Maxis Bighorn till sommaren.
Jag har redan tidigare haft funderingar på nya däck då jag vill ha lite större däck, typ Bighorn 27".
Vad tror ni ? Hur hade ni resonerat? Ett annat stort minus är ju att då kedjorna är på så går det ju inte att busa :( Då jag varit ute på landet och plogat så har jag efter avslutad plogning kopplat bort plogen och lekt en stund på skogsvägarna. Det är det ju slut med om jag satsar på kedjor :P
Kan man klara sig på en uppsättning fälg tror ni? Eller skall man satsa på billiga stålfälgar på någon av uppsättningarna. Hittade ett paket hos Go Offroad "Hjulpaket ITP Delta + Maxxis Bighorn" för 9 papp.
Mvh // Martin
-
Ang, hjuluppsättnignar så om ja va du så skulle jag ha org hjul nu ett tag och slita lite på dom sen kanske i vår sommar köpa några snygga alu fälgar med ex bighorn elelr liknande, och sen nästa vinter så kan du lägga på den andra hjuluppsättningen. Om du köper ny hjuluppsättning när våren kommer så kan du ha kedjorna kvar, så är det bara sätta på dom nästa vinter. En fördel med 2 hjuluppsättningar är ju att om jag nu vill ut och busa utan kedjor en helg så tar det 5-10 min att lägga om. Om du ska ta av kedjorna sp tar det kanske 1 timme minst om du ska ha på dom igen sen också.
Sen är det ju vad man har för behov och vad man vill lägga pengar på.
Har du dåligt med slantar i plånboken så brukar alltid blocket kunna stå till tjänst.
-
Ang, hjuluppsättnignar så om ja va du så skulle jag ha org hjul nu ett tag och slita lite på dom sen kanske i vår sommar köpa några snygga alu fälgar med ex bighorn elelr liknande, och sen nästa vinter så kan du lägga på den andra hjuluppsättningen. Om du köper ny hjuluppsättning när våren kommer så kan du ha kedjorna kvar, så är det bara sätta på dom nästa vinter. En fördel med 2 hjuluppsättningar är ju att om jag nu vill ut och busa utan kedjor en helg så tar det 5-10 min att lägga om. Om du ska ta av kedjorna sp tar det kanske 1 timme minst om du ska ha på dom igen sen också.
Sen är det ju vad man har för behov och vad man vill lägga pengar på.
Har du dåligt med slantar i plånboken så brukar alltid blocket kunna stå till tjänst.
För mig tog det 5-10min att sätta på kedjorna på 2 däck, sen när man ska lossa är det bara 4 schaklar + dom två spänarna. Har inte tagit tiden, men lossa spänngrejerna tar la 5 sek för varje sen är det 20-30 sekunder för alla schaklarna så under en minut kan man nog klara av 2 däck utan problem iallafall ()p sen slipper man använda domkraft också för det är bara att köra av dom.
-
Få av dom går ju snabbt, men är puligare att få på dom. Tar lite tid, när man måste ta av hjulen, ur med luften på med kedjorna och sen dra och spänna och sen i med luft och på med hjulet. Sen så göra så på alla 4 hjul är inget jag gör varannan helg för kunna busa lite :P
Edit, menade såklart inte att det tar en timme att få av dom utan att det blir en timme att både få av dom och på. Då 95 % av tiden är att få på dom. Skrev lite konstigt kanske.
-
Få av dom går ju snabbt, men är puligare att få på dom. Tar lite tid, när man måste ta av hjulen, ur med luften på med kedjorna och sen dra och spänna och sen i med luft och på med hjulet. Sen så göra så på alla 4 hjul är inget jag gör varannan helg för kunna busa lite :P
Edit, menade såklart inte att det tar en timme att få av dom utan att det blir en timme att både få av dom och på. Då 95 % av tiden är att få på dom. Skrev lite konstigt kanske.
Bara en undran. Varför tar du av hjulen??????????
-
Svårt att komma åt, men det kanske går ändå, nu när du säger det ^^ När ja la på dom så var hjulen avplockade och ja tog förgivet att det var lättast. Men, vem vet..
-
Jo, att få bort kedjorna snabbt är nog inga problem :)
Men jag tror inte jag får på dessa Biltema kedjor utan att minst släppa ur lite luft ur däcken och sedan återfylla.
Så ja, det går att åka ut till landet och ploga med kedjor på och sedan enkelt ta bort dom för lite buskörning.
Men då har man nog ca en timmes arbeta hemma att få på dom igen :( Kanske är det värt det i alla fall, det kanske rör sig om 10 ggr / vinter för mig.
Jag sprang in i ett problem till, kanske?
Min släppvagn som jag använder för transport ut till landet är 128 bredd, minus 1.5cm + 1.5cm för fästöglor på insidan av lemmarna = 125 cm
Min maskin är specad till 117 cm bred (jag mätte upp den till 118 cm bred fram).
Spacers fram (3+3cm) + Maskin (117cm) + Kedjor (1.5+1.5cm) = 126 cm
Som ni ser så går inte ekvationen ihop, funderar dock på att göra ett praktisk test med spacers på.
Kedjorna vill jag inte köra på innan jag bestämt mig.
En annan sak jag fundera på är vilket som är bäst i endast ploghänseende, kedjor eller dubb?
// Martin
-
Jag misstänker att det är den specade bredden som gäller (utan att vara säker, men värt att kolla upp)
-
Det blir nog inga kedjor ... :help:
Körde upp maskinen på mitt släpp idag (utan kedjor och spacers) och mätte mellan däck och insidan på släpets lemmar, dvs mot de fäst öglor som finns på insidan av släpet.
10 cm till godo totalt minus 3+3 cm spacers minus 2 +2 cm utstick kedjor = 0
Väljer jag att skruva bort alla 6 fästöglorna så funderar det dock. Får då ca 1,5 cm på varje sida att "vingla på" ;)
Det vete fan hur jag skall göra :dntknow:
Kör jag skruvdubb så blir det ju bra mkt dyrare då nya däck också måste till i vår.
Kör jag kedjor så blir det mer meckande med både släp och kedjor + att lekfaktorn försvinner.
Kedjor borde ju vara bättre då tung snö skall plogas bort i töväder med isigt underlag.
I år har det varit lugnt på mina breddgrader med töväder. Men en normal vinter i Östergötland brukar det komma mer blötsnö och skifta mellan plus och minus oftare.
Beslutsångest :banghead: // M
-
Synd att du inte kan leka med dina kedjor :cry:Det går hur bra som helst med mina "dyrgripar"(Tellefsdal/kedjan´s TB.) :djump: :djump: :djump: :djump:
Mvh Anersimyra
-
Vet inte var du har för kärra men om du fäller ner framlämmen och backar på maskinen på kärran och sedan låter framhjulen stå på den framvikta lemmen kanske en planka också. Sen spänner du fast den ordentligt. Blir högt kultryck på bilen men är nog lungt om du har en stor bil. Annars kan du lägga några EU-pallar på kärran så att du kommer i läm höjden och sen ha hjulingen på pallarna. Funkar nog om du spännerfast riktigt ordentligt. Eller är jag en tok?
Edit om du gör enligt alt så skulle du kunna ha nån motvikt längst bak kanske? för att minsta kultrycket..
-
Btw, du kan gärna skänka mig dom tusenlapparna du sparar om du gör som ja sa :D :D
-
Mitt släp är 2 cm smalare än hjulingen,men lämmarna ger sig såpass att det funkar att få på den.Jag trodde det var kört att få på den när jag la på kedjorna,men ,men ,hjulingen är starkare än lämmarna :djump: :djump:gasa o va glad :headbang: :headbang:
-
Man får tacka för alla bra svar ()p
Jag gör nog så här :
Lägger 2 st 2"7 tryckade reglar i botten av släpet, en på varje sida att ställa maskinen på.
På så vis kommer jag upp ca 4.5 cm vilket nog faktiskt räcker för att den mest utskjutande delen på kedjan skall komma över den kritiska lastöglan. Jag får då teoretiskt 1.5 cm på varje sida att "vingla" på :) En annan bra sak är ju att man skyddar släpet skiva mot dom elaka piggarna i kedjorna, vilket ju inte gör ngt.
Btw : Jag har ett Fogelsta släp med standard skivmått (128*250)
Jag har ju inte använt mina kedjor fr Biltema ännu så det går ju att lämna tillbaka. Men det är klippt omöjligt att få tag på bra rutmönstrade kedjor, slut överallt :banghead:
Anersimyra : Hur fort vågar du åka 50-60 ? Det är mest lek i snö på oplogade grusvägar som är aktuellt.
Är det ngn som har tips var jag kan få tag i rutmönstrade kedjor då ?
Mvh // Martin
-
Är det ngn som har tips var jag kan få tag i rutmönstrade kedjor då ?
www.nordpost.se/ sedan söker du på ATV på deras sida.
Förvisso beställningsvara men verkar vara ganska okej pris va?
-
Är det ngn som har tips var jag kan få tag i rutmönstrade kedjor då ?
www.nordpost.se/ sedan söker du på ATV på deras sida.
Förvisso beställningsvara men verkar vara ganska okej pris va?
Klart värt att undersöka, Tack ()p
-
Gripers "rutmönstrade" ATV kedja verkar slut överallt :(
-
Hej Martin jag har kört i ca 60,men jag brukar leka lite på jobbet :djump: :djump:Då är det fullt skaft på lågen.Faran är ju om kedjan skulle lossa,det torde bli en tråkig historia.Kolla med www.bonnet.se/eller Traktor nord /Kedjan AB där finns säkert kedjor kvar.
Mvh Anders
-
Angående kedjor, så upptäckte jag i dag att Kedjan AB´s TB kedja går på fram på Polaris 800 utan spacers :djump:
-
Hej Martin jag har kört i ca 60,men jag brukar leka lite på jobbet :djump: :djump:Då är det fullt skaft på lågen.Faran är ju om kedjan skulle lossa,det torde bli en tråkig historia.Kolla med www.bonnet.se/eller Traktor nord /Kedjan AB där finns säkert kedjor kvar.
Mvh Anders
Ja, ibland går man över ån efter vatten. Jag har nu lagt undan kedjor "fyrkantslänk" hos Bonnet här i Norrköping, där jag ju bor ()p
Skall åka och kolla på dom efter jobbet, är dom bra så slår jag till.
Tack för bra tips // Martin :headbang:
-
Hej Martin jag har kört i ca 60,men jag brukar leka lite på jobbet :djump: :djump:Då är det fullt skaft på lågen.Faran är ju om kedjan skulle lossa,det torde bli en tråkig historia.Kolla med www.bonnet.se/eller Traktor nord /Kedjan AB där finns säkert kedjor kvar.
Mvh Anders
Ja, ibland går man över ån efter vatten. Jag har nu lagt undan kedjor "fyrkantslänk" hos Bonnet här i Norrköping, där jag ju bor ()p
Skall åka och kolla på dom efter jobbet, är dom bra så slår jag till.
Tack för bra tips // Martin :headbang:
Var och kollade dessa kedjor idag men var inte nöjd. Kina producerade med tveksam galvning tyckte jag. Dessutom var dom dyrare än exempelvis Griperkedjorna från Nyvab. Det blir att leta vidare. Biltemas kedjor är nu återlämnade i alla fall.
// M
-
Det hinner bli sommar innan du får till det med dina kedjor ;)
-
Det hinner bli sommar innan du får till det med dina kedjor ;)
Ha ha ...
Nu skall du var snäll :whip: annars blir jag arg :(veryangry):
Man är nog lite petig då det gäller att det skall bli perfekt ()p
/ M
-
Slits inte galvet bort tror du?javascript:void(0);
-
Slits inte galvet bort tror du?javascript:void(0);
Jo jo... men att galvet ser risigt ut innan kedjorna är använda kanske skvalrar lite om övrig kvalitet oxå ;)
-
varför inte åka me biltemas kedjor, ta smällen o lägg på dom endast då du är i behov av dom (säkert inte ofta)
funkar säkert o ploga utan som du gjort i vinter o blir det extremt isigt, mycke snö så är det ju bara o mecka på dom..
har även funderat på kedjor till min grizzly, men det verkar inte behövas
man trycker betydligt mer än jag nånsin hoppats på.. :djump:
iof så är de ju ingen risk än för töväder här
-20 igår när jag plogade..