ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Anderzon skrivet 9 januari 2011 kl. 16:46:21
-
Har ett par frågor ang. min nya Honda 680fa Mud Edition:
1) Ibland tar höger bromshandtag väldigt långt in, bromsarna nyper bra men handtaget kan nästan krammas hela vägen mot handtaget. Pumpar jag handtaget ett par gånger så är allt normalt igen...
2) Gasar jag iväg med fullgas hinner övervarvningsskyddet slå i innan nästa växel trillar i (3-stegs automatlåda). Släpper jag gasen lite så trillar nästa växel i normalt.
Maskinen är helt original och har endast gått 15h, således garanti kvar. Dock är jag intresserade av era synpunkter och erfarenheter!
Mud edition är en standard TRX680fa + följande utrustning:
·28” grovmönstrade däck på 12" aluminumfälgar
·Maskinen höjd 2”
·15% lägre utväxling jfr. med standard, genom nedväxlingssats i växellådan.
·Hasplåt, drivaxelskydd fram och bak samt bröstplåt är monterad.
·En kraftig pulverlackad frontbåge
·Lågt frontmonterad, radiostyrd WARN RT25 vinsch
-
38 visningar... Ingen som har några idéer eller synpunkter?
-
det där med bromsarna känner jag igen från min hjuling, händer det när du kört i djup snö? och har du länkarmsskydd? händer detta bara när du haft fullt styrutslag?
jag gjorde nämligen egna länkarmsskydd i alu, och dom går ganska långt ut mot hjulen för att täcka så mycket av yttre drivknuten som möjligt, men nackdelen är att vid fullt styrutslag så ligger bromsoken väldigt nära plåtarna, och eftersom jag har flytande ok (1-kolvs) så kan dom pressas inåt och kolven pressas då tillbaka lite, och detta händer alltså om det packar sig snö på skyddsplåtarna eftersom det bara är några millimeter mellan oket och plåten utan snö..
så ibland tar inte bromsen alls på första "försöket" utan jag får pumpa 2-3 gånger så nyper det.
det där med övervarvsskyddet skulle ju kanske kunna bero på din lägre utväxling, som inte tagits med i beräkningen för övervarvsskyddet, eller så har man inte tagit till nån marginal. men honda är ju kända för att göra saker som fungerar bra så det vore ju konstigt, men är denna variant nåt som honda byggt eller är det en ombyggd maskin av nåt annat företag?
för om man bara byter till lägre utväxling så hinner den upp upp i varv snabbare och lådan kanske inte hinner växla innan den når varvstopp.
sen kan det ju också vara följden av en ren skrivbordsprodukt detta, dom har alltså tänkt så här att om vi byter till lägre utväxling så måste vi göra så att lådan växlar tidigare för att inte nå varvstopp, men så kanske dom inte riktigt tagit hänsyn till tiden det tar för lådan att växla från det att den påbörjat en växling tills den är klar, i en bil-automat kan det ta ca en sekund, och det är klart att motorvarvet hinner ju stiga än mer på denna sekund.
om jag drar en parallel till bil-världen så kan man råka ut för detta om man byter växellåda på en cheva diesel-pickup till en låda från en bensinare, problemet man råkar ut för är att dieseln har sin varvbegränsning på 3600 och bensinaren på 5500, så när man ger full gas så hinner motorn nå varvbegränsningen innan lådan kastar in nästa växel eftersom den är gjord för att göra det vid ett högre varvtal.
-
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...
Tack för hjälpen!
// Anderzon
-
Min handbroms är lika den med men det kan man väl leva med ;)
-
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...
Tack för hjälpen!
// Anderzon
Börja växla manuellt så kommer du aldrig använda det andra de gjorde jag
-
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...
Tack för hjälpen!
// Anderzon
Börja växla manuellt så kommer du aldrig använda det andra de gjorde jag
automat är ju livet det!! jag fattar inte varför folk med flit vill ha manuella lådor, när det finns anordningar som är till för att sköta det år en!!
-
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...
Tack för hjälpen!
// Anderzon
hoppas de löser sig, troligtvis är det packad snö som varit problemet med bromsen.
kan utfärda en liten allmän varning när det gäller snö och länkarmsskydd, på min hjuling packades ddt snö bakom länkarmsskydden, runt drivknutdamasken, och när hjulingen sen stod ute i kylan ett tag så droppade det ner lite smältvatten från värmen från kylaren ner på länkarmarna och snön runt damasken förvandlades till is som gjorde att damasken frös fast, när jag skulle köra sen så var damasken fastfrusen och tvinnade sig runt drivaxeln, men den gick inte sönder som tur var!!
-
Angående punkt 2 dvs. växelproblematiken kan jag bara bekräfta att jag har samma symptom, lite små irriterande men inte graverande tycker jag.
Körde förlängesedan en original maskin och om jag minns rätt så växlade den upp i tid innan övervarvnings skyddet slog in.
Tror som Oskar P att detta beror på att man har ändrat utväxlingen och inte anpassade lådan som man borde ha gjort. :tickedoff
Använder ibland manuellt växlingsläge och det är ett bra komplement i vissa kör fall.
Då jag har byggt om till rullgas så bottnar alltid handtaget mot rullen så detta kan jag inte verifiera
Är mycket nöjd med maskinen då den fungerar klanderfritt, det jag saknar är lite extra effekt i vissa lägen.
Var idag ute och plogade mig fram i ca 30-40 cm blöt snö och då måste jag ha fullgas hela tiden för att inte tappa fart, problemet är att jag måste slå av efter ett tag för att motortemperaturen steg lite för mycket.
Den enda svaghet som denna maskin har vad jag känner till är att växel länkaget förändras över tiden och då kan backen hoppa ut om detta inträffar då måste det justeras omgående innan man får skador på dreven.
-
Jag är grymt nöjd med min maskin, har plogat med en Honda trx 420fe tidigare så jag har inte saknat någon effekt än iaf. :)
Dock kan jag tänka mig att den sackar i 30-40cm blötsnö, frågan är hur många maskiner som klarat detta en längre stund?
Fick ju teorierna om bromsverkan och övervarvningsskyddet bekräftat av Ahlqvist MC, jag har dock inte hunnit med att köra mer sedan sist jag skrev.
Ang. att växel länkaget ändras med tiden, borde inte detta innefattas av garantin?
Skall påpeka att de checkar detta vid service nästa gång.
Längtar till våren nu, skall bli roligt med lite skogskörning utan snö!
Kanske skulle fortsätta att fylla på tråden med lite bilder på våra Honda 680 maskiner?
Bilder från senaste körningen, hade kommit 15cm härlig nysnö här i småland! Denna dagen hade vi runt 50cm snö vilket är ganska mycket för oss härnere =)
-
är det delad bakaxel på den maskinen?
-
Jajjemen, delad bakaxel!
Här ijämte den brutala Artic cat mud pro 1000cc :)
-
Riktigt fin maskin den där 680in, hydrostat och låga utväxlingar det gillar jag. :) Tror inte jag haft nått emot att ha en :hmmm: ;D
-
Den ser onekligen maffig ut. Synd att den inte finns som vägreg. Den passar nog bäst i skogen men ändå.. :)
-
Den är mycket trevlig, och Honda är som alltid pålitliga med sina generösa garantier (5år).
Kraften räcker till gott och väl för mig, enda gången man känner att effekten fattas är när man racar mot polaren och hans artic cat 1000cc (88hk?) mud pro :o för där har man inte en chans... men vid normal skogskörning i "skogsfart" märker man inte av detta.
-
hans artic cat 1000cc (88hk?) mud pro :o för där har man inte en chans...
Nästan ....64hk..
Hondan har bäst geometri på fronten, den och outlander xxc... Tänker på båtformen som hjälper fronten över hinder...
Väldigt fina maskiner som skulle bli ännu bättre med ett ordentligt kosttillskott...
-
Hur många hästar har Hondan?
-
Den skall ha 33hk enl. pappret.
http://www.hondamc.se/homc/templates/Model____16122.aspx
-
Den skall ha 33hk enl. pappret.
http://www.hondamc.se/homc/templates/Model____16122.aspx
Vilket känns som ganska lågt med tanke på att 680 är hondas flaggskepp bland fyrhjulingarna. Min 500 sportsman går vassare än polarens 680 men det är ju kanske inte meningen att man ska räjsa med terrängfordon.
-
i skogen räcker även min dieseldoris med sina 20 hästar, för där går det oftast sakta på lågväxel, och på grusvägar går det i 40-50 och då räcker det också, men det är om man vill lägga bredställ med 4wd i djup snö eller ligga i 80-90 på vägen som lite fler hästar skulle behövas.. men 33 är ju helt OK, en CF500 har väl 32 och jag tyckte den går fullt tillräckligt för att inte behöva kännas slö, men toppfarten kunde vart högre, vad toppar en honda 680?
-
Visst har den endel att önska, såg en jämförelse någonstans där man hade kört ett gäng maskiner i bänk. Det var inte någon gigantisk skillnad mellan maskinernas effekt på hjulen trots att det var stora skillnader i motorstyrka. Nu hittar jag inte länken så det är tämligen ointressant tillförsel av info i denna tråd ???
Med nerväxlingskittet toppar min runt 90-100km/h (ej uppmätt med gps), vet inte hur fort den går original?
Som sagt, alltid roligt och imponerande med effekt :D Får satsa på ett riktigt kraftpaket vid nästa byte.
-
Visst har den endel att önska, såg en jämförelse någonstans där man hade kört ett gäng maskiner i bänk. Det var inte någon gigantisk skillnad mellan maskinernas effekt på hjulen trots att det var stora skillnader i motorstyrka. Nu hittar jag inte länken så det är tämligen ointressant tillförsel av info i denna tråd ???
Med nerväxlingskittet toppar min runt 90-100km/h (ej uppmätt med gps), vet inte hur fort den går original?
Som sagt, alltid roligt och imponerande med effekt :D Får satsa på ett riktigt kraftpaket vid nästa byte.
det får jag ju säga är en väldigt bra toppfart! fullt tillräckligt på en terrängreggad ;)
-
Ja det räcker till ...för det är dock inte skitroligt att åka ballongdäck i 90kh/h. Maskinen ålar ju fram på vägen som en "kåt huggorm" :o
-
Riktigt fin maskin den där 680in, hydrostat och låga utväxlingar det gillar jag. :) Tror inte jag haft nått emot att ha en :hmmm: ;D
Ingen hydrostatdrift på 600orna ;)
-
Så sant, en helt vanlig "bil" automat är det. ()p
-
Måste säga att det är en grymt fin hjuling du har! ()p
-
Vi trivs bra ihop :)
Här ijämte vår Aygo som bara är lite större...
-
Riktigt fin maskin den där 680in, hydrostat och låga utväxlingar det gillar jag. :) Tror inte jag haft nått emot att ha en :hmmm: ;D
Ingen hydrostatdrift på 600orna ;)
Där ser man, trodde de körde med hydrostat på den modellen också. Men den är grym endå :headbang: :)
-
jasså ingen hydrostat? vad är det då? inte skräp- CVT väl? bil automat skrev du, är det då en hydraulisk momentomvandlare (converter) och en 2? 3? 4? stegs hydraulstyrd planetväxellåda efter?
känner du hur den växlar under gaspådrag eller är det helt steglöst? har du PRND321 på lägena då typ?
-
jasså ingen hydrostat? vad är det då? inte skräp- CVT väl? bil automat skrev du, är det då en hydraulisk momentomvandlare (converter) och en 2? 3? 4? stegs hydraulstyrd planetväxellåda efter?
känner du hur den växlar under gaspådrag eller är det helt steglöst? har du PRND321 på lägena då typ?
Hehe, sitter här och rodnar lätt :-\
Visst har du rätt Oskar ()p, jag har D*N*R på maskinen och troligen är den uppbyggd på det sätt du beskriver!
Man förknippar ju orden "hydrostat" och "Honda" med 420&500 modellerna då de valt att marknadsföra sig på detta vis...
-
ok, men känner du att den växlar upp när du acclererar eller är det steglöst?
-
Japp den växlar som en vanlig "bil automat" och man känner när den växlar ner/upp.
-
Härligt med fler Honda 680 ()p .
(http://i888.photobucket.com/albums/ac89/EdgeRacing/Stubb.jpg)
-
Härligt! :headbang:
Lika nöjd som jag är eller?
-
Absolut, helnöjd.
Hojen har fått utstå en hel del hittills. Den förändring som jag är mest nöjd med är nog HighLifter-fjädrarna, det blev stor skillnad i maskinens uppförande.
Högst på önskelistan just nu är andra däck som jag fastnat för och fyra Öhlins-dämpare.
-
Roligt att vi är några stycken som kör 680 här :djump: High lifter fjädrar är mycket intressant, var de svåra att montera?
Någon som har erfarenhet av HMF ljuddämpare och styrbox?
-
Jag har HMF-ljuddämpare och HMF Optimizer till salu om Du vill prova.
-
Hur mycket extra effekt ger detta? Är mest nyfiken på hur mycket det förändrar maskinen? Hur kommer det sig att du väljer att sälja?
-
Effektökningen är kanske inte så dramatisk, men motorn blir klart rappare vid gaspådrag.
Att jag säljer grejorna är mest av omtanke om mina fyrhjulingsåkande vänner. Ljudnivån ökar ju ganska mycket, och ibland vill man också smyga runt liksom i stealh-mode ;)
Säljer följande:
HMF Optimizer
HMF SlipOn med SilentCore insats
Använt c:a 10 timmar
-
Ja detta med ljudnivån är ju just det som får mig att tveka lite, passerar ibland på "andras domäner" och önskar inte att väcka mer uppmärksamhet än nödvändigt :knupple:
Hur mycket vill du ha för grejjerna?
-
Nypris ligger väl runt 7500-8000 spänn. Ge mig 4500 så står jag för frakten.
-
Efter lite funderande tror jag att jag att jag hoppar effektsystem, har läst på lite på nätet och det känns inte helt rätt för mig.
-
Det du skriver låter mycket troligt! Ringde till Ahlqvist MC där den är köpt idag och även de kunde styrka dina synpunkter. Dock ville de jag skulle hålla koll på bromsen fram, de hade givetvis inte hört om detta tidigare. Skall provköra nu när snön nästan töat bort. De bekräftade även att det var flytande ok på min maskin så visst låter det troligt!
Ang. växlingen så är det tydligen bara att leva med, eller gasa lite mindre :tickedoff Alternativt kan man ju köra ESP och växla själv på knappsatsen med vänstertummen...
Tack för hjälpen!
// Anderzon
hej, satt och googlade lite på hondas växellådor för att se hur dom var byggda och det verkar vara en 3 stegs planetväxellåda med converter, alltså som en vanlig bilautomat i stort sett, 3stegslådor fanns på 70/80 talsbilar, numera är det oftast 5 eller 6 steg plus lockup (en koppling inuti convertern som låser den och eliminerar sliret när man kommer upp i fart och inte längre behöver converterns funktion)
lyckades dock inte få fram om det fanns lockup eller ej, men isåfall skulle du känna 4 växlingar, när lockupen går in sjunker nämligen varvet en aning.
hursomhelst stod det även att hondas låda är elektroniskt styrd, alltså inte som en äldre bilautomat där det är hydraulventiler som sköter växlingarna, utan här är det elektriska solenoidventiler som släpper fram oljetryck till de olika lamellkopplingarna som ansätter/bromsar upp olika delar i lådan för att få fram en viss utväxling.
och dessa solenoidventiler är då så klart styrda av en databox, antingen är det samma databox som sköter insprutningen och kallas då för PCM (powertrain control module)
eller så har insprutningen en egen ECM (engine control module) och transmissionen har då en TCM
och det borde då rimligen räcka med en mjukvaruändring för att få ordning på växlingshastigheterna, men det stora problemet är att det troligtvis är svårt om det inte finns färdiga uppdateringar eller utbytesboxar, annars får man ha tag på nån biltuningfirma eller liknande, typ BSR eller liknande som har möjlighet att läsa ut mjukvaran i chippet och ändra i den..
hade det varit en hydrauliskt styrd automat så hade man kunnat ändra längden på flädrarna för respektive växels hydraulventiler för att på så vis ändra växlingspunkterna.. jag byggde om lådan i min volvo 940 diesel på det viset.
-
Låter mycket troligt att den är uppbyggd på detta vis. Dock blev växlingarna lite bättre efter första servicen, behöver bara släppa efter lite på gasen och nästa faller i snällt.
Har avverkat runt 25h nu och är mycket nöjd =) Kvalitén är på topp! Det enda som varit lite surt är att frontbågen börjat rosta lite i svetsfogarna, ringde OG Teknik om detta och dom byter ut det utan knussel.
Vi vart ute ett gäng i helgen, fem maskiner (artic cat Mud pro 1000cc, cfmoto utv z6 625efi, polaris 800 med bandsats och en polaris 500) och Hondan både hänger på och tar sig fram mycket bra. Vilken dröm det hade varit om de släppte en V-Twin på 800cc med samma låda :sunny:
Tror dock inte att det ligger alltför långt borta i tiden, alla andra verkar ju ha hakat på detta tåget...
-
Låter mycket troligt att den är uppbyggd på detta vis. Dock blev växlingarna lite bättre efter första servicen, behöver bara släppa efter lite på gasen och nästa faller i snällt.
Har avverkat runt 25h nu och är mycket nöjd =) Kvalitén är på topp! Det enda som varit lite surt är att frontbågen börjat rosta lite i svetsfogarna, ringde OG Teknik om detta och dom byter ut det utan knussel.
Vi vart ute ett gäng i helgen, fem maskiner (artic cat Mud pro 1000cc, cfmoto utv z6 625efi, polaris 800 med bandsats och en polaris 500) och Hondan både hänger på och tar sig fram mycket bra. Vilken dröm det hade varit om de släppte en V-Twin på 800cc med samma låda :sunny:
Tror dock inte att det ligger alltför långt borta i tiden, alla andra verkar ju ha hakat på detta tåget...
haha, hondaägare har lite andra värderingar hör jag.. rost i svetsfogar på frontbågen, ja det har jag nog på min också.. dessutom har winchvajern skavt mot frontbågen så det rostar där också.. jag sprejar på WD40 och kör vidare..
men det är klart att det inte ska rosta på en japansk kvalitetsmaskin.
jag hade mer än gärna köpt en honda om dom bara hade fått tummen ur och tillverka en dieselhjuling med lite fart.. en 3cyl 1000cc turbodiesel på 50hk och en 3-stegs automat! toppfart runt 100 och ax som en 5-600cc bensinare typ polaris/arcticcat.
är man inte dieselfräslst ser jag i allafall ingen anledning till att inte köra honda.. nu när dom kommit med delad bakaxel samt diffspärr fram också väl? samt en växellåda gjord för krypkörning bland stock&sten...
-
Haha, ja men inte skall det börja rosta efter en månad?
Ja en diesel på 100cc hade varit mumma :)
-
Haha, ja men inte skall det börja rosta efter en månad?
Ja en diesel på 100cc hade varit mumma :)
heh ursäkta att märka ord en diesel på 100cc hade varit mumma nja 1000 kanske :)
-
;D Sant, 100cc passar kanske bättre på moppen eller i någon RC-båt!
1000cc skall det givetvis vara :)
-
Med nerväxlingskittet toppar min runt 90-100km/h (ej uppmätt med gps), vet inte hur fort den går original?
Som sagt, alltid roligt och imponerande med effekt :D Får satsa på ett riktigt kraftpaket vid nästa byte.
vilken hastighet känns den behaglig att ligga i? kan man ligga längre sträckor på vägen i 80 utan att motorn varvar för mycket?
buyet jag maskin så blir det nog en sån här, men isåfall byter jag för att jag vill kunna ligga i bil-tempo på landsvägen så att jag även kan åka på längre resor och slipper ta den på släp om jag ska åka 3-4 mil väg för att köra i skogen.
då är det bra om man kan ligga i 80-90 flera mil i sträck.
min diesel toppar 80 men en lagom marschfart är 65 så det tar ju lite tid att komma fram...
sen finns väl 680'n som vägreggad via dresel va?
-
Hallå,
Ett lite sent svar då jag inte varit här på ett tag :-\
Jag skulle nog vilja säga att runt 60km/h är en behaglig hastighet, mycket pga. att jag inte kör originaldäck. Jag brukar köra med ett relativt lågt däcktryck runt 5psi/0,35kg vilket medför att ballongdäcken inte är de mest stabila...
Vet faktiskt inte om 680:n finns som vägreggad variant genom Dresel etc.
-
ok, ja det är väl runt 60-70 jag brukar ligga med min efter vägen också, så det vart ju ingen större skillnad då... är väl bara att gå på en thundercat då om man vill ligga i 80-100 då..
-
Dom finns några Honda 680 som är sålda i Sverige som Dresel men dom har slutat sälja dom.
-
testade en sån här maskin idag!
och jag gillade växellådan och köregenskaperna skarpt! den va lättstyrd och smidig, dock var det även på denna problem med att den nådde varvstopp före den växlade upp, billigt för att vara honda.
sen var den lite väl hård vid nerväxling också.
men krypegenskaperna var helt överlägsna allt annat jag hittils testat!
tråkigt att det inte finns spärrbar diff fram dock, då den satte sig fast lätt om man 3 hjulade.
styrningen kändes lite nervös vid ca 50-60km/h.
säljaren trodde att honda på sikt kommer med traktorreggade maskiner, då kommer jag seriöst att överväga ett maskinbyte, hoppas verkligen på att de kommer med en förlängd modell också!
lite bilder:(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0754.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0758.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0757.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0756.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0755.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0752.jpg)
-
Det är en trevlig maskin, väldigt smidig. Varvstoppet märker jag mest av på vintern när man kör på snö/is, men då brukar jag numera växla med tummen istället. Provkörde min kompis AC H1 Mud pro för ett par veckor sedan, visst mer pulver men jag föredrar nog Honda. En annan kille som brukar vara med och köra köpte sig en CanAm Outlander 800 X MR MUD och det verkar vara en trevlig maskin ()p
// Martin
-
tråkigt att det inte finns spärrbar diff fram dock, då den satte sig fast lätt om man 3 hjulade.
Aktiverar man inte diffen med en lätt tryck på frambromsen!!?
-
Finns ingen diff att aktivera, men man kan lura en vanlig olåst diff med bromsen för att få det fritt snurrande hjulet att gå tyngre och då fördela kraften till det andra framhjulet.
-
Finns ingen diff att aktivera, men man kan lura en vanlig olåst diff med bromsen för att få det fritt snurrande hjulet att gå tyngre och då fördela kraften till det andra framhjulet.
om det är en torsendiff så kan man göra så ja, men är det en helt vanlig öppen differential så blir det ingen skillnad då även det andra hjulet bromsas lika mycket, om nu bromsarna tar lika mycket då...
-
Ja men visst är det väll en torsen diff på hondorna? På de mindre har jag hört man ska kunna göra så iallafall.
-
Ja men visst är det väll en torsen diff på hondorna? På de mindre har jag hört man ska kunna göra så iallafall.
om det är det så är det ännu en bra lösning ()p
-
om det är det så är det ännu en bra lösning ()p
Ganska många som inte vet hur framdiffen funkar, även ägare till sådana! :hmmm:
-
Ja men visst är det väll en torsen diff på hondorna? På de mindre har jag hört man ska kunna göra så iallafall.
Torsen diff på Honda ;D Torsen diff på ATV den dagen lär vi nog inte få uppleva. Läs på lite. Honda har en simpel lamell diff i fram. Skit dåligt av Honda som säljer på att vara en arbets ATV. Honda som är ett högtekno företag i andra sammanhang har en ATV som ligger 10 år efter alla andra (undantaget växellådan) Man kan ju undra varför? Honda är ett mysterium
när det gäller ATV. De skulle lätt kunna bygga en Can Am dödare men icke.
:hmmm:
-
Det är mycket prat om framdiffar här på forumet... i vårt atv gäng är jag den enda som kör honda, men jag tar mig fram lika bra som polarna med inkopplade diffar och likvärdiga däck :)
-
Torsen diff på Honda ;D Torsen diff på ATV den dagen lär vi nog inte få uppleva. Läs på lite. Honda har en simpel lamell diff i fram. Skit dåligt av Honda som säljer på att vara en arbets ATV. Honda som är ett högtekno företag i andra sammanhang har en ATV som ligger 10 år efter alla andra (undantaget växellådan) Man kan ju undra varför? Honda är ett mysterium
när det gäller ATV. De skulle lätt kunna bygga en Can Am dödare men icke.
:hmmm:
http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/2011-honda-trx680fa-fourtrax-rincon-front-final-gear/o/m20239sch690853 (http://www.bikebandit.com/houseofmotorcycles/2011-honda-trx680fa-fourtrax-rincon-front-final-gear/o/m20239sch690853)
På länken ovanför finns en bild på en framdiff till Honda. Har du lust att visa var lamellerna sitter.
-
Lite slarvigt uttryckt med ordet lamelldiff. LSD Limited Slip Differential används lite slarvigt för diffar med någon sort friktions baserad diff låsning.
Honda kallar sin front diff för Torque sensing diff vad nu det betyder i praktiken? Utan att vara någon mekanisk guru så gissar jag att nr 26 i sprängskissen har med diff "broms" att göra. Hur som helst så finns det på Honda ingen möjlighet att låsa framaxeln till 100%. Du kan visa mig den anordningen på sprängskissen. Tittar man på www.Honda.se (http://www.Honda.se) och kollar tekniska data så hittar jag ingen info alls om hur 4x4 systemet och front diff fungerar. Ytterligt dåligt från ett sånt stort och känt företag.
Sen finns det alltid folk som kommer fram lika bra som alla andra vare sig dom har drift på 2 eller 3 hjul, kanske bara på 1 hjul också. ()p
-
konstruktionen påminner ju lite om en detroitlocker, men det är det inte, eftersom jag körde en sån här honda och när det började 3 hjula så ville den inte driva så bra, en detroitlocker (eller aussielocker) kan överföra 100% av kraften till ett hjul, som en diffSPÄRR
honda har snarare en diffBROMS (LSD) , lamelldiff är det uppenbarligen inte att döma av bilderna, en TorSen är också en diffBROMS och ingen spärr, men det där ser heller inte ut som en torsen då en torsen har snedställda worm gears vad det nu heter på svenska..
-
worm gears vad det nu heter på svenska..
Snäckväxel
-
Snäckväxel
tack, hade det väl på tungan men jag har läst det på engelska så många gånger så det svenska ordet trängdes undan..
torsen är iallafall en jäkla bra diff, det skulle enligt mig sitta torsen som centerdiff i en ATV, och fram och bak skulle det sitta automatiska spärrar, typ detroitlocker, inga knappar, helt automatiskt men ändå en bra kraftöverföring!
-
Håller helt klart med Tompeng2, Honda är ett mysterium, hade lätt kunna bygga en Can Am dödare alla kategorier..........
-
www.jandpfabricationllc.com/Honda_Front_Differential_Test_0001.wmv (http://www.jandpfabricationllc.com/Honda_Front_Differential_Test_0001.wmv)
-
Framdiffen funkar i princip som en lamelldiff, fast den är konstruerad på ett annat sätt!
Det finns shims att lägga i för att styva upp den lite.
Utdrag ur verkstadshandboken;
DIFFERENTIAL INSPECTION
FRONT DRIVING MECHANISM
Install the inspection tools into both sides of the differential.
Hold the flat surface of the tool with a vise .
Attach a torque wrench to the other tool and measure
the limited slip torque.
STANDARD:
14 - 17 N·m (14.5 - 17.5 kgf·m. 10 - 13 Ibf·ft )
SERVICE LIMIT: 12 Nm (1.2 kgf·m, 9 IbHtl
If the slip torque is out of specification . disassemble
the differential and perform the components inspection (page 18-20) since the differential may be
faulty.
TOOL:
Differential inspection tool 07KMK-HCS0101 or
07KM K-HCS010A
(U.S.A. only)