ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Hellberg skrivet 7 januari 2011 kl. 19:38:33
-
Körde ordentligt fast idag och efter en stund med gungande backande körnade framåt igen osv så small det till i framdiffen och sen lät det som den kugga över ibland.
Är mekarkunnig så frågan är , vad gör jag nu för jag antar att diffen behöver rivas isär? Nån som har en sprängskiss i PDF format?
Maskinen är en sprtsman 500 -07
-
hoppas denna hjälper dig.förmodligen har nr 13 eller 15 gått sönder.
-
Kanske denna kan hjälpa den är för 450 och 500 efi http://www.atvfreeride.se/manual/2007%20polaris%20sportsman%20450.pdf
-
Är 13 eller 15 dyra :) ?
Behövs det specialverktyg för att få isär och ihop diffen?
Vart beställer man delar billigt och hur mycket behövs förutom det trasiga tex packningar och dyl?
-
nää det ska inte krävas några special verktyg.nr 13 kostar ca 2000kr på gooffroad och är en förstärkt del i aluminium,original är i plast-skit.kolla på ebay annars.där går det att göra klipp ibland.
-
Ok, är nr 13 den där korgen som det står om i en del andra trådar?
-
japp. men det krävs en del knådande innan man får den till att haverera.hehe
-
Tro mej, den fick en hel del stryk :DV
-
köpte en ljud-dämpare av en kille för ett tag sen, han hade en rullad 500.som han säljer i delar,om du vill så kan du få hans mail adress.han har nog en diff,om du nu vill ta den lätta vägen. ()p
-
Ja det vore kanon ifall det är värre än bara korgen eller man behöver andra delar.
Tusen tack!
-
;D ;D ;D Korgen va ta mej fan pulveriserad :headbang:
Ska man satsa på en i alluminium från tex gooffroad eller ta en original i plast igen igen, kanske bättre att plastkorgen ger upp än att nåt annat dyrare ger upp ??
-
Är det korgen som kopplar in framhjulsdriften och lamellpaketen utanför som diffar dom ??
-
Är korgen som diffar, sen håller den i 4wd med hjälp av rotationen, megnetismen spänner rullarna så den diffar, men bara till rätt rotation uppfylls, annars ramlar rullarna ner i igen, typ ! :) Lite krångligt att förklara !
-
jag hade nog köpte en förstärkt...
men förstår hur du menar att offra plastkorgen
vad kostar den i plast?
enligt andra trådar så funkar de lika bra om inte bättre (den förstärkta)
-
har fått ett tips av en bekant och snackade även med en polarismeck.. man borde koppla elen så att man kan lägga i och UR 4wd helt utan att använda automatiken.. när du skiftar från L eller H till backen med 4wd ilagd så lägger den ur 4wd för att sedan lägga i den igen när du fått i backen, varje gång du skiftar frammåt bakåt vid fastkörning och ger gas så ökar risken att du pajjar korgen/diffen.för att den inte hunnit med innan man gasar igen. har man manuellt lagt i 4wd är den ju i hela tiden även mellan skiftet L/H till back.... eller så får man sluta vara så ivrig på gasen....NOT !
-
Sluta gasa :hmmm: :hmmm: ???? Fattar inget ;D
-
Tusen tack för all hjälp allihop ()p ()p ()p
Nu lever "Bettan" igen så nu blir det nya friska äventyr ()p ()p
-
gutt!! bara att gasa på då ()p
-
blev de en i plast eller aluminium?
-
det blev en i härdad aluminium. lättare att byta en drivaxel än att riva isär diffen igen ;)
-
det blev en i härdad aluminium. lättare att byta en drivaxel än att riva isär diffen igen ;)
Kompisen har också fått en sådan monterad av Polaris återförsäljare, men de fungerar inge vidare. De dröjjer en stund innan drivningen hoppar i och när den väl gör det så går den i hårt/smäller i :( han ska lämna in den igen....
Han har inte haft tur med sina framaxlar :cry: Det har gått så långt så han har en exta framklump som är på lagning så han kan köra lite iaf. :D
-
(http://webpages.charter.net/brennb/default.html/WSM3931.jpg)
Läsvärt
-
Är det korgen som kopplar in framhjulsdriften och lamellpaketen utanför som diffar dom ??
lamellerna är till adc"n.
-
OK det är så det funkar . Tackar