ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: joff skrivet 5 januari 2011 kl. 10:52:43
-
Hallo då håller vi på och skruvar och donar med fyrhjulingen som haft lite problem med kallstarter
nya stift sitter i och luftfilter är rengjort
vid kontroll av förgasare så upptäcktes att den metall böj som gasvajern gpr igenom och som sitter på förgasaren var väldit slapp o lös, sitter en mutter där som vi nu dragit åt så att den sitter fast
efter att detta gjorts har vi fått högre tomgång.
ca 25-30 00 varv
men den startar klockrent ute ,, utan chocke, doch rycker den när man skall lägga i en växel så vi antar att varven är lite för höga.
har provat tomgångs skruven men får inte ner den så mycket mer så vi skall gå på sjysteringen uppe vid gasreglaget.
doch så upptäckte vi att den är utrustad med 2 gasvajrar dvs det finns en likadan men som inte var fäst någonstans eller har den lossnat,
hur ser det ut på era linhai 520
säker på att det är gasvajern då den följer den andra vajern.
så är det en extra eller skall den sitta någonstans. rätt svårt att komma åt att se något under maskinen
tack på förhand
-
Det låter väl som ni fått wiren för spänd nere vid förgasaren, går det att släppa upp vid handtaget så är det väl bra. Men kolla att det hamnat rätt nere vid förgasaren, borde ju inte bli sån skillnad för att man drar åt en mutter.
Men det låter ju lite skumt att den startar bra utan choke, är det rätt kallt så ska den väl ha choke om den inte är alldeles för fett ställd?
Ang den extra gaswiren, hittar inget om att den ska vara dubbel inne på linhai.se filarkiv. Det är inte så att wiren är utbytt och att dom satt dit någon annan?
-
tjena
och tack för ditt svar,
ja kan ju vara så att de har satt dit en extra eller att den sitter som reserv,för den dras in vid gaspådrag så att säga så den är ju i funktion, och så. måste va en extra så att säga i fall att den andra går av eller så.
ang infästningen vid förgasaren så kan det ha blivit som du sagt att den blev för spänd, dock drog jag bara åt mutterna så att den hylsan i aluminium som vajern går igen sitter fast och inte fladdrade löst som tidigare
och tidigare var den enormt svår startad och hade knappt tomgång, även i somras.
skall prova lossa den lite och vinkla böjen i rätt riktning mot fronten så att säga nu pekar den rakt ut mot höger knä
så vi provar får vi se, har inte låtit den gå helt varm än och provat ställa tomgången.
men den startar extremt lätt nu i alla fall. och den har tomgång på ca 23-26 00 nu så
kan ju va ok under vintern om inget vet några faror med det.
-
Den höga tomgången är ju inget vidare eftersom växlarna kan krångla då.
Och om choken funkar som den ska så borde ju den påverka tomgången tillräckligt när det behövs.
På min Kymco var inte choken tillräckligt bra om det var kallt, fick då spänna wiren till gasen så den tjuvgasade lite. Hade jag ställt upp tomgången på skruven hade den ju krånglat med växlarna när den blev varm istället.
Du ska ju ha ett litet spel i gaswiren, så du justerar tomgången endast med tomgångsskruven.
-
ändrade den böjda hyllsan vid förgasaren så att vajern blev rakare eller mindre spänd om man säger så
och sedan blev det 4-7 mm spel på vajern och tomången ligger på ca 2000 nu ,,
helt ok,, inget strul med växlarna,, som det va när vajern var mer spänd , de fick tryckas i och den ryckte till
så nu ska den fungera som den ska,,
underbart med detta forum att få bolla lite funderingar och få tips
-
så nu ska den fungera som den ska,,
underbart med detta forum att få bolla lite funderingar och få tips
Ja, det är riktigt trevligt med lite hjälp av forumet när man kört lite vilse i garaget. ()p
Skönt att den funkar igen!
-
Sitter en sån gaswire som är dubbel på min 520 oxå så det ska vara så. Har tomgångsvarven på ca 1600 så den går lätt att växla, men i det kalla vädret får jag justera skruven lite tills jag har full värme på motorn.
-
ok kalas att veta ang gasvajern man blev lite fundersam om något lossnat.
vi har den på 17-1800 varv nu, startat relativt lätt och enkelt med växlarna
funderar på följande på dessa maskiner
munstycke, typ och storlek som sitter orginal
bultcirkel vad det är ..