ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: strogg666 skrivet 2 januari 2011 kl. 22:57:31
-
Hej alla... läste om problemet med Polarisen som man fick stå och nöta på starten
i en halvtimme innan den starta...mitt problem är att den dör efter en timme eller två
verkar som den lägger av tidigare om man kört sakta dvs att den blir varmare... kokar dock ej.
Trodde först att det var bränslepumpen, har hört att en del har haft problem med att bensinen blir för varm när det är lite kvar i tanken (därför alltid försökt ha så mycket bensin som möjligt+plus v-power)... men nu har det hänt igen när det är ganska mycket bensin kvar och man hör tydligt att pumpen går når man sätterpå tändning, jag tror att det är hallgivaren eller impulsgivaren som en del kallar den, sitter på höger sida mot svänghjulet... nån som vart ute för det här??
-
Kan tillägga att den startar igen efter 5-10 minuter...
-
har du kollat så att tanken inte är full av skit?har varit med om ungefär samma sak på min gamla kawwa.den gick ett tag sen hade den sugit upp skit i pumpen då dog den,sen när den stått ett tag så rann det tillbaka och då startade den.
-
har du kollat så att tanken inte är full av skit?har varit med om ungefär samma sak på min gamla kawwa.den gick ett tag sen hade den sugit upp skit i pumpen då dog den,sen när den stått ett tag så rann det tillbaka och då startade den.
Nej, jag har inte kollat tanken...känns inte speciellt troligt, men vad vet jag. Har inte kunnat kolla bränsletryck och gnista pga att problemet har uppstått i skogen i total mörker + att tändhattar är jävligt svåråtkommliga speciellt varm motor, men jag skall pararelldra en hallgivare (som jag fått låna) så att jag snabbt kan skifta och se om det löser problemet...
-
Hej har haft precis samma fel som du på min 800, det var innpulls givaren som sitter på kåpan till svänghjulet.kostar 1000kr
-
Felkoder?
Den borde skicka upp någon sådan tycker man.
När den börjar gå dåligt, pilla lite på kabelstammen in till TPS'n (Throttel Position Sensor). Hade det felet på min 700 -07.
kabelstammen gav kontakt, men så fört den blev riktigt varm så gick den knappt. Visade sig att det var brott i stammen, när den var kall så var det kontakt men så fort stammen blev riktigt varm och gummit mjukt så tappade den kontakt. Så fort den svalnat så var allt frid och fröjd, tills den åter blev riktigt varm.
Peter
-
Felkoder?
Den borde skicka upp någon sådan tycker man.
När den börjar gå dåligt, pilla lite på kabelstammen in till TPS'n (Throttel Position Sensor). Hade det felet på min 700 -07.
kabelstammen gav kontakt, men så fört den blev riktigt varm så gick den knappt. Visade sig att det var brott i stammen, när den var kall så var det kontakt men så fort stammen blev riktigt varm och gummit mjukt så tappade den kontakt. Så fort den svalnat så var allt frid och fröjd, tills den åter blev riktigt varm.
Peter
Kan man läsa felkoder direkt på instrumentet??? har gjort feldiagnos på den men det står bara "wait" i några secunder och sen "end"
-
Felkoder?
Den borde skicka upp någon sådan tycker man.
När den börjar gå dåligt, pilla lite på kabelstammen in till TPS'n (Throttel Position Sensor). Hade det felet på min 700 -07.
kabelstammen gav kontakt, men så fört den blev riktigt varm så gick den knappt. Visade sig att det var brott i stammen, när den var kall så var det kontakt men så fort stammen blev riktigt varm och gummit mjukt så tappade den kontakt. Så fort den svalnat så var allt frid och fröjd, tills den åter blev riktigt varm.
Peter
Kan man läsa felkoder direkt på instrumentet??? har gjort feldiagnos på den men det står bara "wait" i några secunder och sen "end"
.ja det går att läsa av koden direkt om det finns nån registrerad. kommer det upp end så finns det ingen.
-
Felkoder?
Den borde skicka upp någon sådan tycker man.
När den börjar gå dåligt, pilla lite på kabelstammen in till TPS'n (Throttel Position Sensor). Hade det felet på min 700 -07.
kabelstammen gav kontakt, men så fört den blev riktigt varm så gick den knappt. Visade sig att det var brott i stammen, när den var kall så var det kontakt men så fort stammen blev riktigt varm och gummit mjukt så tappade den kontakt. Så fort den svalnat så var allt frid och fröjd, tills den åter blev riktigt varm.
Peter
ja just det,det hade jag glömt.kolla kablarna precis där dom kommer ut ur kabel-skyddet, där har jag varit med om att dom gått av.men då ska du få upp felkod 41 eller 42 .
-
hade e sportsman 800 -06 som gjorde likadant när den vart varm, ringde åf o de första han frågade va: är plasten smält på höger sidan vid knät? Mmm de e den..... Ok du måste du komma ner så vi får fixa.......
Nu kommer jag inte ihåg va dom gjorde men det var ett känt problem och bra vart det gick inte alls lika varm efter det.
-
hade e sportsman 800 -06 som gjorde likadant när den vart varm, ringde åf o de första han frågade va: är plasten smält på höger sidan vid knät? Mmm de e den..... Ok du måste du komma ner så vi får fixa.......
Nu kommer jag inte ihåg va dom gjorde men det var ett känt problem och bra vart det gick inte alls lika varm efter det.
06-07"orna vet jag att dom la in ett nytt program i styrboxen vid service, som sänker avgas tempen betydligt.så slapp man smält plast.kanske va bla det dom gjorde på din.
-
Så va de ja ()p
-
hade e sportsman 800 -06 som gjorde likadant när den vart varm, ringde åf o de första han frågade va: är plasten smält på höger sidan vid knät? Mmm de e den..... Ok du måste du komma ner så vi får fixa.......
Nu kommer jag inte ihåg va dom gjorde men det var ett känt problem och bra vart det gick inte alls lika varm efter det.
06-07"orna vet jag att dom la in ett nytt program i styrboxen vid service, som sänker avgas tempen betydligt.så slapp man smält plast.kanske va bla det dom gjorde på din.
Låter som det är det jag skall göra, alltså ny programvara till styrboxen... har haft värmeproblem en längre tid (sönderbrända paneler och sadel) som jag löst genom att linda avgasröreret med glasfiberbandage...hmmm kanske därför avgasröret gått av några gånger också...
-
har du löst problemet än? skriv gärna vad det var för fel. :djump:
-
Hallå där !
Ja har precis köpt mig en Polaris 800 av årsmodell 06 och den beter sig väldigt likt detta :help:
Ja har en stark känsla av att han som ja köpte den av visste om detta och har försökt få tag på honom men
det har ja inte lyckats me så det ser ut som om ja får ta den här smällen förmodligen !
Oftast så när ja vrider på nyckeln så hör man hur bränslepumpen går i gång ca 1-2 sekunder och sen stänger
sig och vrider man hela vägen så startar den, som den skall göra. Sen när ja har kört en stund så kan den helt
plötsligt stanna och när ja stänger av täningen och sedan på så går inte bränslepumpen igång med 1-2
sekunder som den skall göra, ja kan då vänta en stund, har inte tagit tiden på hur länge det gått tills ja har
kunnat starta den igen men tillslut så går den igen.
Ja har smält plast, sadeln har smält lite granna och ett av fästena har på en av kåporna smält sönder och
kan tycka att den blir ganska så varm av sig utan att ja kört specielt länge.
Tänkte först att det kunde vara bränslepumpen då ja läst en del om att dom har en förmåga att sluta funka
men den går ju oftast tills den då dör och ja får vänta en stund på att den skall gå i gång igen.
Sedan funderar ja på detta me värmen som det har skrivits om och om det skulle behövas en uppdatering av
mjukvaran i maskinen för att bli av med detta problemet plus att ja hört om att på vissa så har den dragit
mindre bränsle vilket inte e helt fel :)
Den har inte gått mer en 60 timmar så den e ju inte direkt utsliten precis men det e klart ja vet ju inte om
den e ändrad på, om nu kan göra det förstås, det mesta på den ser väldigt nytt ut så som däck e inte slitna
något alls, hela maskinen ser väldigt ny ut.
Skulle vara intressant om felet e löst och va det va eller e det något ja kan tänkas titta på i stället :)
Magnus !
En liten uppdatering !
Ja va ute å körde i går och körde i ungefär en timma och det gick hur fint som helst och när ja stängde av
den så ville den inte gå i gång precis efter att ja stängt av den, väntade en lite stund ca 5 minuter och den
gick i gång och sedan så dog den. Den stog i ca 2 timmar och gick i gång igen :hmmm:
Lite likt dessa problem me förutom avgassmällen !
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32223.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=32223.0)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31909.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=31909.0)
-
Hallå mangan77
Vi har nog exakt samma problem, och jag tror att man måste få ner värmen
för att bli av med problemet. Jag tror att svänghjulsgivaren lägger av när den blir
för varm... sitter ganska nära avgasröret. Sist när detta hände kylde jag ner givaren med snö
och då startade den direkt, de konstiga är att den inte visar nån felkod :hmmm:
Jag måste få tummen ur och få iväg hjulingen till nån som kan uppdatera styrboxen...
återkommer när det är gjort...