ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: *2STROKE* skrivet 2 januari 2011 kl. 18:25:35

Titel: Tow bar?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 2 januari 2011 kl. 18:25:35
Isen har frusit på sjön nu och vägen dit är på 2 kilometer är snorhal så det går inte att ge sig ut med släpkärran efter bilen dit precis för det går inte att lasta av där då infarten är i en kurrva och bilen klarar inte (framhjulsdriven v70) komma upp från isen om man skulle lasstat av på isen.
Kapade sönder en gamal båtkära idag och då kom jag å tänka på att Tow bar kunde vara lösningen, vet att jag sätt nån tråd om det på forumet men hittar inte nånting om Tow bar nu.
Nån som har bilder att dela med sig av om hur man bygger en tow bar på lättast sätt, ska ju inte så långt så behöver inte vara något avanserat precis :)
Tack på förhand/ Jan
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: Hydro skrivet 2 januari 2011 kl. 18:58:21
Det är säkert en jättedum fråga, men varför kör du inte dessa 2000 meter med hjulingen?

Annars var det Narmasil som grejade med detta för nåt år sen:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20277.0
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: Lowest skrivet 2 januari 2011 kl. 19:20:32
Tänkte på samma sak varför krångla till det för 2kilometer är det inte bara att köra dit  :hmmm:
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: ^Simon^ skrivet 2 januari 2011 kl. 20:12:50
Och vågar du inte köra dit så tar du traktorn å hänger på pallgafflarna och surrar fast hjulingen på dom och kör dit ()p
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: Oskar P skrivet 2 januari 2011 kl. 21:15:30
ja en riktig towbar sätter man i ramen på den bogserade bilen och så låser man upp rattlåset så styr framhjulen av sig själv tack vare minsta motståndets lag!
i USA är det väldigt vanligt (och lagligt) att kör amed towbar, t.ex. om man åker på semester med husbilen (som är några storlekar större än knullburkarna i sverige) så drar dom personbilen efter husbilen med en towbar, och så finns det kabelsatser till olika bilar så att man kan få personbilens blinkers/baklampor att styras från den dragande bilen. jag har dragit en reservdels cheva blazer i en towbar bakom min pickup från göteborg å hem, 18 mil. som snabbast körde jag i 100km/h och den följde fint!
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Bild26.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Bild27.jpg)
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Bild29.jpg)
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 3 januari 2011 kl. 10:57:50
Ska jag göra en towbar så skulle det vara nån balk typ som ligger under eller liknande som lyfter upp hjulinge fram så den blir som ett släp för annars blir det onödigt avanserat, har en en som 3meter lång med kulhandske på sen jag kapa upp kärran så den hade funkat kanske.
Tänkte på samma sak varför krångla till det för 2kilometer är det inte bara att köra dit  :hmmm:
Det är en asfalts väg som är ganska trafikerad och jag är 15år, oddset att jag skulle få köra där med min orregade kines utan framlampa och frambroms är sjukt liten :(
Den lille skulle jag kunnat tatt fram på lastaren om den funkat för den får plats på en pall, det blir för ostabilt om jag tar gafflarna under på kazuman, men kan kanske kan bygga ut en pall annars :hmmm: nackdelen är att traktorn bör bara köra i max 20 nu då kedjorna sitter på, men kan höra med farsan sen vad han tycker om den idén :)
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: Hydro skrivet 3 januari 2011 kl. 12:16:33
Ta släpen på gafflarna... och hjulingen på släpen.
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 3 januari 2011 kl. 12:43:23
vi hade en pall som var 105*150 så den funkar fint, hjulen sticker ut rätt mycket bak/fram men det går nog lösa på något sätt :)
Titel: SV: Tow bar?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 4 januari 2011 kl. 10:31:03
Körde på isen igår kväl :Dl funka finfint med pallen :D
Det var en bana dom kört med billar, 4hjulingar och 2hjulingar med spikdäck så då behövdes det inga spikdäck för min del då isen var så räfflad eller vad man ska kalla det efter dom kört :)
Men märkte att bromsen började ligga emot som bara den efter en stund, tänkte lossa oket men jag fick inte loss bultarna och så fråga forsan om jag kollat broms pedalen så inte den var nertryckt på nå vänster. Kollade och då hade den frysit fast så den gav lite broms, och det räkte för att den skulle värmenypa efter ett tag :)