ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: ploppan skrivet 21 maj 2006 kl. 20:05:37

Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: ploppan skrivet 21 maj 2006 kl. 20:05:37
Hej ATV boys...Jag har en del frågor som jag skulle bli mycket glad om någon (några) kunde besvara...

I på G att hotta upp min raptor med är lite osäker på vad som behövs, vad detta är till för och vad blir effekthöjningen.

Har en raptor 700R med dom "vanliga" strypningarna borttagna.
d.v.s skruv vid förgasaren, luftfilter, "ljuddämparen längst bak, "bricka vid grenröret". Provade att koppla förbi "boxen" i lådan men det gav ingen större effektskillnad.

Nu till frågorna.

1. Behöver maskinen ALLTID Mappas om när du gör minsta förändring?

2. Betyder "mapping" att du anpassar "elboxen och insprutningen" efter dom nya förutsättningarna ?

2. Helsystem med dubbla pipor eller en "basooka", vad är att föredra?

3. Vad finns mer för trimtillbehör till en 700:a, något att justera insprutningen med? andra "elboxar" för att justera effekten med?

4. Var har NI köpt era helsystem, webadress och hur mycket det kostade tack?

Kan någon speca (i stort) vilka olika trimmdelar/tillbehör som finns  (förrutom drev) och vad dessa harför syfte?

Tack på förhand....
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: AdamRaptor700 skrivet 21 maj 2006 kl. 22:16:10
Du bor som jag i Västerås ser jag, hör av dig så kan jag hjälpa dig! Jag har visserligen precis sålt min Raptor 700, men har godiset och lite kunskap kvar! 070-5887400
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: iroc skrivet 21 maj 2006 kl. 22:41:41
Citat från: "AdamRaptor700"
Du bor som jag i Västerås ser jag, hör av dig så kan jag hjälpa dig! Jag har visserligen precis sålt min Raptor 700, men har godiset och lite kunskap kvar! 070-5887400


tack adam ... du e en klippa  :wink:
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: benring skrivet 22 maj 2006 kl. 08:12:34
Hej, du skrev "kopplat förbi boxen", tändboxen? Hur i så fall?

Tänkte se om det går på min Linhai.

/B
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: AdamRaptor700 skrivet 22 maj 2006 kl. 08:35:16
Citat från: "benring"
Hej, du skrev "kopplat förbi boxen", tändboxen? Hur i så fall?

Tänkte se om det går på min Linhai.

/B


Han pratar om "piggyboxen" som sitter som strypning/varvtalsbegränsning på gatreggade raptor 700 när man köper dom..

/Adam
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: benring skrivet 22 maj 2006 kl. 08:37:26
Aha, inte samma då:)
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: Jonathan skrivet 24 maj 2006 kl. 12:12:11
--->Ploppan

Vad hade du för nån bricka i grenröret? Eller tänker du på den där honungskaksmönstrade "katalysatorn" ca 10cm lång som sitter i skarven mellan ljuddämpare o grenrör?

Angående den s.k varvtalsspärren så märkte jag inte heller nån skillnad på min med den byglad eller inte.
Ingen som har kopplat förbi den "dreselboxen" som fått nån märkbar skillnad som skulle kunna lägga upp en bild på hur ni gjort?
Titel: nu har det hänt grejer!!!
Skrivet av: ploppan skrivet 24 maj 2006 kl. 21:29:11
Nu har det hänt grejer!

Köpte Adam´s "Godis" och det gjorde susen! Jä***r vilket drag det blev!!!
Och vilket Sound!!! Helt klart värt varenda krona. Synd att "godiset" inte finns med som ett kit (på sidan om)när man köper hojjen!

Alla som kör original 700R rekommenderar jag starkt att byta till luftfilter+insputskittet+helsystem...det blir en helt annan hoj!

Jag är kär!
Titel: Re: nu har det hänt grejer!!!
Skrivet av: AdamRaptor700 skrivet 29 maj 2006 kl. 16:40:26
Citat från: "ploppan"
Nu har det hänt grejer!

Köpte Adam´s "Godis" och det gjorde susen! Jä***r vilket drag det blev!!!
Och vilket Sound!!! Helt klart värt varenda krona. Synd att "godiset" inte finns med som ett kit (på sidan om)när man köper hojjen!

Alla som kör original 700R rekommenderar jag starkt att byta till luftfilter+insputskittet+helsystem...det blir en helt annan hoj!

Jag är kär!


Kul att du blev nöjd!!
Jag har förresten 2 skruvar ligger kvar i mitt garage sen jag skruvade på grejjerna på din hoj, kan vara dom till underkåpan bak tror jag... Vill du ha dom så är det bara att ringa..

/Adam
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 30 maj 2006 kl. 07:03:56
Hej på er !!

Är intresserad av allt du satte på i trimväg på raptor, kommer få min i veckan, så det skulle vara schysst att veta vad det är för prylar som gör att hojjen blir som ett monster !

1: Vad heter grejjorna och vart kan man köpa dom ?
Titel: det här var "kittet" från "Adamraptor" s
Skrivet av: ploppan skrivet 1 juni 2006 kl. 14:40:14
- HMF Helsystem,
- GYT-R luftfilter
- Dobeckbox (redan inställd)

med systemet på måste du köra 700:an i "bänk" så att du optimerar
insprutningen....kostnad ca 3-4.000:-

//Johan
Titel: Re: det här var "kittet" från "Adamraptor&quo
Skrivet av: Mr2t skrivet 1 juni 2006 kl. 21:51:28
Citat från: "ploppan"
- HMF Helsystem,
- GYT-R luftfilter
- Dobeckbox (redan inställd)

med systemet på måste du köra 700:an i "bänk" så att du optimerar
insprutningen....kostnad ca 3-4.000:-

//Johan


Med dobeckbox räcker det med att du kör den "på gata", den är så oavancerad så nån bänkkörning lär inte behövas. Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. Med sistnämnda får du dessutom ut varenda liten gnutta effelt som finns att hämta i styrsystemet. Det får man inte med en Dobeck, men det funkar endå och skillnad blir det.
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: iroc skrivet 1 juni 2006 kl. 23:02:30
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: Mr2t skrivet 1 juni 2006 kl. 23:04:41
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: iroc skrivet 1 juni 2006 kl. 23:20:21
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: Mr2t skrivet 1 juni 2006 kl. 23:24:51
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:


Exakt, så det blir svar JA, på båda frågorna. Oavsett hur "bolt-on" ett trim är, så ska det alltid köras i bromsbänk med avgastemp och WB-lambda för att vara säker på att allt står rätt till och att man får ut maximal prestanda. Det jag menar är att Dobeck inte är så avancerad och exakt, så att köpa bänktid för att mappa en Dobeckbox tycker jag är onödigt, har man däremot PCIII så kan man ställa in tjugotusen andra mätbara värden och därför har en anledning att göra det efter konstens alla regler. Eller?
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: iroc skrivet 1 juni 2006 kl. 23:29:05
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:


Exakt, så det blir svar JA, på båda frågorna. Oavsett hur "bolt-on" ett trim är, så ska det alltid köras i bromsbänk med avgastemp och WB-lambda för att vara säker på att allt står rätt till och att man får ut maximal prestanda. Det jag menar är att Dobeck inte är så avancerad och exakt, så att köpa bänktid för att mappa en Dobeckbox tycker jag är onödigt, har man däremot PCIII så kan man ställa in tjugotusen andra mätbara värden och därför har en anledning att göra det efter konstens alla regler. Eller?


ok mannen då tänker vi lika - bara undra- har faktiskt inhandlat en bredbandslambda med digital display ska testa i helgen för att kolla hur "bra" bränslekurvorna är mappade :roll:
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: Mr2t skrivet 2 juni 2006 kl. 00:20:53
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
Citat från: "Mr2t"
Citat från: "iroc"
#Annat är det med PowerCommander med Lambdamätning, loggning osv. osv. #

vad / hur menar du ??? :roll:


Precis det jag skrev? Vad är det som är svårt att tyda? =))


menar du att fabrikanten för pc har gjort lambda mätning,loggningar när dom tagit fram olika bränslekurvor  eller att man själv BÖR göra detta efter montering av pc boxen på en dyno el. liknande  :?:


Exakt, så det blir svar JA, på båda frågorna. Oavsett hur "bolt-on" ett trim är, så ska det alltid köras i bromsbänk med avgastemp och WB-lambda för att vara säker på att allt står rätt till och att man får ut maximal prestanda. Det jag menar är att Dobeck inte är så avancerad och exakt, så att köpa bänktid för att mappa en Dobeckbox tycker jag är onödigt, har man däremot PCIII så kan man ställa in tjugotusen andra mätbara värden och därför har en anledning att göra det efter konstens alla regler. Eller?


ok mannen då tänker vi lika - bara undra- har faktiskt inhandlat en bredbandslambda med digital display ska testa i helgen för att kolla hur "bra" bränslekurvorna är mappade :roll:


Det är ju nu det börjar bli riktigt roligt, när man får tänka till lite och börja mappa själv =)
Titel: min hoj var "otestad" från början...
Skrivet av: ploppan skrivet 2 juni 2006 kl. 09:29:40
Förstår vad du menar MEN....

Om du har en hoj "strypt" från köpet och:

-  tar bort strypningarna
-  sätter på det trimmkittet som är nämt i tråden

Så känns det som att en "kalibrering/mappning" av maskinen är nödvändig. 700R:en är väl dessutom ganska snålt ställd från början?

Du kan säkert leka dig fram till en hyfsad inställning på insprutningen men när du gör förändringar på något sätt, enbart byter till helsystem, eller bara byter luftfilter, eller båda två, eller som i mitt fall, ta bort alla strypningarna OCH sätter på "kittet" är det väl läge att få det optimerat i bänk? Och (återigen) i mitt fall var "boxen" (med system) redan testad i bänk, för att (som nämts i tidigare tråd) få hästarna att hitta hem...
Titel: Re: min hoj var "otestad" från början...
Skrivet av: Mr2t skrivet 2 juni 2006 kl. 10:10:44
Citat från: "ploppan"
Förstår vad du menar MEN....

Om du har en hoj "strypt" från köpet och:

-  tar bort strypningarna
-  sätter på det trimmkittet som är nämt i tråden

Så känns det som att en "kalibrering/mappning" av maskinen är nödvändig. 700R:en är väl dessutom ganska snålt ställd från början?

Du kan säkert leka dig fram till en hyfsad inställning på insprutningen men när du gör förändringar på något sätt, enbart byter till helsystem, eller bara byter luftfilter, eller båda två, eller som i mitt fall, ta bort alla strypningarna OCH sätter på "kittet" är det väl läge att få det optimerat i bänk? Och (återigen) i mitt fall var "boxen" (med system) redan testad i bänk, för att (som nämts i tidigare tråd) få hästarna att hitta hem...


Ja det bÄsta Är att köra i bänk, jag menar bara att Dobeck inte har så mycket finjusteringar att hämta bara för att den mappas på rullar. Dessutom anser jag att ingen motor är den andra lik trots att det ser identiska ut, alltså finns det inget kit som är bolt on och redan förtestat för just din hoj.

Det funkar säkert men det är inte optimerat efter dina förhållanden, de flesta förinställda boxar är till mappade på en mycket högre insugstemperatur än vad vi har i Sverige och kanske går magrare/fetare än vad det kunde gjort om den varit optimerad för Svensk väderlek. Det är små faktorer som bidrar till helheten. Man känner fysiskt när hojen går bra, eller när den inte går bra. När man fått den att gå bra med gatmappen, så tvivlar jag på att man får den att gå mycket bättre bara för att den kommer upp på rullar, inte med dobeckboxen iallafall. Men vad vet jag, jag har inte provat Dobeck.
Titel: Helsystem?, Boxar? Vad gäller?
Skrivet av: AdamRaptor700 skrivet 2 juni 2006 kl. 11:21:40
hit & dit, men det verkar alltså inte som en nackdel att den är kalibrerad i bänk? visst om man är haj på motorer och så som Mr2T, men för oss som bara köper för att sladda och ha kul, då finns det ju en trygghet i att ha ställt in grejjerna i bänk. eller?